برنامه یاد بعضی نفرات
 
ارکستر ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان روی صحنه رفت
آغاز همکاری مجدد سالار عقیلی با ارکستر ملی
موسیقی ما - ارکستر ملی ایران به رهبری «فریدون شهبازیان» شب گذشته در سالن همایش‌های برج میلاد تهران روی صحنه رفت تا این بار با حضور «سالار عقیلی» خواننده شناخته شده‌ی موسیقی ایران مخاطبان خود را به میهمانی نغمه و نوا ببرد.
 
حالا کمتر از یک سال از فعالیت‌های ارکستر ملی با رهبری «شهبازیان» کارکشته می‌گذرد؛ اما در همین مدت کوتاه آهنگساز کهنه‌کار نشان داده که این ارکستر تازه تاسیس می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد و شاید هم به همین خاطر است که این تعداد اجراهای موفق در تهران و دیگر شهرستان‌ها داشته است. او برای این برنامه‌ی خود پرلود «جام تهی» را در نظر گرفته بود. یکی از زیباترین و ماندگارترین قطعاتی که در این سال‌ها ساخته شده است. «جام تهی» را «شهبازیان» در دهه‌ی 50 با صدای «شجریان» تنظیم کرد؛ آلبومی بر اساس ملودی‌های قدیمی با تنظیمی  نوآورانه که به عنوان الگویی برای دیگر اهالی موسیقی درآمد. در این برنامه اما با سنتور و ویولون نواخته شد و بعد از آن «سالار عقیلی» روی صحنه آمد.
 
عقیلی از سال 1384 به عنوان خواننده‌ی ثابت «ارکستر موسیقی ملی ایران» به رهبری «فرهاد فخرالدینی» فعالیت می‌کرد و حالا این اولین همکاری‌اش با ارکستر ملی به رهبری «فریدون شهبازیان» است. این خواننده می‌گوید شهبازیان برایش اسطوره موسیقی بوده:‌ «من از کودکی با آثار او آشنا بودم، از زمانی که خودم را شناختم و پیدا کردم، اولین اثری که از استاد شهبازیان شنیدم، رباعیات خیام با صدای استاد شجریان بود و همان‌جا خیلی به کارهای او علاقه‌مند شدم.»
 
رپرتوار اجرای شهریور ماه ارکستر ملی بر اساس قطعات ملی و میهنی بود؛ قطعاتی که مردم با آن خاطره دارند‌: تبریز در مه، حانیه، شکوه گل، نگارا، افسون سخن، خوشه‌چین، از تنهایی گریه مکن، گلرخ، چرخ فلک، نغمه نوروزی، ایران و خاک مهرآئین.
 
 «تبریز در مه» قطعه تیتراژ تلویزیونی سریالی با همین نام بود با ترکیب شعر مرحوم افشین یداللهی و ملودی بابک زرین و پس از آن «ساغر» با شعری از معینی کرمانشاهی به عنوان دومین قطعه اجرا شد؛ پس از آن قطعه‌ی بی‌کلام گلرخ اجرا شد.
 
بعد از آن اما «عقیلی»‌ شکوه گل را خواند و از تنهایی گریه مکن و سرانجام «از خون جوانان وطن» به عنوان آخرین اثر بخش نخست نواخته شد.
 
بعد از آن «حریر شریعت‌زاده» نوازنده پیانو روی صحنه آمد تا با همراهی همسرش «مرا رها مکن»‌ و «سپید و سیاه» را اجرا کنند. برای ادامه بخش دوم کنسرت، ارکستر دوباره روی صحنه حاضر شد. پرلود «گریز، پرهیز عاشقانه» نیز به صورت بی‌کلام اجرا شد و بعد از آن «ایران» با شعری از «افشین یداللهی» به اجرا درآمد و اجرای پرشور «خوشه‌چین» و «ایران جوان» با شعر بیژن ترقی به عنوان قطعه انتهایی در میان تشویق مخاطبان به اجرا درآمد.
 
این برنامه شروع دوباره‌ی همکاری «سالار عقیلی» و ارکستر ملی ایران است و قرار است برنامه بعد از ایام محرم و صفر دوباره اجرا شود و «شهبازیان» مشغول تنظیم قطعات جدیدی برای این خواننده‌ است. خواننده‌ای که قرار است هجدهم شهریور ماه در جمع ایرانیان مقیم هلند در شهر لیدردورپ کنسرت اجرا کند .این کنسرت در «مرکز فرهنگی ایران وهلند» در شهر لیدردورپ برگزار خواهد شد.
 
بابک زرین و پویا امینی از جمله میهمانان کنسرت 14 شهریور ماه ارکستر ملی در برج میلاد بودند. در ادامه عکس‌های «لیلی شاهوردی» از این کنسرت را ببینید.
 
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 شهریور 1396 - 15:45

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود آغاز همکاری مجدد سالار عقیلی با ارکستر ملی | موسیقی ما