نگاهی به حواشی استفاده از لحنی خاص
دومین تکآهنگ امیرحسین شورچه موافقان و مخالفان رادیکال دارد
موسیقی ما - امیرحسین شورچه از موزیسینهای جوان مشهدی است که به تازگی شروع به انتشار رسمی آثارش کرده است. او پیش از این با کمک مسعود فیاضزاده آلبومی تولید کرده بود که به شکل عمومی منتشرش نکرد. حالا آلبومی به تهیهکنندگی حامد بهداد آماده انتشار دارد که اخیراً دومین تکآهنگاش یعنی «مرا به خانهام ببر» را منتشر کرده است. قطعهای که به نسبت تکآهنگ اولش (بهادرخان) ترانهی سادهتری دارد و شاید به همین دلیل هم بازخوردهای بیشتری داشته است.
قرار است به زودی اولین آلبوم شورچه منتشر شود. این آلبوم «بادیات» نام دارد و «حامد بهداد» تهیهکنندگی آن را برعهده دارد. امیرحسین شورچه، ترانهسرایی، ملودیپردازی، خوانندگی و نوازندگی گیتار آکوستیک کارش را خودش انجام میدهد. با توجه به تعاریف مرسوم موسیقی، شورچه از سانگرایترهای موسیقی جریان فرعی ایران محسوب میشود. شورچه به نوعی نماینده بخشی از موسیقی خراسان است که محسن نامجو، عبدی بهروانفر و حتی جَجو هم پیش از این روی آن کار کردند؛ ترکیبی از پیشینهی موسیقی خراسان با فضای موسیقی کانتری، بلوز و راک. لحن و آکسانگذاری او روی کلمات حاشیههایی را در فضای مجازی ایجاد کرده و حالا «مرا به خانهام ببر» مخالفان و موافقان سرسختی دارد. به همین واسطه با امیرحسین شورچه، مسعود فیاضزاده -که از موزیسینهای قدیمی مشهد است و بیشتر با گروه ماینس وان و بادزنگ شناخته میشود-، همچنین امیر بهاری روزنامهنگار و منتقد موسیقی که سال گذشته مدیر روابط عمومی جشنواره فجر هم بوده، گفتوگوی کوتاهی انجام دادیم.
درباره موسیقی باید بگویم اول ساخته میشود و چندوقت فقط به آن گوش میدهم. تصاویر و تاثیرات را دریافت میکنم. حتی ممکن است کلماتی به ذهنم برسد که با آنها داستانی شکل بگیرد. موسیقی را به خانواده یا دوستان نزدیکم میدهم و در مورد حسهای لحظهای از آنها سوال میکنم. اگر بخواهم در رابطه با آلبوم بیشتر توضیح دهم نامش بادیات (جمع بادیه) است. روایت بادهای سرگردان است که از گذشته تا امروز به دنبال رویاهای بیسرنجامشان گشتهاند. کانسپت کلی آلبوم هم همین رویاهای بیسرانجام است.
از دید من با توجه به خواستگاه قطعههایش، رنگآمیزی متفاوتی را در ذهن شنونده تصویر میکند و جای تأمل و پذیرش دارد. خلوص، خلاقیت، روراستی، روشن بودن تکلیف او در مواجه شدن با اثرش، خصوصیات و موجباتی بود برای همکاری من، علی باغفر و حامد بهداد با امیرحسن شورچه.
من فکر میکنم با توجه به کاری که امیرحسین شورچه انجام میدهد، نوع خواندن و لحناش همخوان با داستان و حکایتی است که روایت میکند. به نظرم امیرحسین در سنتی قرار میگیرد که محسن نامجو به نوعی آغازگرش بود؛ از این نظر که نامجو چه آگاهانه و ناخودآگاه سعی کرد الهاماتی که از موسیقی بخشیگری داشت را وارد موسیقی فولکلور-مدرن خودش کند. شیوهی اجرای او به روایتگری بخشیها نزدیک است و شورچه حتی از او هم نزدیکتر است. نحوهی خوانش شورچه از نظر من هنرمندانه است؛ چرا که دقیقاً قصهای تعریف میکند و این قصه فراز و فرودی دارد که او با لحناش به مخاطب منتقل میکند.
قرار است به زودی اولین آلبوم شورچه منتشر شود. این آلبوم «بادیات» نام دارد و «حامد بهداد» تهیهکنندگی آن را برعهده دارد. امیرحسین شورچه، ترانهسرایی، ملودیپردازی، خوانندگی و نوازندگی گیتار آکوستیک کارش را خودش انجام میدهد. با توجه به تعاریف مرسوم موسیقی، شورچه از سانگرایترهای موسیقی جریان فرعی ایران محسوب میشود. شورچه به نوعی نماینده بخشی از موسیقی خراسان است که محسن نامجو، عبدی بهروانفر و حتی جَجو هم پیش از این روی آن کار کردند؛ ترکیبی از پیشینهی موسیقی خراسان با فضای موسیقی کانتری، بلوز و راک. لحن و آکسانگذاری او روی کلمات حاشیههایی را در فضای مجازی ایجاد کرده و حالا «مرا به خانهام ببر» مخالفان و موافقان سرسختی دارد. به همین واسطه با امیرحسین شورچه، مسعود فیاضزاده -که از موزیسینهای قدیمی مشهد است و بیشتر با گروه ماینس وان و بادزنگ شناخته میشود-، همچنین امیر بهاری روزنامهنگار و منتقد موسیقی که سال گذشته مدیر روابط عمومی جشنواره فجر هم بوده، گفتوگوی کوتاهی انجام دادیم.
- امیرحسین شورچه: ادبیات برایم اهمیت ویژه دارد
درباره موسیقی باید بگویم اول ساخته میشود و چندوقت فقط به آن گوش میدهم. تصاویر و تاثیرات را دریافت میکنم. حتی ممکن است کلماتی به ذهنم برسد که با آنها داستانی شکل بگیرد. موسیقی را به خانواده یا دوستان نزدیکم میدهم و در مورد حسهای لحظهای از آنها سوال میکنم. اگر بخواهم در رابطه با آلبوم بیشتر توضیح دهم نامش بادیات (جمع بادیه) است. روایت بادهای سرگردان است که از گذشته تا امروز به دنبال رویاهای بیسرنجامشان گشتهاند. کانسپت کلی آلبوم هم همین رویاهای بیسرانجام است.
- مسعود فیاضزاده: لحن او برای اهالی خراسان ملموستر است
از دید من با توجه به خواستگاه قطعههایش، رنگآمیزی متفاوتی را در ذهن شنونده تصویر میکند و جای تأمل و پذیرش دارد. خلوص، خلاقیت، روراستی، روشن بودن تکلیف او در مواجه شدن با اثرش، خصوصیات و موجباتی بود برای همکاری من، علی باغفر و حامد بهداد با امیرحسن شورچه.
- امیر بهاری: شورچه لحنی همسو با روایت دارد
من فکر میکنم با توجه به کاری که امیرحسین شورچه انجام میدهد، نوع خواندن و لحناش همخوان با داستان و حکایتی است که روایت میکند. به نظرم امیرحسین در سنتی قرار میگیرد که محسن نامجو به نوعی آغازگرش بود؛ از این نظر که نامجو چه آگاهانه و ناخودآگاه سعی کرد الهاماتی که از موسیقی بخشیگری داشت را وارد موسیقی فولکلور-مدرن خودش کند. شیوهی اجرای او به روایتگری بخشیها نزدیک است و شورچه حتی از او هم نزدیکتر است. نحوهی خوانش شورچه از نظر من هنرمندانه است؛ چرا که دقیقاً قصهای تعریف میکند و این قصه فراز و فرودی دارد که او با لحناش به مخاطب منتقل میکند.
منبع:
موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 3 شهریور 1398 - 19:26
افزودن یک دیدگاه جدید