کارگردانی که در تلاش است به استانداردهای جهانی برسد
هادی قضات: در «اشکها و لبخندها» به بالاترین کیفیت ممکن فکر کردهایم
موسیقی ما - کارگردان نمایش موزیکال «اشکها و لبحندها» معتقد است عدم استفاده از بازیگران سرشناس و نامی در اثر جدیدش، باعث شده کیفیت اجرا از نظر آوازی به کیفیت اجراهای جهانی نزدیکتر باشد...
به گزارش «موسیقی ما»، هادی قضات که نمایش موزیکال «اشک ها و لبحندها» را از تاریخ 6 مرداد در تالار وحدت روی صحنه خواهد برد درباره عدم استفاده از بازیگران سرشناس در اثر جدید خود و اینکه شرایط باعث این تصمیم شده یا توجه به مباحث محتوایی اثر، معتقد است: «صد در صد شرایط هم تاثیر داشته ولی در درجه اول کیفیت اجرا برای من خیلی مهم بود. می خواستم کیفیت اجرا از نظر آوازی و موزیکال به کیفیت اجراهای جهانی نزدیک باشد. اگر قرار بود این نمایش موزیکال هم مثل اکثر اجراهای این روزها با گروهی از بازیگران سرشناس روی صحنه میرفت، بی شک به لحاظ آوازی و موزیکال توقعات من بر آورده نمی شد و من همه تلاشم بر این بود که در انتخاب هایم جوری عمل کنم که بتوانم به استاندارها نزدیک تر بشوم. هر آنچه برای تکامل این اثر کمک می کرد و بیشتر ما را به استانداردهای جهانی نزدیکتر کرد، با استقبال من رو به رو شد.»
کارگردان «اشک ها و لبخندها» که پیش تر در سال 1392 این نمایش را در تهران روی صحنه برد و با استقبال خوبی نیز رو به رو شد درباره اولویت بندی موسیقی و نمایش در این اثر گفت: «هر دو وجه یعنی موسیقی و آواز و بخش نمایشی به یک میزان برای من در «اشک ها و لبخندها» مهم است. هرگز در این تیپ کارها نمیتوان یکی از وجوه یک نمایش موزیکال را به دیگری اولویت داد و به بالاترین کیفیت ممکن فکر کرده ایم. همه بازیگران «اشک ها و لبحندها» حرفه اصلی شان خوانندگی است و در این زمینه بسیار مستعد هستند. به لحاظ بازیگری هم همه استاندارهای لازم را دارند و به خوبی در تمرینات توانسته اند از پس هر دو بخش بر بیایند.»
قضات افزود: «من علاوه بر کارگردانی در «اشک ها و لبخندها»، طراح صحنه و دکور این نمایش هم هستم. ما دکوری را برای این نمایش موزیکال در نظر گرفته ایم که تکنیکی جدید در این عرصه است که برای اولین بار از آن در ایران استفاده می شود. نوع استفاده از دکور، تکنیک نوع استفاده از ارکستر برای همراهی با خواننده ها، نوع ارائه از آواز در این قطعات، همه و همه به شدت ریزبینانه و دقیق کار شده و همه تلاش ما نزدیک شدن به استانداردهای جهانی است. با توجه به ساختار و قصه این نمایش همه رده های سنی اعم از کودک و نوجوان تا بزرگسال می توانند از دیدن آن لذت ببرند.»
این کارگردان درباره مقوله «تئاتر لاکچری» در سالهای اخیر نیز معتقد است: «هرگز مفهوم تئاتر لاکچری که این روزها در ادبیات نمایشی ما وارد شده را درک نکرده ام. لاکچری بودن را همیشه در کیفیت و محتوا دیده ام. نمایش موزیکال «اشک ها و لبخندها» با رهبر ارکستری به نام نصیر حیدریان و بازیگرانی که آواز و موسیقی را به شکل حرفه ای پیگیری کرده اند، بسیار لاکچری تر از خیلی از این آثار است که به اسم لاکچری در فضای هنری این روزها روی صحنه رفته اند. فکر و کانسپت درست و کیفیت قوی مفهوم لاکچری بودن یک اثر را دارد. لاکچری یعنی کیفیت بالا. ولی آیا ابرخی آثار پرزرق و برق اکران شده در سالهای اخیر کیفیت فوق العاده ای داشته اند؟»
گفتنی ست موسسه «نواى چنگ فرزانه» (به تهیه کنندگی سهیل کوشانپور)، با همکاری مجموعه «هاکوپیان» و نورالدین حیدری ماهر (مجری طرح)، برگزار کنندگان این برنامه هستند که قرار است از 6 مرداد در تالار وحدت روی صحنه برود و بلیت فروشی آن نیز در سایت ایران کنسرت آغاز شده است.
به گزارش «موسیقی ما»، هادی قضات که نمایش موزیکال «اشک ها و لبحندها» را از تاریخ 6 مرداد در تالار وحدت روی صحنه خواهد برد درباره عدم استفاده از بازیگران سرشناس در اثر جدید خود و اینکه شرایط باعث این تصمیم شده یا توجه به مباحث محتوایی اثر، معتقد است: «صد در صد شرایط هم تاثیر داشته ولی در درجه اول کیفیت اجرا برای من خیلی مهم بود. می خواستم کیفیت اجرا از نظر آوازی و موزیکال به کیفیت اجراهای جهانی نزدیک باشد. اگر قرار بود این نمایش موزیکال هم مثل اکثر اجراهای این روزها با گروهی از بازیگران سرشناس روی صحنه میرفت، بی شک به لحاظ آوازی و موزیکال توقعات من بر آورده نمی شد و من همه تلاشم بر این بود که در انتخاب هایم جوری عمل کنم که بتوانم به استاندارها نزدیک تر بشوم. هر آنچه برای تکامل این اثر کمک می کرد و بیشتر ما را به استانداردهای جهانی نزدیکتر کرد، با استقبال من رو به رو شد.»
کارگردان «اشک ها و لبخندها» که پیش تر در سال 1392 این نمایش را در تهران روی صحنه برد و با استقبال خوبی نیز رو به رو شد درباره اولویت بندی موسیقی و نمایش در این اثر گفت: «هر دو وجه یعنی موسیقی و آواز و بخش نمایشی به یک میزان برای من در «اشک ها و لبخندها» مهم است. هرگز در این تیپ کارها نمیتوان یکی از وجوه یک نمایش موزیکال را به دیگری اولویت داد و به بالاترین کیفیت ممکن فکر کرده ایم. همه بازیگران «اشک ها و لبحندها» حرفه اصلی شان خوانندگی است و در این زمینه بسیار مستعد هستند. به لحاظ بازیگری هم همه استاندارهای لازم را دارند و به خوبی در تمرینات توانسته اند از پس هر دو بخش بر بیایند.»
قضات افزود: «من علاوه بر کارگردانی در «اشک ها و لبخندها»، طراح صحنه و دکور این نمایش هم هستم. ما دکوری را برای این نمایش موزیکال در نظر گرفته ایم که تکنیکی جدید در این عرصه است که برای اولین بار از آن در ایران استفاده می شود. نوع استفاده از دکور، تکنیک نوع استفاده از ارکستر برای همراهی با خواننده ها، نوع ارائه از آواز در این قطعات، همه و همه به شدت ریزبینانه و دقیق کار شده و همه تلاش ما نزدیک شدن به استانداردهای جهانی است. با توجه به ساختار و قصه این نمایش همه رده های سنی اعم از کودک و نوجوان تا بزرگسال می توانند از دیدن آن لذت ببرند.»
این کارگردان درباره مقوله «تئاتر لاکچری» در سالهای اخیر نیز معتقد است: «هرگز مفهوم تئاتر لاکچری که این روزها در ادبیات نمایشی ما وارد شده را درک نکرده ام. لاکچری بودن را همیشه در کیفیت و محتوا دیده ام. نمایش موزیکال «اشک ها و لبخندها» با رهبر ارکستری به نام نصیر حیدریان و بازیگرانی که آواز و موسیقی را به شکل حرفه ای پیگیری کرده اند، بسیار لاکچری تر از خیلی از این آثار است که به اسم لاکچری در فضای هنری این روزها روی صحنه رفته اند. فکر و کانسپت درست و کیفیت قوی مفهوم لاکچری بودن یک اثر را دارد. لاکچری یعنی کیفیت بالا. ولی آیا ابرخی آثار پرزرق و برق اکران شده در سالهای اخیر کیفیت فوق العاده ای داشته اند؟»
گفتنی ست موسسه «نواى چنگ فرزانه» (به تهیه کنندگی سهیل کوشانپور)، با همکاری مجموعه «هاکوپیان» و نورالدین حیدری ماهر (مجری طرح)، برگزار کنندگان این برنامه هستند که قرار است از 6 مرداد در تالار وحدت روی صحنه برود و بلیت فروشی آن نیز در سایت ایران کنسرت آغاز شده است.
منبع:
سایت «موسیقی ما»
تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 مرداد 1398 - 02:06
دیدگاهها
عدم استفاده از بازیگران سرشناس بسیار ایده خوبی بود و وجه موزیکال نمایش و تاثیرگذاری اش رو بیشتر کرد.
با نظر کارگردان محترم در رابطه با لاکچری بودن بسیار موافقم . محتوی، فرم و ارائه این اثربود که آنرا متمایز میکرد و اگر بخواهیم از لفظ بی مسمای لاکچری در اینجا استفاده کتیم از تمامی آثار موزیکال اخیر که از بازیگران نامی برای جذب مخاطب استفاده کرده اند یک سر و گردن بالاتر بود. با آرزوی موفقیت بیشتر برای آقای قضات.
افزودن یک دیدگاه جدید