برنامه یاد بعضی نفرات
 
پس از یک دهه دوری از عرصه اجرای زنده؛
گروه بانوان «کرشمه» مخاطبان را به سالن اندیشه می‌کشاند
موسیقی ما - گروه موسیقی بانوان کرشمه به سرپرستی و آهنگسازی مسعود جاهد در تهران کنسرت برگزار می‌کند. مسعود جاهد؛ سرپرست و آهنگساز گروه موسیقی بانوان «کرشمه» در گفت‌و‌گو با سایت موسیقی ما ضمن اعلام خبر کنسرت این گروه در شهر تهران، گفت: بعداز ۱۰ سال دوری از عرصه موسیقی، کنسرت گروه موسیقی «کرشمه» با صدای خانم شیدا در روزهای ۱۵ و ۱۶ اسفندماه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می‌شود. کنسرت گروه کرشمه به خوانندگی خانم شیدا بعد از ۱۰ سال دوری از سن برگزار خواهد شد.

این آهنگساز در ادامه گفت: این کنسرت در دو بخش برگزار می‌شود و بخش اول آن از دستگاه ماهور آغاز می‌شود که در این دستگاه چهار تصنیف اجرا خواهد شد. تصنیف «کشتی نشستگان» در واقع شروع این کنسرت است که پس از یک مدلاسیون و مدگردی از گوشه شکسته ماهور، به نوا می‌رود و در این مایه اجرا می‌شود. تصنیف معروف «دل من یه روز به دریا زد و رفت» در این بخش اجرا می‌شود و بعداز مایه نوا به اجرای تصنیف «بی‌من مرو» در دستگاه شور می‌پردازیم.

سرپرست گروه «کرشمه» بانوان در ادامه تاکید کرد: پس از آن سه تصنیف در دستگاه ماهور اجرا می‌شود که تصنیف‌هایی نوستالوژیک از زمان قاجار و از ساخته‌های استاد علی اکبر خان شیدا هستند.

وی با بیان اینکه بخش دوم این اجرا از تصنیفی در مقام اصفهان آغاز می‌شود گفت: با اجرای تصنیف «به مژگان سیه کردی» از ساخته‌های خودم با غزلی از حافظ به صورت ۷ ضربی این بخش را آغاز می‌کنیم. در همین مایه به اجرای تصنیف «بهار دلنشین» و سپس «سرخوشان مست» می‌پردازیم و در قطعه بعدی به فضای شوشتری که از متعلقات دستگاه همایون است، رسیم. ضمن اینکه دو تصنیف «اشک حسرت» و «پیام دل» را نیز اجرا می‌کنیم که از تصانیف قدیمی هستند.

جاهد در ادامه صحبت‌های خود گفت: در ادامه کنسرت و پس از اجرای تصانیف در مایه شوشتری، با یک مدلاسیون دیگر به آواز دشتی می‌رسیم و فضای آواز دشتی طنین انداز می‌شود. در این فضا تصنیف «سوز عاشقی» اجرا خواهد شد و در پایان از دشتی به شور و بالاخره ابوعطا می‌رسیم که تصنیف ملی و میهنی «من فرزند ایرانم» را در این دستگاه اجرا می‌کنیم که از ساخته‌های خودم است و با صدای خانم شیدا اجرا شده است.

وی در خصوص ترکیب ساز‌ها و نوازنده آن‌ها در این کنسرت گفت: در این کنسرت اعضای ثابت گروه حضور دارند. بهاره حیدری (تار)، شیما بلوکی فر (کمانچه)، غزل مهدوی (پیانو)، حمیده سعیدی نیا (عود)، نازنین پدرثانی (تنبک) و ندا بهزاد (دف) نوازنده‌های این اجرا هستند که برای اجرای قطعات مژگان سیه، بهار دلنشین، سرخوشان، اشک حسرت، روزعاشقی، من فرزند ایرانم، بی‌من مرو، زلف، نرگس مستی، پنجره باز می‌شود، کشتی نشستگان، صورتگر نقاش و دل من یه روز به دریا زد و رفت خانم شیدا را همراهی می‌کنند.

گروه موسیقی بانوان کرشمه فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۷۶ آغاز کرد و عنوان یکی از پیشگامان موسیقی بانوان را از آن خود کرد. این گروه تا سال ۱۳۸۲ فعالیتهای به روزی داشت اما بعداز این سال تقریبا در بخش اجرای زنده عمده فعالیتی نداشت و امسال با اجرای کنسرت در جشنواره موسیقی فجر بیست و نه در فرهنگسرای نیاوارن مجددا فعالیت‌های زنده خود را از سرگرفت.

کنسرت گروه «کرشمه» به خوانندگی خانم شیدا و سرپرستی و آهنگسازی مسعود جاهد به همت موسسه نغمه سرای روژین در روزهای پانزدهم و شانزدهم اسفند و هر روز یک سانس در تالار اندیشه سانس و15:30 برگزار خواهد شد.
منبع: 
اختصاصي سایت موسيقي ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 5 اسفند 1392 - 03:53

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود گروه بانوان «کرشمه» مخاطبان را به سالن اندیشه می‌کشاند | موسیقی ما