برنامه یاد بعضی نفرات
 
اركستر زهی پارسيان اپرای عاشورا را می‌نوازد
در دهه سوم محرم؛
اركستر زهی پارسيان اپرای عاشورا را می‌نوازد
موسیقی ما - اپراي عاشورا توسط اركستر زهي پارسيان و به رهبري بهزاد عبدي در دهه سوم محرم اجرا مي‌شود.بابك رضايي(مديرعامل انجمن موسيقي ايران) گفت: طي مذاكره‌ي بهزاد عبدي با آهنگساز اپراي عاشورا قرار شد كه درصورت بيشتر شدن جنبه‌ي موسيقايي اپراي عاشورا اين اثر توسط اركستر زهي پارسيان اجرا شود.

وي افزود: درصورتيكه اپراي عاشورا به صورت يك سوئيت سمفوني دربيايد كه قالب موسيقي آن در مقايسه با جبنه‌هاي بصري‌اش بيشتر شود، اپراي عاشورا در دهه سوم محرم توسط اركستر زهي پارسيان در تالار وحدت اجرا مي‌شود.

مديرعامل انجمن موسيقي ايران خاطرنشان كرد: طي نشستي كه با آهنگساز اپراي عاشورا و اعضاي اركستر زهي پارسيان داريم، نتايج نهايي را اعلام خواهيم كرد.

اپراي عاشورا يك اثر مذهبي است كه نخستين همكاري غريب‌پور و عبدي به شمار مي‌آمد. اين اثر تاكنون به كارگرداني بهروز غريب‌پور در كشورهاي مختلف آسيايي و اروپايي به صحنه رفته است.

«اپراي عاشورا» روايتي از زبان محتشم کاشاني است و هدف آن بوده که در اين بهره‌مندي از نسخ و شيوه تعزيه، از نگاه موزه‌اي پرهيز شود. در «اپراي عاشورا» عمده‌ترين صحنه، صحنه کربلاست و صحنه‌هاي مربوط به بارگاه يزيد، بارگاه ابن‌زياد، خانه شمر، خانه محتشم کاشاني و صحنه‌هاي تلفيقي نیز اجرا مي‌شود. مجموعاً 6 صحنه در «اپراي عاشورا» وجود دارد و در جابه‌جايي‌ها هيچ‌گونه وقفه‌اي وجود ندارد و صحنه‌ها در هم تنيده هستند.

در اجراي فعلي، خوانندگان اشقيا و اوليا همگي ايراني هستند و نقش‌هاي اوليا در دستگاه‌هاي ايراني و نقش اشقيا نيز در "رسيناتيو" يا همان اصطلاح "اشتُلُم‌خواني" در تعزيه آوازخواني مي‌کنند.

بهزاد عبدي طي يک سال اين اپرا را آماده اجرا کرد و با بهره‌گيري از رديف‌ها و دستگاه‌هاي موسيقي ايران و حفظ چارچوب‌هاي تعزيه، يک اپراي نوين مذهبي را روی صحنه خواهد برد. صداي خوانندگان همراه با اجراي موسيقي در اوکراين ضبط ‌شد.

در متن اپرا علاوه بر تمام تعزيه‌هاي مناطق مختلف ايران مرتبط با واقعه عاشورا که به شکل تلفيقي به يک متن واحد تبديل شده‌اند، اشعاري از محتشم کاشاني و ابوطالب نير تبريزي‌ در سمت و سو دادن به آن نيز استفاده شده است.

بهزاد عبدی متولد سال 1351 و فارغ التحصیل رشته مهندسی متالوژی مک است که برای تحصیل در رشته آهنگسازی سالهاست در اکراین اقامت دارد و تا کنون تا مقطع فوق لیسانس آهنگسازی به تحصیلش ادامه داده است. بهزاد عبدی تا کنون آثار زیادی را با ارکستر های ایرانی و اکراینی ضبط و اجرا کرده است که از مشهور ترین آنها، "رسیتاتیو برای ویولون و ارکستر" ، "انتظار برای ارکستر سمفونیک" ، اپرای عاشورا"،اپراي مولوي است.
منبع: 
تاریخ انتشار : یکشنبه 14 آذر 1389 - 00:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود اركستر زهی پارسيان اپرای عاشورا را می‌نوازد | موسیقی ما