برنامه یاد بعضی نفرات
 
lasttngo
«آخرين تانگو در پاريس»
آهنگساز : گَتو باربيری


ساکسوفونی که معلوم نيست چه مرگ‌اش است!
[نوید غضنفری]

قطعه‌ای که گَتو باربيری برای تنور ساکسوفونِ موسيقی غريب «آخرين تانگو در پاريس» (برناردو برتولوچی، 1972) نوشته (و اجرا کرده) به کاراکتر مارلون براندو توی فيلم می‌ماند؛ گاهی تنهاست، گاهی سرکش يا هم سرخوش، يکهو پقی می‌زند زير گريه يا خُل‌خُلی درمی‌آورد و...اين اجرای تاحدی بداهه‌ی ساکسوفون که با نوازندگی خود باربيری است انگار که برای يک جشن‌واره‌ی گونه‌ی جَز لاتين تهيه و تنظيم شده، به همان مقدار و ميزان سرخوش و بی‌پرواست؛ گاهی به ريتم سوييت است، گاهی بالاد يا والس يا تانگوست. خيلی مورد عجيبی هم نيست، گَتو باربيری اصلا يک ساکسوفونيست ماهر آرژانتينی‌تبار است که در اواخر دهه‌ی 1950 با لالو شيفرين نيز ساکسوفون آلتو زده، بعد از شنيدن قطعه‌ی "Now’s the Time" چارلی پارکر (بِرد) به موسيقی علاقه‌مند شده و نواختن کلارينت را شروع کرده، به‌نظرتان همين دو‌سه مورد برای اثبات کاردرست‌ بودن يک‌نفر کافی نيست؟!
آلبوم موسيقی متن «آخرين تانگو در پاريس» شامل 11 قطعه است که موتيف مينی‌مال و البته گريزپایی که برای ساکسوفون دارد به سبک‌های مختلف لاتين، هم‌چون تانگو و بالاد، توی آن اجرا می‌شود. صفت‌هایی که برای هيأت براندو در فيلم شمرده می‌شود، همه‌اش برازنده‌ی شخصيت ساکسوفون موسيقی «آخرين تانگو...» نيز هست؛ گستاخ و بزرگ، غريب (مثل بخش‌های پايانی؛ پالتو، موها و آدامس پل و نرده‌های بالکن!) و البته غمگنانه.
قطعه‌ای که برای‌تان از اين آلبوم حسرت‌برانگيزانه، برای شنيدن درنظر گرفته‌ايم، قطعه‌ی اصلی و به گونه‌ی "Tango" است؛ "Last Tango in Paris- Tango".
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 مهر 1388 - 00:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:09

میشه این آلبوم رو اسمش رو دقیق بگید که حداقل بشه جایی برای دانلود پیداش کرد؟

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:09

من همجنان منتظر جوابم هستم خواهش می کنم اسم این آلبوم با سایر اطلاعاتش رو اطلاع رسانی کنید.موسيقی ما: کاربر گرامی، هم‌چنان که در متن بالا هم آمده و اصلا اين يادداشت مخصوص اين بخش نوشته شده، اين آلبوم موسيقی متن فيلم است؛ موسيقی متن «آخرين تانگو در پاريس» ساخته‌ی گتو باربيری. عنوان لاتين آن هم که توی متن نگارنده آمده است.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:09

ممنون

سه شنبه 12 اسفند 1393 - 04:33

ممنون
مثل موزیک متن فیلم "زندگی دوگانه ورونیکا" از پریزنر شاهکار بود.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود آهنگساز : گَتو باربيری | موسیقی ما