برنامه یاد بعضی نفرات
 
گفت‌وگوی مفصل «موسیقی ما» با برادر مرحوم «مرتضی پاشایی» که این روزها می‌خواند
مصطفی پاشایی: صحبت‌های فراستی درباره مرتضی از روی حسادت بود
موسیقی ما - وحید لشکری: شاید الان که این مصاحبه را می‌خوانید، برایتان سوال شود دلیل صحبت با یک عضو خانواده پاشایی در این مقطع زمانی چیست. اتفاقاً تصمیم گرفتیم در روزهایی با «مصطفی پاشایی» گفت‌وگو کنیم که فضای احساسی سالگرد درگذشت «مرتضی پاشایی» وجود ندارد و ‌می‌توان نگاهی منطقی‌تر به حاشیه‌های دو سال و نیم اخیر داشت. حاشیه‌هایی که از سوی افراد گوناگون ایجاد شد و ابهامات زیادی را هم به دنبال داشت. مصطفی پاشایی پس از حضور در دفتر سایت «موسیقی ما» و در جریان گپ مفصلی که با هم داشتیم، به برخی از این سوالات پاسخ داد و نظرات خودش را عنوان کرد. اما پازل زنده‌یاد مرتضی پاشایی طی این دو سال و نیم توسط افراد مختلف به گونه‌ای چیده شد که شاید تا مدت‌ها، حاشیه بخش جدانشدنی این خانواده باشد.
 
 
  • از اینجا شروع کنیم که تا چند وقت پس از درگذشت مرتضی، همه‌چیز آرام بود؛ اما ناگهان چه شد که موج بیانیه‌ها و مصاحبه‌های جنجالی از سوی خانواده پاشایی و دوستان و همکارانش آغاز شد؟
خانواده ما هیچ‌گاه دنبال حاشیه نبود؛ اما وقتی هنرمندی با جایگاه و میزان محبوبیت مرتضی پرواز می‌کند، ناخواسته اتفاقاتی حول نام او و فعالیت‌هایش ایجاد می‌شود. همان‌طور که پدرم هم قبلاً در مصاحبه‌های خود اعلام کرده بودند، تمام تلاش ما این بود که حاشیه‌ها را مدیریت کنیم. اما برخی اتفاقات بیرون از خانواده باعث شد تا پدر و عموی من هم مجبور به واکنش شوند. با تمام این اوصاف، هدف اصلی ما این بود که این مسائل به سرعت حل شوند.
 
  • اولین و مهم‌ترین حاشیه‌ای که تا مدت‌ها صحبت محافل شد، قضایای انتشار آخرین آلبوم مرتضی بود. مهدی کرد، مدیر برنامه‌ها و تهیه‌کننده سابق مرتضی، روی این موضوع تأکید داشت که امتیاز آلبوم به او تعلق دارد و آن را خریده است.
مهدی کرد مدیر برنامه مرتضی بود و چند سال با هم فعالیت‌های حرفه‌ای را دنبال می‌کردند. او تهیه‌کننده آلبوم «یکی هست» و کنسرت‌های پس از آن مجموعه بود. اما در بازار موسیقی روالی وجود دارد به این شکل که تهیه‌‌کننده‌ها مبلغی را به عنوان پیش‌پرداخت یا پیش‌قرارداد جهت عقد قرارداد موقت به خواننده پرداخت می‌کنند که درمورد مرتضی هم رخ داد. این موضوع مربوط به خرید آلبوم بعدی نمی‌شود و به منزله خرید امتیاز و واگذاری کل آن مجموعه نیست؛ چون آلبوم مرتضی هنوز به صورت کامل تولید نشده بود. اما ایشان به‌هرحال زحمات زیادی را در مسیر فعالیت‌شان متحمل شدند و از دوستان بنده هم هستند و خواهند بود.
 
  • مرتضی در جاهای زیادی گفته بوده که آلبوم بعدی‌اش به مهدی کرد تعلق دارد و ظاهراً مبلغ 110 میلیون تومان هم بابت این آلبوم دریافت کرده بود که شما این عدد را عودت دادید.
پس از انتشار تک‌آهنگ «یکی هست» و هیت شدن این قطعه، تهیه‌کننده‌های زیادی بابت تهیه‌کنندگی آلبوم اول مرتضی و برگزاری کنسرت، با او تماس گرفتند و در این میان، مرتضی قراردادی را با مهدی کرد منعقد کرده بود. به همین دلیل، به شرکت‌های دیگر اعلام می‌کرد که فعلاً قرارداد دارد و قصد ندارد قرارداد جدیدی با شرکتها منعقد کند. در مورد مبلغی که گفتید، باید عرض کنم این مبلغ بابت آلبوم بعدی یا چیزی با این عنوان نبود؛ بلکه به عنوان پیش‌پرداخت قرارداد جدید و شروع همکاری مجدد بود. این روند در فعالیت‌های بسیاری از تهیه‌کنندگانی که با خوانندگان مطرح و بزرگ کار می‌کنند، وجود دارد و چیز عجیبی نیست. بسیاری از تهیه‌کنندگان برای ترغیب خوانندگان جهت امضای قرارداد، به خواننده مبالغ بسیار بیشتری نیز پرداخت می‌کنند. به‌هرحال پس از اینکه مرتضی به بیماری مبتلا شد، می‌توانست با صلاحدید خودش قرارداد آلبوم جدید را امضا کند که این اتفاق در زمان حیاتش رخ نداد. طبیعتاً پس از پرواز مرتضی هم اختیار تام کارهای مربوط به او از لحاظ شرع و عرف و قانون بر عهده خانواده‌اش است. همان‌طور که در تمام دنیا به همین روال است.
 
  • فکر نمی‌کنی این روند می‌توانست بدون جنجال‌های رسانه‌ای پیش برود؟
باز هم تکرار می‌کنم که ما خودمان تمایل و قصدی برای ایجاد حاشیه و جنجال نداشتیم؛ ولی این موضوع اهمیت زیادی داشت و ناخواسته از سوی طرفین حرف و حدیث‌هایی شکل گرفت. می‌دانیم که خود مرتضی هم دوست نداشت پس از رفتنش حاشیه ایجاد شود؛ اما این صحبت‌ها و مسائل هم بالاخره حل شد.
 
  • کلاً چه اصراری بود که آن آلبوم منتشر شود؟ نمی‌توانستید به صورت تک‌آهنگ کارها را پخش کنید؟
یکی از آرزوهای قلبی مرتضی، انتشار این آلبوم بود و حتی اگر به خاطر داشته باشید، در زمان حیاتش، نام «اسمش عشقه» را انتخاب کرد. به همین دلیل دوست داشتیم به آرزوی او عمل کنیم و کلاً آلبوم، جایگاه دیگری در کارنامه کاری یک هنرمند دارد.
 
  • در ابتدای بحث، از مدیریت حاشیه صحبت کردی. ولی این آلبوم پر از حواشی گوناگون بود که از روز انتشارش شروع شد. اولین مورد هم ارائه آن در قالب یک نسخه 18هزار تومانی بود.
این آلبوم در دو نسخه به دست مخاطبان رسید. یک نسخه که با همان ولت معمولی و قیمت 4هزار تومان عرضه شد و یک نسخه هم با دفترچه یادگاری بود. طبیعتاً هیچ اجباری وجود نداشت که همه مخاطبان نسخه 18هزار تومانی را تهیه کنند و هر کسی که تمایل داشت یادبودی از مرتضی و دست‌اندرکاران آلبومش داشته باشد، می‌توانست این نسخه را بخرد. اما خانواده پاشایی هم در روز انتشار آلبوم «اسمش عشقه» متوجه شدند که یک نسخه 18هزار تومانی هم تولید شده است.
 
  • یعنی این بخشی از قراردادتان با شرکت پخش نبود؟
نه و نمی‌دانستیم که قرار است نسخه‌ای با این قیمت هم در بازار عرضه شود.
 
  • پس چرا جلوی انتشارش را نگرفتید؟
نسخه قاب شیشه‌ای این کار تیراژ خیلی کمی داشت و فکر می‌کنم 5 یا 10 هزار نسخه بود و آن‌قدر زیاد نبود که خللی در توزیع نسخه ولتی ایجاد کند. هر کدام از هواداران هم که تمایل داشتند، می‌توانستند این نسخه را تهیه کنند.
 
  • درباره محتوای آلبوم و اینکه چرا از ماکت کارهای مرتضی استفاده شد و کلاً از لحاظ کیفیت در سطح مناسبی نبودند، چه نری دارید؟
مرتضی عادت داشت که هنگام ساختن یک کار، یا آن را به شکل کامل در استودیو ضبط می‌کرد یا اینکه یک ماکت باکیفیت از آن تولید می‌کرد. در این آلبوم، ۸ قطعه با ضبط نهایی مرتضی بود و در مورد پایین‌بودن کیفیت آلبوم «اسمش عشقه»، به نظرم کمی اغراق شد. همچنین با حضور دوستانی نظیر «آرش پاکزاد» و «محمد فلاحی» تلاش کردیم تا صداها با کیفیت مناسبی در آلبوم قرار بگیرد.
 
  • گفتی که 8 قطعه ضبط نهایی بود اما سایر کارها را چگونه انتخاب کردید؟ این‌طور تصور می‌شد که شما کامپیوتر مرتضی را باز کرده‌اید و به شکل تصادفی کارها را انتخاب کرده‌اید و همین موضوع هم باعث شد یکی از قطعاتی که قبلاً مرتضی به شخص دیگری واگذار کرده بوده را در آلبوم بگذارید.
این‌طور که می‌گویید، نبود. مرتضی تا آخرین روزهای عمرش در مورد آلبوم و چیدمان قطعاتش صحبت می‌کرد. او یک‌سری شعر و ملودی آماده برای این مجموعه داشت و فقط باید ضبط و تنظیم و میکس و مستر می‌شدند. به همین دلیل تقریباً مشخص بود که چه کارهایی را قطعاً می‌خواهد در آلبومش قرار دهد. مرتضی علاوه بر من، با سایر دوستان و همکارانش هم درباره قطعات مد نظرش صحبت‌هایی کرده بود و بر همین اساس، ما با چیدمان حدودی کارها در آلبوم آشنا بودیم. ذکر این نکته را لازم می‌دانم که آهنگی که برای خواننده دیگری بوده را در آلبوم مرتضی قرار ندادیم و در آن مورد هم رضایت‌نامه‌های لازم گرفته شد و مشکلی وجود نداشت.
 
  • عوامل آلبوم چگونه و بر چه اساسی انتخاب شدند؟
مرتضی دوست داشت در آلبوم دوم با هنرمندانی کار کند که قبلاً در همکاری با آنها نتیجه گرفته است. ما هم این موضوع را می‌دانستیم و بر همین اساس، با دوستان وارد مذاکره و همکاری شدیم. چهره‌هایی هم که انتخاب شدند و کار تنظیم و تکمیل قطعات را انجام دادند، همگی از بهترین‌های ایران بودند.
 
  • پس از انتشار آلبوم، حق و حقوق همه عوامل را پرداخت کردید؟
بله.
 
  • حتی مهرزاد امیرخانی؟ چون به نظر می‌رسید او گلایه‌هایی در این زمینه دارد که در نشست خبری هم عنوان شد.
شک نکنید حق و حقوق تمامی عوامل آلبوم «اسمش عشقه» به شکل کامل پرداخت شد. در برخی موارد هم به عوامل، بیشتر از حد معمول پرداخت شد.
 
  • حاشیه دیگر آن آلبوم، خوانندگی تو در قطعه «حالا حالا» بود.
راستش را بخواهید، من مجبور شدم در آلبوم «اسمش عشقه» بخوانم. چون ما فقط نصف وکال قطعه «حالا حالا» را تا ترجیع‌بند داشتیم و بند اول آن هم ناقص بود. تصمیم عوامل آلبوم بر این شد که صدایی شبیه به صدای مرتضی این بخش‌های باقی‌مانده را بخواند. حتی یکی دو نفر هم انتخاب شدند ولی پس از بررسی‌های لازم مشخص شد که مناسب نیستند. به این ترتیب من روی قطعه «حالا حالا» خواندم.
 
  • نکته‌ای که برای من سوال‌برانگیز شد این بود که بعد از «اسمش عشقه»، ظاهراً خانواده پاشایی با همه دوستان و نزدیکان مرتضی قطع رابطه کردند.
دوستان و همکاران مرتضی، دوستان خانواده پاشایی هم هستند و ما با هیچ‌کدام از این عزیزان مشکلی نداریم. تمام تلاش‌مان هم این بوده که اگر سوءتفاهمی وجود دارد، برطرف شود و دوست نداریم دلخوری یا ناراحتی‌ای در میان باشد. خود من به‌شخصه با اغلب این دوستان در ارتباطم و حتی شاید همکاری‌هایی هم داشته باشیم.
 
  • ولی یک نفر بود که همیشه سوال‌های زیادی در موردش وجود داشت که گاهی منجر به حاشیه می‌شد؛ آیا مرتضی ازدواج کرده بود؟
پدر من قبلاً درباره ایشان توضیحاتی را عنوان کرده‌اند و من خیلی دوست ندارم که به این بحث ورود کنم. اما در این حد می‌توانم بگویم که مرتضی تصمیم داشت تا سن 40 سالگی به اهدافی که در موسیقی دارد برسد و سپس ازدواج کند و این موضوع را به خود من هم تأکید کرده بود. مرتضی در زمان حیاتش هیچ همسر رسمی نداشت.
 
  • بعد از «اسمش عشقه»، آلبوم «گل بیتا» هم منتشر شد و حواشی دوچندان شد. فکر کنم شما هم می‌دانستید که مرتضی از انتشار این آلبوم وحشت داشت. پس چرا مانع توزیع آن در بازار نشدید؟
همین‌طور است. مرتضی دوست نداشت این آلبوم به بازار عرضه شود. او سال‌ها قبل در یک مؤسسه‌ فرهنگی هنری، آهنگسازی می‌کرد. او در آن مؤسسه این آلبوم را ضبط کرد و اوایل دهه هشتاد مجوز انتشارش را هم گرفتند. آلبوم «گل بیتا» همان سال‌ها پخش محدودی هم در بازار داشت ولی با بازخورد زیادی همراه نبود. در ادامه، دیگر خبری از این اثر نبود و مرتضی هم مسیر و کاراکتر هنری‌اش تغییر کرد. همه اعضای خانواده هم اصلاً فکر نمی‌کردند که امکان دارد این آلبوم به شکل گسترده منتشر شود؛ تا اینکه یک روز پوسترهای «به‌زودی...» آن را در فروشگاه‌ها دیدیم. بلافاصله تلاش کردیم تا با تهیه‌کننده آن آلبوم مذاکره کنیم اما موفق نشدیم.
 
  • بین توزیع پوسترهای «به زودی...» و انتشار آلبوم چند روز فاصله بود. نمی‌توانستید ضرر و زیان آلبوم را پرداخت کنید که آن مجموعه منتشر نشود؟
زمانی که یک آلبوم در ارشاد به ثبت می‌رسد، تهیه‌کننده‌اش می‌تواند هر چند مرتبه‌ای که تمایل داشت، آن را بازنشر کند. به همین دلیل از لحاظ قانونی منعی برای آنها وجود نداشت. از لحاظ اخلاقی، پیگیری‌های زیادی انجام دادیم و تلاش کردیم تا با آن مؤسسه جلسه‌ای برگزار کنیم و مذاکراتی انجام دهیم. اما تهیه‌کننده «گل بیتا» حاضر به حضور در جلسه نشد و آن اثر را منتشر کرد. تمام تلاش‌های ما بی‌فایده بود و آن مجموعه اصلاً مورد تأیید خانواده پاشایی نیست.
 
  • سال گذشته هم که من با پدرتان گفت‌وگویی داشتم، ایشان عنوان کردند که چندین قطعه از مرتضی باقی مانده و حتی امکان دارد که آلبوم جدیدی با صدای مرتضی منتشر شود!
قطعاتی از مرتضی وجود دارد ولی با توجه به بررسی‌هایی که انجام دادیم، فعلاً قصد انتشار آلبوم جدیدی با صدای او نداریم و در صورت جمع‌بندی برای انتشار آثار جدید، پدرم تصمیم نهایی را می‌گیرند و جزئیات از طریق ایشان اعلام خواهد شد.
 
  • از فعالیت‌های مؤسسه فرهنگی-هنری «مرتضی پاشایی» چه خبر؟ در آن گفت‌وگویی که سال گذشته با پدر داشتم، به این نکته اشاره کردند که قصد دارند در قالب این مؤسسه، فعالیت‌های استعدادیابی و آموزش انجام دهند.
همان‌طور که گفتید، پدرم که مدیرعامل و رئیس هیأت‌مدیره مؤسسه فرهنگی-هنری مرتضی پاشایی است، قصد دارد با آغاز فعالیت‌های این مؤسسه، زمینه جذب استعدادهای موسیقی در کشورمان را فراهم آورد. چرا که جذب استعدادها در همه زمینه‌ها از اقدامات مفید و مؤثر در جهت روحیه‌بخشی به جوانان مستعد و هنرمند کشورمان است. البته این اقدام، نیاز به بستر مناسب و برنامه‌ریزی‌های دقیق دارد که با مدیریت پدرم در حال انجام است.
 
  • کمی به عقب برگردیم و در مورد گذشته مرتضی صحبت کنیم. اینکه گفته می‌شود خانواده پاشایی با فعالیت مرتضی در زمینه موسیقی مخالف بوده‌اند، صحت دارد؟
پدر و مادرمان هیچ مشکلی با فعالیت موسیقایی مرتضی نداشتند. پدرم صدای خوبی دارد و گاهی می‌خواند و اولین مشوق مرتضی در راه موسیقی بود. او اولین ساز را برای مرتضی خرید و با نوازندگی و آهنگسازی و خواندنش هرگز مشکل نداشت.
 
  • این شایعه وجود دارد که مرتضی کلاً رابطه خوبی با خانواده‌اش نداشته و بیشتر عکس‌ها و فیلم‌هایش هم با دوستانش بوده است.
من از کسانی که حاشیه‌هایی در این خصوص ساختند، سوال دارم. اینکه فیلم و عکس‌های خانوادگی ما منتشر نمی‌شود، دلیل بر مشکلات مرتضی با خانواده‌اش است؟ در زمان حیات برادرم، برخی از این فیلم و عکس‌ها را خودش منتشر کرد و بعد از پروازش هم چندین مورد دیگر را در اینستاگرام منتشر کردیم. فیلم‌ها و عکس‌های دیگری هم هست که به زودی در صفحات اجتماعی خودمان قرار می‌دهیم. برایم جالب است که چرا برخی افراد از چنین مواردی حاشیه درست می‌کنند. تنها پاسخ من به افرادی که برایشان شائبه پیش آمده و به دنبال حاشیه هستند، فیلم‌ها و عکس‌های خانوادگی است که مرتضی در آنها در کنار خانواده به ساز زدن مشغول است. البته به لطف خدا اهداف افرادی که این شایعات را ایجاد کردند، برای همه روشن شده و مردم چهره واقعی این افراد را شناخته‌اند.
 
  • اما پس از درگذشت مرتضی و بازتاب گسترده مراسم‌هایش، صحبت‌های گوناگونی در مورد ابعاد واکنش مردم مطرح شد. در این بین، نقدهای «یوسف‌علی اباذری» و «مسعود فراستی» جنجال‌های زیادی به دنبال داشت. نظر شما چه بود؟
آن آقایی که به نام جامعه‌شناس در تلویزیون صحبت می‌کرد، به هیچ شناختی نسبت به جامعه ندارد. در روز تشییع مرتضی دیدیم که همه مردم از سنین و شغل‌های مختلف، چگونه با عشق در مراسم حاضر شدند. وقتی مردان و زنان مسن و افرادی از طیف‌های گوناگون جامعه به آن مراسم می‌آیند، نشان می‌دهد که مرتضی توانسته به رسالت هنری خود عمل و قلب‌ها را تسخیر کند. پس چه‌طور آن آقای به‌اصطلاح جامعه‌شناس همه ابعاد این اتفاق را نادیده می‌گیرد و آن‌طور با بی‌رحمی صحبت می‌کند؟
درباره آن منتقد سینما هم باید بگویم که همه می‌دانند ایشان چه شخصیت و رویه‌ای دارد. صحبت‌های مسعود فراستی درباره مرتضی فقط از روی حسادت بود؛ چون خودش در عرصه سینما به هیچ‌جا نرسیده است. به همین دلیل، همیشه با چنین روندی در نقدهایش عقده‌گشایی می‌کند. از ایشان می‌خواهم فقط در مورد حرفه خودش -که در آن هم البته توفیق چندانی نداشته- اظهار نظر کند و نه درباره موسیقی. ایشان هم احساس و علاقه مردم را درک نکردند. چنین نقدهایی -چه از سوی آن جامعه‌شناس یا این منتقد سینما- دور از واقعیت است. واقعیت این بود که هر کسی با یک مرتبه گوش‌کردن به صدای مرتضی، به او علاقه‌مند می‌شد و دیدید که در مراسم تشییع و مراسم‌های یادبودش، مردم چگونه حضور پیدا کردند.
 
  • مورد دیگری هم که پس از درگذشت مرتضی، از سوی برخی افراد حاشیه‌ساز شد، این بود که چرا پدر و مادر شما هر کدام صفحات شخصی تشکیل دادند؟ این امکان وجود نداشت که اطلاع‌رسانی همه مسائل مربوط به خانواده پاشایی از یک صفحه انجام شود؟
پدر و مادر من هم مثل هر شهروندی حق دارند که صفحه اجتماعی خودشان را داشته باشند. صفحه شخصی مرتضی به نوعی برای خودش و دوست‌دارانش بود و من تا چند وقت پیش که ادمین این صفحه بودم، تلاش کردم تا روند فعالیتش را حفظ کنم. در این صفحه، هر نکته مربوط به من و خانواده را نمی‌شد اطلاع‌رسانی کرد و به همین دلیل، پدر و مادرم مسائل مربوط را در صفحات خود می‌نوشتند. من هم از چند وقت پیش این صفحه را به پدرم واگذار کردم و ایشان اکنون پست‌ها را به اشتراک می‌گذارند.
 
  • برسیم به فعالیت‌های خودت در عرصه موسیقی و اینکه این روزها چه کارهایی انجام می‌دهی؟
فعلاً مشغول تولید تک‌آهنگ هستم و کارهایی هم برای آلبوم خودم جمع‌آوری می‌کنم. هنوز زمان انتشار آلبوم مشخص نیست و برای آن هم عجله‌ای ندارم؛ چون این روزها تک‌آهنگ‌ها بازتاب بیشتری دارند. در حال تست کردن فضاهای مختلف هستم و به همین دلیل، در تک‌آهنگ‌ها با یک تیم ثابت همکاری ندارم.
 
  • با تهیه‌کننده خاصی قرارداد بسته‌ای؟
پیشنهاداتی مطرح شده و مشغول بررسی آنها هستم؛ اما هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ام.
 
  • آیا برنامه‌ای برای کنسرت داری و بعد از انتشار آلبومت با کارهای جدید روی صحنه می‌روی؟
هدف اصلی من حضور روی صحنه است؛ اما زمان دقیقش را نمی‌دانم. ارکستر من تشکیل شده و معلوم نیست که چه زمانی کنسرت رسمی داشته باشیم.
 
  • قطعات مرتضی را هم می‌خوانی؟
شاید در کنسرت‌های خودم چند قطعه از مرتضی را بخوانم؛ اما بیشتر برنامه‌هایم به اجرای کارهای خودم اختصاص دارد.
 
  • چرا آلبومت را در روزهایی که تب و تاب درگذشت مرتضی داغ بود، به بازار عرضه نکردی؟ همچنین این سوال وجود دارد که چرا در آن دوران پرحاشیه کلاً سکوت کردی؟
تا چندین ماه پس از پرواز مرتضی، اصلاً حال روحی مساعدی نداشتم. همچنین دوست نداشتم آثارم را در زمانی منتشر کنم که برخی بگویند قصدم سوءاستفاده بوده است. بابت سکوتی که داشتم هم باید بگویم که اطلاع‌رسانی‌ها از طریق عمو و پدرم انجام می‌شد و من به دلیل شرایط روحی آن زمانم نمی‌توانستم صحبتی انجام دهم. فقط چندی پیش یکی دو مصاحبه مختصر داشتم و این اولین‌بار است که درباره جزئیات مختلف این سال‌ها صحبت کردم.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 اردیبهشت 1396 - 16:55

دیدگاه‌ها

سه شنبه 26 اردیبهشت 1396 - 15:51

الان دليل اين مصاحبه واقعا چيييه؟؟ بعد بنظرتون ايشون فرد منطقي و مناسبي هست براي چنين مصاحبه اي بعد از چند سال؟؟ ...
الكي مثلا اينا از آلبوم ١٨ تومني خبر نداشتن و از كلي قبل تر اونقدر تبليغشو ميكردن
يا حرفاي فراستي از روي حسادت بود چون به جايي نرسيده ولي خود ايشون اينجوري نيست
چه اجباري بوده توي حالا حالا بخونه اصن اونو كلا نميذاشتن توي آلبوم مثل خيلي كاراي ديگه يا همونقدر كه بود ميذاشتن
ديگه اينقدر دنبال اين حرفارو نكشين ايشون حناشون خيلي وقته رنگي نداره همه فهميدن كجا چه خبره اون زمان هم شايد صحبتي انجام نداد ولي عمل كرد اون همه طرفداري رو كه از پيج خواننده مورد علاقشون بلاك كرد بي دليل

جمعه 29 اردیبهشت 1396 - 16:09
رها

اتفاقا برعکس ینی مصطفی دیگه بعد از مرتضی هیییچ کاری نباید میکرد؟ مصطفی قبل از رفتن مرتضی ام دمال اهنگسازی و خوانندگی بود اینو حتی خود مرتضی ام گفته بود همه ی ایناییم که میگید دلیلشو گف در ضمن چطو فقط شما دیدی اون 18 هزار تومنیه رو والا من که همیشه دمبال کردم کارا و خبرای مصطفی و مرتضی رو ندیدم واسه اون 18000تومنیه تبلیغی باشه در مورد فراستی ام که میگید ایشون توهین کرده به مرتضی نه فقط مرتضی همه بازیگرا و خواننده ها و کلا هنرمندا از دست ایشون شاکین ولی مصطفی چه توهیینی کرده جز یه سری کارایی که امثثال شما اونو توهیین میدونن اتفاقا اقای پاشایی با طرفدارای مرتضی رابطه خیلی خوبی داره یکیش خودم پیچم واسه مرتضاس ولی همیشه جواب دایرکت یا پی امامو لطف میکننو میدن واقعا نمیدونم از کجا میگین این حرفارو شما مگه با خونواده پاشایی زندگی کردی مگه از دلشون خببر داری که میگی همهچی معلوم شده اتفاقا این وسط هیچی معلوم نشده

37.254.252.63
یکشنبه 31 اردیبهشت 1396 - 11:44
سوگل .

باشه تو خوبی و مصطفی جونت
شما لابد خواب بودی که چیزی رو ندیدی اونا که باید ببینن به اندازه کافی و حتی بیشترش دیدن
خوابشو ببینه آهنگساز بشه جوک قشنگی بود خندیدم
کسی نگفت هیچ کاری نکنه به همون کارای قبلیش برسه مرتضی و همه آثارش و خوانندگی و بقیه سواستفاده هارو هم رها کنه

151.246.233.114
جمعه 5 خرداد 1396 - 23:11
رها

ببین اولا من خواب نبودم همه چیم میدونم شما که ادعا میشه بیداری مرتضی خودش به مصطفی پیشنهاد داد هزار جا ام گفته بود که مصطفی صداش خوببه در ضمن اینم احتمالا بدونی که رو خونوادش خیلی حساسه شما که ادعات میشه بشون زندگی کردی؟ دیدی اینارو

37.254.232.49
چهارشنبه 27 اردیبهشت 1396 - 09:06

اونکه برادر نداشت!!!

چهارشنبه 27 اردیبهشت 1396 - 09:06

خوب با اسم مرتضی خوانندشد ها

چهارشنبه 27 اردیبهشت 1396 - 09:06

واقعا اين مصاحبه الان هيچ دليل و توجيهي نداشت اونم با چنين شخصييي? هر چي مرتضي حاشيه دوس نداشت عوضش شما شديدا دوس دارين

چهارشنبه 27 اردیبهشت 1396 - 09:06

خوب ب اسم مرحوم واسه خودش ترک میفرسته بیرون

چهارشنبه 27 اردیبهشت 1396 - 09:06

روحش شاد و یادش گرامی

چهارشنبه 27 اردیبهشت 1396 - 09:06

با اهنگاي مرتضي هوادار جمع ميكنه

چهارشنبه 27 اردیبهشت 1396 - 09:06

آیتم ۱ چی میگه؟فعلا قصدانتشارآلبوم از مرتضی ندارین؟!!!!!!!!!!!!!!!!!

چهارشنبه 27 اردیبهشت 1396 - 09:06

فقط و فقط خود مرتضي ❤

چهارشنبه 27 اردیبهشت 1396 - 09:06

روحش شاد

چهارشنبه 27 اردیبهشت 1396 - 09:06

روز از نو روزی از نو

چهارشنبه 27 اردیبهشت 1396 - 09:06

عزیز هس تا ابد مرتضای خونواده خاص .تا ابد جاش تو موسیقی خالیه و هیشکی نمیتونه جاشو پر کنه .دوستت داریم تا ابد آقای خاص آسمونی .میشنوی مرتضی ؟؟؟؟؟؟ خونواده خاص هنوز و تا همیشه ب یادته

چهارشنبه 27 اردیبهشت 1396 - 09:06

جون دلم آقای خاص ❤

چهارشنبه 27 اردیبهشت 1396 - 09:06

اینجا هفتاد هشتاد میلیون نفر واسه همدیگه متاسفن!!

چهارشنبه 27 اردیبهشت 1396 - 17:16

روح مرتضای آسمونی شاد??یکی یکدونه موسیقی ایران❤?❤

پنجشنبه 28 اردیبهشت 1396 - 09:34

شما اگر خیلی به خودتون مطمئن هستید قطعه هیت بیرون بدید و برای خودتون مخاطب جذب کنید نه اینکه با اسم مرتضی مخاطب جمع کنید و کنسرت بدید.
لطفا از مرتضی سو استفاده نکنید و قطعاتش رو اجرا نکنید.

جمعه 29 اردیبهشت 1396 - 16:29

اولا مصطفی ه پیشنهاد خود مرتضی بود که خوانندگی رو شروع کرد چون به اعتقاد مرتضی و خیلی های دیگه صدا قشنگ داشت و اینم که شما میگین هیت بده ایشون کاراشون هیته همشونم هیته به کوری چشم حسوداش اتفاقا مصطفی خیلی حمایت میکنه از طرفدارای مرتضی یکیش من که پچم واسه مرتضاس اینقد مهربونه که هر دفه ج میده و منم خیلی ازش ممنونم این چیزیم که شما میگید اصلا منطقی نیس چون داداش مرتضاس که نمیشه تکون نخوره یه وخ نگن سواستفاده کرده اونم مث خیلی های دیگه خوند صداش خیلی ام قشنگ بود ببعضی از طرفدارای مرتضی دوس داشتن بعضیام نه نه که خودشو معروف کنه چه ربطی داره به نظر من خیلی ام خوب کاری کرده چون تنها کسی که صداش شبیه امپراطوره و یاد اونو زنده نگه میداره مصطفاس یه ذره فک کنید بفهمید چی میگید من خودم مرتضی رو به خاطر خودشو صداش مصطفی رم ببه خاطر خودش و صداش دوس دارم چون واقعن صداش قشنگه اگه صداش بدبود میشه گف سواستفاده ول وقتی صداش انقد قشنگه ه نظر من حتی اگه سو استفاده ام بود که نیس و مصطفی هیچ وخ این کارو نمیکنه من بازم طرفدار صداش و اهنگاش بودم البته هرکدومتون مشهور بودید ازین شایعه ها زیاد داشتید شما مگه باشون زندگی کردید یا از دلشون خبر دارین که اینقد راحت قضاوت میکنید

جمعه 29 اردیبهشت 1396 - 18:05

روحش شاد

جمعه 29 اردیبهشت 1396 - 18:05

میگه مجبور شدم در کنار مرتضی بخونم ? وقتی آهنگ ناقص بود چه اصراری ب انتشارش داشتید ک مجبورم بشید بخونید باهاش . ? بله بایدم تو کنسرتا آهنگای مرتضی‌رو بخونن ، شاید با این ترفند بتونن طرفدارای ساده ی مرتضی رو جذب خودشون کنن ? انجام این مصاحبه نیاز بود واقعا ؟ با هنرمندا مصاحبه کنید بزرگواران . ارزش وقت مارو در نظر بگیرید لطفا ?

جمعه 5 خرداد 1396 - 23:05
....

چه ربطی داره شما و امثال شما که ادعاتون میشه خب طرفداریشو نکنید نمیاد به پاتون بیفتته که توروخدا طرفدارم باشید
اهنگ ناقص بود ولی از مرتضی ود خیلیام دوس داشتن پخش شه و مرتضی ام خیلی تاکید داشت رو این اهنگ شما برو یه ذره اطلاعات جمع کن خواهشا الکی حرف نزن دیگه چون داداش مرتاس هییچ کاری نکنه تا شما بش گیر ندین؟ بسه ابا زشته ملت میخندن

37.254.232.49
جمعه 29 اردیبهشت 1396 - 18:05

روحت شاد مرتضای عزیز . تنها پاشایی هنرمند دنیا ❤

شنبه 30 اردیبهشت 1396 - 04:49

یا بسم الله!!!
فعلا قصد انتشار البوم از مرتضی نداریمممممممممم؟؟؟؟؟؟
ینی چی اخه؟ چرا اخه؟؟

یکشنبه 31 اردیبهشت 1396 - 13:46

تا ابد دوست داشتنی و ماندگار نزد مردم، این یعنی جاودانگی

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود مصطفی پاشایی: صحبت‌های فراستی درباره مرتضی از روی حسادت بود | موسیقی ما