گفتوگوی موسیقی ما با آهنگساز و رهبر ارکستر بینالمللی
علی رهبری: اگر علیزاده ایرانی است باید ایران را بیشتر دوست داشته باشیم
موسیقی ما - حالا دو سه سالی است که فعالیتهای علی رهبری در ارکستر سمفونیک تهران پایان یافته است. روزهای حضور او در ایران از یک طرف با ارتقای کیفی غیرقابل تصور ارکستر همراه بود و از طرف دیگر حاشیههایی داشت که هنوز که هنوز است در خاطر بسیار مانده است. اما میتوان بخش مهمی از مشکلات پیش آمده در زمان حضور علی رهبری در ایران را به خاطر عدم آشنایی او با فرهنگ کشوری دانست که سی تا چهل سال پیش رهایش کرده و از آن مهاجرت کرده بود. این همان مشکلی بود که محمدرضا لطفی نیز پس از بازگشت خود به ایران با آن مواجه شد. چند هفته قبل بود که حسین علیزاده در گفتگو با رسانهها به حمایت از رفیق قدیمی خود پرداخت. هوشنگ کامکار نیز در گفتگویی با سایت «موسیقی ما» هم به بزرگی رهبری اشاره کرد و هم به مشکلاتی که زمان حضورش در ایران به وجود آمده بود. تمام اینها به همراه اجرای قطعه «نوحه خوان» بهانهای برای گفتگو با این آهنگساز و رهبر ارکستر بینالمللی شد.
ضمنا در سن ۱۶ و یا ۱۷ سالگی درست قبل از اینکه ایران را بهسمت اتریش ترک کنم، استادم آقای «حسین دهلوی» از من دعوت کردند که با ارکستر صبای آن زمان، قطعهای از صبا را اجرا کنم و از من خواستند که برای آن قطعه یک کادنس بسازم. من که در آن سن، قطعات مختلفی برای کر مینوشتم از این ایده خیلی خوشم آمد و آن را با ارکستر صبا در تلویزیونِ آن زمان اجرا کردم. از همان زمان بود که ایده نوشتن قطعه ای برای ویولن و ارکستردر سرم میچرخید. وقتی به اتریش آمدم، بلافاصله نوشتن نوحه خوان را شروع کردم . خوشبختانه استادم آقای «گوت فرید فون اینم» که مشهور ترین آهنگساز اتریش بود من را خیلی تشویق میکرد که این کار را تمام کنم و به من قول داد که اگر ادامه بدهم و قطعه را بهپایان برسانم ، کمک خواهد کرد که آنرا اجرا کنیم که همینطور هم شد.
- در چند هفته گذشته دو هنرمند از لزوم حمایت از شما برای بازگشت به ایران گفتند؛ این اتفاق کمتر در ایران رخ میدهد که یک موزیسین، چنین تمام قد از یک موسیقیدانِ دیگر حمایت کند؛ نظر شما در این باره چیست؟
- از این مساله اگر بگذریم، دربارهی «نوحهخوان» توضیح میدهید؟ به نظر میرسد نسل جوان در ایران شما را بیشتر بهعنوان یک رهبر ارکستر جهانی میشناسند و کمتر به عنوان آهنگساز، اما شما «نوحه خوان» را ۹ سال قبل از انقلاب اسلامی در شهر وین نوشته اید و حدود ۴ سال قبل از انقلاب در همان شهر روی صحنهاش بردهاید؟
- فرق بین نوحهخوان امروز که در مجموعه مادرم ایران شماره ۸ منتشر میشود و نوحهخوان ۵۰ سال پیش چیست؟
- بعد از انقلاب آهنگسازانی در ایران روی سوژه های مذهبی قطعات مختلفی ساخته اند ، چطور شد که شما 9سال قبل از انقلاب این سوژه را انتخاب کردید؟
ضمنا در سن ۱۶ و یا ۱۷ سالگی درست قبل از اینکه ایران را بهسمت اتریش ترک کنم، استادم آقای «حسین دهلوی» از من دعوت کردند که با ارکستر صبای آن زمان، قطعهای از صبا را اجرا کنم و از من خواستند که برای آن قطعه یک کادنس بسازم. من که در آن سن، قطعات مختلفی برای کر مینوشتم از این ایده خیلی خوشم آمد و آن را با ارکستر صبا در تلویزیونِ آن زمان اجرا کردم. از همان زمان بود که ایده نوشتن قطعه ای برای ویولن و ارکستردر سرم میچرخید. وقتی به اتریش آمدم، بلافاصله نوشتن نوحه خوان را شروع کردم . خوشبختانه استادم آقای «گوت فرید فون اینم» که مشهور ترین آهنگساز اتریش بود من را خیلی تشویق میکرد که این کار را تمام کنم و به من قول داد که اگر ادامه بدهم و قطعه را بهپایان برسانم ، کمک خواهد کرد که آنرا اجرا کنیم که همینطور هم شد.
- پس چرا شما این اجرا ها را ادامه ندادید؟
- چه مشکلی؟
- یعنی شما بعد از این کنسرت دیگر قطعه ای از خودتان را رهبری نکردید؟
- بعدش چه شد؟
- یعنی شما که بهترین ارکسترها را در اختیار داشتید نمیتوانستید قطعه خودتان را اجرا کنید؟
- یعنی با اینکه رهبر ارکستری آهنگ های خودش را رهبری کند، مخالف هستید؟
- با وجود این در این ۴۰ سال شما قطعاتی هم ساخته اید؟
منبع:
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 11 تیر 1397 - 17:47
دیدگاهها
❤❤❤❤
❤️?❤️?
خیلی عالیه وزیبا
چه زیبا
عالییییی
استاد حسین علیزاده صد در صد ایرانی هستن ولی اینایی که به ایشون توجهی ندارن ایرانی نیستن......
افزودن یک دیدگاه جدید