داوران بخش پیانو و موسیقی نواحی پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان از این رویداد گفتند
بهمن حاج امینی: بدون هماهنگی نهادها، اتفاق خوشایندی برای موسیقی نواحی نمیافتد
موسیقی ما - «بهمن حاج امینی» داور بخش موسیقی نواحی پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان، با بیان اینکه موسیقی نواحی مختلف ایران همچنان زنده و جذاب است، گفت: «نسل جوان زمانی قدر موسیقی نواحی را میداند که با ارزشهای آن آشنا شود. تا وقتی آن را نشناسد، گمان میکند این نوع موسیقی یک موسیقی بدوی و تکراری است که از دیرباز تاکنون نواخته و شنیده شده است. اما وقتی با آن آشنا میشود و میبیند که موسیقی محلی هم ساختار و ویژگیهای خاص خود را دارد، همچنان جاری و ساری است و میتواند با مخاطب خود ارتباط برقرار کند و او را به وجد آورد، به این نوع موسیقی علاقهمند میشود و از شنیدن آن لذت میبرد و حتی در ثبت و ضبط آن میکوشد.»
حاجامینی به نقش مهم سازمانها و نهادهای فرهنگی در حفظ و گسترش موسیقی نواحی اشاره کرد و گفت: «تا زمانیکه نهادهای مختلف چون صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد و شهرداریها دست به دست هم ندهند، اتفاق خوشایندی نمیافتد و همچنان موسیقی محلی از هیچ محلی به گوش نمیرسد. طبیعی است که در این میان، صدا و سیما بیشترین و مهمترین نقش را برعهده دارد و باید بخشی را به موسیقی نواحی اختصاص دهد و برنامههایی درخور شان و جایگاه هنرمندان بسازد و پخش کند وگرنه اینگونه از موسیقی با تمام قابلیتها و ظرفیتهایش از بین میرود و با این اتفاق، بخشی از تاریخ و فرهنگ اقوام مختلف ایرانی کمرنگ یا نابود میشود.»
این پژوهشگر موسیقی نواحی همچنین با اشاره به اهمیت جشنواره موسیقی جوان گفت: «طبیعی است جشنوارههای مختلف موسیقی به معرفی موسیقی نواحی به نوجوانها و جوانها کمک میکند. جشنواره جوان، یکی از این جشنوارههاست که به صورت رقابتی بر گزار می شود و مشخص است برای رسیدن به اهداف خود ساختار و چار چوب تعریف شده ای دارد. به نظر من هدف از برگزاری آن بر افروختن چراغ فرا راه هنرمندان نوجوان وجوان است که مسیر درست را بیابند. نقش و تاثیر جشنوارهها نباید مقطعی و کوتاهمدت باشد. بلکه لازم است در طول سال، بستر مناسبی فراهم آید و از نوجوانان و جوانان شرکتکننده در جشنواره حمایت شود تا انگیزه بیشتری برای ادامه کار خود داشته باشند و تصور نکنند که رها شدهاند.»
به گفته این پژوهشگر موسیقی نواحی، برای رویارویی با تهاجم فرهنگی، باید به تقویت فرهنگ خودی پرداخت؛ پس ضرورت دارد مسئولان فرهنگی بهجای آنکه چرتکه در دست بگیرند و گیشه را ملاک و معیار قرار دهند به دوام و بقای فرهنگ و هنر این مرزوبوم فکر کنند. به عبارتی متولیان فرهنگی نباید تنها درپی هنرمندان و گروههایی باشند که مخاطبان بیشتری دارند، شناخته شدهتر هستند و میتوانند هزینههای خود را تأمین کنند بلکه بهتر است به این مساله بیندیشند که در این آشفته بازار، چه بر سر موسیقی نواحی میآید که هنرمندانش، آنچنان که باید و شاید شناخته شده نیستند و به دور از جنجال و هیاهو در گوشهای از ایران سرگرم کار و هنر خود هستند.
به گفتهی او، امروز باید موسیقی محلی و همه ارزشهایش را بشناسیم و پاس داریم. نغمههایش را ثبت و ضبط کنیم و به گوش آیندگان برسانیم. لالاییها و ترانههای کار را گردآوری کنیم و با این کار در حفظ تاریخ و فرهنگ و هویت موسیقایی خود بکوشیم؛ البته لازمه این کارها یک عزم ملی است.
گاگیک بابایان: برخی شرکتکنندگان در این جشنواره، قابلیت حضور در جشنوارههای بینالمللی را دارند
گاگیک بابایان نوازنده پیانو و داور جشنواره پانزدهم با بیان اینکه سطح کیفی جشنواره ملی موسیقی جوان رشد قابل توجهی داشته، گفت: «کیفیت آثار خوب بود؛ البته همیشه در گروه الف کسانی را داریم که بدون آمادگی کامل شرکت میکنند، بدون اینکه درباره اجرای نهایی شناختی داشته باشند اما همیشه شرکتکنندگان بسیار عالی هستند. امسال هم به راحتی میتوانستیم از گروه سنی الف 10 نفر را انتخاب کنیم.»
این داور پیانو تاکید کرد: «معمولا همیشه در گروه الف شرکتکنندگان مستعد به تعداد قابل توجه داریم، در گروه ب هم به راحتی توانستیم شش نفر را انتخاب کنیم. در گروه سنی ج هم هر سه نفر قابل قبول بودند.»
این نوازنده پیانو درباره کم بودن تعداد شرکتکنندگان گفت: «علت اصلی را نمیدانم اما حدس میزنم گروه سنی ج معمولا در دنیای موسیقی حرفهایتر هستند و خط و مسیرشان مشخص شده بنابراین شاید خیلی فرصت ندارد یا حتی شاید رقابت در جشنواره برایشان جذابیتی ندارد. گروه سنی ب هم ممکن است به دلیل دشواری قطعات شرکت نکردهاند اما همیشه در گروه سنی الف تعداد شرکتکنندگان خوب است.شاید به این دلیل که سن کمتر و علاقه بیشتری به رقابت دارند و نیز شرکتکنندگان این گروه سنی از تمام ایران در جشنواره حضور دارند. بیشتر آنها در آموزشگاههای موسیقی تحصیل میکنند و چون جشنواره مورد توجه آموزشگاهها هست، به شرکت در این رقابت ترغیب میشوند.»
این داور جشنواره که در تعیین سرفصلهای این دوره از رقابت جشنواره ملی موسیقی جوان نقش داشته، درباره دشواری قطعات گفت: «ضبط کردن قطعات مورد نیاز برای شرکت در جشنواره بسیار دشوار است. شاید هم یکی از دلایل کم بودن شرکت کنندگان، همین آماده کردن قطعات بوده؛ رپرتوار جشنواره معمولا ساده نیست و همیشه دشواریهای خودش را دارد. ضمن اینکه امسال به دلیل شیوع کووید 19 شرایط خوبی هم نداشتیم و همه اینها دست به دست هم داده بود. سطح نوازندگی شرکتکنندگان بالا رفته و اگر رپرتوار ساده باشد، نمیتوانیم از بین آنها انتخاب کنیم. به هر حال مسابقه است و باید دشوار باشد؛ ضمن اینکه شرکتکنندگان هم حسابی پیشرفت کردهاند.»
به نظرم برخی از نوازندگان شرکتکننده در جشنواره، به راحتی میتوانند در جشنوارههای خارجی شرکت کنند و حرفی برای گفتن داشته باشند. برخی از آنها به راحتی میتوانند در جشنوارههایی مانند چایکوفسکی، لیپس، شوپن و دیگر مسابقات بینالمللی شرکت کنند.
او معتقد است جشنواره موسیقی جوان در ارتقای سطح کیفی موسیقی در کشور سهم داشته و تاکید میکند که درباره نوازندگی پیانو بدون تردید و به طور قطع جشنواره ملی موسیقی جوان موثر بوده است چرا که باعث ایجاد انگیزه شده است.
گاگیک بابایان در پایان یک درخواست را مطرح کرد. او از شرکت کنندگان گروه سنی الف خواست که برای شرکت در جشنواره عجله نداشته باشند و توضیح داد: «برخی از شرکتکنندگان گروه الف اصرار دارند در جشنواره شرکت کنند در حالی که هنوز آمادگی کامل ندارند. نمیدانم این اصرار خانوادههاست یا مربیان بچهها یا حتی خواست خودشان اما در هر صورت شاهد مواردی هستیم که از بیدقتی آنها بروز میکند و این نشان میدهد که هنوز برای شرکت در جشنواره آماده نیستند.»
حاجامینی به نقش مهم سازمانها و نهادهای فرهنگی در حفظ و گسترش موسیقی نواحی اشاره کرد و گفت: «تا زمانیکه نهادهای مختلف چون صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد و شهرداریها دست به دست هم ندهند، اتفاق خوشایندی نمیافتد و همچنان موسیقی محلی از هیچ محلی به گوش نمیرسد. طبیعی است که در این میان، صدا و سیما بیشترین و مهمترین نقش را برعهده دارد و باید بخشی را به موسیقی نواحی اختصاص دهد و برنامههایی درخور شان و جایگاه هنرمندان بسازد و پخش کند وگرنه اینگونه از موسیقی با تمام قابلیتها و ظرفیتهایش از بین میرود و با این اتفاق، بخشی از تاریخ و فرهنگ اقوام مختلف ایرانی کمرنگ یا نابود میشود.»
این پژوهشگر موسیقی نواحی همچنین با اشاره به اهمیت جشنواره موسیقی جوان گفت: «طبیعی است جشنوارههای مختلف موسیقی به معرفی موسیقی نواحی به نوجوانها و جوانها کمک میکند. جشنواره جوان، یکی از این جشنوارههاست که به صورت رقابتی بر گزار می شود و مشخص است برای رسیدن به اهداف خود ساختار و چار چوب تعریف شده ای دارد. به نظر من هدف از برگزاری آن بر افروختن چراغ فرا راه هنرمندان نوجوان وجوان است که مسیر درست را بیابند. نقش و تاثیر جشنوارهها نباید مقطعی و کوتاهمدت باشد. بلکه لازم است در طول سال، بستر مناسبی فراهم آید و از نوجوانان و جوانان شرکتکننده در جشنواره حمایت شود تا انگیزه بیشتری برای ادامه کار خود داشته باشند و تصور نکنند که رها شدهاند.»
به گفته این پژوهشگر موسیقی نواحی، برای رویارویی با تهاجم فرهنگی، باید به تقویت فرهنگ خودی پرداخت؛ پس ضرورت دارد مسئولان فرهنگی بهجای آنکه چرتکه در دست بگیرند و گیشه را ملاک و معیار قرار دهند به دوام و بقای فرهنگ و هنر این مرزوبوم فکر کنند. به عبارتی متولیان فرهنگی نباید تنها درپی هنرمندان و گروههایی باشند که مخاطبان بیشتری دارند، شناخته شدهتر هستند و میتوانند هزینههای خود را تأمین کنند بلکه بهتر است به این مساله بیندیشند که در این آشفته بازار، چه بر سر موسیقی نواحی میآید که هنرمندانش، آنچنان که باید و شاید شناخته شده نیستند و به دور از جنجال و هیاهو در گوشهای از ایران سرگرم کار و هنر خود هستند.
به گفتهی او، امروز باید موسیقی محلی و همه ارزشهایش را بشناسیم و پاس داریم. نغمههایش را ثبت و ضبط کنیم و به گوش آیندگان برسانیم. لالاییها و ترانههای کار را گردآوری کنیم و با این کار در حفظ تاریخ و فرهنگ و هویت موسیقایی خود بکوشیم؛ البته لازمه این کارها یک عزم ملی است.
گاگیک بابایان: برخی شرکتکنندگان در این جشنواره، قابلیت حضور در جشنوارههای بینالمللی را دارند
گاگیک بابایان نوازنده پیانو و داور جشنواره پانزدهم با بیان اینکه سطح کیفی جشنواره ملی موسیقی جوان رشد قابل توجهی داشته، گفت: «کیفیت آثار خوب بود؛ البته همیشه در گروه الف کسانی را داریم که بدون آمادگی کامل شرکت میکنند، بدون اینکه درباره اجرای نهایی شناختی داشته باشند اما همیشه شرکتکنندگان بسیار عالی هستند. امسال هم به راحتی میتوانستیم از گروه سنی الف 10 نفر را انتخاب کنیم.»
این داور پیانو تاکید کرد: «معمولا همیشه در گروه الف شرکتکنندگان مستعد به تعداد قابل توجه داریم، در گروه ب هم به راحتی توانستیم شش نفر را انتخاب کنیم. در گروه سنی ج هم هر سه نفر قابل قبول بودند.»
این نوازنده پیانو درباره کم بودن تعداد شرکتکنندگان گفت: «علت اصلی را نمیدانم اما حدس میزنم گروه سنی ج معمولا در دنیای موسیقی حرفهایتر هستند و خط و مسیرشان مشخص شده بنابراین شاید خیلی فرصت ندارد یا حتی شاید رقابت در جشنواره برایشان جذابیتی ندارد. گروه سنی ب هم ممکن است به دلیل دشواری قطعات شرکت نکردهاند اما همیشه در گروه سنی الف تعداد شرکتکنندگان خوب است.شاید به این دلیل که سن کمتر و علاقه بیشتری به رقابت دارند و نیز شرکتکنندگان این گروه سنی از تمام ایران در جشنواره حضور دارند. بیشتر آنها در آموزشگاههای موسیقی تحصیل میکنند و چون جشنواره مورد توجه آموزشگاهها هست، به شرکت در این رقابت ترغیب میشوند.»
این داور جشنواره که در تعیین سرفصلهای این دوره از رقابت جشنواره ملی موسیقی جوان نقش داشته، درباره دشواری قطعات گفت: «ضبط کردن قطعات مورد نیاز برای شرکت در جشنواره بسیار دشوار است. شاید هم یکی از دلایل کم بودن شرکت کنندگان، همین آماده کردن قطعات بوده؛ رپرتوار جشنواره معمولا ساده نیست و همیشه دشواریهای خودش را دارد. ضمن اینکه امسال به دلیل شیوع کووید 19 شرایط خوبی هم نداشتیم و همه اینها دست به دست هم داده بود. سطح نوازندگی شرکتکنندگان بالا رفته و اگر رپرتوار ساده باشد، نمیتوانیم از بین آنها انتخاب کنیم. به هر حال مسابقه است و باید دشوار باشد؛ ضمن اینکه شرکتکنندگان هم حسابی پیشرفت کردهاند.»
به نظرم برخی از نوازندگان شرکتکننده در جشنواره، به راحتی میتوانند در جشنوارههای خارجی شرکت کنند و حرفی برای گفتن داشته باشند. برخی از آنها به راحتی میتوانند در جشنوارههایی مانند چایکوفسکی، لیپس، شوپن و دیگر مسابقات بینالمللی شرکت کنند.
او معتقد است جشنواره موسیقی جوان در ارتقای سطح کیفی موسیقی در کشور سهم داشته و تاکید میکند که درباره نوازندگی پیانو بدون تردید و به طور قطع جشنواره ملی موسیقی جوان موثر بوده است چرا که باعث ایجاد انگیزه شده است.
گاگیک بابایان در پایان یک درخواست را مطرح کرد. او از شرکت کنندگان گروه سنی الف خواست که برای شرکت در جشنواره عجله نداشته باشند و توضیح داد: «برخی از شرکتکنندگان گروه الف اصرار دارند در جشنواره شرکت کنند در حالی که هنوز آمادگی کامل ندارند. نمیدانم این اصرار خانوادههاست یا مربیان بچهها یا حتی خواست خودشان اما در هر صورت شاهد مواردی هستیم که از بیدقتی آنها بروز میکند و این نشان میدهد که هنوز برای شرکت در جشنواره آماده نیستند.»
تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 آبان 1400 - 13:01
افزودن یک دیدگاه جدید