برنامه یاد بعضی نفرات
 
گفتگو با خواننده باسابقه و عضو هیات داروان یک رویداد هنری
علیرضا عصار: «بندبازی» بهترین میان‌بُر برای گروه های موسیقی است
موسیقی ما- «علیرضا عصار» از باسابقه‌ترین خواننده‌های پاپ در ایران است. یک نسل اولی در موسیقی پس از انقلاب، با انتخاب‌هایی در سمت درست تاریخ و همراه با خواست اجتماعی مردم و جامعه. به وقتش با عاشقانه‌ها و آثار احساسی، قشر بزرگی از مخاطبان موسیقی را به سمت آثارش کشاند و در مقاطعی نیز آثار اجتماعی او، شاخص مهمی در سنجش تفاوت‌های فکری و ایدئولوژیک‌اش با بخش بزرگی از هم‌نسلانش شد. سخت‌گیر است و نکته سنج و به شدت دغدغه مند. او با چنین رزومه‌ای بدون شک جزو جذابیت‌های هیات داوران رویداد موسیقی «بندبازی» است و رضایت‌اش برای این حضور، از سخت‌ترین تصمیمات همه این سال‌های کاری او.
«بندبازی» به کارگردانی «نیما بانک»، یک رویداد موسیقی برای کشف و معرفی استعداد گروه های موسیقی از سراسر ایران است که علیرضا عصار، بهروز صفاریان، مهراوه شریفی نیا و امید نعمتی داوران آن هستند و امید حاجیلی هم میزبان آن. علیژژرضا عصار در نخستین گفت‌وگوی رسمی خود درباره «بندبازی»، از انگیزه ها و دلایل حضور در هیات داوران این برنامه گفته.

زمانی که نسل ما آغاز به کار کرد، هرگز چنین بسترها و برنامه‌هایی وجود نداشت
 از زمانی که خودم را شناختم، هیچ چیز در زندگی‌ام مهم‌تر از موسیقی نبوده است 
خانم شریفی نیا فارغ التحصیل موسیقی هستند و البته پیانیست بسیار قهاری هم هستند
من نمونه واقعی خواننده‌ای هستم که در ابتدای مسیر کاری‌ام، نه پول داشتم و نه رابطه خاصی
یک میلیارد تومان جایزه برنده بندبازی، عدد قابل توجهی است
 ما اینجاییم تا کسانی که استعداد دارند و شرایط مالی خوبی ندارند، بیایند و مسیر زندگی و هنرشان عوض شود
 اعتقاد دارم که اگر یک برنامه خوب برای موسیقی ساخته شود، به سود همه جامعه موسیقی است
شکوه و عظمت موسیقی و به صورت کلی هنر هرگز نیازمند پول یا روابط خاص نیست
 
* یک خلا طولانی

خیلی سال بود که مترصد این بودم که چنین اتفاقی در حوزه برنامه‌سازی موسیقی با چنین کیفیت وعظمتی رخ بدهد. موسیقی ما در طول سال‌های گذشته عموما هرگز برنامه اختصاصی و در خور شانی را نداشته. پیشنهاد اولیه برای حضور در این برنامه را در ابتدای کار «امید حاجیلی» به من داد. سپس جلسه‌ای با «نیما بانک» برگزار کردم و به این نتیجه رسیدیم که نقطه نظرات نزدیکی با کارگردان  داریم. تصمیم گرفتم که در این برنامه باشم و اگر می‌توانم کمکی به معرفی استعدادهای جدید داشته باشم. این بستر بهترین پیشنهاد همه این سال‌ها بوده و هست. به هر حال زمانی که نسل ما در ابتدای جریان موسیقی پاپ بعد از انقلاب آغاز به کار کرد، هرگز چنین بسترها و برنامه‌هایی وجود نداشت. من فکر می‌کنم «بندبازی» بهترین بستر برای گروه‌هایی است که فکر می‌کنند آثارشان سخت شنیده می شود و می‌توانند از طریق این برنامه هنرشان را بهتر معرفی کنند. همین فکر و ایده بود که باعث شد تصمیم بگیرم که در این برنامه حضور پیدا کنم و نقشی کوچک در معرفی جوانان با استعداد داشته باشم.

* شوخی ندارم!

در زندگی من از زمانی که خودم را شناختم، هیچ چیزی مهم تر از موسیقی نبوده است. موسیقی برای من مسئله‌ای جدی بوده و همیشه هم این روال و طرز فکر در زندگی‌ام جاری است. اینجا و در قالب برنامه بندبازی هم همین است. اگر کسی واقعا حرفی برای گفتن داشته باشد، قطعا در تیم هیات داوران من کسی هستم که کمک خواهم کرد کارش  بهتر و بیش‌تر شنیده شود؛ ولی به شرطی که گروه شرکت کننده، چیزی برای ارائه و حرفی برای گفتن داشته باشند. همان‌طور که گفتم موسیقی برای من بسیار جدی است؛ پس طبیعتا با کسی شوخی ندارم.

* یک داور خانم

«مهراوه شریفی‌نیا» از جمله هنرمندان و دوستان خیلی خوب من هستند. در جلسات مختلفی که برای این برنامه برگزار کردیم، همه متفق‌القول به این نتیجه رسیدیم که حتما یکی از داوران از بین هنرمندان خانم باشند. من با کمال میل با مهراوه صحبت کردم و این پیشنهاد از سوی من ارایه شد. خانم شریفی نیا فارغ التحصیل موسیقی هستند و البته پیانیست بسیار قهاری هم هستند. علاوه بر همه اینها ایشان بسیار متشخص و دوست خیلی خوب همه ما هم بودند و تمامی این عوامل باعث شد تصمیم بگیریم که ایشان هم در بین هیات داوران باشند.
 
* پول یا پارتی؟! 

این ذهنیت همیشه در بین اهالی موسیقی و البته علاقه‌مندان به آن هست که اگر استعداد بالایی در موسیقی داشته باشد؛ اما بودجه و اوضاع مالی خوبی نداشته باشد، هرگز فرصت ارائه خود و هنرش برای عموم نخواهد بود. من بعد از دیدن میزان کیفیت پیش تولید و برنامه ریزی‌ها برای بندبازی، معتقدم که حضور در این برنامه بهترین میان‌بُر برای رسیدن به آرزوهای یک خواننده‌ی جوان خواهد بود. خودم نمونه واقعی خواننده‌ای هستم که در ابتدای مسیر کاری‌ام، نه پول داشتم و نه رابطه‌ای خاصی. شکوه و عظمت موسیقی و به صورت کلی هنر، از دید من هرگز نیازمند پول یا روابط خاص نیست. هنر استعداد و ارائه خوب می‌طلبد و بندبازی یک فرصت برای ارائه هنر برای افراد مستعد است. خداوند آقای «فرهاد مهراد» را بیامرزد، ایشان گیتار را در دست می‌گرفت و به محض شروع اجرا، همه مدهوش می‌شدند. مگر پول یا رابطه خاصی برای معرفی و ارائه آثار این هنرمند بود؟ الان هم وضعیت همین است. «بندبازی» همه امکانات و شرایط را در اختیار تمامی گروه‌های موسیقی در همه جای ایران قرار می‌دهد تا بتوانند هنرشان را به مخاطبان معرفی کنند.  

* جایزه یک میلیاردی

یک میلیارد تومان جایزه‌ی منتخب بندبازی، عددی ست که حتی برای گروه‌های معروف این روزهای مارکت موسیقی در ایران هم عدد قابل توجهی است. بدون شک برنده‌ی این جایزه با این پول می‌تواند تبلیغات و برنامه ریزی وسیعی را برای آینده خودش داشته باشد و مسیر هنری و کاری شان را تغییر دهد. اصلا ما برای همین اینجاییم تا کسانی که استعداد دارند و شرایط مالی خوبی ندارند، بیایند و مسیر زندگی و هنرشان عوض شود. این وظیفه ماست که به نوعی ساختارهای فرهنگی را با پر و بال دادن به استعدادهای جدید وارد فضایی بهتر کنیم.

* سود دسته جمعی

من به شخصه اعتقاد دارم که اگر یک برنامه خوب برای موسیقی ساخته شود، به سود همه جامعه موسیقی است. اگر تمام موارد پیش‌بینی شده برای رویداد «بندبازی» درست و حرفه‌ای پیش برود، ایمان دارم که می‌توانیم بهره‌برداری‌ها و تاثیرات آن را در کلیت موسیقی کشور به وضوح ببینیم. مثلا در یک گروه، یک نوازنده شاخص هست که  در بندبازی کارش دیده می‌شود و جذب گروه‌های معروف موسیقی در کشور می‌شود. می‌خواهم به این برسم که صِرف اول شدن در این رویداد، می‌تواند نقطه هدف برای گروه‌ها نباشد. چون می‌توانند در بخش های مختلف هنرشان را ارائه دهند و این ارائه می‌تواند گستردگی و جغرافیای بزرگ تری را شامل شود.
تاریخ انتشار : یکشنبه 7 آذر 1400 - 21:09

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود علیرضا عصار: «بندبازی» بهترین میان‌بُر برای گروه های موسیقی است | موسیقی ما