برنامه یاد بعضی نفرات
 
ناظم پور: خلاصه ی همه روزگار جوانی ام به چاپ رسید
موسیقی ما - ناظم پور با بیان این مطلب افزود: فعالیت برای از بین بردن نقاط تاریک آموزش بربت را از نزدیک به 25 سال پیش آغاز و دو سال منابع داخلی را در کنار هنرجویی ساز بربت مطالعه کردم.
وی افزود: متوجه شدم که برای بررسی تاریخچه و نوع آموزش عود (بربت) در ایران کار کامل نمی شود و می دانستم همه ساز عود را سازی عربی می دانند، برای همین نیاز بود که به کشورهای عربی بروم.
این استاد بربت ادامه داد: سه سال به فراگیری زبان عربی مشغول شدم و در کنار آن به کشورهای عربی با هزینه شخصی مسافرت کردم تا بتوانم بی واسطه درباره ساز عود بررسی کنم.
وی گفت: حاصل این تلاش چندین ساله در مرحله نخست اثبات این مطلب برای خودم بود که ساز عود، در اصل سازی ایرانی به نام بربت است که به کشورهای عربی رفته و نام عود یافته است.
پژوهشگر بربت در ایران در ادامه این گفت و گو گفت: تحقیقات من به سوی ایران جلب شد و در بررسی موسیقایی تاریخ متوجه شدم که خاستگاه ساز عود، ایران بوده و در 5 هزار سال پیش این ساز به نام ساز بربت در ایران نواخته می شده است.
وی افزود: حال نزدیک به 20 سال از پرسش ها و دردهایی که هنرجوی آن روز در پی رفع آنها بود گذشته و تحقیقات آن هنرجو به ثمر نشسته بود که توانست در سال 92 کتاب «تاریخ 5 هزار ساله بربت» را منتشر کند که به قول دیگر بزرگان موسیقی، دایره المعارف ساز بربت است.
ناظم پور درباره کتاب مهارت عود نوازی و بربت نوازی نیز گفت: این کتاب چهار جلدی نیز در سال های بررسی تاریخی و همچنین سال های نحوه کارم با هنرجویان تدوین شد که طی آنها شیوه های مختلف آموزش، شیوه های نوازندگی، تجربه آموزش این ساز برای موسیقی نجیب ایران بیان شده است.
وی افزود: با توجه به تحصلاتم که روانشناسی است، از روانشناسی یادگیری نیز در نوشتار آموزش مهارت عود نوازی استفاده کردم تا بازدهی بیشتری برای مخاطب داشته باشد.
ناظم پور در پایان این گفت و گو اعلام کرد: چاپ مجدد کتابهای مهارت آموزی در طی دو سال که از چاپ آنها می گذرد نشان از آن دارد که چه برای هنرجویان و چه ازسوی آموزش دهندگان کار جذاب بوده است.
وی در پاسخ به این سوال که این مجموعه کتاب اکنون در چه وضعیت چاپی قرار دارند، گفت: جلد یک کتاب «مهارت عودنوازی و بربت نوازی» در طی دو سال به چاپ سوم رسیده که همراه با ویرایش های جدیدم بر کتاب بوده است.
ناظم پور افزود: چاپ دوم جلد دوم این کتاب نیز هم اکنون منتشر شده که مجدد ویرایش گردیده و در خانه عود و سراسر کشور جهت علاقه مندان مهیا است.
وی بار دیگر تاکید کرد که این کتاب ها خلاصه همه روزگار جوانی ام است.
منبع: 
خبرگزاری ایرنا
تاریخ انتشار : یکشنبه 22 مهر 1397 - 01:16

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود ناظم پور: خلاصه ی همه روزگار جوانی ام به چاپ رسید | موسیقی ما