در برنامه «ساعت 25» مطرح شد
آرمان موسیپور: خستگی ساخت موسیقی «چهار راه استانبول» هنوز با من است
موسیقی ما - برنامه «ساعت 25» این هفته در ایام سی و ششمین جشنواره فیلم فجر پخش شد که به همین مناسبت آرمان موسیپور، آهنگساز مجموعههای تلویزیونی و فیلمهای سینمایی مهمان این برنامه بود.
آرمان موسیپور درباره ورود به دنیای آهنگسازی و تجربیات مختلفاش در این حوزه گفت: «این کار از همان ابتدا علاقه شخصی من بود. موسیقی فیلم گوش میدادم و به موسیقی پاپ علاقهمند بودم تا اینکه به موسیقی فیلم هم علاقهمند شدم.»
موسیپور درمورد موسیقی فیلم و مجموعههای تلویزیونی که اغلب تهیهکنندگان هم خیلی آشنا به موسیقی نیستند یا درک و دریافت درستی از این هنر ندارند، گفت: «این یک واقعیت است؛ البته در چند سال گذشته، کارگردانهای جدید با موسیقی آشنایی بیشتری دارند. به هر حال موسیقی در یک فیلم، یک مولفه است و ملودیکتر بوده است. سینمای ایران هم از این قاعده مستثنی نیست. متاسفانه با این روند آمبیانسیک شدن موسیقی، به نحوی خودمان را بیشتر مطابقت میدهیم و سعی می کنیم با آن استانداردهایی که در جهان است، موسیقیمان را تطبیق بدهیم. فکر میکنم سینمای ایران می تواند به قاعدههای سینمای کلاسیک پایند باشد و کارهای ملودیک بسازد. کارگردانهای جدید خیلی در قید و بند ملودی نیستند. قاعده سینمای کلاسیک این است که موسیقی شنیده شود اما قاعده سینمای مدرن این است که موسیقی یک نقش آمبیانسیک بازی کند.»
آهنگساز مجموعه «کیمیا» در ادامه گفت: «فکر میکنم سلایق مردم نسبت به موسیقی خیلی تغییر کرده است. در گذشته موسیقی پاپ و سنتی ما بیشتر ملودی داشت. حس و حال دراماتیک را بیشتر حس میکردیم. در شرایط حاضر، بیشتر دوستان و همکاران من درگیر تکنیک هستند تا درگیر حس موسیقی. این مسئله در سینما هم بیشتر حس میشود. یکسری کارگردانها هستند که هنوز حس فیلم برایشان اهمیت دارد.»
موسیپور گفت: «بله خیلی با این اتفاق روبرو بودهام. به هرحال در گذرزمان هر چقدر سنمان بالاتر میرود و تجربه کسب میکنیم، کارها هم سریع پیش میرود. در سالهای اخیر، حساسیت کارها برای خود من خیلی بالا رفته است. آهنگسازهای سینما، با نزدیک شدن به جشنواره فیلم پر کار میشوند. اینکه یک کارگردان از همان ابتدای ساخت فیلم، سه یا چهارماه زودتر با آهنگساز مشورت کند، تقریباً شبیه یک رویا است. اکثراً کار ما دقیقه نودی است.»
در ادامه صحبتهای مدرس، موسی پور بیان کرد: «قانونی در همه جای دنیا برای موسیقی وجود دارد. طبق دیدهها و شنیدههایی که دوستان آهنگساز در دیگر کشورها کار می کنند، چهار تا پنج درصد از بودجه فیلم باید به آهنگساز اختصاص پیدا کند. اگر فیلمی دو میلیارد تومان خرج می کند، باید 100 میلیون تومان به آهنگساز اختصاص یابد. موسیقی، کاراکتر فیلم است. تعداد آهنگسازان در ایران محدود هستند. اگر بودجه بهتری به این کار تخصیص داده شود، اتفاقات خیلی بهتری خواهد افتاد. اگر زمان و بودجه کافی باشد، موسیقی فیلمهای ما میتواند خیلی استانداردتر از این باشد.»
موسی پور در عرصه داوری و اینکه چرا یک داور متخصص موسیقی در میان دیگر داورها حضور ندارد، گفت: «از یک لحاظ خوب است که متخصص موسیقی در میان داوران نیست و از طرفی بد است چرا که کسانی که میآیند و در عرصه موسیقی قضاوت میکنند، شناختی درباره مقوله حرفهای و عملی موسیقی فیلم ندارند و کاملاً سلیقهای نظر میدهند. من افتخار داوری موسیقی در جشن خانه سینما را داشتهام و معتقدم که در موقعیتهایی درگیر تکنیک شدهایم. فکر میکنم بار هم مجید انتظامی داور موسیقی فیلم بودند، که موقعیت خوبی بود. اگر داوری بر اساس سلیقه خود عمل نکند، چه ایرادی دارد که داوری کنند؟ یک عده دوست دارند موسیقی در فیلم شنیده شود و یک عده هم دوست ندارند. این بستگی به جمع داوران دارد که به چه نتیجهای برسند. وقتی درباره سینما صحبت میکنیم، موسیقی بخشی از این سینما به شمار میرود و نمیتوانیم خیلی مستقل درباره آن نظر بدهیم.»
در ادامه مدرس، مجری برنامه ساعت 25 با اشار به بخشی که کمتر در این برنامه به آن پرداخته شده گفت: «موسیقی مجموعههای تلویزیونی به طور مستقل هم منتشر میشود. قرار است موسیقی فیلمها و سریالها هویت مستقل داشه باشد یا یادآور یک فیلم باشند؟»
موسی پور در جواب مجری برنامه گفت: «میتواند مستقل باشد. این برمی گردد به همان داستانی که آیا موسیقی در فیلم شنیده شود یا نه یا موسیقی ملودی داشته باشد و مستقل در فیلم عمل کند یا نه. این بستگی به فیلم دارد. یکسری فیلمها جایگاهی دارند که از قاعدههای کلاسیک پیروی میکنند. فیلمهای مدرن به علت ریتم تند از این امر مستثنی هستند چرا که وقتی تماشاگر به سینما میآید، دیگر حوصله ندارد بنشیند فیلمی ببیند که بیشتر موسیقی و تصویر باشد. اینها های سینما بوده که امروز تا حدی فرق کرده است. خیلی از فیلمها گنجایش موسیقی بیش از حد را ندارند. به نظر من اشکالی ندارد که این آثار اگر شنیداری است چه در زمینه موسیقی فیلم و چه سریال حمایتی شود. من خیلی دوست داشتم موسیقی مجموعه «کیمیا» که 60 قطعه با ارکستر ضبط شده بود، به صورت آلبوم منتشر شود.»
موسی پور درباره همکاری خود با مصطفی کیایی گفت: «همکاری ما با فیلم «خط ویژه» شروع شد. بعد از این فیلم «عصر یخبندان» و بعد «بارکد» و حالا «چهار راه استانبول» که چهارمین همکاری ما است. فیلمهای مصطفی کیایی، فیلمهای سختی هستند.
موسی پور درباره سکانس فرو ریختن ساختمان پلاسکو در فیلم که باید اوج موسیقی هم باشد، بیان کرد:
«به هرحال آن سکانس یکی از مهمترین سکانسهای فیلم برای من آهنگساز و کارگردان بود. یکی از دوستان منتقد نوشته بود که هر آهنگسازی منتظر یکی از این تصاویر است تا در آن خودی نشان دهد. از قبل قرار بود روی آن تصویر، ترانه یا آوازی داشته باشیم که برای کارگردان مهم بود که آن تصاویر با معنی خاص پیش برود. البته صدای آقای علیرضا قربانی آن حس وحال را القا کرد. ای هم میگویند چرا موسیقی سنگینتری برای آن سکانس نساختید، این یک موضوع کاملاً ای است. نظر کارگردان هم خیلی مهم بود. به هرحال با صدای جادویی آقای قربانی آن سکانس هم به خوبی تداعی شد.»
موسی پور درباره ضبط آکوستیک وهزینههای آن گفت: «این بستگی به خود آهنگساز دارد که بنا به شرایط موجود ضبط آکوستیک را بپذیرد یا نه. من شخصاً این کار را انجام نمیدهم. ژانر های مختلف فرق میکند. من با ارکستر آکوستیک اصولاً موافقتر هستم تا کار الکترونیک. کمتر پیش میآید که کارگردانی با توجه به فیلمی که ساخته و مبلغی که برای کار موسیقی کنار گذاشته، از آن سبک استفاده کند. البته برای پروژههایی که دو تا سه میلیارد خرج میشود، مبلغ ناچیزی است که بخواهند به شکل ارکستر کار کنند.»
موسی پور درباره نقطه عطف کارش گفت: «هنوز به نقطه عطف کار نرسیدهام. امیدوارم در آینده کاری انجام دهدم که بالاتر و بهتر از همه این کارهایم باشد. نقطه عطفی که مخصوصاً درسینما برای من پیش آمد سر فیلم «خاک مرجان» بود. زمانی که من برای موسیقی این فیلم کاندید شدم. و بعد هم فیلم «عصر یخبندان».
موسی پور درباره موسیقی بهترین فیلم بیان کرد: «ملودی زیبا در فیلمها برایم اهمیت دارد. موسیقی دو فیلم «فهرست شیندلر» و «سینما پارادیزو» دو ملودی جاودانه هستند. در سینمای ایران هم موسیقی و کار همه دوستانم را دوست دارم. آهنگسازانی که نسل قبل بودند و آهنگسازان نسل فعلی همه را دوست دارم. به هرحال آهنگسازان هم زحمت خودشان را کشیدهاند. امیدوارم که به حق خودشان در دریافت سیمرغ بلورین برسند.»
او درپایان درباره کارهای آتی خود گفت: «من به تازگی قرارداد سریال «ساخت ایران2» را بستهام که به زودی این کار را شروع خواهم کرد. یک کار طنز هم به شمار میرود. کارگردان این مجموعه برزو نیکنژاد است و امیدوارم این کار هم کار خوبی شود.»
آرمان موسیپور درباره ورود به دنیای آهنگسازی و تجربیات مختلفاش در این حوزه گفت: «این کار از همان ابتدا علاقه شخصی من بود. موسیقی فیلم گوش میدادم و به موسیقی پاپ علاقهمند بودم تا اینکه به موسیقی فیلم هم علاقهمند شدم.»
موسیپور درمورد موسیقی فیلم و مجموعههای تلویزیونی که اغلب تهیهکنندگان هم خیلی آشنا به موسیقی نیستند یا درک و دریافت درستی از این هنر ندارند، گفت: «این یک واقعیت است؛ البته در چند سال گذشته، کارگردانهای جدید با موسیقی آشنایی بیشتری دارند. به هر حال موسیقی در یک فیلم، یک مولفه است و ملودیکتر بوده است. سینمای ایران هم از این قاعده مستثنی نیست. متاسفانه با این روند آمبیانسیک شدن موسیقی، به نحوی خودمان را بیشتر مطابقت میدهیم و سعی می کنیم با آن استانداردهایی که در جهان است، موسیقیمان را تطبیق بدهیم. فکر میکنم سینمای ایران می تواند به قاعدههای سینمای کلاسیک پایند باشد و کارهای ملودیک بسازد. کارگردانهای جدید خیلی در قید و بند ملودی نیستند. قاعده سینمای کلاسیک این است که موسیقی شنیده شود اما قاعده سینمای مدرن این است که موسیقی یک نقش آمبیانسیک بازی کند.»
آهنگساز مجموعه «کیمیا» در ادامه گفت: «فکر میکنم سلایق مردم نسبت به موسیقی خیلی تغییر کرده است. در گذشته موسیقی پاپ و سنتی ما بیشتر ملودی داشت. حس و حال دراماتیک را بیشتر حس میکردیم. در شرایط حاضر، بیشتر دوستان و همکاران من درگیر تکنیک هستند تا درگیر حس موسیقی. این مسئله در سینما هم بیشتر حس میشود. یکسری کارگردانها هستند که هنوز حس فیلم برایشان اهمیت دارد.»
- موسیقی فیلم «چهارراه استانبول» برای من کار سختی بود
- با یادآوری مجموعه «کیمیا» داغ دل من تازه شد!
- اکثر کارهای موسیقی دقیقه نود است
موسیپور گفت: «بله خیلی با این اتفاق روبرو بودهام. به هرحال در گذرزمان هر چقدر سنمان بالاتر میرود و تجربه کسب میکنیم، کارها هم سریع پیش میرود. در سالهای اخیر، حساسیت کارها برای خود من خیلی بالا رفته است. آهنگسازهای سینما، با نزدیک شدن به جشنواره فیلم پر کار میشوند. اینکه یک کارگردان از همان ابتدای ساخت فیلم، سه یا چهارماه زودتر با آهنگساز مشورت کند، تقریباً شبیه یک رویا است. اکثراً کار ما دقیقه نودی است.»
- چهار تا پنج درصد بودجه فیلم برای آهنگسازان است
در ادامه صحبتهای مدرس، موسی پور بیان کرد: «قانونی در همه جای دنیا برای موسیقی وجود دارد. طبق دیدهها و شنیدههایی که دوستان آهنگساز در دیگر کشورها کار می کنند، چهار تا پنج درصد از بودجه فیلم باید به آهنگساز اختصاص پیدا کند. اگر فیلمی دو میلیارد تومان خرج می کند، باید 100 میلیون تومان به آهنگساز اختصاص یابد. موسیقی، کاراکتر فیلم است. تعداد آهنگسازان در ایران محدود هستند. اگر بودجه بهتری به این کار تخصیص داده شود، اتفاقات خیلی بهتری خواهد افتاد. اگر زمان و بودجه کافی باشد، موسیقی فیلمهای ما میتواند خیلی استانداردتر از این باشد.»
موسی پور در عرصه داوری و اینکه چرا یک داور متخصص موسیقی در میان دیگر داورها حضور ندارد، گفت: «از یک لحاظ خوب است که متخصص موسیقی در میان داوران نیست و از طرفی بد است چرا که کسانی که میآیند و در عرصه موسیقی قضاوت میکنند، شناختی درباره مقوله حرفهای و عملی موسیقی فیلم ندارند و کاملاً سلیقهای نظر میدهند. من افتخار داوری موسیقی در جشن خانه سینما را داشتهام و معتقدم که در موقعیتهایی درگیر تکنیک شدهایم. فکر میکنم بار هم مجید انتظامی داور موسیقی فیلم بودند، که موقعیت خوبی بود. اگر داوری بر اساس سلیقه خود عمل نکند، چه ایرادی دارد که داوری کنند؟ یک عده دوست دارند موسیقی در فیلم شنیده شود و یک عده هم دوست ندارند. این بستگی به جمع داوران دارد که به چه نتیجهای برسند. وقتی درباره سینما صحبت میکنیم، موسیقی بخشی از این سینما به شمار میرود و نمیتوانیم خیلی مستقل درباره آن نظر بدهیم.»
در ادامه مدرس، مجری برنامه ساعت 25 با اشار به بخشی که کمتر در این برنامه به آن پرداخته شده گفت: «موسیقی مجموعههای تلویزیونی به طور مستقل هم منتشر میشود. قرار است موسیقی فیلمها و سریالها هویت مستقل داشه باشد یا یادآور یک فیلم باشند؟»
موسی پور در جواب مجری برنامه گفت: «میتواند مستقل باشد. این برمی گردد به همان داستانی که آیا موسیقی در فیلم شنیده شود یا نه یا موسیقی ملودی داشته باشد و مستقل در فیلم عمل کند یا نه. این بستگی به فیلم دارد. یکسری فیلمها جایگاهی دارند که از قاعدههای کلاسیک پیروی میکنند. فیلمهای مدرن به علت ریتم تند از این امر مستثنی هستند چرا که وقتی تماشاگر به سینما میآید، دیگر حوصله ندارد بنشیند فیلمی ببیند که بیشتر موسیقی و تصویر باشد. اینها های سینما بوده که امروز تا حدی فرق کرده است. خیلی از فیلمها گنجایش موسیقی بیش از حد را ندارند. به نظر من اشکالی ندارد که این آثار اگر شنیداری است چه در زمینه موسیقی فیلم و چه سریال حمایتی شود. من خیلی دوست داشتم موسیقی مجموعه «کیمیا» که 60 قطعه با ارکستر ضبط شده بود، به صورت آلبوم منتشر شود.»
- فیلمهای مصطفی کیایی فیلمهای سختی هستند
موسی پور درباره همکاری خود با مصطفی کیایی گفت: «همکاری ما با فیلم «خط ویژه» شروع شد. بعد از این فیلم «عصر یخبندان» و بعد «بارکد» و حالا «چهار راه استانبول» که چهارمین همکاری ما است. فیلمهای مصطفی کیایی، فیلمهای سختی هستند.
موسی پور درباره سکانس فرو ریختن ساختمان پلاسکو در فیلم که باید اوج موسیقی هم باشد، بیان کرد:
«به هرحال آن سکانس یکی از مهمترین سکانسهای فیلم برای من آهنگساز و کارگردان بود. یکی از دوستان منتقد نوشته بود که هر آهنگسازی منتظر یکی از این تصاویر است تا در آن خودی نشان دهد. از قبل قرار بود روی آن تصویر، ترانه یا آوازی داشته باشیم که برای کارگردان مهم بود که آن تصاویر با معنی خاص پیش برود. البته صدای آقای علیرضا قربانی آن حس وحال را القا کرد. ای هم میگویند چرا موسیقی سنگینتری برای آن سکانس نساختید، این یک موضوع کاملاً ای است. نظر کارگردان هم خیلی مهم بود. به هرحال با صدای جادویی آقای قربانی آن سکانس هم به خوبی تداعی شد.»
موسی پور درباره ضبط آکوستیک وهزینههای آن گفت: «این بستگی به خود آهنگساز دارد که بنا به شرایط موجود ضبط آکوستیک را بپذیرد یا نه. من شخصاً این کار را انجام نمیدهم. ژانر های مختلف فرق میکند. من با ارکستر آکوستیک اصولاً موافقتر هستم تا کار الکترونیک. کمتر پیش میآید که کارگردانی با توجه به فیلمی که ساخته و مبلغی که برای کار موسیقی کنار گذاشته، از آن سبک استفاده کند. البته برای پروژههایی که دو تا سه میلیارد خرج میشود، مبلغ ناچیزی است که بخواهند به شکل ارکستر کار کنند.»
- خستگی ساخت موسیقی «چهارراه استانبول» هنوز با من است
موسی پور درباره نقطه عطف کارش گفت: «هنوز به نقطه عطف کار نرسیدهام. امیدوارم در آینده کاری انجام دهدم که بالاتر و بهتر از همه این کارهایم باشد. نقطه عطفی که مخصوصاً درسینما برای من پیش آمد سر فیلم «خاک مرجان» بود. زمانی که من برای موسیقی این فیلم کاندید شدم. و بعد هم فیلم «عصر یخبندان».
- آهنگسازانی که سیمرغ میگیرند، از سال دیگر بیکار میشوند!
موسی پور درباره موسیقی بهترین فیلم بیان کرد: «ملودی زیبا در فیلمها برایم اهمیت دارد. موسیقی دو فیلم «فهرست شیندلر» و «سینما پارادیزو» دو ملودی جاودانه هستند. در سینمای ایران هم موسیقی و کار همه دوستانم را دوست دارم. آهنگسازانی که نسل قبل بودند و آهنگسازان نسل فعلی همه را دوست دارم. به هرحال آهنگسازان هم زحمت خودشان را کشیدهاند. امیدوارم که به حق خودشان در دریافت سیمرغ بلورین برسند.»
او درپایان درباره کارهای آتی خود گفت: «من به تازگی قرارداد سریال «ساخت ایران2» را بستهام که به زودی این کار را شروع خواهم کرد. یک کار طنز هم به شمار میرود. کارگردان این مجموعه برزو نیکنژاد است و امیدوارم این کار هم کار خوبی شود.»
منبع:
موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 22 بهمن 1396 - 16:18
افزودن یک دیدگاه جدید