این نوازنده سنتور درباره حضورش در آلبوم گروه مطرح آلمانی گفت
پویا سرایی: فون دیلن ادای کسی را درنمیآورد
موسیقی ما - پویا سرایی نوازنده سنتور، آهنگساز،رهبر ارکستر، مدرس دانشگاه و پژوهشگر ایرانی که در جدیدترین فعالیت هنری خود، با گروه مطرح شیلر همکاری کرده، اعتقاد دارد آنچه تا به امروز بهعنوان موسیقی تلفیقی به مخاطب ارائهشده،عموماً محصول آبروغنی بوده است و هنرمندان فعال در این عرصه باید تلفیق درست موسیقی را از کسانی همچون کریستوفر فون دیلن سرپرست گروه آلمانی شیلر بیاموزند که شناخت درستی از تمامی سبکها دارند.
وی همچنین معتقد است این پروژه میتواند نخستین قدم برای حضور رنگ و صدای سازهای ایرانی در سمپلها و استفاده از آن در کارهای غربی و انتشار در سطح بینالمللی باشد.
این آهنگساز و نوازنده چیرهدست سنتور که در تمامی سالهای فعالیتش در عرصه موسیقی، ضبط سنتور اکثر کارها را در استودیو بر عهده داشته و نامش چه بهعنوان آهنگساز و چه نوازنده در کارهای پاپ، سنتی ، ارکسترال و تلفیقی بهخصوص در آثار همایون شجریان، علیرضا قربانی، سالار عقیلی و ... به چشم میخورد، بهواسطه پیروز ارجمند به پروژه آلبوم این گروه بینالمللی معرفیشده است و بر روی قطعه «برلین –تهران» که پیشازاین در کنسرت تهران به گوش مخاطبان رسیده بود، سنتور نوازی کرده است.
عضو هیات علمی و مدرس دانشگاه در موردبحث تلفیق موسیقی، تعارفهای معمول را کنار گذاشت و با صراحت گفت: آنچه در این سالها بهعنوان تلفیق در ایران به انتشار رسیده، صرفاً حاصل قرارگیری یکسری پَچهای صوتی کنار هم است. همانند این است که شما آب و روغن را باهم مخلوطکنید! هیچگاه این دو باهم مخلوط نمیشوند و هرکدام سر جای خودشان باقی میمانند. پس آنچه بهعنوان آثار تلفیقی در ایران به مخاطب معرفی میشود نیز به همین صورت است یعنی نوازنده سازهای ایرانی در دستگاه ایرانی کار خودش را انجام میدهد و نوازنده سازهای غربی نیز کار خودش را روی موسیقی به نمایش میگذارد و هیچ خط و ربطی مگر در ترجیعبند باهم ندارند. به من همین خاطر در فرم و ملودی هیچ تلفیقی صورت نمیگیرد و ما متاسفانه عموماً با محصول "آبروغنی" در تلفیق مواجه هستیم. در حقیقت ما باید تلفیق درست را از کسانی چون کریستوفر فون دیلن انتظار داشته باشیم که سالهاست چنین کارهایی را بهخوبی انجام میدهند.
سرایی اضافه کرد: کریستوفر فون دیلن بر روی کارش حساسیت بالایی داشت و پیش از شروع کار، تصور میکردم طیف بیشتری آزادی برای نواختن به من بدهد و بگوید سازِ خودتان را هر طور میدانید بنوازید اما این اتفاق نیفتاد چون ایشان کارش را خوب بلد است و ادای کسی را درنمیآورد و جالب است بدانید روی هیچ کاری برچسب قدیمی بودن نمیچسباند.
این نوازنده اضافه کرد: بهشخصه هر سه جایگاه را قبول دارم و آنها را همعرض هم قرار میدهم و هیچگاه نمیگویم که ردیف نوازی قدیمی شده چراکه اکنون خیلیها در این ژانر فعالیت میکنند و ما شاهد کنسرتهایشان هستیم که مخاطبان خاص خودش را دارد. در کل هر سه جایگاه باید در نوازندگی و عرصه موسیقی فعال باشند چون هرکدام یک توانایی و کارکردی دارد. شخصاً سعی کردم همیشه در جایگاه دوم یعنی نوازندگی نقشپذیر قرار بگیرم که کار پاپ، سنتی و ... را بنوازم و متأسفانه این مرزبندی برای خیلیها هنوز حلنشده و فکر میکنند بهطور مثال با ساز سنتور، کمانچه و ... باید یا ردیف نوازی کرد یا ردیف نوازی قدیمی شده و حالا دیگر باید جدید نوازندگی کرد که هر دو تفکر اشتباه است. باید دید هدف از نوازندگی چیست مثلاً اگر شما از کریستوفر درباره بتهوون سؤال کنید هیچگاه نمیگوید موسیقیاش قدیمی شده ، بلکه میگوید سبک بتهوون با سبک من متفاوت است!
وی در پایان با ابراز خوشحالی از حضور در جدیدترین آلبوم گروه موسیقی شیلر، گفت: در حال حاضر در تمام دنیا، هنر به سمت عامپسند رفته است و در همین ایران،دوستان عزیزم نظیر همایون شجریان، علی زندوکیلی و همای و دیگر عزیزان هم به همین سمت قدم برداشتهاند. توجه داشته باشیم هر عامهپسندی منفی نیست. عامهپسندی ؛اما نه به شکل منفی! یعنی موسیقی با زندگیِ مردم تنیده باشد و برایشان در حیاتِ روزمرهشان جایی داشته باشد.یعنی این فاصلهی نخبه گرایانه بین هنر و مردم را کمتر کردن. وقتی تمام زندگی ما تحت تأثیر زمان و سرعت قرارگرفته پس بهتر است گاردهای نخنمایمان را هم از بین ببریم.
وی همچنین معتقد است این پروژه میتواند نخستین قدم برای حضور رنگ و صدای سازهای ایرانی در سمپلها و استفاده از آن در کارهای غربی و انتشار در سطح بینالمللی باشد.
این آهنگساز و نوازنده چیرهدست سنتور که در تمامی سالهای فعالیتش در عرصه موسیقی، ضبط سنتور اکثر کارها را در استودیو بر عهده داشته و نامش چه بهعنوان آهنگساز و چه نوازنده در کارهای پاپ، سنتی ، ارکسترال و تلفیقی بهخصوص در آثار همایون شجریان، علیرضا قربانی، سالار عقیلی و ... به چشم میخورد، بهواسطه پیروز ارجمند به پروژه آلبوم این گروه بینالمللی معرفیشده است و بر روی قطعه «برلین –تهران» که پیشازاین در کنسرت تهران به گوش مخاطبان رسیده بود، سنتور نوازی کرده است.
- *در ایران متاسفانه عموماً با محصول "آبروغنی" در تلفیق مواجه هستیم
عضو هیات علمی و مدرس دانشگاه در موردبحث تلفیق موسیقی، تعارفهای معمول را کنار گذاشت و با صراحت گفت: آنچه در این سالها بهعنوان تلفیق در ایران به انتشار رسیده، صرفاً حاصل قرارگیری یکسری پَچهای صوتی کنار هم است. همانند این است که شما آب و روغن را باهم مخلوطکنید! هیچگاه این دو باهم مخلوط نمیشوند و هرکدام سر جای خودشان باقی میمانند. پس آنچه بهعنوان آثار تلفیقی در ایران به مخاطب معرفی میشود نیز به همین صورت است یعنی نوازنده سازهای ایرانی در دستگاه ایرانی کار خودش را انجام میدهد و نوازنده سازهای غربی نیز کار خودش را روی موسیقی به نمایش میگذارد و هیچ خط و ربطی مگر در ترجیعبند باهم ندارند. به من همین خاطر در فرم و ملودی هیچ تلفیقی صورت نمیگیرد و ما متاسفانه عموماً با محصول "آبروغنی" در تلفیق مواجه هستیم. در حقیقت ما باید تلفیق درست را از کسانی چون کریستوفر فون دیلن انتظار داشته باشیم که سالهاست چنین کارهایی را بهخوبی انجام میدهند.
- * فون دیلن ادای کسی را درنمیآورد
سرایی اضافه کرد: کریستوفر فون دیلن بر روی کارش حساسیت بالایی داشت و پیش از شروع کار، تصور میکردم طیف بیشتری آزادی برای نواختن به من بدهد و بگوید سازِ خودتان را هر طور میدانید بنوازید اما این اتفاق نیفتاد چون ایشان کارش را خوب بلد است و ادای کسی را درنمیآورد و جالب است بدانید روی هیچ کاری برچسب قدیمی بودن نمیچسباند.
- *کیهان کلهر پدیده است/ کریستوفر طرفداران خودش را دارد
این نوازنده اضافه کرد: بهشخصه هر سه جایگاه را قبول دارم و آنها را همعرض هم قرار میدهم و هیچگاه نمیگویم که ردیف نوازی قدیمی شده چراکه اکنون خیلیها در این ژانر فعالیت میکنند و ما شاهد کنسرتهایشان هستیم که مخاطبان خاص خودش را دارد. در کل هر سه جایگاه باید در نوازندگی و عرصه موسیقی فعال باشند چون هرکدام یک توانایی و کارکردی دارد. شخصاً سعی کردم همیشه در جایگاه دوم یعنی نوازندگی نقشپذیر قرار بگیرم که کار پاپ، سنتی و ... را بنوازم و متأسفانه این مرزبندی برای خیلیها هنوز حلنشده و فکر میکنند بهطور مثال با ساز سنتور، کمانچه و ... باید یا ردیف نوازی کرد یا ردیف نوازی قدیمی شده و حالا دیگر باید جدید نوازندگی کرد که هر دو تفکر اشتباه است. باید دید هدف از نوازندگی چیست مثلاً اگر شما از کریستوفر درباره بتهوون سؤال کنید هیچگاه نمیگوید موسیقیاش قدیمی شده ، بلکه میگوید سبک بتهوون با سبک من متفاوت است!
- *هیچکدام از سازهای ما در وی اس تی های بینالمللی نیست/ پروژه شیلر نخستین قدم است
- گاردهای نخنما تا کی ؟!
وی در پایان با ابراز خوشحالی از حضور در جدیدترین آلبوم گروه موسیقی شیلر، گفت: در حال حاضر در تمام دنیا، هنر به سمت عامپسند رفته است و در همین ایران،دوستان عزیزم نظیر همایون شجریان، علی زندوکیلی و همای و دیگر عزیزان هم به همین سمت قدم برداشتهاند. توجه داشته باشیم هر عامهپسندی منفی نیست. عامهپسندی ؛اما نه به شکل منفی! یعنی موسیقی با زندگیِ مردم تنیده باشد و برایشان در حیاتِ روزمرهشان جایی داشته باشد.یعنی این فاصلهی نخبه گرایانه بین هنر و مردم را کمتر کردن. وقتی تمام زندگی ما تحت تأثیر زمان و سرعت قرارگرفته پس بهتر است گاردهای نخنمایمان را هم از بین ببریم.
منبع:
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : پنجشنبه 22 شهریور 1397 - 11:02
افزودن یک دیدگاه جدید