فریدون شهبازیان: این روزها موسیقی پاپ از حد گذشته و به موسیقی اصیل ایرانی لطمه می‌زند | موسیقی ما
 
«ساعت 25» با حضور فریدون شهبازیان، شهرداد روحانی و علی اکبر صفی‌پور روی آنتن رفت
فریدون شهبازیان: این روزها موسیقی پاپ از حد گذشته و به موسیقی اصیل ایرانی لطمه می‌زند
موسیقی ما - برنامه «ساعت 25» این هفته با حضور علی اکبر صفی‌پور مدیرعامل بنیاد رودکی، شهرداد روحانی رهبر ارکستر سمفونیک تهران و فریدون شهبازیان رهبر ارکستر ملی با موضوع بحث و بررسی فعالیت‌های بنیاد رودکی و دو ارکستر سمفونیک تهران و موسیقی ملی ایران روی آنتن شبکه 5 سیما رفت.
 
  • نقد آلبوم «حرف بزن» میلاد درخشانی
در ابتدای این برنامه بخش نقد آلبوم که از این به بعد آیتم ثابت برنامه خواهد بود با موضوع نقد آلبوم «حرف بزن» ساخته میلاد درخشانی که جایزه باربد را نیز در جشنواره موسیقی فجر امسال کسب کرد پخش شد و پس از آن ارتباط زنده تلفنی با این خواننده و آهنگساز برقرار شد تا صحبت های خود را در خصوص نقد اثر خود بیان کند. این هنرمند عرصه موسیقی ضمن ابراز خرسندی از کسب جایزه باربد اظهار داشت: هر دو اثر من آلبوم «نقطه پرگار» در بخش موسیقی بی کلام و آلبوم «حرف بزن» در بخش آهنگسازی موسیقی باکلام بخش موسیقی تلفیقی توانست جایزه باربد را به خود اختصاص دهد.»
 
او درباره نقد آلبوم «حرف بزن» گفت: «من موافق نقد دوستان هستم و بیس کار من در موسیقی بی‌کلام است و بخش دیگر فعالیت من موسیقی باکلام است که با صدای خود من است. من اولین کسی هستم که به کار خودم نقد دارم و در نهایت معتقدم هیچ کاری کامل نیست و برای کارهای آینده سعی می‌کنم نواقص را برطرف ‌کنم. اگر کارهایم هر سال شبیه هم باشند نشان دهنده این است که من پیشرفتی نداشته‌ام. این آلبوم نماینگر احوال من در سالی است که گذشته است.»
 
بعد از بخش اخبار موسیقی علی اکبر صفی‌پور، فریدون شهبازیان و شهرداد روحانی در برنامه برای گفت و گوی زنده حاضر شدند تا پس از ارائه صحبت‌های مقدماتی و ارائه توضیحاتی در خصوص فعالیت‌ها و اقدامات بنیاد رودکی در راستای برنامه‌های موسیقی و برنامه‌ریزی‌های ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک تهران صحبت شود.
 
  • موسیقی مقامی و بومی دست مایه آهنگسازان
امیرحسین مدرس از فریدون شهبازیان در خصوص همکاری با ارکستر ملی پرسید که این هنرمند گفت: «زمانی‌که رهبری این ارکستر را بر عهده گرفتم در ذهنم این بود که بهترین آثار آهنگسازان مطرح کشور را اجرا کنم و ارکستر را با پنجاه نوازنده تشکیل دادیم که تا به امروز که یکسال از وجود ارکستر می‌گذرد بسیار پیشرفت کرده و به نیمی از اهداف رسیده‌ام اما برای سال آینده برنامه‌ریزی کرده‌ام که از موسیقی بومی و مقامی سرزمین‌مان با کمک آهنگسازان مطرح دعوت کنیم تا روی این آثار کار شود زیرا پایه موسیقی  ملی ما موسیقی ردیف و موسیقی بومی است و در هیچ کشوری از جهان چنین موسیقی متنوعی وجود ندارد که دستمایه هنرمندان باشد.»
 
پس از صحبت‌های فریدون شهبازیان امیرحسین مدرس از شهرداد روحانی پرسید پذیرفتن ارکستری که فراز و نشیب زیادی طی سال‌ها داشته کار ساده‌ای نیست، شما چطور این سمت را پذیرفتید؟ شهرداد روحانی گفت: «از مدت‌ها قبل با ارکستر سمفونیک تهران در مقام رهبر مهمان همکاری داشتم و دو سال پیش از طرف بنیاد رودکی از من خواسته شد مسئولیت این ارکستر را بر عهده بگیرم. در این دو سال ارکستر به بهترین نحو کار خود را انجام می‌دهد و جا دارد از بنیاد رودکی و آقای صفی‌پور جهت حمایت‌های ارکستر تشکر کنم. این ارکستر 80 سال قدمت دارد و جای خود را نه تنها در کشور که حتی در بیرون از کشور باز کرده و مردم هم اسقبال خوبی داشته‌اند.»
 
  • اختصاص بودجه برای ارکسترها
در بخش بعدی برنامه گزیده‌ای از اجراهای ارکستر سمفونیک پخش شد و پس از آن علی اکبر صفی‌پور مدیر بنیاد رودکی در خصوص وضعیت ارکسترها و فراز و نشیب‌هایی که دچار بوده‌اند سخن گفت: «در تمام دنیا ارکسترداری حرفه پرهزینه‌ای است و در عین حال تمام کشورها برای آنکه خود را در بالاترین سطح نشان دهند به ارکسترها بیشتر بها می‌دهند. در کشور ما از آنجایی که موسیقی سنتی غنی وجود دارد به  ارکستر ملی هم بها می‌دهند. در کشور ما با وجود سابقه بالای ارکسترداری به واسطه تغییرات و تأثیری که هنر از اتفاقات جامعه می‌گیرد، ارکسترداری نیز تأثیر می‌پذیرد و در عین حال ما توان و اعتباری که برای استخدام نوازنده و گروه می‌گذاریم بسیار پرهزینه است.»
 
او ادامه داد: «واقعیت این است که بودجه هنر، به ویژه موسیقی محدود است و همان‌طور که طی سال‌ها دچار نقصان‌هایی شد، شاید یکی از مشکلات همیشه مسائل اعتباری و قوانین اجرایی بوده لذا حداقل در این یک سال و نیم ما سعی کردیم از سرچشمه ارکسترها را وارد ردیف بودجه کنیم و بودجه مستقلی برای این کار از سوی وزارت ارشاد و معاونت امور هنری و سازمان برنامه بودجه برای آن تعیین شد و این به نحوی شد که امروز مشکل اصلی که اعتبارات است حل شده و تمام نوازندگان ارکسترها از بیمه و پرداخت ماهیانه و قرارداد سالیانه برخوردار شده‌اند.»
 
  • دعوت از نوازندگان خارجی در ارکستر ملی
پس از آن شهبازیان درخصوص برنامه‌ریزی در حوزه معرفی موسیقی ملل گفت: «از همان ابتدا من تصمیم داشتم آثار موسیقی‌دانان مطرح سرزمین و آثار موسیقی کلاسیک امروزی و موسیقی ملل را مطرح کنیم و در مود موسیقی ملل تلاش داریم این اتفاق بیفتد حتی در جشنواره مصطفی که یکماه پیش برگزار شد از ما خواستند که در اختتامیه، موسیقی فیلم حضرت محمد از مجید مجیدی را اجرا کنیم که این کار عملی نشد و ما موسیقی محمد را اجرا کردیم که مورد اسقبال قرار گرفت. انشالله در سال آینده ارکستر سرو سامان جدی‌تری خواهد گرفت. در خصوص دعوت از نوازندگانی که در حوزه موسیقی ملل فعال هستند حتماً نیاز به سفر به خارج از کشور است.»
 
  • اجرای کار اهنگسازان جوان در ارکستر سمفونیک
شهرداد روحانی نیز بعد از صحبت‌های فریدون شهبازیان در خصوص نحوه انتخاب رپرتواری که در اجراها درنظر گرفته می‌شود گفت: «ارکستر سمفونیک تهران از ابتدا آثار آهنگسازان ایرانی را اجرا کرده از جمله این آهنگسازان می‌توانم به احمد پژمان، حسین دهلوی، شاهین فرهت و حشمت سنجری اشاره کنم اما خب ارکستر سمفونیک موسیقی جهانی را اجرا می‌کند یعنی آثاری که از ملیت‌های مختلف هستند و در تمام دنیا کار می‌شود ولی از آهنگسازان ایرانی هم قطعاتی اجرا می‌شود و حتی از آثار آهنگسازان جوان نا آشناتر هم قصد اجرای کار داریم. ما معمولاً برنامه‌های ارکستر سمفونیک را ضبط صوتی و تصویری می‌کنیم و در اختیار علاقمندان می‌گذاریم و انتشار این کارها ادامه خواهد داشت.»
 
در ادامه گفت: «ما چند ماه پیش برنامه موسیقی ملل را داشتیم و کارهای مختلفی از ملیت‌های مختلف نظیر کره جنوبی، استرالیا و مکزیک در ارکستر سمفونیک تهران اجرا شد و دو برنامه به موسیقی ملل اختصاص دادیم و حتی از کشورهای مختلف سولیست به ارکستر دعوت کردیم و برنامه اجرا کرده‌ایم و این مراودات ادامه دارد.»
 
  • ساخت سرود تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی
در ادامه برنامه آیتم مرور برنامه‌های ارکستر ملی به سمع و نظر بینندگان رسید و پس از آن علی اکبر صفی‌پور در خصوص همکاری ارکسترهای ملی و سمفونیک در خصوص ساخت سرود تیم ملی ایران در بازی‌های جام جهانی گفت: «جام جهانی فرصتی برای نشان دادن هنر ایرانی است و از این رو تفاهم نامه‌ای با فدراسیون فوتبال برای ساخت سرود تیم ملی بسته شد و ساخت این سرود بر عهده ارکسترهای بنیاد رودکی است و برای این منظور نیاز به ترانه و قطعات و آهنگ‌های مناسب و خواننده داریم تا ارکستر بتواند این کار را اجرا کند و هر دو عزیز استاد شهبازیان و استاد روحانی در این کار همکاری دارند اما هنوز به نتیجه قطعی برای انتخاب گزینه مناسب نرسیده‌ایم اما قصد داریم همراه تیم ملی سه شب فرهنگی در روسیه برای اجرای ارکسترها داشته باشیم.»
 
  • مخاطبان اجراهای ارکستر سمفونیک جوانان هستند
پس از صحبت‌های علی اکبر صفی‌پور شهرداد روحانی در خصوص استقبال مردم از اجراهای ارکستر سمفونیک گفت: «موسیقی کلاسیک طرفداران خاصی دارد و ما در این خصوص مثل غرب و اروپا تاریخچه طولانی در موسیقی کلاسیک نداریم اما با این حال اگر مردم کیفیت ببینند از کار استقبال می‌کنند و آماری که از گیشه به ما می‌رسد خوشبختانه نشان می‌دهد که تمام اجراها استقبال زیادی داشته و این روند ادامه دارد و اکثراً 80 درصد جوان هستند و این برعکس اروپا و غرب است در آنجا اغلب تماشاگران مسن هستند.»
 
  • موسیقی پاپ به موسیقی ملی ضربه زد
شهبازیان نیز در خصوص موسیقی امروز کشور اظهار داشت: «متأسفانه این روزها ژانری از موسیقی به موسیقی اصیل ایرانی لطمه می‌زند و آن موسیقی پاپ است که از حد گذشته است. موسیقی پاپ مورد استقبال جوانان است و مجوزها برای موسیقی پاپ زیاد است و خواننده‌های بسیاری اجرا می‌کنند و این‌ها به موسیقی ملی و مقامی ما لطمه می‌زند. ژانر پاپ آزار می‌دهد و من به شدت مخالف این نوع موسیقی‌ها هستم هرچند خودم در دهه هفتاد مجوز اجرای موسیقی پاپ در صدا و سیما را دادم اما راه راه غلطی بود.در همین جشنواره فجر چند تا ارکستر شرکت کردند در حالی‌که باید در موسیقی ملی اجرا بیشتر از موسیقی پاپ باشد و اصلاً وجهه مناسبی برای موسیقی کشور نیست و باید ممیزی درست باشد. در مورد موسیقی سرود ملی هم باید از بهترین ترانه‌سراها استفاده کرد تا بهترین ترانه را بگویند و آهنگساز و ترانه‌سرا مشترک کاری را انجام دهند تا مردم دوست داشته باشند و امیدوارم این اتفاق بیفتد که موسیقی ملی ما به جایگاه اصلی خود برسد.»
 
  • ارکستر سمفونیک به جایگاه بالایی رسیده است
شهرداد روحانی در ادامه درخصوص جایگاه ارکستر سمفونیک در عرصه جهانی اظهار کرد: «یکی از بزرگترین رهبران موسیقی کلاسیک دنیا به عنوان رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران را رهبری کرد و ایشان اگر ارکستر در سطح بالایی نباشد همکاری نمی‌کنند و بعد از اجرا در تالار وحدت این ارکستر را به فستیوالی در ایتالیا به اسم فستیوال «راوانا» دعوت کردند و این بهترین تعریف از اعضای ارکستر سمفونیک تهران است و این ارکستر در سطحی است که توجه این اساتید را جلب می‌کند. اما هنوز به نقطه ایده آل نرسیده‌ایم اما به سمت آن حرکت می‌کنیم و این سیر صعودی بوده است.»
 
در انتها فریدون شهبازیان در خصوص فعالیت در عرصه موسیقی فیلم گفت: «به تازگی یکی از فیلم‌هایی که موسیقی آن را ساختم در حال اکران است و کارهای دیگری در دست انجام دارم که امیدوارم ارکستر ملی و سمفونیک از طرف مردم مورد اسقبال قرار بگیرد و آثاری که شنیده نشده اجرا شود.»
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 7 بهمن 1396 - 11:54

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.