نگرانی آهنگساز برجسته از عدم همکاری دولت در برگزاری جشنوارهی موسیقی جوان
حسین علیزاده: اگر دولت مانع شد، بخش خصوصی چراغ جشنوارهی جوان را روشن نگاه دارد
موسیقی ما- «حسین علیزاده» (آهنگساز و نوازندهی برجستهی تار) بر این اعتقاد است که جشنواره ملی موسیقی جوان با تمامی محدودیتهای موجود، همچنان جوابگوی مسائل بسیاری بوده و همیشه ما را سرشوق آورده و امیدواریم این پرچم همیشه افراشته نگاه داشته شود و اگر روزی دولت به هر دلیلی نخواهد این جشنواره تداوم پیدا کند، من از بخش خصوصی دعوت میکنم برای حفظ این میراث فرهنگی کشورمان اقدام کنند و این جشنواره را نیازمند به امکانات دولتی نگاه ندارد.
«حسین علیزاده» (مشاور دبیر و داور بخش تار، سه تار، آفرینش در تکنوازی و آهنگسازی جشنواره پانزدهم موسیقی جوان) در خصوص سطح کیفی جشنواره موسیقی جوان گفت: «با توجه به شرایط خاص موسیقی درکشورمان و همچنین جشنواره هایی ازاین دست که درخارج ازایران برپا می شود ، برگزاری این جشنواره اتفاق بسیارخوبی بوده وهیچکس منکرآن نیست و دوست و دشمن هم به این موضوع باوردارند و همانطورکه اشاره کردم با وجود محدودیتهای موسیقی درکشورمان می توان برگزاری این جشنواره را یک معجزه برشمرد. شاید هم یک علت آن این باشد که این جشنواره تنها بستری است که موسیقیدانان کشورمان با جان و دل و بدون نگاه مادی درآن حضور داشته و دارند. نکتهی دیگری که درتاثیر گذاری وجذب این جشنواره بسیاراثرگذاربوده، عشق و احساس افراد به حرفه و کارشان است و باید بگویم جشنواره ملی موسیقی جوان موجب شد خود ما هم احساس جوانی داشته باشیم و البته فراموش نشود جشنواره ملی موسیقی جوان سرمایه بزرگی بهوجود آورده که می تواند آینده موسیقی ایران را هم رقم بزند.»
داور بخش تار و سه تار پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با اشاره به اینکه اعتبار این جشنواره از سوی ما کارشناسان تایید می شود و خوشبختانه توانسته این اعتبار را کسب کند، گفت: «اولا تاثیرگذاری این جشنواره تنها محدود به پایتخت نبوده بلکه در سراسر ایران اثرگذاری مثبتی داشته و جای امیدواری است اغلب منتخبین و نوازندههای خوب کشورمان از شهرهای کوچک و استانهای مختلف بودهاند و بسیار مورد استقبال قرار گرفته ونکته دیگر این که این جشنواره توانسته استعدادهایی درخشان یا نوازنده های خوب و خوش فکر کشورمان را شناسایی کند و این موضوع بیانگراین است دانشجویان و یا فارغ التحصیلان موسیقی که درشهرستانها ساکن هستند و دراین زمنیه فعالیت می کنند، تلاشهای بسیاری در تربیت شاگردان انجام داده اند که ماحصل آن شرکت کنندگان توانمند جشنواره است.»
او ادامه داد: «البته این فعالیتها به یک نوع موسیقی یا یک ساز محدود نمیشود؛ بلکه در همه رشتهها نتیجه خوبی بهدست آمده و موجب شده شوق بیشتری در آنها ایجاد شود. البته شاید این انتظار را داشته باشیم که همه چیز بهتر از این باشد اما باردیگر تکرار وتاکید می کنم درشرایطی که نمی توان انتظارامیدواری داشت چنین رویداد بزرگی رخ داده که می تواند درس عبرتی برای مسئولین کشورمان باشد تا بدانند و آگاه باشند، هرجا افرادی با شوق و علاقه فعالیت میکنند قطعا پیشرفت و بازدهی خوبی خواهد داشت و این موضوع باید الگویی برای همه ارگانها باشد که این شوق چگونه باید بهوجود آید.»
علیزاده تاکید کرد: «بزرگترین شوقی که این جشنواره برای ما ایجاد کرده عدم دخالت و نظارت مسئولان بود و توانستیم مستقل عمل کنیم و به هیچ ارگانی وابستگی خاصی نداشتیم و حضور و فعالیت هنرمندان به دلیل اعتقاداشان نسبت به هنر بوده، آن هم درمحیطی بسیار صمیمی و دوستانه که بسیار قابل ارزش است.»
حسین علیزاده در ادامه در خصوص ارتقا سطح کیفی جشنواره موسیقی جوان اظهار داشت: «نگاه من به هنرمثبت است اما براین باورم جشنواره ملی موسیقی جوان نیازمند یک تحول اساسی است و نباید آن را ثابت نگاه داشت. مانند تغییراتی که باید در دروس آموزشی موسیقی کشورمان رخ بدهد. جشنواره موسیقی جوان نسبت به فعالیت سالهای اولیه خود تغییرات محسوسی داشته به عنوان مثال دربخش موسیقی ایرانی تنها به حفظ ردیف موسیقی جوانان اکتفا نکرده یا در بخش موسیقی کلاسیک غربی هم که درجهان جریان دارد نگاه خشکی نداشته و هنرمندانی هم که دراین بخش حضور دارند بی اطلاع از موسیقی روز دنیا نیستند و تلاششان براین است با تحولات روز موسیقی دنیا همگام باشند اما این کافی نیست. البته دربخش موسیقی ایرانی هم وضع به همین منوال است و داوران نگاه خشک و سنتی به فعالیت جوانان ندارند و یک مقدار به سمت جوان گرایی تغییر رویه دادهاند وخلاقیت شرکت کنندگان مورد توجه قرار گرفته است. اگرچه همچنان تکرار وتاکید می کنم این تغییرات کافی نیست و نیازاست تلاش بیشتری روی این مسئله صورت بگیرد تا خلاقیتها را کشف کنیم نه آنکه تنها به دنبال افرادی باشیم که تنها ازحافظه خوبی برخوردار هستند و ردیف موسیقی را به خوبی حفظ کردهاند یا به نوعی برای جشنواره انجام وظیفه میکنند، بلکه آرام آرام به جایگاهی رسیدهایم که کشف استعدادها صورت گرفته و این موضوع نسبت به سالهایی که این جشنواره را آغاز کردیم موجب شده تجربه های بسیار خوبی بدست آوریم که امیدوارم شاهد اتفاقات خوبی باشیم.»
علیزاده با اشاره به موفقیت های جشنواره موسیقی جوان گفت: «یکی از علت های موفقیت این جشنواره حضور افراد متخصص است، فردی که دلسوزانه دراین راه قدم بردارد و شبانه روز خود را وقف این کارکند و این احساس مسئولیت را آقای هومان اسعدی پذیرفت، فردی که علاوه بر فعالیت و متعهد بودن درحوزه دانشگاه و تدریس،عاشق هنرخودش است و این عشق امروز در جشنواره نمود بسیاری پیدا کرده و از نظر من اگر تنها 5 نفر از این خصلت و احساس مسئولیت برخوردار بودند فرصتی فراهم میشد تا آقای اسعدی به استراحت بپردازد، کما اینکه شاید لازم باشد افرادی که مانند ایشان نگاه می کنند و دراین زمینه عاشق هستند و هدفمند از تجربیات آقای اسعدی بهره ببرند و راه او را ادامه بدهند چرا که مسئولیت بسیار بسیار سنگینی است و گاهی اوقات شرایطی بوجود می آید که انسان را از پای در می آورد اما هومان اسعدی مقاومت کرده و به همین دلیل همیشه ایشان را ستایش میکنم و این امید است که در آینده افرادی چون هومان اسعدی برسرکارآیند و علاوه بر تخصص و دلسوزی حس استقلال هم داشته باشند به این دلیل که هومان اسعدی تا به امروز از هیچ فردی دستور نگرفته است.»
مشاور دبیر و داور چندین دوره جشنواره موسیقی جوان در خاتمه خاطر نشان کرد: «تا به امروز ارگانها رفتار بسیارخوب و صمیمانه ای داشتهاند و علاوه بر اینکه اجازه دخالت به خود نمیدادند؛ بلکه حمایت هم میکردند؛ چرا که اگر غیر این بود و حالت فرمایشی به خود می گرفت قطعا عده زیادی از ما همکاری نمیکردیم. ناگفته نماند شخص هومان اسعدی هم برای ما پشتوانه ای بوده به این دلیل که به تعهد کاریاش به خوبی عمل کرده است. درواقع یک عشق متقابل بهوجود آمده بهخصوص در بین ما و شرکت کنندگانی که هر سال دراین جشنواره حضور دارند و مانند یک خانواده شدهایم؛ اگرچه هیچ کدام از ما تا ابد در جشنواره نخواهیم بود و خودمن بسیار مایل هستم کناره گیری کنم نه به این دلیل که خسته شده باشم بلکه دوست دارم نیروهای تازه نفس به جشنواره بیاید. آقای اسعدی به استراحت بپردازد، کما اینکه شاید لازم باشد افرادی که مانند ایشان نگاه می کنند و دراین زمینه عاشق هستند و هدفمند از تجربیات آقای اسعدی بهره ببرند و راه او را ادامه بدهند چرا که مسئولیت بسیار بسیار سنگینی است و گاهی اوقات شرایطی بهوجود میآید که انسان را از پای در میآورد؛ اما هومان اسعدی مقاومت کرده و به همین دلیل همیشه ایشان را ستایش میکنم و این امید است که در آینده افرادی چون هومان اسعدی برسرکارآیند و علاوه بر تخصص و دلسوزی حس استقلال هم داشته باشند به این دلیل که هومان اسعدی تا به امروز از هیچ فردی دستور نگرفته است.»
مشاور دبیر و داور چندین دوره جشنواره موسیقی جوان در خاتمه خاطر نشان کرد: «تا به امروز ارگانها رفتار بسیارخوب و صمیمانهای داشته اند و علاوه بر اینکه اجازه دخالت به خود نمیدادند بلکه حمایت هم میکردند چرا که اگر غیر این بود و حالت فرمایشی به خود می گرفت قطعا عده زیادی از ما همکاری نمی کردیم. ناگفته نماند شخص هومان اسعدی هم برای ما پشتوانه ای بوده به این دلیل که به تعهد کاری اش به خوبی عمل کرده است. درواقع یک عشق متقابل بوجود آمده بهخصوص در بین ما و شرکت کنندگانی که هر سال دراین جشنواره حضور دارند و مانند یک خانواده شدهایم اگرچه هیچ کدام از ما تا ابد در جشنواره نخواهیم بود و خودمن بسیار مایل هستم کناره گیری کنم نه به این دلیل که خسته شده باشم بلکه دوست دارم نیروهای تازه نفس به جشنواره بیاید.»
«حسین علیزاده» (مشاور دبیر و داور بخش تار، سه تار، آفرینش در تکنوازی و آهنگسازی جشنواره پانزدهم موسیقی جوان) در خصوص سطح کیفی جشنواره موسیقی جوان گفت: «با توجه به شرایط خاص موسیقی درکشورمان و همچنین جشنواره هایی ازاین دست که درخارج ازایران برپا می شود ، برگزاری این جشنواره اتفاق بسیارخوبی بوده وهیچکس منکرآن نیست و دوست و دشمن هم به این موضوع باوردارند و همانطورکه اشاره کردم با وجود محدودیتهای موسیقی درکشورمان می توان برگزاری این جشنواره را یک معجزه برشمرد. شاید هم یک علت آن این باشد که این جشنواره تنها بستری است که موسیقیدانان کشورمان با جان و دل و بدون نگاه مادی درآن حضور داشته و دارند. نکتهی دیگری که درتاثیر گذاری وجذب این جشنواره بسیاراثرگذاربوده، عشق و احساس افراد به حرفه و کارشان است و باید بگویم جشنواره ملی موسیقی جوان موجب شد خود ما هم احساس جوانی داشته باشیم و البته فراموش نشود جشنواره ملی موسیقی جوان سرمایه بزرگی بهوجود آورده که می تواند آینده موسیقی ایران را هم رقم بزند.»
داور بخش تار و سه تار پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با اشاره به اینکه اعتبار این جشنواره از سوی ما کارشناسان تایید می شود و خوشبختانه توانسته این اعتبار را کسب کند، گفت: «اولا تاثیرگذاری این جشنواره تنها محدود به پایتخت نبوده بلکه در سراسر ایران اثرگذاری مثبتی داشته و جای امیدواری است اغلب منتخبین و نوازندههای خوب کشورمان از شهرهای کوچک و استانهای مختلف بودهاند و بسیار مورد استقبال قرار گرفته ونکته دیگر این که این جشنواره توانسته استعدادهایی درخشان یا نوازنده های خوب و خوش فکر کشورمان را شناسایی کند و این موضوع بیانگراین است دانشجویان و یا فارغ التحصیلان موسیقی که درشهرستانها ساکن هستند و دراین زمنیه فعالیت می کنند، تلاشهای بسیاری در تربیت شاگردان انجام داده اند که ماحصل آن شرکت کنندگان توانمند جشنواره است.»
او ادامه داد: «البته این فعالیتها به یک نوع موسیقی یا یک ساز محدود نمیشود؛ بلکه در همه رشتهها نتیجه خوبی بهدست آمده و موجب شده شوق بیشتری در آنها ایجاد شود. البته شاید این انتظار را داشته باشیم که همه چیز بهتر از این باشد اما باردیگر تکرار وتاکید می کنم درشرایطی که نمی توان انتظارامیدواری داشت چنین رویداد بزرگی رخ داده که می تواند درس عبرتی برای مسئولین کشورمان باشد تا بدانند و آگاه باشند، هرجا افرادی با شوق و علاقه فعالیت میکنند قطعا پیشرفت و بازدهی خوبی خواهد داشت و این موضوع باید الگویی برای همه ارگانها باشد که این شوق چگونه باید بهوجود آید.»
علیزاده تاکید کرد: «بزرگترین شوقی که این جشنواره برای ما ایجاد کرده عدم دخالت و نظارت مسئولان بود و توانستیم مستقل عمل کنیم و به هیچ ارگانی وابستگی خاصی نداشتیم و حضور و فعالیت هنرمندان به دلیل اعتقاداشان نسبت به هنر بوده، آن هم درمحیطی بسیار صمیمی و دوستانه که بسیار قابل ارزش است.»
حسین علیزاده در ادامه در خصوص ارتقا سطح کیفی جشنواره موسیقی جوان اظهار داشت: «نگاه من به هنرمثبت است اما براین باورم جشنواره ملی موسیقی جوان نیازمند یک تحول اساسی است و نباید آن را ثابت نگاه داشت. مانند تغییراتی که باید در دروس آموزشی موسیقی کشورمان رخ بدهد. جشنواره موسیقی جوان نسبت به فعالیت سالهای اولیه خود تغییرات محسوسی داشته به عنوان مثال دربخش موسیقی ایرانی تنها به حفظ ردیف موسیقی جوانان اکتفا نکرده یا در بخش موسیقی کلاسیک غربی هم که درجهان جریان دارد نگاه خشکی نداشته و هنرمندانی هم که دراین بخش حضور دارند بی اطلاع از موسیقی روز دنیا نیستند و تلاششان براین است با تحولات روز موسیقی دنیا همگام باشند اما این کافی نیست. البته دربخش موسیقی ایرانی هم وضع به همین منوال است و داوران نگاه خشک و سنتی به فعالیت جوانان ندارند و یک مقدار به سمت جوان گرایی تغییر رویه دادهاند وخلاقیت شرکت کنندگان مورد توجه قرار گرفته است. اگرچه همچنان تکرار وتاکید می کنم این تغییرات کافی نیست و نیازاست تلاش بیشتری روی این مسئله صورت بگیرد تا خلاقیتها را کشف کنیم نه آنکه تنها به دنبال افرادی باشیم که تنها ازحافظه خوبی برخوردار هستند و ردیف موسیقی را به خوبی حفظ کردهاند یا به نوعی برای جشنواره انجام وظیفه میکنند، بلکه آرام آرام به جایگاهی رسیدهایم که کشف استعدادها صورت گرفته و این موضوع نسبت به سالهایی که این جشنواره را آغاز کردیم موجب شده تجربه های بسیار خوبی بدست آوریم که امیدوارم شاهد اتفاقات خوبی باشیم.»
علیزاده با اشاره به موفقیت های جشنواره موسیقی جوان گفت: «یکی از علت های موفقیت این جشنواره حضور افراد متخصص است، فردی که دلسوزانه دراین راه قدم بردارد و شبانه روز خود را وقف این کارکند و این احساس مسئولیت را آقای هومان اسعدی پذیرفت، فردی که علاوه بر فعالیت و متعهد بودن درحوزه دانشگاه و تدریس،عاشق هنرخودش است و این عشق امروز در جشنواره نمود بسیاری پیدا کرده و از نظر من اگر تنها 5 نفر از این خصلت و احساس مسئولیت برخوردار بودند فرصتی فراهم میشد تا آقای اسعدی به استراحت بپردازد، کما اینکه شاید لازم باشد افرادی که مانند ایشان نگاه می کنند و دراین زمینه عاشق هستند و هدفمند از تجربیات آقای اسعدی بهره ببرند و راه او را ادامه بدهند چرا که مسئولیت بسیار بسیار سنگینی است و گاهی اوقات شرایطی بوجود می آید که انسان را از پای در می آورد اما هومان اسعدی مقاومت کرده و به همین دلیل همیشه ایشان را ستایش میکنم و این امید است که در آینده افرادی چون هومان اسعدی برسرکارآیند و علاوه بر تخصص و دلسوزی حس استقلال هم داشته باشند به این دلیل که هومان اسعدی تا به امروز از هیچ فردی دستور نگرفته است.»
مشاور دبیر و داور چندین دوره جشنواره موسیقی جوان در خاتمه خاطر نشان کرد: «تا به امروز ارگانها رفتار بسیارخوب و صمیمانه ای داشتهاند و علاوه بر اینکه اجازه دخالت به خود نمیدادند؛ بلکه حمایت هم میکردند؛ چرا که اگر غیر این بود و حالت فرمایشی به خود می گرفت قطعا عده زیادی از ما همکاری نمیکردیم. ناگفته نماند شخص هومان اسعدی هم برای ما پشتوانه ای بوده به این دلیل که به تعهد کاریاش به خوبی عمل کرده است. درواقع یک عشق متقابل بهوجود آمده بهخصوص در بین ما و شرکت کنندگانی که هر سال دراین جشنواره حضور دارند و مانند یک خانواده شدهایم؛ اگرچه هیچ کدام از ما تا ابد در جشنواره نخواهیم بود و خودمن بسیار مایل هستم کناره گیری کنم نه به این دلیل که خسته شده باشم بلکه دوست دارم نیروهای تازه نفس به جشنواره بیاید. آقای اسعدی به استراحت بپردازد، کما اینکه شاید لازم باشد افرادی که مانند ایشان نگاه می کنند و دراین زمینه عاشق هستند و هدفمند از تجربیات آقای اسعدی بهره ببرند و راه او را ادامه بدهند چرا که مسئولیت بسیار بسیار سنگینی است و گاهی اوقات شرایطی بهوجود میآید که انسان را از پای در میآورد؛ اما هومان اسعدی مقاومت کرده و به همین دلیل همیشه ایشان را ستایش میکنم و این امید است که در آینده افرادی چون هومان اسعدی برسرکارآیند و علاوه بر تخصص و دلسوزی حس استقلال هم داشته باشند به این دلیل که هومان اسعدی تا به امروز از هیچ فردی دستور نگرفته است.»
مشاور دبیر و داور چندین دوره جشنواره موسیقی جوان در خاتمه خاطر نشان کرد: «تا به امروز ارگانها رفتار بسیارخوب و صمیمانهای داشته اند و علاوه بر اینکه اجازه دخالت به خود نمیدادند بلکه حمایت هم میکردند چرا که اگر غیر این بود و حالت فرمایشی به خود می گرفت قطعا عده زیادی از ما همکاری نمی کردیم. ناگفته نماند شخص هومان اسعدی هم برای ما پشتوانه ای بوده به این دلیل که به تعهد کاری اش به خوبی عمل کرده است. درواقع یک عشق متقابل بوجود آمده بهخصوص در بین ما و شرکت کنندگانی که هر سال دراین جشنواره حضور دارند و مانند یک خانواده شدهایم اگرچه هیچ کدام از ما تا ابد در جشنواره نخواهیم بود و خودمن بسیار مایل هستم کناره گیری کنم نه به این دلیل که خسته شده باشم بلکه دوست دارم نیروهای تازه نفس به جشنواره بیاید.»
تاریخ انتشار : شنبه 8 آبان 1400 - 14:00
افزودن یک دیدگاه جدید