برنامه یاد بعضی نفرات
 
«پورتراب» چهره ماندگار موسيقي ايران شد
در هفتمین همایش چهره های ماندگار؛
«پورتراب» چهره ماندگار موسيقي ايران شد
موسیقی ما- مصطفي كمال پورتراب كه در هفتمين همايش چهره هاي ماندگار به عنوان چهره ماندگار موسيقي انتخاب شد در سال 1303 متولد شد و در سال 1318 وارد هنرستان موسيقي شد و تا سال 1324 كه مدرك ديپلم را دريافت كرد، سازهاي متنوعي شامل فاگوت، ويولن و تار را فرا گرفت.
وي همچنين تئوري موسيقي ايراني را نزد روح الله خالقي آموخت. پس از آن، به دليل اين كه امكان تحصيل در دوره عالي آهنگسازي در هنرستان وجود نداشت، به طور خصوصي نزد پرويز محمود به فراگيري آهنگسازي پرداخت. او بعداً همين رشته را در هنرستان نيز ادامه داد و در سال 1339 فارغ التحصيل شد. او بعدها دوره‌اي تكميلي را نيز در فرانسه گذراند.
پورتراب از سال 1324 تدريس موسيقي را آغاز كرد و در سال 40 سرپرستي يكي از اركسترهاي وزارت فرهنگ و هنر ايران را به عهده گرفت. هم‌چنين در فاصله سالهاي 50 تا 52 مدير هنرستان موسيقي ايران شد.
بعد از انقلاب پورتراب به تدرسي هارموني و كنترپوان به صورت خصوصي ادامه داد و پس از گذشت چند سال، به عنوان استاد دانشگاه هنر و دانشگاه آزاد نيز به صورت رسمي در اين زمينه تدريس كرد.
او در حال حاضر نيز مشغول به تحصل در دانشگاه آزاد اسلامي و كنسرواتوار تهران است و از آثار او مي‌توان به قطعاتي چون قطعه‌اي در چهارگاه، سونات ويولن و پيانو در دومينور، سه قطعه براي گروه خيام سوئيت هفت پيكر در نه قسمت براي اركستر سمفونيك ، مارش در ماژور براي اركستر سمفونيك، رقص پريان در فامينور، آواز بي گفتار دو قطعه براي اركستر زهي و.... اشاره كرد.همچنين آثار مكتوب او شامل تئوري موسيقي، مباني آهنگسازي، تجزيه تحليل موسيقي براي جوانان (ترجمه اثر لئونارد برناشتاين از انگليسي)، حل المسائل تئوري (ترجمه اثر پرتسولي از ايتاليائي)، هارموني مدرن (ترجمه اثر ايگل فيلد هال از انگليسي)، هارموني كلاسيك (ترجمه اثر سي.اچ. كيتسون از انگليسي)، آهنگ هاي برگزيده ايگلفيلد هال، كنترپوان به زبان ساده (ترجمه اثر استاكز از انگليسي) و...است.
بنابراین گزارش ،همايش چهره‌هاي ماندگار در طول 7 سال برگزاري هنرمنداني چون مجيد كياني، فريدون ناصري،حسن كسايي ،جليل شهناز، حسن رياحي، فرهاد فخرالديني،حسين دهلوي،علي تجويدي ،فرامرز پايور ،محمدنوري و پورتراب را به عنوان چهره ماندگار موسيقي برگزيده است.
منبع: 
فارس
تاریخ انتشار : دوشنبه 20 آبان 1387 - 00:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «پورتراب» چهره ماندگار موسيقي ايران شد | موسیقی ما