برنامه یاد بعضی نفرات
 
«دروازه خورشید» اولین آلبوم اورجینال مبتنی بر سازدهنی در ایران است
در نشست رونمایی «دروازه خورشید» مطرح شد:
«دروازه خورشید» اولین آلبوم اورجینال مبتنی بر سازدهنی در ایران است
موسیقی ما- لی لارضایی: آلبوم موسیقی «دروازه خورشید شامل قطعاتی بر پایه ساز دهنی روز ۱۵ آبان با حضور نوازنده و آهنگساز آن و جمعی از خبرنگاران رونمایی شد. در ابتدای این نشست که با تاخیر ۴۰ دقیقه‌ای صاحب آلبوم همراه بود، وی با بیان اینکه موسیقی را با ساز پیانو آغاز کرده است، گفت: در هفت سالگی با ساز پیانو و نواختن آن آشنا شدم و این آشنایی به جایی رسید که در ۱۵ سالگی آن را تدریس می‌کردم.

علی معتمدی در ادامه سخنان خود افزود: تا ۲۲-۲۳ سالگی این پروسه به نقطه بلوغ خود رسید و آهنگسازی هم به آن اضافه شد. در خصوص ساز دهنی و گرایشم به این ساز باید بگویم در سال چهارم دبیرستان که در مدرسه شاگرد ممتاز شدم توسط مدرسه به مشهد سفر کردیم. وقتی در هتل بی‌حوصله شدم به بازار رفتم و در میان اسباب بازی‌ها یک ساز دهنی برای خودم خریدم. وقتی با آن انس گرفتم و نیز طی تحقیقاتی که کردم متوجه شدم در خصوص آن فعالیتی انجام نشده است، تصمیم گرفتم که به صورت جدی آن را ادامه دهم. اما به دلیل نبود کپی رایت در ایران این کار با تاخیر مواجه شد و من تصمیم گرفتم که در زمینه این ساز کتابی بنویسم که هفت سال پیش با عنوان» آوای ساز دهنی «منتشر و روانه بازار موسیقی کشور شد.

وی با بیان اینکه این کتاب به زبانهای آلمانی و انگلیسی در خارج از ایران منتشر شده است تاکید کرد: اگر چه کتاب اولم به موسیقی پاپ کلاسیک پرداخته شده بود ولی در کتاب دوم برای دوستانی که از سطح بالاتری برخوردار بودند قطعات کلاسیک نوشتم و نتیجه یک سال تلاش خود را روانه بازار کتاب و موسیقی کردم که بسیاری از بزرگان در آن حضور دارند. کتاب سوم من نیز در همین راستا دردست انتشار است و کتاب چهارم نیز به زودی منتشر خواهد شد.

معتمدی در ادامه از نحوه شکل گیری آلبوم دروازه خورشید گفت وعنوان کرد: این آلبوم را در ابتدا برای اجرا با پیانو نوشتم ولی متاسفانه چون موسیقی بی‌کلام طرفدار چندانی ندارد کار در‌‌ همان جا مسدود ماند و با وجودی که سه سال پیش آماده انتشار بود موسسه‌های فرهنگی از آن استقبال نکردند و نتوانستیم آن را به بازار بفرستیم.
وی ادامه داد:‌‌ همان موسیقی را در حدود یک سال و نیم پیش برای ساز دهنی آماده کردم و ایده‌ای شد برای انتشار آلبوم» دروازه خورشید «که بر پایه سازدهنی نوشتم. این آلبوم اولین مجموعه‌ای است که بر پایه سازدهنی و به صورت آهنگسازی ارجینال در ایران منتشر شده است. امروز افتخار می‌کنم این مجموعه را کار کردم و نسبت به آن عرق خاصی دارم. چرا که تا کنون یک ایرانی آهنگهایی بر پایه این ساز ننوشته تا اجرا کند.

این نوازنده سازدهنی خاطر نشان کرد: این آلبوم حدود ۸ ماه به طول انجامید و ۹ سبک آموزشی را شامل می‌شود. در این آلبوم به سبکهایی همچون بلوز، کانتری، آیریش، پاپ و کلاسیک و... پرداخته‌ام که از این میان دو قطعه برای خودم نیست و از کارهای» ارا «ست.

وی متذکر شد: به جهت اینکه فضای آلبوم را از آنچه از فضای ذهنی خودم است دور کنم و آن را متفاوت اجرا کنم، ۲-۳ سال پیش با پویا نیک‌پور به این نتیجه رسیدیم که آن را ضبط کنیم. زحمتش بر دوش ایشان بود و میکس و مسترینگ آن را همایون نصیری عزیز انجام داد. مسعود همایونی نیز که خود گیتاریست معروفی است با من همکاری کرد و نتیجه این همکاری‌ها منجر به مجموعه‌ای شد که امروز با عنوان» دروازه خورشید «در دسترس است. این چکیده اتفاقاتی بود که برای من و این ساز افتاد.

معتمدی با بیان اینکه در کنار سازدهنی سازهای تخصص‌های دیگری همچون موسیقی فیلم نیز دارد، گفت: تاکنون برای هیچ سازی اتود ننوشته‌ام اما در رابطه با این اثر حس خوبی دارم و امیدوارم هر ایرانی یک ساز دهنی در خانه‌اش داشته باشد. دوسانی که این آلبوم را شنیده‌اند روی قطعات آخر آن تاکید می‌کنند. چرا که مردم همچنان به شنیدن آهنگهای لایت و آرام با ساز دهنی عادت دارند که اتفاقا اجرا راحت تری دارند.

آهنگساز» دروازه خورشید «یادآور شد: من سازدهنی را به صورت تجربی یاد گرفته‌ام و در این زمینه تحصیلات آکادمیک ندارم. اما موسیقی را به صورت آموزشگاهی نزد اساتیدی چون کامکار و فخر‌الدینی یاد گرفته‌ام و فکر می‌کنم ۸۰ درصد موسیقی به هنرجو برمی‌گردد و در ۲۰ درصد آن استاد دخیل است.

وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود ایشان از شاگردان بابک صفرنژاد هتسند، گفت: تا کنون در زمینه ساز دهنی من شاگرد هیچ کی نبوده‌ام. البته اگر روزی خواستم در سبک بلوز کار کنم حتما از تجربیات ایشان استفاده خواهم کرد. من دوست دارم اطلاعاتم را با دیگران مبادله کنم. شاید روزی این اتفاق بیافتد و من و آقای صفرنژاد به این مبادله اقدام کنیم و آنچه را بلدیم در اختیار یکدیگر قرار دهیم.

وی در همین رابطه ادامه داد: ایشان استاد هستند ولی هنوز فرصتی پیش نیامده تا با وی کار کنم. اصلا هم ابایی ندارن که از ایشان یا هر کسی دیگر چیزی یاد بگیرم. دوست دارم با موزیسین‌های مختلف کار کنم و سبک آن‌ها را از خودشان یاد بگیرم. صحت ندارد که من شاگرد ایشان هستم ولی از اینکه روزی با وی کار کنم و چیزی در محضرشان یاد بگیرم استقبال می‌کنم.

معتمدی درباره حسی که نسبت به این ساز دارد گفت: حسم راجع به این ساز بسیار خوب و مثبت بوده و علاوه بر این برایم نوستالوژی خاصی دارد ضمن اینکه هم به لحاظ حجمی مناسب است و هم به لحاظ قیمت مقرون به صرفه است.

وی گفت: من مثل برخی از دوستان دوست ندارم به صورت انفرادی کار کنم. دوست دارم با گروه کار کنم و موفق شوم. هیچ ادعایی هم در برابر هیچ کس ندارم و از خودم راضی هستم. از همه مهم‌تر اینکه دوست دارم با مخاطبان ارتباط خوبی برقرار کنم و آن‌ها ایراداتم را بگویند و به رابطه متقابل منجر شوند. ما برای اصلاح یکدیگر به هم نیازمندیم. هدفم این است که چیزی تولید کنم که همکارانم را وادار به حرکت کند.

معتمدی در پایان گفت: من برای مردم ارزش و احترام خاصی قائلم و به همین دلیل دوست دارم آهنگهای خوب بشنوندو سطح شنیداری اشان ارتقا پیدا کند. امیدوارم آلبومم بتواند جایگاه خوبی در میان آن‌ها به دست آورد.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 آبان 1391 - 00:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «دروازه خورشید» اولین آلبوم اورجینال مبتنی بر سازدهنی در ایران است | موسیقی ما