برنامه یاد بعضی نفرات
 
مروری بر ماندگارترین آواهای رمضانی تلویزیون / از فرزاد فرزین، مهدی یراحی و محمد علیزاده تا احسان خواجه‌امیری و رضا صادقی
موسیقی ما - ترانه بسیاری از تیتراژهای تلویزیونی که در ماه رمضان سال‌های گذشته خوانده شده است، همچنان شنیده می‌شود. برخی از آن‌ها به اندازه‌ای ماندگارند که بعضی‌ها در طول سال هم آن را زیر لب زمزمه می‌کنند. شاید تنها با آوردن نامی از ترانه یا خواننده، آن قطعه را تا انتها به خاطر بیاوریم که این نشان‌دهنده تأثیرگذاری و ماندگاری یک اثر را اثبات می‌کند.

اکنون که ایام ماه مبارک رمضان رسیده باید منتظر ماند و دید که خوانندگان پاپ، سنتی و تلفیقی در رمضان سال جاری چقدر در اجرای تیتراژ برنامه‌ها و سریال‌های مناسبتی موفق خواهند بود. در ادامه این گزارش مروری بر ماندگارترین تیتراژهای این سال‌ها در آه مبارک رمضان داشته‌ایم:

"ماه عسل" و تیتراژهایش / از فرزاد فرزین تا مرتضی پاشایی

این برنامه با اجرای احسان علیخانی هر سال طرفداران زیادی دارد که بی‌صبرانه منتظر شروع آن هستند. در سال‌هایی که گذشت خوانندگان زیادی با رقابت برای این برنامه کار اجرا کرده و قطعاتشان بر سر زبان‌ها همچنان مانده است. برنامه "ماه عسل" از پیشگامان این فاکتور مهم موفقیت در برنامه‌سازی بوده است. سال ۸۶ عوامل سازنده برنامه با اعتماد به محسن یگانه که سال‌های ابتدایی فعالیت خود را پشت سر می‌گذاشت؛ توانستند بار دیگر نظرها را به سمت برنامه خود و همچنین موسیقی یگانه جلب کنند. یگانه با قطعه ''منو درگیر خودت کن'' برای تیتراژ ابتدایی این برنامه با نظر مثبت مخاطبانش روبرو شد. محسن یگانه پس ۹ سال گذشته با قطعه ''هر چی تو بخوای'' بار دیگر خوانندگی تیتراژ ابتدایی برنامه "ماه عسل" را بر عهده گرفت.

علاوه بر این سال ۸۸ مهدی یراحی تیتراژ "ماه عسل" را خواند که قطعه‌ای بسیار ماندگار بود. "ماه عسل" ۹۰ را مهدی یغمایی اجرا کرد که بسیار مورد توجه قرار گرفت. تیتراژ پایانی هم توسط مهدی یراحی اجرا شد. در سال ۹۱ موسیقی "ماه عسل" با صدای بنیامین بهادری و تیتراژ پایانی آن با صدای حامد زمانی اجرا شد. همچنین در سال ۹۲ فرزاد فرزین خواننده ابتدایی این برنامه بود و خواننده انتهایی آن نیز بر عهده مهدی یراحی بود. نام تیتراژ یراحی "بغض تو" بود.

در سال ۹۳ نیز مرتضی پاشایی خواننده ابتدایی و مهدی یراحی خواننده انتهایی بود. در سال ۹۴ تیتراژ ابتدایی را امیرعلی بهادری و تیتراژ انتهایی را احسان خواجه امیری اجرا کرد. تیتراژ "ماه عسل" در سال 95 را محسن یگانه خواند و در سال 96 محمد علیزاده و سینا شعبانخانی با موسیقی پاپ، تیتراژهای این برنامه محبوب را تولید کردند. امسال بهنام بانی خواننده تیتراژ آغازین برنامه است و تیتراژ پایانی برنامه را مسیح وآرش ای پی خوانده‌اند. شعر هر دو تیتراژ توسط روزبه بمانی سروده شده است.

احسان خواجه‌امیری آقای تیتراژخوانی / از "میوه ممنوعه" تا "مادرانه"

کمتر پیش می‌آید کارگردانی برای مناسبتی سریال ساخته و به‌عنوان گزینه به احسان خواجه‌امیری به‌عنوان بهترین گزینه فکر نکند. خواجه‌امیری هم جزو آن خواننده‌هایی است که چند تیتراژ متفاوت و محبوب برای ماه مبارک رمضان دارد. البته درباره او کمی اوضاع متفاوت است و نمی‌توان گفت که محبوبیتش را مانند بقیه مدیون ماه رمضان و تیتراژهایش در این ایام است، اما می‌توان به جرات گفت که یکی از متفاوت‌ترین کارهایش را به اذعان آهنگسازهای مختلف برای سریال‌های ماه رمضان انجام داده است.

سال 86 تیتراژ سریال "میوه ممنوعه" به کارگردانی حسن فتحی را خواند که آهنگ آن بارها و بارها از صداوسیما پخش شد و محبوبیت فراوانی پیدا کرد. او سال بعد تیتراژ ابتدایی و انتهایی سریال "مثل هیچکس" را خواند و در سال 92 دو قطعه "به دادم برس" و "شب سرمه"را برای سریال "مادرانه"شبکه سه خواند و آخرین قطعه‌ای که خواجه امیری در ماه رمضان خواند برای سال 94 و برنامه ماه عسل بود.

محمد علیزاده خواننده عاشقانه‌ها / از برادر تا ماه عسل

محمد علیزاده از جمله تیتراژخوان‌های موفق تلویزیونی است که در ماه‌ مبارک رمضان‌ نیز تیتراژهای مناسبتی خوبی اجرا می‌کند. اولین تیتراژ رمضانی موفق این خواننده در ویژه‌برنامه "شهر باران" شبکه یک سیما صورت گرفت که او در سال 90 ترانه‌ای از مجید صالحی را با آهنگسازی بهنام کریمی اجرا کرد و تنظیم این قطعه نیز بر عهده بهروز صفاریان بود.

البته علیزاده یک سال قبل تیتراژ برنامه "ماه عسل" را هم اجرا کرده بود. در سال 92 نیز علیزاده قطعه بسیار موفق "هوات‌ُ کردم" را با ترانه محمد کاظمی و تنظیم میلاد ترابی برای سریال "خروس" اجرا کرد که همچنان یکی از قطعات پرطرفدار این خواننده است. علیزاده در 1395 دو تیتراژ ویژه ماه رمضان اجرا کرد، نخست تیتراژ سریال "برادر" با ترانه مهرزاد امیرخانی و تنظیم معین راهبر که این قطعه نیز به یک اثر بسیار موفق تبدیل شد و مخاطبان تلویزیون آن را تیتراژ برتر ماه رمضان انتخاب کردند و دوم، قطعه‌ای ویژه شب‌های قدر برای برنامه "ماه عسل" بود.

مجید اخشابی خواننده پرکار سابق / از "متهم گریخت" تا "خانه‌به‌دوش"

برای کسانی که سال‌های دورتر را به خاطر دارند نام مجید اخشابی و رضا عطاران بسیار آشناست چرا که آن سال‌ها این دو نام باهم شنیده شده و همیشه به‌عنوان چاشنی کارهای طنز و فوق‌العاده جالب عطاران بکار برده می‌شد.

سه تیتراژ سریال تلویزیونی "گمگشته"، "متهم گریخت" و "خانه‌به‌دوش" از کارهای ماندگار مجید اخشابی در ماه رمضان بوده است. سال‌هاست که از اخشابی در ماه رمضان برای برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیونی خبر نیست.. "یک وجب خاک" هم نام سریالی است که در سال 86 در ماه رمضان پخش شد و اخشابی تیتراژ آن را با آهنگسازی حمیدرضا صدری اجرا کرد.

رضا صادقی خواننده مشکی پوش/ از "دودکش" تا "ملکوت" و "بچه مهندس"

"ملکوت" جزو مجموعه‌های ماورایی موفق شبکه دو بود که در رمضان سال ۸۹ از شبکه دو سیما پخش شد. تیتراژ این کار با خوانندگی رضا صادقی در حالی روی آنتن رفت که صادقی تیتراژهای دیگری را هم در کارنامه دارد اما "ملکوت" از او گل کرد و حسابی شنیده شد.

صادقی در گفت‌وگویی درباره تیتراژخوانی در ماه مبارک رمضان گفته بود: بزرگ‌ترین دلخوشی من در هر رمضان این است که در لحظات قبل یا بعد از افطار مردم که به لحاظ فیزیکی و روحی و معنوی آرامش دارند صدای من را بشنوند و بپذیرند. این‌قدر از این قصه دلخوش هستم که شاید یک کم حرفم پررویی باشد ولی خودم را در لذت عبادت آن‌ها شریک می‌بینم. این بزرگ‌ترین دلخوشی است که حداقل من با آن زنده‌ام.

رضا صادقی برای ماه مبارک رمضان تیتراژ دیگری نیز خوانده است که برای سریال "دودکش" به کارگردانی برزو نیک نژاد بود. صادقی امسال خواننده تیتراژ سریال "بچه مهندس" است. سحاق انور این کار را سروده و حمید اکبرزاده آن را تنظیم کرده است، صادقی علاوه بر خوانندگی این قطعه را آهنگسازی کرده است.

مهدی یراحی از حضور تا سکوت

یکی از اتفاق‌های غیرمنتظره‌ای که در ماه رمضان سال ۹۴ در برنامه "ماه عسل" رخ داد، حضور نداشتن مهدی یراحی در هیچ یک از تیترازهای برنامه ماه عسل بود. البته علیخانی دلیل این موضوع را مشغله بالای یراحی در دوره مورد نظر، ذکر کرد. این در حالی بود که او به مدت دائمی یار جدانشدنی علیخانی محسوب شده و کارهایش مداوم شنیده می‌شد. به جز سال ۹۴، در تمامی سال‌هایی که ماه عسل از شبکه سه سیما روی آنتن می‌رود، در تیتراژهای این برنامه حضور داشته است.

این خواننده در سال ۸۸ با قطعه "هوای تو" برای برنامه ماه عسل به محبوبیت رسید و پس از آن مجموعه اولش را کلید زد. یراحی سپس چند قطعه دیگر نیز برای برنامه علیخانی اجرا کرد. "هر جای دنیایی دلم اونجاست" با ترانه‌ای از روزبه بمانی یکی از این آثار موفق هست که مورد استقبال مخاطبان موسیقی قرار گرفت. او قطعه "سازش" را هم بر اساس همان الگوی پیانو محور "هر جای دنیایی دلم اونجاست" برای "ماه عسل" اجرا کرد که آن اثر نیز با بازخوردهای خوبی مواجه شد.

همه ترانه‌هایی که یراحی در ماه رمضان اجرا کرده از سروده‌های بمانی هستند و جنس موسیقی یراحی طوری است که این آثار در پایان برنامه اجرا می‌شوند و آثار پرانرژی‌تر سایر خوانندگان به‌عنوان تیتراژ ابتدایی قرار می‌گیرد.

شهاب رمضان، سعید شهروز، قاسم افشار، امیرحسین مدرس، حامد زمانی، مهدی یغمایی، امیرعلی بهادری، بهروز صفاریان، مهدی احمدوند، حجت اشرف‌زاده، بهنام صفوی و بنیامین بهادری و غیره از جمله خوانندگانی هستند که تیتراژهای ویژه‌برنامه‌ها و سریال‌های مناسبتی ماه رمضان را خوانده‌اند. امسال حمید هیراد اولین تیتراژ تلویزیونی‌اش را برای ویژه‌برنامه "دعوت" شبکه یک سیما خواند. محمد اصفهانی خواننده تیتراژ سریال "رهایم کن" تولید شبکه سوم سیما است. روزبه بمانی ماه رمضان امسال پرکارترین هنرمند عرصه موسیقی در قاب تلویزیون است. این ترانه‌سرا و خواننده با چهار ترانه و یک تیتراژ با صدای خودش مهمان منازل مخاطبان خواهد بود.

عده‌ای گمان می‌کنند خواندن یک قطعه برای یک برنامه تلویزیونی در ماه رمضان مانند خواندن تیتراژهای بدون مناسبت است، اما کار خوانندگان سرشناس نشان داده که خیلی از آن‌ها در خواندن تیتراژهای مناسبتی پیروز نبوده‌اند چون با همان تفکر و بینش تک آهنگ‌های خود وارد مبحث ساخت یک تیتراژ مربوط به ماه رمضان رفتند.

به‌طور کلی امروز در موسیقی ما تیتراژخوانی اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است و خوانندگان نیز کمتر فرصت خواندن تیتراژ برای چنین برنامه‌های پرمخاطبی را از دست می‌دهند. از طرفی دیگر تهیه‌کنندگان و برنامه‌سازان نیز در انتخاب خواننده تیتراژ برنامه خود با وسواس بیشتری عمل می‌کنند.

منبع: 
هنرآنلاین
تاریخ انتشار : پنجشنبه 3 خرداد 1397 - 17:48

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود مروری بر ماندگارترین آواهای رمضانی تلویزیون / از فرزاد فرزین، مهدی یراحی و محمد علیزاده تا احسان خواجه‌امیری و رضا صادقی | موسیقی ما