برنامه یاد بعضی نفرات
 
منوچهر صهبایی، شهرداد روحانی را «مطرب» و «فراری» لقب داد
شب پرحاشیه ارکستر سمفونیک تهران
موسیقی ما - پنج‌شنبه‌شب ارکستر سمفونیک تهران در حالی به رهبری «منوچهر صهبایی» روی صحنه رفت که یکی از پرحاشیه‌ترین کنسرت‌های این ارکستر برگزار شد؛ حاشیه‌هایی که از روزهای پیشین آغاز شده و در شب برگزاری کنسرت به بالاترین حد رسید.

«منوچهر صهبایی» حضورش در این کنسرت به عنوان رهبر را به دلیل غیبت ناگهانی «شهرداد روحانی» که از آن به عنوان «فرار» یاد کرد، خواند و در پاسخ به اعتراض یکی از تماشاگران، گفت: «مطرب باید بره دنبال جایی که مطربی‌اش رو بکنه!» همین جملات صهبایی بود که برنامه‌ی شب گذشته را با حاشیه‌های بسیاری همراه کرد، از آن طرف «شهرداد روحانی» که در ایران حضور ندارد، تنها در پستی اینستاگرامی با اظهار تاسف از اتفاقات شب گذشته اظهار امیدواری کرد که «فضای موسیقی همچون گذشته در مسیر صلح و دوستی حرکت کند».
 
  • ماجرا از کجا شروع شد؟
چند روز قبل بود که روابط عمومی بنیاد رودکی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «با توجه به مشکلات پزشکی و به درخواست شهرداد روحانی، رهبر دائم ارکستر سمفونیک تهران، تازه‌ترین کنسرت این ارکستر به رهبری منوچهر صهبایی اجرا می‌شود.»

این در حالی است که «شهرداد روحانی» نه به دلیلِ بیماری که به دلایلِ دیگر از رهبری ارکستر سمفونیک کناره گرفته بود و غیبت‌های طولانی او در ماه‌های اخیر نیز ظنِ این مساله را شدیدتر می‌کند؛ یکی از نوازندگان ارکستر که نخواست نامش مطرح شود، در گفت‌وگو با سایت «موسیقی ما» درباره‌ی اتفاقات شب گذشته می‌گوید: «فردای روزی که ایران به پایگاه‌های هوایی امریکا در عراق حمله کرد، ارکستر سمفونیک تمرین داشت و زمانی که نوازندگان برای تمرین حضور یافتند، به ما اعلام شد که آقای روحانی شب گذشته از ایران رفته‌اند و بنابراین ما گمان کردیم که این برنامه کنسل شده است. بعدتر در خبری اعلام شد که ایشان به دلیل بیماری نمی‌توانند ارکستر را رهبری کنند و ارکستر با رهبری شخص دیگری روی صحنه می‌رود؛ اما آنچه به آقای صهبایی برای پذیرفتن رهبری این برنامه گفته بودند و آنچه در خبرها اعلام شد، متفاوت بود و همین به واکنش ایشان روی صحنه انجامید و در این میان نوازندگان نیز رفتارهای هیجانی از خود نشان دادند و تنش‌ها دامنه‌دار شد.»‌

در همان روز اعلامِ این خبر «منیژه صهبایی» مدیر برنامه‌های منوچهر صهبایی، در تماسی با «موسیقی ما» به کذب بودن این خبر اشاره کرد و گفت از بنیاد رودکی می‌خواهد که این خبر را تکذیب کنند.
 
  • اظهارات حاشیه‌ساز «منوچهر صهبایی» روی صحنه چه بود؟
صهبایی پیش از آغاز برنامه گفت: «به هیچ عنوان قرار نبود که من در این کنسرت ارکستر سمفونیک تهران، به عنوان رهبر حضور داشته باشم؛ اما گویا رهبر ارکستر سمفونیک تهران به دلیل مشکلاتی که به وجود آمده بود، دو هفته پیش بدون این‌که با مسئولان بنیاد رودکی صحبتی کرده باشد، از ایران فرار کرده؛ بنابراین اگر چیز دیگری همچون دلایل پزشکی و از این دست مسائل نوشته‌اند من قبول ندارم.»

او به این مساله اشاره کرد که حضورش در این کنسرت به دلیلِ درخواست معاون تولید هنر و آموزش بنیاد رودکی بوده است: «من چون می‌خواستم به ارکستر کمک کنم، پذیرفتم تا در این کنسرت حضور داشته باشم و این در حالی است که به خاطر اجرای کنسرت-نمایش «مری پاپینز» فشار زیادی به من وارد شد.»

این رهبر ارکستر با ابراز تاسف و ناراحتی از اتفاقات ناگوار هفته‌های گذشته در کشور از جمله جان‌باختن تعدادی از هموطنان در حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی، مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی در کرمان و سیل استان سیستان و بلوچستان، ادامه داد: «اجرای این کنسرت حداقل ۱۰ جلسه تمرین نیاز داشت، ولی خوشبختانه نوازنده‌ها خیلی خوب بودند و ما با دو جلسه تمرین توانستیم برنامه خوبی را ارائه دهیم. به هر حال وقایع اخیر کشور باعث تاسف است و ما هم نمی‌توانیم به این اتفاقات بی‌تفاوت باشیم. ما دلمان می‌خواهد کار کنیم تا این‌که اعتصاب کنیم. ما کارمان را انجام می‌دهیم. شعار ما سکوت است اما سکوتی که پیام‌آور صلح و دوستی است.»

بعد از این صحبت‌ها ارکستر به اجرای قطعاتی از «راخمانینف» و «بتهوون» پرداخت؛ اما بخش دوم برنامه با تاخیری بسیار همراه شد که دلیل آن عدم حضور تعدادی از نوازندگان روی صحنه و همچنین پیش آمدن مشکل عارضه‌ی قلبی برای «منوچهر صهبایی» عنوان شد.
 
  • منیژه صهبایی: خوشحالم که مردم از دانستنِ حقیقت محروم نشدند
«منیژه صهبایی» در این خصوص به «موسیقی ما» می‌گوید: « شنبه‌ی هفته‌ی گذشته آقای صهبایی جراحی کرده بودند و بنابراین نمی‌توانستند در این برنامه حضور پیدا کنندو تنها به دلیل کمک به ارکستر، رهبری را پذیرفتند. اما همان روزی که بنیاد رودکی این خبر را اعلام کرد، ما از آنان خواستیم تا آن را تکذیب کنند. ولی این اتفاق رخ نداد و آقای صهبایی مجبور شدند این مطالب را در شب برگزاری کنسرت بگویند. من نه به عنوان همسر ایشان، که به عنوان یک موزیسین خوشحال هستم که صحبت‌های شب گذشته‌ی آقای صهبایی سبب شد تا «حقیقت» کشته نشود و مردم از دانستن آن محروم نشوند.»
 
  • صحبت‌های مایستر ارکستر سمفونیک و ادامه‌ی حاشیه‌ها
در میانه‌ی برنامه تعدادی از نوازندگان از حضور در ادامه‌ی اجرا خودداری کردند و عده‌ی دیگری مخالف این اتفاق بودند؛ تا اینکه «منوچهر صهبایی» دچار عارضه‌ی قلبی و بالا رفتن فشار خون می‌شود و نمی‌تواند به عنوان رهبر بخش دوم برنامه را رهبری کند. اما نوازندگان به احترام تماشاگرانی که بلیت این کنسرت را خریداری کرده بودند، بدون رهبر در این برنامه حضور پیدا کردند. صحبت‌های «محمدرضا کریمی» کنسرت مایستر ارکستر سمفونیک تهران، بار دیگر به حاشیه‌ها دامن زد. او در آغاز برنامه گفت: «متاسفانه در بخش اول کنسرت بی‌احترامی به آقای شهرداد روحانی شد که ما تصمیم گرفتیم برنامه را در قسمت دوم اجرا نکنیم.»

این مساله با واکنش تماشاگران روبه‌رو شد و تعدادی از آنان به نشانه‌ی اعتراض به دلیل عدم حضور رهبر ارکستر، سالن را ترک کردند.

«منیژه صهبایی» در این باره می‌گوید: «آقای صفی (مدیر ارکستر) مشغول متقاعد کردن نوازندگانی بود که نمی‌خواستند در برنامه حضور پیدا کنند و در این میان چند نفر روی مواضع خود پافشاری داشتند که حال آقای صهبایی بد شد و اورژانس به تالار آمد و به شکل عملی ایشان دیگر توانایی برگزاری کنسرت را نداشتند.»
 
  • واکنش شهرداد روحانی چه بود؟
روحانی که این روزها در ایران حضور ندارد، به انتشار پستی در اینستاگرام بسنده کرد و در آن نوشت: «مخاطبان ارکستر سمفونیک تهران، با درود، از آن‌چه شب گذشته در تالار وحدت و در میانه‌ی اجرای ارکستر سمفونیک تهران روی داد، عمیقاً متاسف شدم. امیدوارم فضای موسیقی ما، همچون گذشته در مسیر صلح و دوستی در حرکت باشد. از نوازندگان محترم ارکستر سمفونیک تهران برای حمایت از مخاطبان برنامه و نیز جایگاه رهبر ارکستر سمفونیک تهران کمال تشکر را دارم.»

او در پایان این متن نام خود را به عنوان «مدیر هنری و رهبر ارکستر سمفونیک تهران» عنوان کرده که نشان‌دهنده‌ی آن است که او هم‌چنان از این منصب کناره نگرفته است.
 
  • نوازنده‌ی ارکستر سمفونیک: رهبران و مدیران اشتباه می‌کنند، نوازندگان دچار مشکل می‌شوند
یکی دیگر از نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران که درخواست عدم اعلام نامش را داشت، به «موسیقی ما» می‌گوید: «در هفته‌های اخیر به نوازندگان ارکستر فشار بسیار زیادی وارد شد. همواره اشتباهات از طرف مدیران و رهبران ارکستر است و این نوازندگان هستند که در شرایط نامناسبی قرار می‌گیرند. شب گذشته تعدادی از تماشاگران به نوازندگان توهین بسیار زیادی کردند. ما حتی شورایی که قابل تایید نوازندگان باشد تا در مواقع بحرانی در این خصوص تصمیم بگیرد، نداریم و علاوه بر حقوق ناچیز و مشکلات بسیار که همواره با آن مواجهیم، گاهی با چنین مسائلی نیز روبه‌رو می‌شویم.»

او تاکید می‌کند: «آنچه مشخص است این است که ارکستر سمفونیک تهران دارای مشکلات و مسائل ریشه‌ای است که چون حل نمی‌شود، گاهی به این شکل نمایان می‌شود.»
 
*****

محمدرضا کریمی (کنسرت مایستر)، امیر مینو سپهر، فرزاد صیدی، عاطفه سادات حسینی، دانیال جورابچی، احسان شامی، عرفان شریف‌زاده، هومان جلالت، بهار فلسفی، محمد حسن ده لاری، فرشاد شیرانی، سارا نادری، سنا معزز، فرناز دارویی (نوازندگان ویولن یک)، عماد رضا نکویی، مونیکالران، مهوش عسگری، علیرضا چهره قانی، پیمان شامی، عرفان وکیلی، محمد امین واحدی، سارا بیرامزادگان، موژان میرزایی، محمد علی غریبی، نگین حاتمی، علیرضا گلستانه (نوازندگان ویولن دو)، ماکان خویی‌نژاد، هستی حامدسپاسی، پارسا هادی، کیانمهر کشاورز، شهرزاد مجد، میرنوید حمیدی، نرگس فلاح پسند، ویدا ملاحسنی (نوازندگان ویولنسل)، کاوه تسعیری، امین زمان خان، پژمان اختیاری، زهرا عبدالله زاده، آتنا زنگنه، الهام عادلی زاده، سیده صبا صفوی، مسعود پور بخت، مهدی منادی، علیرضا یزدی (نوازندگان آلتو)، پورنگ پور شیرازی، مهدی کلانتری، پروانه انارکی، رضا دست فال، علی فریوسفی، محمدرضا جبار (نوازندگان کنترباس)، نازنین احمدزاده، کیمیا شعربافیان (نوازندگان ابوا)، شهرام رکوعی، مه سیما فلاحی، غزاله میرزازاده (نوازندگان فلوت)، مینلی دانلیان، یلدا احسانی (نوازنده کلارینت)، علیرضا متوسلی داراب، فرشاد محمدی (نوازنده فاگوت)، علی ضرابی، کامیار ماندگاریان (نوازندگان ترومپت)، سیامک کریم‌پور، سپهر عباسی، رامین براتی (نوازندگان ترومبون)، فرشاد شیخی، سیامک میردادیان، فاطمه یوسفی نژاد، نرگس تقی پور (نوازندگان هورن)، بابک میردادیان (نوازنده توبا)، محمدرضا پناهی نژاد (نوازنده تیمپانی)، کاوه میرحسینی، آرمین خیردان و فروغ فضلی (نوازندگان سازهای ضربی و کلاوسن)، نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران در کنسرت پنجشنبه شب سوم بهمن ماه بودند.
منبع: 
موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 5 بهمن 1398 - 04:03

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود شب پرحاشیه ارکستر سمفونیک تهران | موسیقی ما