برنامه یاد بعضی نفرات
 
مروری بر اسامی آهنگسازان حاضر در جشنواره فجر سی و ششم
رقابت برای یک سیمرغ از جنس سُل
موسیقی ما از حدود یک ماه آینده سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر آغاز می‌شود. بزرگترین رقابت سینمایی ایران که در آن چهره‌های جوان و باتجربه آثار خودشان را در معرض انتخاب داوران و مخاطبان قرار می‌دهند و سرانجام از برگزیده‌ها با اهدای سیمرغ تقدیر می‌شود. در بخش موسیقی و آهنگسازی رقابت‌ها متفاوت است. اینجا خبری از رنگ و نور و اتفاقات بصری و جادوی کلمات نیست. بلکه فقط نت‌ها جادو می‌کنند و سیمرغ‌ها را راهی شانه‌های آهنگسازان می‌کنند. سیمرغ‌هایی که جنسشان از سل و می و دو و فا و... است و همیشه هم مورد توجه مخاطبان و منتقدان بوده‌اند. چندی پیش هم 25 فیلم حاضر در بخش سودای سیمرغ با بخش رقابتی جشنواره فجر سی و ششم معرفی شد. در گزارشی که هم‌اکنون پیش روی شما قرار دارد مروری بر آهنگسازان حاضر در این جشنواره داشته‌ایم و در پایان از شما این سوال را می‌پرسیم که به نظرتان برنده سیمرغ آهنگسازی جشنواره امسال چه کسی است؟
 
  • *اتاق تاریک
فیلم‌سینمایی «اتاق تاریک» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی «سید روح‌الله حجازی» در جشنواره فجر سی و ششم حضور خواهد داشت. این فیلم سومین همکاری حجازی با «کارن همایونفر» در بخش آهنگسازی خواهد بود. زندگی خصوصی آقا و خانم میم و زندگی مشترک آقای محمودی و بانو دو فیلم دیگر این کارگردان بودند که همایونفر در سال‌های گذشته موسیقی آنها را ساخته بود.
 
  • *امپراطور جهنم
جدیدترین ساخته «پرویز شیخ‌طادی» به نام «امپراطور جهنم» بالاخره پس از بحث‌های فراوان به جشنواره فجر امسال رسید و «محمدرضا علیقلی» موسیقی امپراطور جهنم را خواهد ساخت. این دومین همکاری شیخ‌طادی و علیقلی طی پنج سال اخیر است. آنها در سال 1390 هم فیلم‌سینمایی «روزهای زندگی» با موضوع دفاع مقدس را با هم کار کرده بودند.
 
  • *به وقت شام
«ابراهیم حاتمی‌کیا» امسال به جشنواره فیلم فجر بازگشته و شنیده‌ها حکایت از آن دارد که این بازگشت او با دست پر همراه است. فیلم‌سینمایی «به وقت شام» ساخته این کارگردان باسابقه روایت متفاوتی از موضوع داعش و نبرد با این گروهک تروریستی است. پروژه‌ای که تولید بزرگی داشته و این روزها «کارن همایونفر» مراحل ساخت موسیقی آن را دنبال می‌کند. پنجمین همکاری حاتمی‌کیا و همایونفر در حالی به زودی راهی پرده نقره‌ای جشنواره می‌شود که این آهنگساز مطرح چندی پیش از فیلم به وقت شام با عنوان بزرگترین و پیچیده‌ترین و بی‌پرواترین تولید سینمایی ایران یاد کرده بود.
 
  • *تنگه ابوغریب
«تنگه ابوغریب» بر خلاف نامش که خیلی‌ها را به یاد جنگ آمریکا و عراق می‌اندازد، داستانی درباره روزهای پایانی هشت سال دفاع مقدس و جنگ و ایران و عراق دارد. این فیلم به کارگردانی «بهرام توکلی» و تهیه‌کنندگی «سعید ملکان» به تازگی وارد مرحله صداگذاری توسط امیرحسین قاسمی شده است. همزمان با این مرحله هم «حامد ثابت» کار ضبط موسیقی تنگه ابوغریب را آغاز کرده است. حامد ثابت سال گذشته با فیلم تابستان داغ در میان نامزدهای کسب سیمرغ آهنگسازی قرار داشت و پیش از این هم در فیلم «اینجا بدون من» با بهرام توکلی همکاری کرده بود.
 
  • *جشن دلتنگی
«فردین خلعتبری» امسال در کنار یک کارگردان جوان به جشنواره فیلم فجر می‌آید. او این روزها در حال ساخت موسیقی فیلم «جشن دلتنگی» به کارگردانی «پوریا آذربایجانی» است. این فیلم که داستان روابط واقعی آدم‌ها و گره خوردن آنها با فضای مجازی است، در حال حاضر مراحل فنی را پشت سر می‌گذارد. فردین خلعتبری همیشه در جشنواره موسیقی فجر حضوری گزیده دارد و هر سال هم مدعی جدی کسب سیمرغ آهنگسازی بوده است.
 
  • *چهارراه استانبول
«مصطفی کیایی» اولین کارگردانی است که سراغ سوژه ریزش ساختمان پلاسکو رفت. فاجعه‌ای که در زمستان 95 رخ داد و ایران را در ماتم آتش‌نشانان فداکار و شجاع پایتخت فرو برد. تازه‌ترین ساخته کیایی با نام «چهارراه استانبول» مراحل فیلمبرداری را به پایان رسانده و در حال حاضر «آرمان موسی‌پور» همزمان با سایر عوامل فنی پروژه، کار ساخت و ضبط موسیقی را دنبال می‌کند. «بارکد» و «عصر یخبندان» دو همکاری قبلی مصطفی کیایی و آرمان موسی‌پور در سینما بود که هر دو در بین آثار پرفروش سال قرار گرفتند.
 
  • *دارکوب
«بهروز شعیبی» امسال هم به همراه «بهزاد عبدی» در بخش آهنگسازی فیلمش به جشنواره فیلم فجر بازگشته است. تازه‌ترین ساخته این کارگردان و نویسنده جوان با نام «دارکوب» به تهیه‌کنندگی «سید محمود رضوی» آماده شده و فضایی اجتماعی دارد. بهزاد عبدی هم این روزها ضبط موسیقی دارکوب را در ایران و اوکراین دنبال می‌کند و باید دید پس از «سیانور»، همکاری جدید او با شعیبی چه حاصلی خواهد داشت.
 
  • *سرو زیر آب
استاد «حسین علیزاده» در دومین همکاری با «محمدعلی باشه آهنگر» موسیقی فیلم‌سینمایی «سرو زیر آب» را می‌سازد. این چهره سرشناس موسیقی ایران که در زمینه موسیقی فعالیت بسیار محدود و گزیده دارد، 5 سال قبل هم در فیلم «ملکه» با این کارگردان همکاری کرده بود. فیلم سرو زیر آب همانند ملکه داستانی با موضوع دفاع مقدس دارد و در استان‌های یزد، تهران، لرستان و خوزستان فیلمبرداری شده است.
 
  • *شعله‌ور
«شعله‌ور» هشتمین همکاری «حمید نعمت‌الله» در مقام کارگردان با «سهراب پورناظری» است. این دو هنرمند طی سال‌های اخیر پروژه‌های موفقی نظیر رگ خواب، آرایش غلیظ و بی‌پولی و... را در سینما با هم کار کرده بودند که موسیقی آنها مورد توجه مخاطبان و منتقدان قرار گرفته بود. آخرین آنها هم در آلبوم موسیقی فیلم رگ خواب بود که در چهارمین جشن سالانه «موسیقی ما» به عنوان تنها جشن رقابتی موسیقی ایران با استقبال مخاطبان و مردم مواجه شد و بیشترین تندیس‌ها را کسب کرد. یکی از دلایل اصلی موفقیت رگ خواب و همچنین آرایش غلیظ، همکاری سهراب پورناظری با همایون شجریان به عنوان خواننده بود. تا این لحظه حضور شجریان در پروژه شعله‌ور قطعی نشده و گمانه‌زنی‌های زیادی در این زمینه وجود دارد.
 
  • *عرق سرد
فیلم‌سینمایی «عرق سرد» به کارگردانی «سهیل بیرقی» یکی دیگر از پروژه‌های کارن همایونفر در جشنواره فیلم فجر امسال است. اما این فیلم فضای متفاوتی نسبت به اتاق تاریک و به وقت شام دارد و داستان یک بانوی فوتبالیست و اتفاقات مربوط به زندگی و ورزش حرفه‌ای او را روایت می‌کند.
 
  • *فیلشاه
«فیلشاه» تنها انیمیشن حاضر در بخش سودای سیمرغ سی و ششمین جشنواره فیلم فجر است. این انیمیشن به کارگردانی هادی محمدیان و با حضور صداپیشگان مطرح تهیه شده است. «ستار اورکی» قرار است موسیقی متن فیلشاه را بسازد. آهنگسازی که در دوره‌های گذشته جشنواره موسیقی فیلم‌های مطرحی نظیر «جدایی نادر از سیمین»، «فروشنده»، «دوران عاشقی»، «استرداد» و «دربند» و... ساخته حالا در تجربه‌ای متفاوت برای یک انیمیشن قطعاتی را می‌سازد.
 
  • *کار کثیف
جدیدترین ساخته «خسرو معصومی» به نام «کار کثیف» مراحل پایانی تدوین را پشت سر می‌گذارد. اثری که در ایران و ترکیه ضبط شده و از ماه‌ها قبل در کانون توجه رسانه‌ها بود. یکی از موارد خبرساز کار کثیف هم موسیقی متن آن بود. اوایل پاییز در رسانه‌ها اعلام شد که استاد حسین علیزاده سازنده موسیقی این فیلم است. اما در فاصله کوتاهی نام پیمان یزدانیان به عنوان آهنگساز کار کثیف مطرح شد. در جدیدترین خبر از فیلم کار کثیف که روز 27 آذر در رسانه‌های سینمایی منتشر شد، از پیمان یزدانیان به عنوان آهنگساز این پروژه نام برده شده بود.
 
  • *کامیون
«کامیون» به کارگردانی «کامبوزیا پرتوی» با موسیقی «میلاد موحدی» به جشنواره فیلم فجر می‌آید. این فیلم که ژانر اجتماعی دارد مدتی قبل مراحل فیلمبرداری‌اش به پایان رسیده و در حال حاضر در بخش فنی و تدوین و صداگذاری قرار دارد. اما یکی از اتفاقات خبرساز درباره کامیون مربوط به همین بخش موسیقی بود. چندی پیش اعلام شد که «آینور دوغان»، خواننده سرشناس کرد، در این فیلم می‌خواند. کامبوزیا پرتوی در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرد که حضور آینور دوغان به پیشنهاد میلاد موحدی بوده و هنوز تصمیم قطعی درباره حضور این خواننده زن کردزبان اتخاذ نشده است. در حالی که از آبان ماه ساخت موسیقی فیلم‌سینمایی کامیون آغاز شده تا این لحظه خبر دقیقی درباره حضور یا عدم حضور این خواننده عنوان نشده است.
 
  • *لاتاری
کارگردان فیلم تحسین‌شده جشنواره فجر سی و پنجم امسال هم یک رقیب جدی در بخش سودای سیمرغ است. «محمدحسین مهدویان» امسال فیلم‌ «لاتاری» را به عنوان سومین اثر بلند سینمایی خود به دفتر جشنواره فجر ارائه داده است. طی ماه‌های اخیر خبر دقیقی درباره بخش موسیقی این فیلم در رسانه‌ها عنوان نشده بود تا اینکه لحظاتی قبل «حبیب خزائی‌فر» در گفتگو با خبرنگار «موسیقی ما» حضورش در لاتاری را تأیید کرد. این سومین فیلم مشترک خزائی‌فر و مهدویان است. این آهنگساز کمکار سازنده موسیقی متن دو فیلم «ایستاده در غبار» و «ماجرای نیمروز» هم بود که قطعات آن دو فیلم، ارکسترال بودند و توانستند مورد توجه مخاطبان قرار بگیرند. البته هنوز موسیقی لاتاری به پایان نرسیده و حبیب خزائی‌فر به زودی جزئیات این پروژه را اعلام خواهد کرد.
 
  • *ماهور
«ماهور» دومین فیلم «ستار اورکی» در جشنواره فیلم فجر امسال است. داستان این فیلم به کارگردانی «حمید زرگرنژاد» در جنوب ایران می‌گذرد و اسفند سال گذشته فیلمبرداری آن به اتمام رسید. ستار اورکی هم متولد شهر اهواز است و این تقارن جالب اصالت او با داستان فیلم به نظر می‌رسد به خلق قطعات جالبی از سوی اورکی منجر شود.
 
  • *مصادره
«مهران احمدی» که طی این سال‌ها با بازیگری و خصوصاً حضور در فیلم‌های طنز به شهرت رسیده بود برای اولین‌بار ورود به عرصه کارگردانی را تجربه کرده و فیلم‌سینمایی «مصادره» را به جشنواره فیلم فجر امسال ارائه کرده است. فیلمی که داستان طنز دارد و «رضا عطاران» ایفاگر نقش اول آن است. ساخت موسیقی این فیلم هم همزمان توسط «امیر توسلی» پیگیری می‌شود. آهنگسازی که طی سال‌های اخیر با پرفروش‌ترین فیلم‌های طنز سینمای ایران همکاری داشته و در عین حال در کارهای جدی یا اجتماعی هم حضور داشته است.
 
  • *مغزهای کوچک زنگ زده
«مغزهای کوچک زنگ زده» عنوان جدیدترین فیلم‌سینمایی «هومن سیدی» است. او همانند فیلم‌های گذشته‌اش برای اثر جدیدش هم یک نام سوال برانگیز انتخاب کرده و گفته می‌شود فضای فیلم هم با کارهای گذشته سیدی متفاوت است.
 
  • *هایلایت
فیلم‌سینمایی «هایلایت» به کارگردانی «اصغر نعیمی» و تهیه‌کنندگی «ساسان سالور» یکی دیگر از آثار جشنواره فجر امسال است که مضمون اجتماعی دارد. موسیقی این فیلم هم توسط بهزاد عبدی در حال ضبط در اوکراین است و این آهنگساز برای هایلایت هم سراغ موسیقی ارکسترال رفته است. این دومین همکاری مشترک بهزاد عبدی و ساسان سالور طی دو سال اخیر است. بهزاد عبدی تنظیم‌کننده اکثر قطعات آلبوم «خدای عشق» با صدای «فریان» و به تهیه‌کنندگی ساسان سالور بود که اواخر اسفند سال گذشته به بازار عرضه شد. سالور پس از آن آلبوم حضورش در عرصه موسیقی را متوقف نکرد و همزمان با پیگیری ساخت هایلایت، او به همراه فریان مشغول تولید قطعات جدید است.
 
  • *بانو قدس ایران
در بخش سودای سیمرغ جشنواره امسال دو فیلم مستند هم با سایر آثار در رقابت هستند. «بانو قدس ایران» به کارگردانی «مصطفی رزاق کریمی» یکی از این مستندها است که موسیقی آن ساخته صبا ندایی و آرمین خیرابی است. فیلم مستند بانو قدس ایران به مرور زندگی همسر حضرت امام خمینی (ره) می‌پردازد.
 
  • *زنانی با گوشواره‌های باروتی
فیلم به وقت شام ابراهیم حاتمی‌کیا تنها اثر این دوره جشنواره با موضوع داعش نیست. مستند «زنانی با گوشواره‌های باروتی» به کارگردانی رضا فرهمند فیلم مستندی است که به زنان و کودکان حاضر در جنگ با داعش پرداخته است. این فیلم هفته سوم آذرماه برای اولین‌بار در تهران رونمایی شد و موسیقی آن ساخته «کریستف رضاعی» است. این آهنگساز سرشناس سال گذشته برای ساخت موسیقی فیلم سینمایی «نگار» به کارگردانی رامبد جوان سیمرغ بلورین را تصاحب کرده بود.
 
  • *علامت‌های سوال
سه فیلم «امیر» به کارگردانی نیما اقلیما، «خجالت نکش» به کارگردانی رضا مقصودی و «بمب» به کارگردانی پیمان معادی هنوز در مراحل اولیه فنی قرار دارند و در جلوی نام آهنگساز آنها یک علامت سوال قرار دارد.
 
  • *رکوردداران چه کسانی هستند؟
طی 35 دوره گذشته جشنواره فیلم فجر همواره سیمرغ آهنگسازی و موسیقی متن یکی از مهم‌ترین جوایز بخش مسابقه یا سودای سیمرغ بوده که توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. این بخش در برخی سال‌ها با حاشیه‌هایی هم همراه بوده است. از جمله در دوره سی و دوم یعنی سال 1392 که «استیون واربک» برای ساخت موسیقی فیلم «روز رستاخیز» سیمرغ بلورین را کسب کرد. اما آریا عظیمی‌نژاد که آن سال در بخش رقابت حضور نداشت بلافاصله نسبت به حضور این آهنگساز و انتخاب او در یک یادداشت نسبتاً تند واکنش داد. اما در بین تمامی آهنگسازان 35 دوره اخیر جشنواره فیلم فجر، محمدرضا علیقلی پانزده مرتبه نامزد کسب سیمرغ شده و تا کنون چهار مرتبه این جایزه فتّانه را به خانه برده است. پس از این آهنگساز مجید انتظامی و زنده‌یاد بابک بیات هرکدام نه مرتبه نامزد سیمرغ بهترین آهنگسازی جشنواره فیلم فجر بوده‌اند. کامبیز روشن‌روان و پیمان یزدانیان هرکدام با شش مرتبه، استاد حسین علیزاده و ناصر چشم‌آذر و فریدون شهبازیان و فردین خلعتبری هرکدام با پنج مرتبه، استاد فرهاد فخرالدینی و کارن همایونفر و محمدرضا درویشی و علیرضا کهن‌دیری  و ستار اورکی هرکدام با چهار مرتبه و استاد احمد پژمان و بهزاد عبدی  هرکدام با سه مرتبه حضور در جمع نامزدها از این حیث رکورددار هستند.
 
 
  • *مروری بر جدول برنده‌های سیمرغ بهترین آهنگسازی از جشنواره فیلم فجر
 


در ادامه می‌توانید مروری بر جدول برندگان بهترین آهنگسازی از ادوار جشنواره فیلم فجر داشته باشید. در این بین استاد حسین علیزاده، مجید انتظامی و محمدرضا علیقلی با چهار مرتبه کسب تندیس رکورددار هستند و پس از آنها چهره‌های دیگر قرار دارند.
منبع: 
اختصاصی سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 دی 1396 - 20:39

دیدگاه‌ها

پنجشنبه 14 دی 1396 - 02:27

باسلام و درود
اگر امکان دارد اثر برنده‌های سیمرغ بهترین آهنگسازی از جشنواره فیلم فجر را در سایت قرار دهید ...

ببخشید شماره 22 آهنگ فیلم خداحافظ رفیق ساخته محمدرضا علیقلی هست یا سعید شعبان نژاد ؟؟؟

لطف کنید آهنگ ها را در سایت قرار دهید ...

باتشکر و سپاس

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود رقابت برای یک سیمرغ از جنس سُل | موسیقی ما