برنامه یاد بعضی نفرات
 
آلبوم "حلقه مقام" با یاد خلیفه میرزا آغه غوثی منتشر شد
از سوی مركز موسیقی حوزه هنری
آلبوم "حلقه مقام" با یاد خلیفه میرزا آغه غوثی منتشر شد
موسیقی ما - مركز موسیقی حوزه هنری آلبوم موسیقی "حلقه مقام" با آهنگسازی "مهرداد كریم خاوری" و نوازندگی گروه "دف نوازان مشتاق" را منتشر کرد . به گزارش روابط عمومی مرکز موسیقی حوزه هنری ، این آلبوم موسیقایی اثری جدید از این گروه است که به یاد خلیفه میرزا آغه غوثی از هنرمندان صاحب نام موسیقی كردستان و برپایه فرم گروه نوازی در ساز مقامی و البته شهری شده دف برای مخاطبان موسیقی عرضه شده است .

ایمان لطفی كلهر ، محسن نقی نژاد ، مجید آهنگر ، یاشار شاه منصوری ، نادر هویدا ، بهروز قهاری ، هادی چمنی ، فرید حیدریان ،مهدی غلام زاده ، محمد بردیده ، علی اصغر بهین ، امین دادوری ، نگین مشتاق ، فرزان فرهنگی ، كیمیا كلانتری ، اسماعیل علیخواه ، مهناز حسینی ، ولی الله آسیابی ، سمیه معصومی ، حمید فراهانی ، نفیسه جلالی ، پیمان سیمانی ، فرانه منصوری ، هومن یك زمان ، عسل ملك زاده ، روزبه آقاجانی ، توران كارگر و مهرداد كریم خاوری ازهنرمندانی هستندکه دراین آلبوم به دف نوازی پرداخته اند .

مهرداد كریم خاوری ، آهنگسازاین آلبوم، در یادداشتی به مناسبت انتشار این آلبوم ، ریتم را یكی ازدلایل جذابیت موسیقی نسبت به هنرهای دیگر دانسته وگفته است :" در موسیقی ضربی تنوع ریتم آن قدر چشمگیر است كه باعث شده این شكل از موسیقی از جذابیتی ویژه نسبت به انواع دیگر موسیقی برخوردار باشد ."

وی درباره این آلبوم آورده است : "مجموعه حاضر اثری است ضربی و ریتمیك و سعی بر آن شده كه قطعات برپایه مقام های دف نوازی و با نگاهی پست مدرن تنظیم شود . البته در ساخت این اثر توجه به دو منظر حائز اهمیت بوده است. اول : در موسیقی كهن ریتم به شكل ایقاع و ادواری بوده و بنابراین تعداد نفرات دور موسیقایی را مشخص می كردند . اگر یك یا چند دور از این ادوار را كه شامل چندین موتیف است تكرارنماییم و در بخش هایی ضد ضرب و سنكپ را دراین موتیف ها قرار دهیم در حقیقت حالت های روحی مختلفی را از یك یا چند موتیف می توانیم بشنویم كه برای شنونده جذاب خواهد بود و جملات ریتمیك مختلفی را با تمپوی ثابت می شنویم . دوم : اگر ریتم هایی كه در خانقاه اجرا می شود با علم روز موسیقی و همچنین موسیقی ادواری به در ستی در كنار هم قرار گیرند ودر مجموع تقابل اصول سنتی ومدرن به درستی اجرا شود نتیجه ای پست مدرن را در برخواهد داشت كه چنین سبكی امروزه نه تنها در موسیقی بلكه در دیگر هنرها نیز مورد توجه هنرمندان است ."

کریم خاوری با اشاره به ضبط شدن بیشتر قطعات این اثر به صورت آنسامبل خاطر نشان کرده است :" ویژگی این روش حضور و اجرا ی همزمان همه نوازندگان در استودیو است که باعث شده چنین قطعاتی حاوی حس خوبی از لحاظ شنیداری باشند . "

وی درپایان از مركز موسیقی حوزه هنری به خاطر حمایت همواره ازموسیقی مقامی و محلی ایران و این بارازگروه دف نوازان مشتاق ، قدردانی کرده است .

گفتنی است ، پیش از این آلبوم "حلقه هستی "نیز توسط مركز موسیقی حوزه هنری از این هنرمند منتشرشده است .
منبع: 
تاریخ انتشار : شنبه 29 بهمن 1390 - 00:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود آلبوم "حلقه مقام" با یاد خلیفه میرزا آغه غوثی منتشر شد | موسیقی ما