گفتگوی ویدئویی سایت «موسیقی ما» با خواننده آلبوم «با قرصها میرقصد»؛
کاوه آفاق: «راک» یعنی خودت را بیرون بریزی
موسیقی ما - کاوه آفاق علاوه بر اینکه یک خواننده و آهنگساز و ترانه سرای حوزه موسیقی راک است، در تئاتر و نقاشی هم دستی بر آتش دارد. نمایشگاه نقاشی به پا میکند و روی صحنه تئاتر به عرض اندام میپردازد. فعالیت در شاخههای مختلف هنری بهترین دلیل برای لقب «هنرمند مولف» در حوزه موسیقی برای این آرتیست میتواند باشد. موج «کاوه آفاق» در سالهای گذشته با قطعه «شال» شناخته شد. به تدریج با «اتاق آبی» همگانیتر شد و به مرور بیشتر مورد توجه قرار گرفت. سالهای زیادی را پشت در مجوز ماند ولی سال گذشته بالاخره آلبوم «با قرصها میرقصد» نخستین اثر رسمی او به بازار آمد و توانست مورد توجه دوستداران موسیقی قرار بگیرد. هر چند او با خواندن تیتراژ فیلم پرخبر «رخ دیوانه» با آهنگسازی و تاثیر قابل توجه «کارن همایونفر» توانست فعالیتهایش را زودتر از انتشار آلبومش رسمیت ببخشد. او به زودی در تهران روی صحنه خواهد رفت تا نخستین اجرای زنده خود را در برابر دوستدارانش برگزار کند. انتشار اولین آلبوم رسمی این خواننده «با قرص ها می رقصد» و نزدیکی کنسرت او در تهران بهترین بهانه برای گپ و گفتی تصویری با کاوه درباره این موارد و سالهای ممنوع الفعالیتی و حواشی اطرافش بود.
گزیده صحبت های این خواننده را می خوانید. فایل ویدئویی این گفتگو از «تماشاخانه» قابل مشاده و دانلود است.
فرایند گزینش من به عنوان خواننده تیتراژ فیلم «رخ دیوانه» هم اینگونه بود که پس از سفارش موسیقی رخ به استاد کارن همایونفر، استادابوالحسن داوودی کارگردان اثر میخواهند که تیتراژ پایانی با اتمسفر اجتماعی و در فُرم راک و با یک خواننده مُشرف به این شیوه، ساخته شود. به پیشنهاد آقای فراز داوودی -دستیار و فرزند استاد- از میان خوانندگان این سبک من انتخاب و بلافاصله استاد همایونفر هم دست به کار ساخت موسیقی میشوند. در فاصله زمانی کوتاهی، اثری خوب و قابل توجه را ساختند. حضور در کنار این بزرگواران افتخاری برای من بود.
آهنگ «اتاق آبی» را من و «پویا ثابتی» کار کردیم. یعنی اگر از بچههای گروه بپرسی حتی یک آکوردش را نمیدانند چیست. آهنگ «شال» را من و «آرین نایینی» کار کردیم. باس «اتاق آبی» را پویا زد و باس «شال» را هم آرین. آهنگ «زمین» را هم همینجور و آهنگ «خواب بازی»، «شهر من کو»، «قصه زیرزمین» و خیلی دیگر را حتی گیتار باس را هم من زدم. یعنی گروهی در کار نیست.
شما موزیک ویدیوی «اتاق آبی» یا «قصه زیرزمین» یا «خواب بازی» یا «شهر من کو»ی قدیمی را ببینید که نوازنده باس دستش روی آکوردهای دیگری است و آهنگی که پخش میشود هارمونی و ریتم دیگری دارد و درام هم بسیاری مواقع چیز دیگری میزند. چون خودشان بندههای خدا اصلاً در این آثار اصلی و معروف گروه که همگی هم ساخته من بود، در جریان تولید نبودهاند. بیس را من میزدم، درام را آراد و پویا ثابتی کار میکردند. گیتارش را من می زدم، علیرضا نسبتاً بیشتر میآمد و برای پیانو و نرمافزارها خیلی وقت میگذاشت. ایمان که بنده خدا درامر بود و کاری نمیتوانست بکند؛ چون درامها نرم افزاری بود.
آن موقع ما در مشهد دانشجو بودیم و حامد تهران بود. هر کس به من میرسید در گوش من میگفت: «جدا شو، جدا شو، اینها تو را حرام میکنند... تو خبر نداری. تو یک روزی روی استیج میروی. اینها عاشق نیستند و برای شهرت آمدهاند و آخر هم آبروی تو را میبرند...» که البته هم بُردند و... الان نمیدانم سطح کاریشان به چه شکل شده و هنوز هم تمرین میکنند یا نه. ولی کلاً از تصمیمم راضی نیستم که جدا شدم. باید خیلی ها را تعویض میکردیم. هر کس که موسیقیدان بود میماند و هرکس که موسیقیشناس بود اما موسیقی نمیدانست را اخراج میکردیم. متاسفانه من دلم نیامد و چون به کار خودم اعتماد داشتم، خواستم دلشان را نشکنم و به جای آنکه آنها بروند، من گفتم گروهم و اسمش و آرم و شعایر و آهنگهام و همه مال شما، فقط دیگر همدیگر را نبینیم. من از حجمِ کارِ دستتنها مریض روحی شدم. البته این اواخر پدرام خیلی کمک میکرد، اما حضور سه نفر دیگر صفر بود.
گزیده صحبت های این خواننده را می خوانید. فایل ویدئویی این گفتگو از «تماشاخانه» قابل مشاده و دانلود است.
- * رسمیت فعالیتها
فرایند گزینش من به عنوان خواننده تیتراژ فیلم «رخ دیوانه» هم اینگونه بود که پس از سفارش موسیقی رخ به استاد کارن همایونفر، استادابوالحسن داوودی کارگردان اثر میخواهند که تیتراژ پایانی با اتمسفر اجتماعی و در فُرم راک و با یک خواننده مُشرف به این شیوه، ساخته شود. به پیشنهاد آقای فراز داوودی -دستیار و فرزند استاد- از میان خوانندگان این سبک من انتخاب و بلافاصله استاد همایونفر هم دست به کار ساخت موسیقی میشوند. در فاصله زمانی کوتاهی، اثری خوب و قابل توجه را ساختند. حضور در کنار این بزرگواران افتخاری برای من بود.
- * حواشی جشنواره مقاومت
- * راک و بی راک
- * جدایی از THE WAYS
آهنگ «اتاق آبی» را من و «پویا ثابتی» کار کردیم. یعنی اگر از بچههای گروه بپرسی حتی یک آکوردش را نمیدانند چیست. آهنگ «شال» را من و «آرین نایینی» کار کردیم. باس «اتاق آبی» را پویا زد و باس «شال» را هم آرین. آهنگ «زمین» را هم همینجور و آهنگ «خواب بازی»، «شهر من کو»، «قصه زیرزمین» و خیلی دیگر را حتی گیتار باس را هم من زدم. یعنی گروهی در کار نیست.
شما موزیک ویدیوی «اتاق آبی» یا «قصه زیرزمین» یا «خواب بازی» یا «شهر من کو»ی قدیمی را ببینید که نوازنده باس دستش روی آکوردهای دیگری است و آهنگی که پخش میشود هارمونی و ریتم دیگری دارد و درام هم بسیاری مواقع چیز دیگری میزند. چون خودشان بندههای خدا اصلاً در این آثار اصلی و معروف گروه که همگی هم ساخته من بود، در جریان تولید نبودهاند. بیس را من میزدم، درام را آراد و پویا ثابتی کار میکردند. گیتارش را من می زدم، علیرضا نسبتاً بیشتر میآمد و برای پیانو و نرمافزارها خیلی وقت میگذاشت. ایمان که بنده خدا درامر بود و کاری نمیتوانست بکند؛ چون درامها نرم افزاری بود.
آن موقع ما در مشهد دانشجو بودیم و حامد تهران بود. هر کس به من میرسید در گوش من میگفت: «جدا شو، جدا شو، اینها تو را حرام میکنند... تو خبر نداری. تو یک روزی روی استیج میروی. اینها عاشق نیستند و برای شهرت آمدهاند و آخر هم آبروی تو را میبرند...» که البته هم بُردند و... الان نمیدانم سطح کاریشان به چه شکل شده و هنوز هم تمرین میکنند یا نه. ولی کلاً از تصمیمم راضی نیستم که جدا شدم. باید خیلی ها را تعویض میکردیم. هر کس که موسیقیدان بود میماند و هرکس که موسیقیشناس بود اما موسیقی نمیدانست را اخراج میکردیم. متاسفانه من دلم نیامد و چون به کار خودم اعتماد داشتم، خواستم دلشان را نشکنم و به جای آنکه آنها بروند، من گفتم گروهم و اسمش و آرم و شعایر و آهنگهام و همه مال شما، فقط دیگر همدیگر را نبینیم. من از حجمِ کارِ دستتنها مریض روحی شدم. البته این اواخر پدرام خیلی کمک میکرد، اما حضور سه نفر دیگر صفر بود.
- * آلبوم
- * کاوه یغمایی
- * شهرام شعرباف؛ اوهام
- * و «رضا یزدانی»...
منبع:
اختصاصی سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 تیر 1395 - 10:32
دیدگاهها
به نظر خودت آلبوم آخرت راک بود؟.....آهان راستی گفتی بی سبکی...فقط یه مدت با راک مخاطب جذب کردی...
ممون از شما و کاوه ی عزیز ...
به امید کنسرت گذاشتن در اهواز
rock ??!?!?! he he he
بی نظیری کاوه
با تموم محدودیتهایی که برات پیش اوردند (با توجه به دغدغه اجنماعی که کارهات دارند) باز هم در البوم مجاز شاهکاری مثل همهمه و بدرود و... رو می شه شنید. دمت داغ
سلام
مصاحبه عالی بود
افزودن یک دیدگاه جدید