برنامه یاد بعضی نفرات
 
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:55

چاوشی رفته رفته دست نیافتنی تر میشه هیچ خواننده ای مثه اون نیست
بیخودی نیست که محبوب ترین خواننده ایران شده و این همه محبوبیت و طرفدارای دو اتیشه داره

در مورد این دو کار هم که باید بگم فوق العاده زیبا هستند ولی میخوام نقدی دقیق که تو سایت هواداران چاوشی خوندم قرار بدم تا نقد دقیقی بر دو کار چاوشی انجام شده باشه :

کنترل حجم و فراز و فرود ها تو خوانش بسیار حرفه ای تر شده .

آهنگسازی و استفاده از سازهایی که محسن چاووشی قبلا از اونا استفاده نکرده بود خیلی خوب از کار در اومده و صدای محسن رو اونا خوب نشسته . همچنین سمپل ها و صداهای زمینه ی جدیدی (مثل همیشه) رو شاهد بودیم.

فضای آهنگ به تناسب محتوا لازم بود که خیلی غمگین باشه .
هق هق ها(ناله ها) هم لازم بود. اما نیازی به "ناله سازی " نبود! اگه قرار باشه محسن چاووشی تو آهنگی ناله کنه بهترین گزینه آهنگی برای واقعه ی کربلاست ، اما اونم به جا و نه بیشتر .

نفس گرفتن ها (سکته) هم زیاده . صدای محسن چاووشی همین جوری هم غم داره دیگه چه نیازی به حس غم گرفتن از نوع مصنوعی و افراطی بود ؟ (مثل این که رو خیارشور نمک بریزی و بخوری!)

«یه شاخه نیلوفر متاسفمی»

اشعار از لحاظ فنی بسیار قوی هستند . اما از لحاظ درون مایه چیز جدیدی شنیده نمیشه . "راه کربلا " مضمون جدیدتری داشت اما این دو آهنگ همون مداحی های سالهای اخیره ولی به صورت حرفه ای و آهنگسازی شده . در واقع اصلا از زاویه ی نویی به قضیه نگاه نشده هر چند همین ها هم جز ناب ترین های موسیقی ایران هستند.
(در مورد مضمون اشعار اگر قسمت بود بعدا بیشتر صحبت می کنم.)

روانشاسی واژه ها :

غدیر خون : طبق معمول شروع های محسن چاووشی بسیار گیراست .

ای داغ جوون و پیر دیده
دریای غم از کویر دیده

با این همه غم چیکار کردی؟ : چیکار کردی رو به گونه ای می پرسه که شگفت زدگی هم در حین همون گرفتگی صدا هست!

که عالمو بی قرار کردی

ای آبرو از یزیــــــد برده : نیازی به کشیدن یزید نبود .(؟)

چشم تموم دنیا گریون بشه ... ادای کلمه ی " گریه " همچنان گریه دار و زیباست.
وای اگه شام غریبون بشه ... وای ی ی ی

این قسمت برای بار اول خیلی عالیه اما تکرار (زیاد) آخر آهنگ بهش لطمه زده . مخصوصا که نفس گرفتن ها و ناله ها بیش از حد معمول و نیازه .

اوج این آهنگ و چه دلنشین اجرا کرده این محسن چاووشی

کوفه پر از آدم روسیاهه
کوفه پر از رفیق نیمه راهه

دستای عباسو نشون گرفتن
تو کربلا غدیر خون گرفتن* ... چرا باید کربلا با لحن خشن خونده بشه ؟ مثل خشخاش.

اومدنو دشتو به هم بپاشن
تو صورت بچه ها غم بپاشن*

مصراع هایی که با ستاره مشخص شدن اگر با ریتم اولیه که با گفتن {کوفه پر از..} شروع میشه ادامه پیدا می کرد خیلی بهتر بود چون واقعا تو کف ادامه ی اون ریتم موندیم! (؟)

کاش این سه بیت بعد از «وای اگه شام غریبون بشه ...» ، برای موخره ی آهنگ در نظر گرفته می شد.

...

ظهر عطش

ویولن ابتدایی آهنگ واقعا گیراست ، محسن چاووشی همیشه از سنتور استفاده کن .(دیگه نباید از این جوری جمله ها به کار ببریم ) با همه ی سازها می سازه .

{
ای تشنه شهید سربریده
دل از سر و از پسر بریده

در ظهر عطش مگر چه دیدی؟
کز جام جهان نظر بریدی
}

«عالی»

ای آب حیات دین احمد
ای کشتی امّت مح(حححح) ممممد

...

{

بگذار که در غمت بمیرم
کز چشم تو خون بها بگیرم

بی سر و سامان تو ام یا حسین
دست به دامان تو ام یا حسین

برسر نی زلف رها کرده ای
با جگر شیعه چه ها کرده ای

زهره ی منظومه ی زهرا حسین
کشته ی افتاده به صحرا حسین

عاقبت این عشق هلاکم کند
در گذر کــوی تو خاکم کنــــد

}

این پنج بیت ، اوج آهنگ بود که به بهترین شیوه اجرا شده ، به این دلیل که اینجا دیگه کم تر رو اجرای کلمات پا فشاری شده و همین روی ریتم خوندن تونسته این 53 ثانیه (1:34-2:27) و تکرار همین رو ، صاف و یه تیکه از کار در بیاره با نهایت حس چاووشیایی .

در کل هر دو آهنگ بسیار زیبا و دل نشین هستند .

حرف آخـــر : اگر قرار بود محسن چاووشی ناله ای داشته باشه همین جا جاش بود و همین هم باید آخریش باشه چون دیگه تکرارش تو آهنگهای عاشقانه از عظمت این کار کم می کنه .

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
16 + 4 =

Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.




افزودن یک دیدگاه جدید | موسیقی ما