گفتوگو با همایون سخی و بهداد بابایی به بهانه اجرا در سی و سومین جشنواره موسیقی فجر
همایون سخی: یک هنرمند هر روز پیر میشود و موسیقیاش جوان
موسیقی ما- «همایون سخی» شبِ گذشته در تالارِ وحدت نواخت. او را میرویس کاظمی با نواختن طبلا همراهی میکرد و البته در بخشهایی «حسین رضایینیا» نیز به این گروه اضافه شد؛ این گفتوگو اما یک روز قبل از اجرای او انجام شد؛ در آموزشگاه موسیقی عارف، زمانی که او با سازِ «بهداد بابایی» همنوا شده بود. او در دوران حضور خود در ایران، با بسیاری از اساتید و چهرههای شاخصِ موسیقی دیدار کرد که حتما نتایجِ خوشی به همراه خواهد داشت. با او و بهداد بابایی دربارهی موسیقی دو کشور به گفتوگو نشستیم. «همایون سخی» متولد ۱۹۷۶ در شهر کابل است و از ده سالگی نزد پدرش استاد غلام سخی یکی از رباب نوازان بنام کشور افغانستان فراگیری این ساز را شروع کرد. او از سال ۲۰۰۱ کانون موسیقی دانان افغانستان را جهت رشد و اعتلای موسیقی این کشور در امریکا راه اندازی کرد. این هنرمند پیش از این در دوره سیویکم این رویداد نیز قرار بود به اجرای برنامه بپردازد؛ اما این کنسرت لغو شد. این گفت و گو با گویش همایون سخی پیاده شده است.
بهداد بابایی: موسیقی رایج صدا و سیما در هر دورهای.
همایون سخی: خود مدیا خیلی مهم است. وقتی از مدیا چیزی پخش میشود مردم با آن آشنا میشوند. شما اگر به هندوستان بروید، راوی شانکار را بسیار پذیرایی میکنند و حرمت میگذارند. کتابهای او در مکتبخانهها تدریس میشود. این بسیار مهم است. اگر ما خود هنرمند خود را حرمت بگذاریم؛ شما هم حرمت میگذارید. در افغانستان و پاکستان از سرِ ساز بلند شدن گناه است. شما اگر سازتان مانده باشید، کسی نمیتواند پا شود. نمیتوانید با «بوت» بنوازید. هندیها هنرمند خود را قدر میدانند. ما اگر قدر بدانیم شما هم قدر میدانید.
- شما از چه زمانی نواختنِ ساز را شروع کردید و آیا مثلِ بسیاری از افغانها نواختنِ رباب در خانوادهی شما موروثی بود؟
- چند ساله بودید؟
- چطور در آن سنِ کم نوازندگی میکردید؟
- ما میگوییم بخوانم.
- یعنی چی؟
- چه کسی ساز مینواخت؟
- چند سال است؟
- میتوانید نگویید.
- شما میگویید جوانتر که بودید، ربابی که پدرانتان مینواختند؛ دوست نداشتید؛ خودتان تلاشی کردید برای اینکه این ساز را جوانترها دوست داشته باشند؟
- و شما به هدفتان رسیدید؟
- شما اما حالا بیشتر کلاسیک مینوازید. درست است؟
- آقای بابایی با توجه به اینکه شما در زمینهی تدریس هم فعالیت میکنید، به نظر میرسد که استادانِ ما اما بیشتر موسیقی را به شیوههای سنتی به هنرجویانِ خود یاد میدهند و آنها بعد خودشان در صورت تمایل به شیوههای دیگر میپردازند؛ درست عکسِ آن چیزی که آقای سخی میگوید؟
- این اصرار به آموزش مختصات کلاسیک حتی به قیمتِ هنرجویان کمتر برای چیست؟
- به نظر میرسد که موسیقی افغانستان یا هند این روزها حضورِ پررنگتری در عرصهی بینالمللی دارد، چرا؟
- اتفاقا نظر شما به عنوان یک استاد و موزیسین برای ما اهمیت دارد.
- آقای بابایی شما به این نکته اشاره کردید که درک و دریافتِ موسیقی ایران به خاطر داشتنِ ربعپرده، برای مخاطب غیرِ ایرانی دشوار است؛ پس چگونه است که در فستیوالهای مهم دنیا، ساز و آواز ما بیشتر مورد استقبال قرار میگیرد؟
- افغانستان هم ربع پرده دارد؟
- آقای سخی موسیقی افغانستان به اندازهی موسیقی ایران غمگین است.
- برخلافِ ایران.
- و انگار برخلافِ دیگر موضوعات فرهنگی تنها چیزی است که تغییری نکرده است؟
- آقای سخی شما دلیلِ موفقیت موسیقی افغانستان در این سالها در عرصهی بینالمللی را چه میدانید؟
- آقای سخی شما چقدر با موسیقی ایران آشنایی دارید؟
بهداد بابایی: موسیقی رایج صدا و سیما در هر دورهای.
همایون سخی: خود مدیا خیلی مهم است. وقتی از مدیا چیزی پخش میشود مردم با آن آشنا میشوند. شما اگر به هندوستان بروید، راوی شانکار را بسیار پذیرایی میکنند و حرمت میگذارند. کتابهای او در مکتبخانهها تدریس میشود. این بسیار مهم است. اگر ما خود هنرمند خود را حرمت بگذاریم؛ شما هم حرمت میگذارید. در افغانستان و پاکستان از سرِ ساز بلند شدن گناه است. شما اگر سازتان مانده باشید، کسی نمیتواند پا شود. نمیتوانید با «بوت» بنوازید. هندیها هنرمند خود را قدر میدانند. ما اگر قدر بدانیم شما هم قدر میدانید.
- موسیقی چقدر در زندگی عادی افغانها جریان دارد؟
- باز هم برخلاف ایران. اینطور نیست آقای بابایی؟
- اما حالا تعداد نوازندههای ما هم زیادتر از قبل شده است.
- همنشینی با ساز رباب چگونه بود؟
منبع:
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 دی 1396 - 15:40
دیدگاهها
ممنون از مطلب خوبتون
افزودن یک دیدگاه جدید