برنامه یاد بعضی نفرات
 
اعداد بيشتر می‌شوند اما...
پيشاپيش برای جشنواره بیست‌و‌پنجم
اعداد بيشتر می‌شوند اما...
طاهره رحیمی: پارسال بیست‌و‌چهارمین جشنواره موسیقی فجر 26 آذر 87 و همزمان با عید غدیر در حالی به کار خود پایان داد که خود نیز به سنتی که درست یک‌سال قبل شورای نظارت بر جشنواره‌های دفتر موسیقی ارشاد بنا نهاده بود، وفادار نماند.یعنی همان زمانی که در شب اختتامیه جشنواره بیست‌و‌سوم خبر مسرت‌بخش تاسیس دبیرخانه دائمی جشنواره موسیقی فجر به حاضران در سالن تالار وحدت اعلام شد.
بنا بر آن شد تا همزمان با شب اختتامیه جشنواره هر سال، دبیر جشنواره سال بعد نیز مشخص شود تا با پایان جشنواره، برنامه‌ریزی‌ها برای جشنواره بعدی از سر گرفته شود و همه تصمیم‌گیری‌ها به ماه بهمن و روزهای جشنواره موکول نشود اما در آخرین روز از آخرین جشنواره موسیقی که در دولت نهم برگزار ‌شد، كسی به‌عنوان دبیر جشنواره بیست‌و‌پنجم معرفی نشد و پیش‌بینی اینکه نام «کامبیز روشن روان» که در سه سال اخیر دبیری این جشنواره را برعهده داشت، دوباره شنیده شود، درست از آب در نیامد چرا که این امکان وجود داشت با برگزاری انتخابات دهم تیم مدیریتی کاملا متفاوتی در ساختمان معاونت هنری ارشاد مستقر شود و تصمیماتی متفاوت از تیم مدیریتی وقت درخصوص جشنواره و دبیری آن داشته باشد.
اگرچه دولت «احمدی‌نژاد» برای چهار سال دیگر نیز ماندنی شد اما برنامه‌های وزیر ارشاد دولت دهم در امور فرهنگی و به‌دنبال آن مدیریت‌های بخش‌های مرتبط همچون معاونت هنری، دفتر موسیقی و جشنواره موسیقی فجر همچنان نامشخص باقی مانده است. در ماه پایانی تابستان بالاخره فراخوان بیست‌و‌پنجمین جشنواره موسیقی فجر منتشر شد اما دیگر برنامه‌های جشنواره و چگونگی اجرای آنها هنوز در ابهام قرار دارد. آیا موسیقیدانان فارغ از وضعیتی كه در آن قرار داریم تمایل به شركت و ارائه برنامه در جشنواره موسیقی فجر دارند؟ هنوز هیچ چیز مشخص نیست چون از منتشر شدن فراخوان 10 روز هم نمی‌گذرد.
اما مهم‌تر از ابهام در نحوه برگزاری بخش‌های مختلف جشنواره موسیقی فجر، حضور محمدعلی خبری، رئیس دفتر موسیقی ارشاد به‌عنوان دبیر این دوره از جشنواره، علاقه‌مندان جشنواره فجر را شگفت‌زده کرد. در حكم دبیری او آمده است: «نظر به ارتقای جایگاه جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به‌عنوان یكی از رویدادهای مهم و تاثیرگذار در حیطه موسیقی بدین‌وسیله به‌عنوان دبیر بیست‌و‌پنجمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر منصوب می‌شوید.»
حضور رئیس دفتر موسیقی در این سمت در حالی صورت می‌گیرد که در سال‌های اخیر جشنواره سابقه نداشته یک مدیر اداری هدایت جشنواره را به‌عهده بگیرد و همیشه یک موسیقیدان بر مهم‌ترین رویداد موسیقایی کشور نظارت داشته است. در واقع پس از نزدیک به 15 سال که علی مرادخانی، رئیس وقت دفتر شعر و موسیقی ارشاد جشنواره را مدیریت می‌کرد، قرار بر آن شد که جشنواره توسط یک موسیقیدان هدایت شود. به این‌ترتیب پس از این تصمیم برای دو سال «حسن ریاحی» و پس از آن برای سه سال «کامبیز روشن روان» دبیری جشنواره را برعهده گرفتند تا این جشنواره هنری در سایه حضور یک متخصص کارآمدتر و تاثیرگذارتر برگزار شود.
از این گذشته رئیس دفتر موسیقی که تمایل چندانی به ارتباط با خبرنگار ان ندارد، در حالی قرار است برگزاری جشنواره فجر را خود هدایت کند که پس از رفتن «محمدرضا احمدی» کمتر از یک‌سال است در طبقه هفتم ساختمان معاونت هنری حضور دارد و حتی تجربه حضور در جشنواره قبلی را نیز ندارد و این مسئولیت دفتر موسیقی را برای برگزاری جشنواره‌ای «خوب» سنگین‌تر خواهد کرد.
اگرچه وزیر پیشنهادی ارشاد به‌تازگی از مجلس رای اعتماد گرفته و مشخص نیست با آمدن او تیم هنری وزارت ارشاد و حتی دفتر موسیقی در اتاق‌های خود ماندنی باشند و بتوانند به‌عنوان تیم اجرایی برگزاری جشنواره را شاهد باشند.
«کامبیز روشن‌روان» هم اکنون در سفر خارج از کشور به‌سر می‌برد و دست‌کم تا پایان سال نیز قصد بازگشت به کشور را ندارد. به‌نظر می‌رسد با وضعیت اجتماعی- فرهنگی کشور، شرایط خاص هنر موسیقی و در غیاب دبیر چند دوره قبل جشنواره هیچ یک از موسیقیدانان کشور که دستی نیز در امور اجرایی دارند، جرأت برعهده گرفتن دبیری جشنواره را ندارند و دبیرخانه دائمی جشنواره‌ها در این بازار آشفته تنها براساس اجبار، دست به چنین انتخابی زده و معاونت هنری ارشاد آن را تایید کرده است.
اما راس هرم مدیریتی جشنواره تنها بخش سوال‌برانگیز آن نیست که تکلیف دبیر اجرایی جشنواره که قرار است تا شش ماه دیگر برگزار شود نیز هنوز مشخص نشده است. بابک رضایی، رئیس انجمن موسیقی که دو دوره از جشنواره نیز در سمت دبیر اجرایی جشنواره حضور داشت، در پاسخ به این سوال که آیا در این دوره نیز حضور دارد یا خیر گفت: به بنده در این زمینه چیزی گفته نشده است، البته آقای خبری هنوز در این زمینه مطلبی را به صورت رسمی اعلام نکرده‌اند.
رضایی حتی درخصوص زمان گفت‌و‌گوی مطبوعاتی جشنواره نیز ابراز بی‌اطلاعی کرد و تصمیمات در این زمینه را موکول به تصمیم رئیس دفتر موسیقی کرده است.
تنها نکته روشن درخصوص جشنواره امسال فراخوان بخش رقابتی است که هفته گذشته منتشر شد و همچون دور قبل در شش شاخه موسیقی سنتی، كلاسیك، نواحی، پاپ، اركسترال و آواز جمعی و آهنگسازی برگزار می‌شود. در بخش ویژه نیز سه جایزه یعنی دو جایزه در زمینه شعر «بیژن‌ترقی» و «قیصر امین پور» و تنها یک جایزه ویژه برای بهترین اثر موسیقایی شاهنامه در این جشنواره اهدا خواهد شد.
آثاری كه به این جشنواره ارسال می‌شود باید جدید باشد و از آذرماه سال 87 نباید در كنسرت یا آلبومی ارائه شده باشد. مگر از آذرماه سال گذشته تاكنون چند آلبوم منتشر شده و چند كنسرت برگزار شده كه مسئولان برگزاری جشنواره نگران تكراری بودن كارها هستند؟
بررسی نمونه آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره از هفته اول آذرماه آغاز می‌شود و اسامی گروه‌های پذیرفته شده تا پایان آذرماه اعلام خواهد شد.
برای هر جشنواره‌های تعیین تیم مدیریتی و اجرایی از نخستین تصمیمیات آن محسوب می‌شود و تنها پس از آن است که می‌توان تصمیماتی برای زیرمجموعه‌ها گرفت اما زمانی که وضعیت گروه اجرایی برای برگزاری مهم‌ترین رویداد موسیقایی کشور مشخص نیست باید فاتحه موضوعات دیگری همچون: حضور گروه‌های خارجی، اجرا در شهرستان، توجه به موسیقی نواحی، داوری و حتی گروه‌های شناخته شده را خواند چرا که به این‌ ترتیب سنت «دقیقه 90» در برگزاری جشنواره‌ها که سال‌هاست به آن دچار شده‌ایم، زمانی را برای پرداختن به این مسائل در اختیار نخواهد داشت. بی‌جهت نیست که هرچه اعداد جشنواره موسیقی بزرگ‌تر می‌شد از نام‌های شناخته شده در عرصه موسیقی چه گروه‌های داخلی و خارجی کمتر نشانی می‌توان پیدا کرد.
با وجود تمام انتقاداتی که در دوره‌های قبل جشنواره موسیقی فجر توسط موسیقیدانان، از پایین بودن سطح گروه‌های شرکت‌کننده تا غیبت هنرمندان شناخته شده به آن می‌شد اما حداقل جشنواره در چارچوب‌های شناخته شده برگزار می‌شد اما با چنین وضعیتی که درباره نحوه اجرای آن شکل گرفته باید آب پاکی را در زمینه جشنواره فجر اسفندماهی بر دست موسیقی‌دوستان ریخت اگرچه که سال نکوی موسیقی در سال 88 از بهار و تابستان سرد و خشک آن هم پیدا بود. بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر پس از ماه‌های محرم و صفر هفتم تا 14 اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود.
منبع: 
تهران امروز
تاریخ انتشار : دوشنبه 16 شهریور 1388 - 00:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود اعداد بيشتر می‌شوند اما... | موسیقی ما