«موسیقی ما» مسألهی ممنوعالکاری «محمد معتمدی» را بررسی میکند
از سیر تا پیاز یک اتفاق
موسیقی ما - همزمان با عید سعید غدیر و بعد از مدتها حرف و حدیث، سرانجام کنسرتِ «محمد معتمدی» در پارک آب و آتش برگزار شد؛ کنسرتی که بسیاری از رسانهها آن را نخستین کنسرتِ خیابانی دانستند که البته نبود و البته چندان هم نمیتوان مقتضیاتِ برگزاری کنسرتِ خیابانی را به آن برنامه نسبت داد؛ حالا اما دو هفته بعد از آن رویداد که به نظر میرسید یکی از معدود رویدادهای خوشایندِ این روزها بود؛ «محمد معتمدی» در صفحهی اینستاگرامِ خود اعلام کرد که به علت آنکه روی صحنه پلیبک نکرده و همراه با ارکستر به اجرای زنده پرداخته است، ممنوعالفعالیت شده است. همین چند جمله در صفحهی شخصی هنرمند کافی بود تا موجی رسانهای مبنی بر ممنوعالکاری او ایجاد شود که البته خیلی زودتر از همیشه با واکنشهای مسوؤلان نیروی انتظامی (ارگانی که معتمدی مدعی بود از طرفِ آنان ممنوعالکار شده است) و همچنین مسوؤلان ارشاد رخ داد و حتی پای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به این رخداد باز شد و همگی تاکید بر عدم ممنوعالکاری این هنرمند داشتند؛ شاید به همین خاطر است که خوانندهی شناختهشدهی موسیقی ایران، چند ساعت پس از نگارشِ این متن، آن را از صفحهی شخصیاش برداشت؛ اما او در کمتر از یک روز بعد از برداشتنِ آن پست، بارِ دیگر در صفحهی شخصیاش نوشت که ممنوعالکار است؛ اگرچه ممنوعالکاریش مثلِ تورمی است که وجود دارد؛ اما همه آن را انکار میکنند.
اعلام خبر در اینستاگرام
کنسرت «محمد معتمدی» با اجرای ارکستر سازهای ملی به رهبری علی اکبر قربانی و خوانندگی محمد معتمدی پنج شنبه 8 شهریور ماه در بوستان آب و آتش با استقبال گسترده مردم و با حضور مقامات دولتی اجرا شد. در آن برنامه شاید بسیاری برای اولین بار شاهد برگزاری رویدادی چون کنسرت بودند و بسیاری دیگرشان برای اولین بار مخاطب موسیقی سنتی ایران و درست به همین خاطر است که میتوان مشکلات فنی و برخی بینظمیها را نادیده گرفت. روز گذشته اما «معتمدی» در صفحهی اینستاگرامش نوشت: «كنسرت رايگان با همه فراز و فرودهايش گذشت و در اين رهگذر تجربه من از شناخت واقعيتهاى جامعه بيشتر از پيش شد. شايد اگر روزى عنوان شود در طى يك سال اخير چه افراد و جريانهايى موافق اين كنسرت بودند و براى اجرا شدنش تلاش و رايزنى كردند و چه افراد و جريانهايى سعى در كارشكنى و سنگ اندازى داشتهاند براى اكثر مردم باور كردنى نباشد؛ چون آنچه حقيقت است با آنچه تصور خيلى از ماهاست بسيار متفاوت است. اين كه طيفى از روزنامهها مدتها تيتر اولشان برپايي كنسرت خيابانى بود؛ ولى در قبال اين كنسرت موضعى بالاتر از سكوت محض نگرفتند؛ هم براى من عجيب نبود. چون ديگر پس از بيست سال فعاليت حرفهاى، مناسبات حاكم بر فضاى موسيقى ايران را مىشناسم. خوشحالى من از شادى مردمى است كه با يك حس خوب و مثبت به خانههايشان رفتند و مىدانم اين انرژى مثبت را فردا و فرداها باخود به جامعه بردهاند و در شهر پراکنده کردهاند. به هر روى اميدوارم اين اتفاق آغاز خوبى براى اجراى اينگونه کنسرت هاى رايگان از سوى همه اهالى موسيقى باشد. از همه ممنونم، حتى پليس محترم اماکن که اخيراً بنده را ممنوع الکار کردند. بخاطر اينکه مجوز بنده فقط براى پلى بک صادر شده بود ولى ما با ارکستر و نوازندگان خانم و آقا روى صحنه رفتيم. من نيز اين موضوع را شنبه گذشته متوجه شدم وقتى از سوى مديرعامل محترم برج ميلاد تهران از رفتن روى صحنه منع شدم و اين ممنوعيت به بنده ابلاغ شد؛ البته اقرار مىکنم که سه ساعت مانده به آغاز کنسرت خيابانى در پارک آب و آتش، اين موضوع که ارکستر نبايد روى استيج بيايد و فقط اجازه پلىبک دارم به صورت تلفنى و قوياً به بنده گوشزد شد. ولى بنده اهميتى ندادم حتى نگذاشتم رهبر ارکستر و اعضاى محترم گروه بويي ببرند. اين کنسرت بخاطر شرايط خاص جامعه و مردم بايد اجرا مى شد و بنده حاضرم تاوانش را به تنهايى بپردازم....»
او البته خودش در گفتوگویی به این مساله اشاره دارد که تا شب قبل از اجرا هنور مجوز صادر نشده بود: «دوستان موسسهی توسعهی هنرهای معاصر همان شب ساعت ۱۱ با من تماس گرفتند که مجوز طبق ضوابط و شرایطی صادر شده است و فردای آن روز به من گفتند که شرایط به این صورت است.»
بنا به گفتههای خود معتمدی، مجوزی که برای برنامه از طرف نیروی انتظامی صادر شده بوده است، مجوز پلیبک بوده است؛ اگرچه خود اذعان دارد که برنامه با همکاری نیروی انتظامی به بهترین شکل انجام شده است: «تا آن زمان مجوزی کنسرت خیابانی صادر نشده بود و نیروی انتظامی هم با یک پدیده تقریباً تازه مواجه بود اما اجراهایی بهعنوان پلیبک تا پیش از این در بوستانها و پارکها اجرا شده بود و اینها براساس آنچه قبلاً بوده و تجربه داشتند چنین مجوزی را صادر کردند. ما مجوز را دستمایه قرار دادیم و من شخصاً با مسئولیت خودم یک پله فراتر رفتم و ارکستر را هم روی صحنه بردم.»
او میگوید : «مجوز را دفتر موسیقی میدهد و لاغیر و ما هیچوقت مجوز پلی بک صادر نمیکنیم. ما مجوز برای اجرای زنده دادیم و ایشان اجرا کرد.»
اعلام خبر در اینستاگرام
کنسرت «محمد معتمدی» با اجرای ارکستر سازهای ملی به رهبری علی اکبر قربانی و خوانندگی محمد معتمدی پنج شنبه 8 شهریور ماه در بوستان آب و آتش با استقبال گسترده مردم و با حضور مقامات دولتی اجرا شد. در آن برنامه شاید بسیاری برای اولین بار شاهد برگزاری رویدادی چون کنسرت بودند و بسیاری دیگرشان برای اولین بار مخاطب موسیقی سنتی ایران و درست به همین خاطر است که میتوان مشکلات فنی و برخی بینظمیها را نادیده گرفت. روز گذشته اما «معتمدی» در صفحهی اینستاگرامش نوشت: «كنسرت رايگان با همه فراز و فرودهايش گذشت و در اين رهگذر تجربه من از شناخت واقعيتهاى جامعه بيشتر از پيش شد. شايد اگر روزى عنوان شود در طى يك سال اخير چه افراد و جريانهايى موافق اين كنسرت بودند و براى اجرا شدنش تلاش و رايزنى كردند و چه افراد و جريانهايى سعى در كارشكنى و سنگ اندازى داشتهاند براى اكثر مردم باور كردنى نباشد؛ چون آنچه حقيقت است با آنچه تصور خيلى از ماهاست بسيار متفاوت است. اين كه طيفى از روزنامهها مدتها تيتر اولشان برپايي كنسرت خيابانى بود؛ ولى در قبال اين كنسرت موضعى بالاتر از سكوت محض نگرفتند؛ هم براى من عجيب نبود. چون ديگر پس از بيست سال فعاليت حرفهاى، مناسبات حاكم بر فضاى موسيقى ايران را مىشناسم. خوشحالى من از شادى مردمى است كه با يك حس خوب و مثبت به خانههايشان رفتند و مىدانم اين انرژى مثبت را فردا و فرداها باخود به جامعه بردهاند و در شهر پراکنده کردهاند. به هر روى اميدوارم اين اتفاق آغاز خوبى براى اجراى اينگونه کنسرت هاى رايگان از سوى همه اهالى موسيقى باشد. از همه ممنونم، حتى پليس محترم اماکن که اخيراً بنده را ممنوع الکار کردند. بخاطر اينکه مجوز بنده فقط براى پلى بک صادر شده بود ولى ما با ارکستر و نوازندگان خانم و آقا روى صحنه رفتيم. من نيز اين موضوع را شنبه گذشته متوجه شدم وقتى از سوى مديرعامل محترم برج ميلاد تهران از رفتن روى صحنه منع شدم و اين ممنوعيت به بنده ابلاغ شد؛ البته اقرار مىکنم که سه ساعت مانده به آغاز کنسرت خيابانى در پارک آب و آتش، اين موضوع که ارکستر نبايد روى استيج بيايد و فقط اجازه پلىبک دارم به صورت تلفنى و قوياً به بنده گوشزد شد. ولى بنده اهميتى ندادم حتى نگذاشتم رهبر ارکستر و اعضاى محترم گروه بويي ببرند. اين کنسرت بخاطر شرايط خاص جامعه و مردم بايد اجرا مى شد و بنده حاضرم تاوانش را به تنهايى بپردازم....»
- محمد معتمدی: مجوز پلیبک بود؛ با مسوؤلیت خودم ارکستر را روی صحنه بردم
او البته خودش در گفتوگویی به این مساله اشاره دارد که تا شب قبل از اجرا هنور مجوز صادر نشده بود: «دوستان موسسهی توسعهی هنرهای معاصر همان شب ساعت ۱۱ با من تماس گرفتند که مجوز طبق ضوابط و شرایطی صادر شده است و فردای آن روز به من گفتند که شرایط به این صورت است.»
بنا به گفتههای خود معتمدی، مجوزی که برای برنامه از طرف نیروی انتظامی صادر شده بوده است، مجوز پلیبک بوده است؛ اگرچه خود اذعان دارد که برنامه با همکاری نیروی انتظامی به بهترین شکل انجام شده است: «تا آن زمان مجوزی کنسرت خیابانی صادر نشده بود و نیروی انتظامی هم با یک پدیده تقریباً تازه مواجه بود اما اجراهایی بهعنوان پلیبک تا پیش از این در بوستانها و پارکها اجرا شده بود و اینها براساس آنچه قبلاً بوده و تجربه داشتند چنین مجوزی را صادر کردند. ما مجوز را دستمایه قرار دادیم و من شخصاً با مسئولیت خودم یک پله فراتر رفتم و ارکستر را هم روی صحنه بردم.»
- اجرا در کنگرهی پزشکی برج میلاد؛ آغاز حاشیهها
- محسن رجبپور: ادارهی اماکن با من به عنوان مدیر عامل صنف تماس گرفت
- سرهنگ نوروزی: تکذیب میکنیم
- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: سوءتفاهم شده است
- علی ترابی: ما مجوز دادیم، مجوز اجرای زنده هم دادیم
او میگوید : «مجوز را دفتر موسیقی میدهد و لاغیر و ما هیچوقت مجوز پلی بک صادر نمیکنیم. ما مجوز برای اجرای زنده دادیم و ایشان اجرا کرد.»
- مثل تورمی که هست اما همه انکار میکنند
منبع:
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : جمعه 23 شهریور 1397 - 15:09
افزودن یک دیدگاه جدید