برنامه یاد بعضی نفرات
 
نشست صمیمانه اهالی رسانه‌ها با خواننده اسطوره‌ای گروه «جیپسی کینگز» برگزار شد
پاول رِه‌یس: ایران کشور بسیار زیبایی است و مردم و مخاطبان موسیقی‌اش با انرژی هستند
موسیقی ما - نشست صمیمانه اهالی رسانه‌ با گروه موسیقی محلی اسپانیایی با حضور «پاول ریس» برگزار شد. این خواننده پیشکسوت و باسابقه گروه «جیپسی کینگز» به همراه گروهش به ایران آمدند و اجراهای موفقی را در تالار وحدت تهران روی صحنه بردند. کنسرت‌های این گروه با همت شرکت «اکسیر نوین» به مدیریت «محمدرضا خانزاده» و شرکت «پرشیا فیلم» به مدیریت «شاهرخ بحرالعلومی» برگزار شد. پاول ریس و گروهش در جریان دیدار با اهالی رسانه‌ها پاسخگوی سوالات و ابهامات آنها درباره این اجراها بودندکه در این مدت مطرح شده بود. همچنین برگزارکنندگان این برنامه هم به برخی حواشی و اتفاقات اخیر درباره کنسرت این گروه پاسخ دادند.
  • * جیپسی کینگز چگونه شکل گرفت؟
پاول ریس ابتدا تاریخچه‌ای از گروه جیپسی کینگز و نحوه تشکیل آن گفت:«نام این گروه در ابتدا «لوس رِیِس» بود چون در اوایل دهه هشتاد پدرمان «خوزه ریس»، پدر من و نیکلاس، گروه را تشکیل داد و نام گروه در ابتدا بر اساس نام خانوادگی ایشان بود. هنوز جیپسی کینگز شکل نگرفته بود. زمانی که پدر و موسس گروه از دنیا رفت، مدیر دیگری که اهل مراکش به نام آقای «چیکو» بود مدیریت گروه را بر عهده گرفت. در آن زمان نیکلاس بچه کوچکی بود که هنوز نمی‌توانست گیتار هم دست بگیرد. اما من به نمایندگی از پدر، وارث او برای سامان‌دهی و شکل‌گیری گروه بودم و گیتار دست بچه‌ها دادم و گیتارزدن یاد آنها دادم. پس از «چیکو»، «کلود مارتینس» آمد و مدیریت را بر عهده گرفت و همه آهنگسازی‌ها و رهبری‌ها بر عهده من بود. سپس با تلفیق خانواده «ریس» و خانواده «بالیاردو» گروه جیپسی کینگز در سال 1985 تشکیل شد. از سال 1985 به بعد هرچه منتشر شد نام جیپسی کینگز بر روی آن درج شد و نامی از نیکلاس، خوزه یا پاول ریس روی آن نبود. برای اینکه برند جیپسی کینگز بالا بیاید همه به این نام منتشر شد. از ترانه «bamboleo» نام روی صفحه و کاست‌ها درج شد. یعنی کم‌کم نام ترانه‌سرا و خواننده‌ها هم به آثار اضافه شد و تا قبل از آن فقط نام جیپسی کینگز روی کارها بود.»

او سپس در ادامه گفت:«پدر من به بچه‌های کوچکتر خانواده فرصت داد و از استعدادهای آنها استفاده کرد تا گروه را ادامه دهند. به آنها تعلیم داد و من هم می‌خواهم راه خوزه ریس را ادامه بدهم و می‌خواهم جوان‌ها بتوانند راه ما را ادامه دهند. این کار را برای نیکلاس هم انجام دادم و زمانی که گروه «لوس ریس» وجود داشت او بچه بود و به او گیتار یاد دادم. اما شاید این ذهنیت را فقط من در خانواده داشتم. همانطور که پدرم به من فرصت داد پس از خودش راهش را ادامه بدهم من هم به اعضای جوان خانواده و حتی پسر خودم و پسرعموها و پسرهای برادرانم این فرصت را دادم تا راه پدرم، خوزه ریس ادامه پیدا کند. پسر من «میشل» هم خواننده است. اگر بگوییم خوزه ریس نفر و نسل اول بوده و من ادامه‌دهنده راه و نسل دوم بودم، نسل سوم نسل امروزی هستند که با همین نام خانوادگی در کنار نسل دوم روی صحنه برنامه اجرا می‌کنند.»

پاول ریس در بخش دیگری از دیدار با اهالی رسانه‌ها اعلام کرد: «جیپسی یک شیوه در موسیقی است و من نام گروه را از «جیپسی ریس» پس از پدرم به «جیپسی کینگز» تغییر دادم. چون فامیلی ما در زبان اسپانیولی به معنی پادشاه است و کینگز هم یعنی پادشاهان و جیپسی هم به معنای کولی است. ما در دنیا به عنوان خانواده پادشاهان کولی معروف هستیم و در تمام دنیا به من لقب خواننده اسطوره‌ای جیپسی‌ها(کولی‌ها) را داده‌اند. چون اولین خواننده پس از پدر بودم و برادرم نیکلاس را من خواننده کردم! اسطوره کولی‌ها با نام جیپسی کینگز از من آغاز می‌شود چون این نام را من گذاشتم.»
  • * داستان ساخت amor mio
این هنرمند پیشکسوت داستان ساخت قطعه معروف «amor mio» یا «عشق من» را که در ایران بسیار معروف است، هم اینگونه بیان کرد:«گرند کانوت ریس» آهنگ «amor mio» را ساخت و داستان تولید آن هم به عشق جوانانه نیکلاس به نادیا مربوط می‌شد که بعداً با هم ازدواج هم کردند. این آهنگ که بر اساس عشق او ساخته شده بود را به خود نیکلاس دادیم تا بخواند. اما همه در این گروه می‌سازند، می‌خوانند و می‌نوازند. در سبک ما یک نفر خواننده نیست و همه با هم می‌خوانند اما طبق قوانین کپی‌رایت، من وارث پدر هستم. میدان دادن به همه اعضای خانواده اساس ساخته‌شدن کارهای گذشته گروه بود. «amor mio» هم کاری بود که همه در ساخت آن نقش داشتند ولی مالکیت معنوی کارها برای پایه‌گذار گروه است
  • * رایت آثار جیپسی متعلق به کدام گروه است؟
 تونی ونجلستی در پاسخ به این سوال که در سایت gipsykings.com نام «تونینو بالیاردو» و «نیکلاس ریس» ذکر شده که کار را در سال 1979 آغاز کردند، گفت:«آنها می‌خواهند رایت خودشان را داشته باشند و نگه دارند. از پدرشان کاغذ نگرفته‌اند که رایت کارها برای آنها است و پدرشان قبل از مرگ، آهنگ‌هایش را تقسیم نکرده است. به همین دلیل رایت خود را جدا کردند تا اگر آن گروه چیزی ساخت، این گروه نتواند آن را بخواند. یا اگر پاول ریس کاری را ساخت آنها نتوانند بخوانند. پدر این خانواده درگذشت و به جای ملک و املاک، ترانه داشت و مستنداتی وجود دارد که در شکل‌گیری همه کارها همه اعضای گروه نقش داشتند. ترانه‌های پدر تقسیم نشد و چون در شکل‌گیری آن همه نقش داشتند، همه هم از آن کارها استفاده می‌کنند. آنها جیپسی کینگز و این گروه جیپسی کینگز فامیلی است و پس از جدایی، پاول ریس آنها تولیدات خود را داشتند و این گروه هم تولیدات خودش را داشت.»

ونجلستی در ادامه گفت:«پاول ریس دوست داشت نسل سوم را وارد موسیقی جیپسی کند. ویدئویی هم وجود دارد که نیکلاس ریس در آن می‌گوید که این بچه‌ها نسل سوم گروه  خانواده ما خواهند بود. اما پاول ریس ترجیح می‌دهد کارش را با این بچه‌ها ادامه دهد.»
از سوی دیگر شاهرخ بحرالعلومی هم در بخش دیگری از جلسه توضیحاتی درباره اینکه این گروه با عنوان گروه نه نفره موسیقی محلی اسپانیا معرفی شده و با آن گروه جیپسی کینگز تفاوت دارد بیان کرد.
  • * تجربه سه اجرا در یک روز را نداشتیم
خانم آیرین، مسئول روابط عمومی گروه، هم در بخش دیگری از جلسه گفت:«خیلی خوشحال هستیم که در ایران حضور داریم. یک معضل که از روز اول عقد قرارداد داشتیم این بود که هیچ گروهی در دنیا، سه اجرا در یک روز برگزار نمی‌کند ولی ما از مردمی که حضور داشتند انرژی گرفتیم و همان انرژی را به آنها بازگرداندیم. به ما توضیح دادند که اولین گروه خارجی هستیم که با خواننده وارد ایران می‌شویم و خواننده روی صحنه می‌خواند. به همین دلیل پذیرفتیم که سه اجرا در یک روز برویم و دیدیم که مردم ایران باورنکردنی هستند. همچنین گروه روی صحنه قطعه‌ای را به صورت بداهه اجرا کرد که شعر آن «سلام علیکم، علیکم سلام» بود. در سال 1983 کسی جیپسی کینگز را در اروپا نمی‌شناخت و تونی موسیقی آنها را گوش کرد و گفت که می‌خواهم آنها را پروموت کنم و همه تعجب کردند و گفتند که اینها چه کسانی هستند؟ از آن لحظه ما آنها را معرفی کردیم و مثل انفجاری در تمام کمپانی‌ها بود و به صورت ریشه‌ای در تمام دنیا معرفی شدند. پس از چند سال تونی گفت برای ادامه دادن این سبک موسیقی چرا نباید به فکر جوان‌ترها باشیم؟ چون به هرحال این نسل یک زمان بازنشسته می‌شوند.
 
  • گفت‌وگوی اختصاصی مدیربرنامه‌های گروه با موسیقی ما
اما پس از پایان جلسه، تونی ونجلستی گفتگوی کوتاهی با خبرنگار سایت «موسیقی ما» داشت و اعلام کرد:«من چهل سال قبل با خودروی شخصی خودم به عنوان توریست به ایران آمدم. تهران شگفت‌انگیز بود و در آن رانندگی کردم و اماکن جالب آن را دیدم. من یک دوست مشترک در کمپانی خودم در ایتالیا با شاهرخ بحرالعلومی داشتم. وقتی شاهرخ پیشنهاد اجرا در ایران را داد با کمال میل پذیرفتم چون خاطره بسیار خوبی از ایران داشتم. اما وقتی به گروه گفتم که سه بار در یک شب باید روی صحنه بروید تعجب کردند چون هیچ گروهی نمی‌پذیرد که سه اجرا در یک شب داشته باشد. سه اجرا در یک سالن هزار نفره مناسب نیست و باید اجرا در سالن ده هزار نفره باشد. هفته گذشته در سالن بیست هزار نفره در آلمان برنامه داشتیم. در ایران هم با آقای «رضا خانزاده» آشنا شدیم که به ما خیلی کمک کردند.»

او سپس گفت: «ایران پس از چهل سال هم هنوز دیدنی است و دوست دارم باز هم به کشور شما بیایم. در این زمینه برنامه‌هایی هم داریم. ایران کشور مدرنی شده و چهل سال قبل ایران اینقدر به‌روز نبود. مثلاً برای من جالب بود که دیشب تصمیم گرفتند، امشب کنسرت اضافه برگزار شود و دو ساعت پس از یک کلیک بلیت‌ها به پایان رسید.»

پاول ریس هم گفتگوی کوتاهی با «موسیقی ما» داشت و گفت: «ایران کشور بسیار زیبایی است و مردم و مخاطبان موسیقی باانرژی دارد. تکنولوژی‌هایی که در ایران می‌بینم بسیار جالب و از همه جای دیگر بیشتر است. روحیه ضداستکباری ایران را به موسیقی خودمان نزدیک می‌دانیم. چون موسیقی کولی‌ها ضد نژادپرستی و ضد استکبار است.»
  • * مدیران ایرانی چه گفتند؟
از سوی دیگر مدیران شرکت‌های اکسیر نوین و پرشیا فیلم درباره برخی حواشی این کنسرت به خبرنگار «موسیقی ما» گفت: «ما در تبلیغات اعلام کردیم که این کنسرت گروه موسیقی محلی اسپانیایی(کولی‌ها) به خوانندگی خواننده اسطوره‌ای گروه جیپسی کینگز آقای پاول ریس است. در هیچ تبلیغی نگفتیم که این کنسرت جیپسی کینگز است و فقط اعلام کردیم که گروه موسیقی محلی اسپانیایی(کولی‌ها) با اجرای خواننده اسطوره‌ای جیپسی کینگز روی صحنه می‌رود. همچنین هیچ اسمی هم از نیکلاس ریس یا سایر اعضای جیپسی کینگز مطرح نشد و قرار نبود شخصی دیگری غیر از آقای پاول ریس و گروهش به ایران بیایند. مجوز ما هم با عنوان اجرای زنده گروه موسیقی محلی اسپانیایی(کولی‌ها) به خوانندگی خواننده اسطوره‌ای جیپسی کینگز صادر شده و این نام را در همه تبلیغات مطرح کرده‌ایم. آقای ریس خواننده اسطوره‌ای جیپسی کینگز است و بابت این موضوع اسناد و مدارک موجود است و می‌‌توانیم به هرکسی که مایل باشد ارائه کنیم.

 در گروهی هم که به ایران آمد آقای پاول ریس از خانواده جیپسی کینگز حضور داشت و ایشان پس از پدرشان، مدیر آن گروه بودند. اما نکته مهم این است که با آمدن این گروه و آقای پاول ریس به ایران ما توانستیم فرهنگ و هنر خود را به آنها معرفی کنیم. این گروه از برنامه و مخاطبان ایرانی و کشور ما رضایت کامل داشتند. همچنین خودشان گفتند که حتماً درباره احترام و علاقه‌ای که مردم و مسئولین ایران نسبت به آنها داشتند و فهم بالایی که مخاطبان ایرانی نسبت به موسیقی دارند صحبت خواهند کرد. پس ما با این کار توانستیم مبلغ فرهنگ خوب ایرانی به هنرمندان خارجی باشیم و آنها هم همه این نکات مثبت را در کشورهای دیگر بیان خواهند کرد. ما مقابل شایعاتی که مطرح شد، شفاف سازی کردیم و در صورت لزوم، از حقوق قانونی مان هم استفاده می کنیم. »

در پایان، برگزارکنندگان این برنامه اعلام کردند:«نزدیک به دو سال وقت و سرمایه و برنامه‌ریزی متعدد و سفرهای بی‌شمار معطوف برگزاری باشکوه این برنامه شد و بابت همکاری و همدلی کلیه نهادهای ذیربط در خصوص اخذ مجوزهای لازم و سایر مراحل اداری و سازمانی قدردانی می‌کنیم.»
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 مرداد 1395 - 00:36

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود پاول رِه‌یس: ایران کشور بسیار زیبایی است و مردم و مخاطبان موسیقی‌اش با انرژی هستند | موسیقی ما