برنامه یاد بعضی نفرات
 
انتقاد تند و تیز فریدون شهبازیان از قطعه‌ی دیگری که برای تیم ملی فوتبال ساخته شده است؛
ما در کجای این جهان خاکی ایستاده‌ایم
موسیقی ما - فریدون شهبازیان هنرمند سرشناس و با سابقه موسیقی کشورمان بار دیگر از یک قطعه منتشر شده برای تیم ملی ایران در جام جهانی 2014 برزیل انتقاد کرد. این قطعه را امید حجت به زبان انگلیسی ساخته است. پیشتر نیز وی یادداشتی انتقادی برای قطعه‌ای که احسان خواجه‌امیری و بهروز صفاریان ساخته بودند منتشر کرده بود. شهبازیان این یادداشت را برای انتشار در اختیار سایت موسیقی ما قرار داد که متن کامل آن را در ادامه می‌خوانید:

«وای بر ما که بار دیگر هنر و فرهنگ باستانی سرزمینمان و آبروی ملت صبورمان را دستاویز حضور کمرنگمان در جام جهانی قرار داده ایم. و از همه بدتر و نا امید کننده تر اینکه دفتر موسیقی وزارت ارشاد که وظیفه اش حمایت بی چون و چرا و همه جانبه از موسیقی بالنده ایران است آهنگی غیر ایرانی را که ملودی اصلی آن تقلیدی از ملودی های خوانندگان انگلیسی زبان مورد تایید قرار داده و اجرای آن در جام جهانی فوتبال در برزیل را هم نوید می دهد.

" ما در کجای این جهان خاکی ایستاده ایم" – آیا کشور ما با این خاک وسیع و تنوع و پویایی موسیقی بومی و جذابیت های موسیقی سنتی که می تواند دستمایه آهنگسازان و نشانه ملت بزرگ ایران باشد، شایستگی آن را ندارد که آهنگی با ارزش های هنر و فرهنگ کشورمان به جام جهانی فوتبال عرضه کند.

آیا دفتر موسیقی که آثار همه هنرمندان را برای دادن مجوز ممیزی می کند، این آهنگ را مورد بررسی قرار داده است؟ مسلما، خیر. حال من می گویم این آهنگ نمی تواند سازنده مفاهیمی باشد که در زبان انگلیسی در متن آمده است چرا که بیان این مفاهیم با ملودی که فاقد پویایی ، حرکت های بدیع و ریتمیک است کم تاثیر و در پاره ای از موارد بی تاثیر است.

آیا بیان مفاهیمی مانند انتقام جویی، کینه ورزی، تبعیض نژادی، جنگ و توحش های ضد بشری با چنین اجرایی از موسیقی تداعی کننده است ؟ متاسفانه عارضه شعار زدگی در متن این آهنگ  موج می زند و احتمالا همین مورد توجه اهالی فدراسیون فوتبال را جلب کرده است که آن را تایید می‌کنند.فدراسیون فوتبالی که از فراهم کردن پیراهن مناسب تیم ملی فوتبال عاجز است، دفتر موسیقی وزارت ارشاد و پدید آورندگان آهنگ را تحت تاثیر قرار داده است.

با ملودی شبیه سازی شده این آهنگ که ممکن است ناخودآگاه باشد بیان مفاهیم عاشقانه ارجح است به ویژه تنظیم آهنگ نیز احتمالا بر روی ملودی طراحی شده و فارغ از مفاهیم متن تنظیم و اجرا شده است.

امید حجت گیتاریست بسیار خوبی است که در بسیاری از آثار من به بهترین شکل نوازندگی کرده و رضا تاجبخش پیانیست خلاقی است که طراحی و تنظیم ملودی را به خوبی به انجام رسانده است. ولی باید بدانند که در پدید آوردن و ساختن چنین آهنگ هایی جایی برای اهمال شتاب زدگی و بی‌سلیقگی وجود ندارد.

شایسته نیست حیثیت و آبروی ملتمان را به بازی بگیریم. بهتر است شایسته و بایسته عمل کنیم که جای حرف باقی نگذارد.»
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 خرداد 1393 - 10:54

دیدگاه‌ها

سه شنبه 13 خرداد 1393 - 11:29

اگر چه در کل آهنگ های ساخته شده برای تیم ملی خیلی بهتر از اینها میشد باشه و اصلا جالب نیستن! اما آقای شهبازیان شما که میگید موسیقی اصیل ایرانی!!! باید به جا و موضوع کار هم یه نگاه بندازید!!! جام جهانی فوتبال! موسیقی اصیل ایرانی آیا مناسب این رویداد هست!؟

سه شنبه 13 خرداد 1393 - 13:49
mostafa aaz

چرا نیست؟ آهنگ (نام جاوید وطن) با صدای سالار عقیلی انقدر شاد و پرانرژی؛ یا چند تا کار قدیمی اساتید شجریان و ناظری...

5.161.193.244
سه شنبه 13 خرداد 1393 - 21:57
حسینی لقب رضا

يه خواننده حماسي يا يه خواننده با صداي پرقدرت بهتر ميتونست جواب مردم بده ...
انتخاب خواجه اميري اشتباه بود

2.184.104.81
سه شنبه 13 خرداد 1393 - 11:32

نظر به اینکه موسیقی ما کلا یک طرفه به بازار می رود و انتقادات از اهنگ احسان خواجه امیری را اصلا منتشر نمی کند باید بگویم استاد شهبازیان در مورد اهنگ احسان خواجه امیری هم همین موارد را نقل کرده اند.لینک مصاحبه ایشان را برایتان می گذارم.
کاش عدالت در رفتار و گفتار ما باعث بدبینی نشود.
http://www.mehrnews.com/detail/News/2295072
پینهاد می کنم با خواندن متن انتقادات این استاد بزرگ موسیقی ایران حق بدهید که بر عدم عدالت شما صحه بگذارم
ظاهرا فدراسیون فوتبال نیاز به فرهنگ لغات فارسی دارد که معنی این واژه‌ها را درک کند. آیا در مملکت ما حساب و کتابی در کار نیست؟ و به قول حافظ «ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست/ عرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری»
ضمنا با توجه به اینکه دفعه قبل که نقدی کاملا منصفانه از این کار کردم سیبل فحاشی های به ظاهر طرفداران احسان خواجه امیری عزیز قرار گرفتم این متن را می گذارم که بدانند حرفهایی که من زدم از سر تعصب نبود که یکی از خوانندگان محبوب من احسان خواجه امیری است ولی نه در این کار!!!

سه شنبه 13 خرداد 1393 - 14:52
غزال ن

با شما به شدت موافقم
جالب اينكه منم وقتى از اين آهنگ انتقاد كردم متهم شدم به حسادت ( آخه حسادت به چى؟) و اينكه نميتونم عمق اين آهنگ رو درك كنم و از سر دشمنى حرف ميزنم!!! درحالى كه اكثر آهنگهاى خواجه اميرى رو دوست دارم ولى نه اين آهنگ رو!

188.118.122.162
سه شنبه 13 خرداد 1393 - 16:53
special .

به نظر من این آهنگ در بدترین حالت، سطحی متوسط داشت. این همه حمله و داد و هوار واقعا لازمه؟؟ هر کسی که فکر میکنه میتونه بهتر بخونه بسم ا... جلوی کسی رو که نگرفتن!

91.99.66.46
سه شنبه 13 خرداد 1393 - 11:45

جناب آقای شهبازیان؛

با سلام و عرض خسته نباشید و آرزوی موفّقیت برای همه‌ی موسیقی‌دانان این مرز و بوم...

شما که به آهنگ‌های منتشر شده ایراد می‌گیرید، چرا خودتون یک آهنگ درخور و شایسته برای حمایت از تیم ملّی نمی‌سازید که ما هم مقیاسی از کارِ خوب در دست داشته باشیم؟

با تشکّر

سه شنبه 13 خرداد 1393 - 12:56
آریا

درود بر شما
با تمام احترامی که برای استاد شهبازیان قائلم باید بگم که نظر شما حرف حقه ...

2.191.151.56
پنجشنبه 15 خرداد 1393 - 00:09
کیوان

بنده نیز با نهایت احترامی که برای استاد شهبازیان وبسیاری از اساتید این مرز وبوم قائلم و به شخصه کار آقای خواجه امیری را در حد خیلی عالی نمی دانم ولی به این قضیه ایراد دارم که دائما کنار بنشینیم و فقط نقد کنیم. کاری که متا سفانه مدتی است در بازار موسیقی کشور به وجود آمده است که عده ای که قبلا توانایی های خود را در کارهایشان اثبات کرده اند در حال حا ضر کاری ارایه نمی دهند و به بقیه که کاری می کنند ایراد می گیرند. بنده نیز مانند آقای هادی با این نظر موافقم که ای کاش استاد شهبازیان از شما کاری در خور این ماجرا می شنیدیم و مجبور نبودیم به این کارهای متوسط نظر نما ییم.

2.190.211.21
سه شنبه 13 خرداد 1393 - 13:33

کسی جلویه شما رو نگرفته شما هم یک قطعه برایه تیم ملی بسازین و منتظر کنید :)

سه شنبه 13 خرداد 1393 - 16:21

با نظر اقای شهبازیان کاملا موافقم. توقع کاری بهتر داشتیم

سه شنبه 13 خرداد 1393 - 22:17

من فقط موندم این همه ادم تا الان کجا بودن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟دوره های قبل کجا بودن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟اصلا همه حرفای شما درست.بی زحمت خودتون یه اهنگ بدید که نزدیک باشه به اهنگایی که از کشورای دیگه اونجا پخش میشه ببینیم شما چی کار میکنی استاد.وگرنه حرفو اظهار نظرو که همه بلدن.منتظریم استاد

چهارشنبه 14 خرداد 1393 - 00:15

اقای شهبازیان از معدود افراد حامی موسیقی فاخر پاپ بعد از انقلاب بودن که امثال حسین زمان، اعتمادی ، شادمهر و... توسط ایشان معرفی شدن و.. .بد نیس رزومه افراد فعال در موسیقی پاپ بیطرفانه مورد نقد و بررسی قرار بگیره تا مشخص بشه ناکارامدهای این عرصه الان همه کاره شدن یا نه .از قطعاتی که کلا با شتابزدگی و تامین منافع مادی و باندی منتشر میشوند انتظار هم باید داشت؟!

ع
چهارشنبه 14 خرداد 1393 - 01:16

چرا توایران همه چی به صورت انفرادی تصمیم گیری میشه که بعدش این همه سروصدا به پا شه که آی آبرومون رفت و موسیقی اصیل ما کجا و اینایی که ساخته شده کجاو از این جور چیزها..! که همیشه شاهدش بودیم. بهر نبود یه جلسه داخل وزارت فرهنگ و ارشاد با حضور اساتید موسیقی ملی و اصیل ایرانی و تنظیم کننده های الکترونیک و پاپ بنام تشکیل میدادنن و با شور و مشورت یه موسیقی فاخر حالا میشد با صدای سه خواننده که متشکل از پاپ و اصیل و الکترونیک آماده میشد که انقد انتقادو اظهار نظرهای بعضا تند نشه؟ خدایش نمیشد؟

چهارشنبه 14 خرداد 1393 - 04:10

کسی منکر این نیست که صدای آقای خواجه امیری جزو معدود صداهای موندگار موسیقی پاپ هستش اما باید قبول کرد که صدای ایشون برای این آهنگ اصلا مناسب نبود یا اصلا بهتر اینطور بگیم حتی متن ترانه هم اون چیزی که همه انتظارشو داشتن نبود.ای کاش به قول یکی از خوانندگان خوبمون، آهنگ جام جهانی گروهی و توسط چند خواننده اجرا میشد. قطعا بهتر میشد.

چهارشنبه 14 خرداد 1393 - 17:38

آقای به ظاهر استاد، آهنگ جام جهانی که توسط آقای خواجه امیری خوانده شد بسیار هم خوب بود.شما انتظار دارید برای تیم ملی فوتبال که آهنگی ریتمیک با انرژی و بیس بالا می خواهد آهنگی سنتی بیاوریم که برای این موضوع اصلا مناسب نیست بگذارند.آیا اگر موسقی سنتی گذاشته میشد بازهم آقایان بظاهر موسیقی دان انتقاد نمیکردید؟

پنجشنبه 15 خرداد 1393 - 07:02

استاد شهبازيان حرفهاي درست و از سر دلسوزي ميزنه . بحث اين نيست كي بسازه يا نسازه ، موضوع بر ميگرده به نهادهاي مسول كه متاسفانه همه دم دستي كار شده اند و رها شده همه چي از لباس فوتباليستها بگير تا موسيقيش كه دفتر موسيقي حتا قدرت دفاع از مجوزي كه خودش صادر ميكنند رو نداره چه برسه به مشاركت در سأختارهما چنين موسيقي مهمي . . .

شنبه 17 خرداد 1393 - 12:08

برای استاد واقعان متاسفم اونجا جام جهانیه نه یک فستیوال موسیقی باید ببینیم بقیه کشورها چی میسازن مطمئنن المان و اتریش هم که مهد موسیقی ارکسترالن و گوش مخاطباشون موسیقی پاپ و راک نمیره هم یک کار شاد واکتیو میسازن استاد عزیز یک مجلس مذهبی روضه میخواد یک مجلس شاد اهنگ شاد ومتناسب چرا وقتی از فرهنگمون چیزی نمونده باید متظاهرانه خودمون موادی اداب نشون بدیم با دس گرفت دو تا ساز ادعای فرهنگ کنیم استاد عزیز بیا و یه کم به روز شو دنیا رو ببین تغییر و تلفیق واقعان برای موسیقی لازمه همون جوری که شعر سنتی ما با نیما دوباره زاده شد با این تند رویهای امثال شما موسیقی سنتی و اصیل ما راه نابودی پیش میگیره متاسفم بخاطر این افکار پوسیده و نخ نما شده به حال اون کشوری که هنرمندانش این قدر سلیقه ای نظر میدن باید گریست و فاتحه اون هنر رو خوند

یکشنبه 18 خرداد 1393 - 15:04

واقعا متاسفم که بجایی رسیده این موسیقی ایران بدلیل بی میدریتی و صنف فشلش مثل خانه موسیقی که هرکسی اظهار نظر میکنه و حرفای استادی مثل شهبازیان رو رد میکنه . فوتبال فوتباله و موسیقی موسیقیه پس باید موسیقی با رنگ و لعاب ایرونی برای فوتبالیستای ایرونی باشه نه قرقره کردن غربیهااااا

یکشنبه 18 خرداد 1393 - 18:28

یکی بگه حالااین همه اهنگ میسازیدکجامیخوایدپخش کنیدوقتی یه بازی روهم نمیبرید

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود ما در کجای این جهان خاکی ایستاده‌ایم | موسیقی ما