برنامه یاد بعضی نفرات
 
به مناسبت سالروز تولد فرهاد؛
اجرای فرهاد شبیه التون جان و استیوی واندر بود

[ فریدون شهبازیان - آهنگساز ]

در مورد فرهاد مهراد چه می‌توان گفت الا اینکه او موسیقی ایران را صاحب سبکی کرد، که قبل از او وجود نداشت. شادروان فرهاد مهراد جز مواردی از قبیل اشعار عالی و قابل تامل و تفکر و همچنین انتخاب موسیقی مناسب، حال و هوای صدای خودش را داشت و شاید بتوان گفت خوانندگان دیگر یارای چنین اجرای درخشانی را نداشتند.

می‌دانیم که از نظر دکلماسیون بی‌نظیر بود و هرگز واژه‌ای از جانب او بیان نمی‌شد که مفهوم نداشته باشد و معنای  تلفیقی آن بی‌اثر شود. باید سال‌ها بگذرد که بشود برای سبک او تعریفی داشته باشیم. اگر از من بپرسید، سبک او را بیشتر نزدیک به سبک رومانتیک می‌دانیم. می‌دانیم که سبک‌های مختلفی موسیقی در جهان، از دوره قرون وسطی به بعد، رنسانس، باروک، کلاسیک، رومانتیک، معاصر، مدرن و به هر روی سبک‌های دیگری هم وجود دارند و شاید درخشان‌ترین سبک، سبک رومانتیک باشد که از نظر سال‌های پابرجایی، نسبت به بقیه سبک‌ها طولانی‌تر است. می‌توان صدای فرهاد را به سبک رومانتیک نزدیک‌تر دانست، با این فرق که صدایی مثل صدای فرهاد در نام‌گذاری‌های صدای انسان، مانند سوپرانو، آلتو، تنور و باریتون، به تنور دراماتیک نزدیک‌تر است. مثلا صدای مرحوم پاواروتی بزرگ که یک تنور لیریک باشکوه بود و صدای مرحوم فرهاد عزیز هم که صدای تنور دراماتیک باشکوه بود.

فراموش نکنیم که اجراهای درخشان فرهاد را باید چندین‌بار شنید که به جذابیت‌های صدای او دست یابیم. به همه زیبایی‌ها و جذابیت‌ها باید تبحر او را در اجرای کنسرت‌هایش که هم زمان پیانو هم می‌نواخت، ستایش کرد. نظیر آن در اجرای خوانندگان دیگر کشورها نظیر مانند التون جان و استیوی واندر وجود داشت که البته شاید بتوان گفت فرهاد به دلیل آنکه موسیقی ایرانی را اجرا می‌کرد و با شعر فارسی این موسیقی اجرا می‌شد، با مشخصاتی که از شعر فارسی داریم و می‌دانیم که تمام واژه‌ها و کلمات آن باید حتما با دکلماسیون درست ادا شود، تا مفهوم درست داشته باشد، بسیار مشکل‌تر و پیچیده‌تر از اجراهای خوانندگان دیگر کشورهاست.
منبع: 
هفته‌نامه تماشاگران امروز
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 بهمن 1393 - 12:00

دیدگاه‌ها

چهارشنبه 1 بهمن 1393 - 12:30

مثل فرهاد دیگه متولد نمیشه روحش شاد

چهارشنبه 1 بهمن 1393 - 15:25

از لحاظ اجرا بله. اما فرهاد و آن اعتقاداتش - كه اسفنديار منفردزاده هميشه با تاكيد مي گفت كه فرهاد يك آدم مذهبي بود- كجا و اعتقادات هوموسكشوالي به اسم التون جان كجا؟!
جاودانگي فرهاد وصل به اعتقاداتش بود كه در قالب نوع خاصي از موسيقي متفكرانه آن را بيان و اجرا مي كرد. علت اصلي جاودانگي ناصر عبداللهي نيز در همين سرشت و پيوند او به معنويات بود كه در اغلب آثارش متجلي شد.

پنجشنبه 2 بهمن 1393 - 09:05

خوب شد که فرهاد رفت و ندید که به کیا میگن ساطان پاپ و اسطوره و امپراتور و استعداد!

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود اجرای فرهاد شبیه التون جان و استیوی واندر بود | موسیقی ما