نشست خبری کنسرت ارکستر فیلارمونیک تهران در تالار وحدت برگزار شد
آرش گوران: همیشه به موسیقی به عنوان یک کار بینافرهنگی نگاه میکنم
موسیقی ما- نشست خبری کنسرت ارکستر فیلارمونیک تهران روز سه شنبه -پنجم دی- با حضور «آرش گوران» رهبر ارکستر، «پانیذ فریوسفی» کنسرت مایستر و «پیمان ابوالحسنی» مدیر اجرایی و همچنین اهالی رسانه در تالار وحدت تهران برگزار شد
.
«آرش گوران» رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران در ابتدای این نشست درباره جزئیات این کنسرت صحبت کرد: «در کنسرتی که روز چهارشنبه ۱۳ دی در تالار وحدت تهران برگزار میشود، قطعات آهنگسازانی چون ادوارد گریگ، سوندسن، خان ممداف و کومیتاس با نوازندگی کمانچه ایمام یار حسن اف نوازنده مطرح کمانچه اهل کشور آذربایجان اجرا خواهد شد. قسمت اول کنسرت با ارکستر زهی آغاز می شود اما بخش ویژه برنامه ما که دومین اجرایمان در سال 96 است همراهی امامیار حسن اف با ارکستر است که تصور میکنم مخاطبان می توانند شاهد یک برنامه مخاطب پسند و لذت بخش باشند. به هر صورت من به دسته بندی کردن نوازندگان ایرانی و خارجی اعتقادی ندارم و همیشه به موسیقی به عنوان یک کار بینافرهنگی نگاه میکنم که هر نوازندهای میتواند در آن به نواختن مشغول باشد و این بار بسیار خوشحالم که میتوانیم از یک نوازنده برجسته کشور آذربایجان بهره مند شویم.»
گوران در پاسخ به این سوال که چرا ا یک نوازنده آذربایجانی را برای نوازندگی ساز کمانچه انتخاب کردهاند، توضیح داد: «ما هم به این موضوع کاملا واقف هستیم که در ایران نوازندگان کمانچه بسیار خوبی داریم که در اجراها و برنامههای قبلی افتخار همکاری با آنها را داشتیم؛ اما ما در این برنامه کنسرتو کمانچه از حاجی خان ممداف را اجرا میکنیم و چون این اثر ساخته یک آهنگساز آذربایجانی است، یک نوازنده آذری میتواند ارتباط بهتری با این اثر بگیرد و اجرای دقیقتری از آن داشته باشد. از سویی دیگر آثاری که به صورت ارکسترال برای سازهایی مانند کمانچه و تار ساخته می شود، در کشور آذربایجان تعدادشان بسیار است وگرنه من به دستهبندی نوازندگان ایرانی و غیرایرانی اعتقادی ندارم موسیقی یک زبان بی مرز است.»
او به این مساله اشاره کرد که ممکن است ارکستری در ایران، اثری از بتهوون را بهتر از ارکستری آلمانی اجرا کند، ضمن آنکه دعوت از نوازندگان بین المللی برای حضور در ارکستر فیلارمونیک تهران به واسطه تعمیق روابط بینافرهنگی و بین المللی ارکستر مهم ترین رویکرد این گروه بوده است: «چندی پیش هم خانم فریوسفی به عنوان نماینده ارکستر فیلارمونیک تهران به ارکستر فیلارمونیک نیویورک دعوت شدند و در آنجا به عنوان نوازنده مهمان حضور داشتند که در راستای همین تفکر کلی ارکستر است.»
رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران در بخش دیگری از صحبتهایش درباره نداشتن اسپانسر بعد از 6 سال صحبت کرد و گفت: «ما در مسیری هستیم که به خودی خود، راه دشوار و پر مشکلی است؛ اما امیدوارم فضا حداقل به گونهای هدایت شود که این بار به خواسته های هنرمندان و جایگاه آنها توجه بیشتری شود. به اعتقاد من تمام پیشرفت هایی که شما در ارکسترهای بین المللی می بینید فقط و فقط به دلیل توجه به عنوان هنرمندان است. شما مطمئن باشید ما سعی می کنیم شوالیه های خوبی برای هنر باشیم اما در این راه مشکلات اقتصادی مانع انجام کارها می شود.»
به گفتهی گوران، ارکستر فیلارمونیک تهران به هیچ چیزی جز هنر و مردم خودش را متعهد نمیداند: «من از همه اعضای گروه تشکر میکنم که علیرغم همه سختگیریهای من در این زمینه همکاری خوبی داشتند. من پیش از این هم گفتهام، ارکستر فیلارمونیک تهران توانایی اجرای کنسرت به صورت ماهانه را دارد اما شرایط به گونه ای است که اجازه حضور موثر و برگزاری کنسرت را نمیدهد. صادقانه می گویم اگر تلاش های پیمان ابوالحسنی برای هماهنگیهای کنسرت وجود نداشت ما با مشکلات بسیار زیادی روبه رو می شدیم. میکلانژ در جایی گفته است هیچوقت به من نگویید نابغه چرا که اگر بدانید پشت هر مجسمهای که ساخته میشود چه میزان رنج است دیگر نام ان را نبوغ نمیگذارید. به نظر من هم همینطور است. درست است که اگر رنجی نباشد گنجی هم نیست اما نه اینکه رنج در اخذ مجوز و گرفتن سالن و کار هنری باشد! آهنگسازی که در خانه آهنگسازی کند دچار مرگ تدریجی میشود و اگر ما میگوییم که برای هنرمند شانی قائل هستیم باید آن را پاس بداریم. »
او ادامه داد: «چطور میشود که مثلا در نیویورک سالنی را به نام ارکستر فیلارمونیک میزنند و همه جور همکاری میکنند اما در ایران نه. البته که در همین کنسرت اخیر هم اگر نبود کمکهای بسیار زیاد بنیاد رودکی و دفتر موسیقی ما نمیتوانستیم به این اجرا امیدوار باشیم. »
در ادامه این نشست، پانیذ فریوسفی کنسرت مایستر این برنامه هم به سفر اخیرش به نیویورک و اجرا در پروژه صلح به همراه ارکستر فیلارمونیک نیویورک اشاره کرد و گفت: «هم به لحاظ موسیقایی و هم به لحاظ سطح کیفی نوازندگان برایم تجربه بسیار ارزشمندی بود. بحث مدیریتی و نظمی که در ارکستر فیلارمونیک نیویورک وجود داشت برایم تجربه بسیار جذاب و مهمی را رقم زد. من همکاری های زیادی با ارکسترهای فیلارمونیک در ایران داشتم که بعد از این همه سال تصمیم گرفتم اگر بخواهم در ایران فعالیتی داشته باشم به طور حتم با ارکستر فیلارمونیک تهران خواهد بود. یک هنرمند زمانی می تواند بهترین کار خود را ارائه دهد که تمامی موارد مربوط به سازماندهی یک ارکستر سرجای خود باشد. این فضا در ارکستر فیلارمونیک نیویورک وجود داشت و من مواردی را در این مجموعه می دیدم که نشان از جزیی نگری و سازماندهی حرفه ای داشت که مردم نیز در آن نقش مهمی داشتند. به هر صورت ما دوست داریم چنین رویکردی در ارکستر فیلارمونیک تهران نیز وجود داشته باشد. به خصوص در زمینه دریافت کمکهای مردمی برای بقای ارکستر ارکسترهای فیلارمونیکی همچون نیویورک بسیار موفق بودند. »
فریوسفی در ادامه همین بحث درباره اسپاسنرینگ ارکستر فیلارمونیک تهران کفت: «اسپانسرها هم از دل مردم عادی بیرون میآیند. مردمی که الان گوششان به نوع سخیف و بیکیفیتی از موسیقی پاپ عادت کرده. هر روز میبینیم در سایتهای فروش بلیت کنسرت بلیت این کنسرتهاست که تمام میشود. باید تاسف خورد پون این نوع موسیقیها سریع تولید میشوند، سریع توزیع میشوند و سریع فراموش میشوند در حالیکه ما الان هنوز مخاطبینی داریم که از کنسرتهای سالهای قبل ما مثال میزنند.» کنسرت مایستر ارکستر توضیح داد: «بیایید به گوش هایمان رحم کنیم و هر موسیقی را در جامعه گوش نکنیم این موضوع بسیار مهمی است که مجموعه ارکستر فیلارمونیک تهران آن را جزو اصلی ترین وظایف خود می داند. ما در این کنسرت تلاش کردیم تا از سولیستی استفاده کنیم که عنوان جهانی دارد و بسیاری از مخاطبان دوست دارند هنرمندی چون ایمام یار حسن اف را از نزدیک ببینند. ای کاش مردم و مخاطبان ما با راهکاری که به اعتقاد من وظیفه رسانه هاست متوجه این موضوع باشند که موسیقی خوب را بشنوند. متاسفانه موسیقی های امروزه موسیقی های «فست فودی» هستند که اتفاقا با استقبال مخاطبان هم مواجه شده اند این اتفاق خوبی نیست و باید فضا به گونه ای هدایت شود که مردم موسیقی کلاسیک هم بشنوند و فقط به موسیقی هایی که لذت لحظه ای دارند، اکتفا نکنند.»
پیمان ابوالحسنی مدیر اجرایی ارکستر فیلارمونیک تهران هم در این نشست گفت: «در ابتدا درباره اینکه قرار بود این کنسرت 26 آذرماه امسال در برج میلاد برگزار شود اما در میانه راه به دلیل حضور نوازنده خارجی و روند طولانی کسب مجوز حضور برای ایشان مشکلاتی پیش آمد که باعث شد دوباره در تالار وحدت برای اجرای برنامه برنامهریزی کنیم. حتی در این زمینه نیز با مشکلات مالی زیادی از جمله پرداخت اجاره بهای برج میلاد مواجه شدیم که ضرر زیادی به ما زد و هنوز هم مبلغ به ما بازنگشته است.»
وی با اشاره به حمایت های مدیران بنیاد فرهنگی هنری رودکی و دفتر موسیقی برای برگزاری کنسرت در تالار وحدت تصریح کرد: «مدیران بنیاد فرهنگی هنری رودکی بعد از اینکه ما از اجرای ارکستر در برج میلاد انصراف دادیم به ما ثابت کردند که خانه ارکستر فیلارمونیک تهران همین تالار وحدت است.»
کنسرت ارکستر فیلارمونیک تهران به رهبری آرش گوران ساعت ۲۱:۳۰ روز چهارشنبه ۱۳ دی با تک نوازی کمانچه ایمام یار حسن اف نوازنده مطرح آذربایجانی در تالار وحدت تهران برگزار می شود.
.
«آرش گوران» رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران در ابتدای این نشست درباره جزئیات این کنسرت صحبت کرد: «در کنسرتی که روز چهارشنبه ۱۳ دی در تالار وحدت تهران برگزار میشود، قطعات آهنگسازانی چون ادوارد گریگ، سوندسن، خان ممداف و کومیتاس با نوازندگی کمانچه ایمام یار حسن اف نوازنده مطرح کمانچه اهل کشور آذربایجان اجرا خواهد شد. قسمت اول کنسرت با ارکستر زهی آغاز می شود اما بخش ویژه برنامه ما که دومین اجرایمان در سال 96 است همراهی امامیار حسن اف با ارکستر است که تصور میکنم مخاطبان می توانند شاهد یک برنامه مخاطب پسند و لذت بخش باشند. به هر صورت من به دسته بندی کردن نوازندگان ایرانی و خارجی اعتقادی ندارم و همیشه به موسیقی به عنوان یک کار بینافرهنگی نگاه میکنم که هر نوازندهای میتواند در آن به نواختن مشغول باشد و این بار بسیار خوشحالم که میتوانیم از یک نوازنده برجسته کشور آذربایجان بهره مند شویم.»
گوران در پاسخ به این سوال که چرا ا یک نوازنده آذربایجانی را برای نوازندگی ساز کمانچه انتخاب کردهاند، توضیح داد: «ما هم به این موضوع کاملا واقف هستیم که در ایران نوازندگان کمانچه بسیار خوبی داریم که در اجراها و برنامههای قبلی افتخار همکاری با آنها را داشتیم؛ اما ما در این برنامه کنسرتو کمانچه از حاجی خان ممداف را اجرا میکنیم و چون این اثر ساخته یک آهنگساز آذربایجانی است، یک نوازنده آذری میتواند ارتباط بهتری با این اثر بگیرد و اجرای دقیقتری از آن داشته باشد. از سویی دیگر آثاری که به صورت ارکسترال برای سازهایی مانند کمانچه و تار ساخته می شود، در کشور آذربایجان تعدادشان بسیار است وگرنه من به دستهبندی نوازندگان ایرانی و غیرایرانی اعتقادی ندارم موسیقی یک زبان بی مرز است.»
او به این مساله اشاره کرد که ممکن است ارکستری در ایران، اثری از بتهوون را بهتر از ارکستری آلمانی اجرا کند، ضمن آنکه دعوت از نوازندگان بین المللی برای حضور در ارکستر فیلارمونیک تهران به واسطه تعمیق روابط بینافرهنگی و بین المللی ارکستر مهم ترین رویکرد این گروه بوده است: «چندی پیش هم خانم فریوسفی به عنوان نماینده ارکستر فیلارمونیک تهران به ارکستر فیلارمونیک نیویورک دعوت شدند و در آنجا به عنوان نوازنده مهمان حضور داشتند که در راستای همین تفکر کلی ارکستر است.»
رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران در بخش دیگری از صحبتهایش درباره نداشتن اسپانسر بعد از 6 سال صحبت کرد و گفت: «ما در مسیری هستیم که به خودی خود، راه دشوار و پر مشکلی است؛ اما امیدوارم فضا حداقل به گونهای هدایت شود که این بار به خواسته های هنرمندان و جایگاه آنها توجه بیشتری شود. به اعتقاد من تمام پیشرفت هایی که شما در ارکسترهای بین المللی می بینید فقط و فقط به دلیل توجه به عنوان هنرمندان است. شما مطمئن باشید ما سعی می کنیم شوالیه های خوبی برای هنر باشیم اما در این راه مشکلات اقتصادی مانع انجام کارها می شود.»
به گفتهی گوران، ارکستر فیلارمونیک تهران به هیچ چیزی جز هنر و مردم خودش را متعهد نمیداند: «من از همه اعضای گروه تشکر میکنم که علیرغم همه سختگیریهای من در این زمینه همکاری خوبی داشتند. من پیش از این هم گفتهام، ارکستر فیلارمونیک تهران توانایی اجرای کنسرت به صورت ماهانه را دارد اما شرایط به گونه ای است که اجازه حضور موثر و برگزاری کنسرت را نمیدهد. صادقانه می گویم اگر تلاش های پیمان ابوالحسنی برای هماهنگیهای کنسرت وجود نداشت ما با مشکلات بسیار زیادی روبه رو می شدیم. میکلانژ در جایی گفته است هیچوقت به من نگویید نابغه چرا که اگر بدانید پشت هر مجسمهای که ساخته میشود چه میزان رنج است دیگر نام ان را نبوغ نمیگذارید. به نظر من هم همینطور است. درست است که اگر رنجی نباشد گنجی هم نیست اما نه اینکه رنج در اخذ مجوز و گرفتن سالن و کار هنری باشد! آهنگسازی که در خانه آهنگسازی کند دچار مرگ تدریجی میشود و اگر ما میگوییم که برای هنرمند شانی قائل هستیم باید آن را پاس بداریم. »
او ادامه داد: «چطور میشود که مثلا در نیویورک سالنی را به نام ارکستر فیلارمونیک میزنند و همه جور همکاری میکنند اما در ایران نه. البته که در همین کنسرت اخیر هم اگر نبود کمکهای بسیار زیاد بنیاد رودکی و دفتر موسیقی ما نمیتوانستیم به این اجرا امیدوار باشیم. »
در ادامه این نشست، پانیذ فریوسفی کنسرت مایستر این برنامه هم به سفر اخیرش به نیویورک و اجرا در پروژه صلح به همراه ارکستر فیلارمونیک نیویورک اشاره کرد و گفت: «هم به لحاظ موسیقایی و هم به لحاظ سطح کیفی نوازندگان برایم تجربه بسیار ارزشمندی بود. بحث مدیریتی و نظمی که در ارکستر فیلارمونیک نیویورک وجود داشت برایم تجربه بسیار جذاب و مهمی را رقم زد. من همکاری های زیادی با ارکسترهای فیلارمونیک در ایران داشتم که بعد از این همه سال تصمیم گرفتم اگر بخواهم در ایران فعالیتی داشته باشم به طور حتم با ارکستر فیلارمونیک تهران خواهد بود. یک هنرمند زمانی می تواند بهترین کار خود را ارائه دهد که تمامی موارد مربوط به سازماندهی یک ارکستر سرجای خود باشد. این فضا در ارکستر فیلارمونیک نیویورک وجود داشت و من مواردی را در این مجموعه می دیدم که نشان از جزیی نگری و سازماندهی حرفه ای داشت که مردم نیز در آن نقش مهمی داشتند. به هر صورت ما دوست داریم چنین رویکردی در ارکستر فیلارمونیک تهران نیز وجود داشته باشد. به خصوص در زمینه دریافت کمکهای مردمی برای بقای ارکستر ارکسترهای فیلارمونیکی همچون نیویورک بسیار موفق بودند. »
فریوسفی در ادامه همین بحث درباره اسپاسنرینگ ارکستر فیلارمونیک تهران کفت: «اسپانسرها هم از دل مردم عادی بیرون میآیند. مردمی که الان گوششان به نوع سخیف و بیکیفیتی از موسیقی پاپ عادت کرده. هر روز میبینیم در سایتهای فروش بلیت کنسرت بلیت این کنسرتهاست که تمام میشود. باید تاسف خورد پون این نوع موسیقیها سریع تولید میشوند، سریع توزیع میشوند و سریع فراموش میشوند در حالیکه ما الان هنوز مخاطبینی داریم که از کنسرتهای سالهای قبل ما مثال میزنند.» کنسرت مایستر ارکستر توضیح داد: «بیایید به گوش هایمان رحم کنیم و هر موسیقی را در جامعه گوش نکنیم این موضوع بسیار مهمی است که مجموعه ارکستر فیلارمونیک تهران آن را جزو اصلی ترین وظایف خود می داند. ما در این کنسرت تلاش کردیم تا از سولیستی استفاده کنیم که عنوان جهانی دارد و بسیاری از مخاطبان دوست دارند هنرمندی چون ایمام یار حسن اف را از نزدیک ببینند. ای کاش مردم و مخاطبان ما با راهکاری که به اعتقاد من وظیفه رسانه هاست متوجه این موضوع باشند که موسیقی خوب را بشنوند. متاسفانه موسیقی های امروزه موسیقی های «فست فودی» هستند که اتفاقا با استقبال مخاطبان هم مواجه شده اند این اتفاق خوبی نیست و باید فضا به گونه ای هدایت شود که مردم موسیقی کلاسیک هم بشنوند و فقط به موسیقی هایی که لذت لحظه ای دارند، اکتفا نکنند.»
پیمان ابوالحسنی مدیر اجرایی ارکستر فیلارمونیک تهران هم در این نشست گفت: «در ابتدا درباره اینکه قرار بود این کنسرت 26 آذرماه امسال در برج میلاد برگزار شود اما در میانه راه به دلیل حضور نوازنده خارجی و روند طولانی کسب مجوز حضور برای ایشان مشکلاتی پیش آمد که باعث شد دوباره در تالار وحدت برای اجرای برنامه برنامهریزی کنیم. حتی در این زمینه نیز با مشکلات مالی زیادی از جمله پرداخت اجاره بهای برج میلاد مواجه شدیم که ضرر زیادی به ما زد و هنوز هم مبلغ به ما بازنگشته است.»
وی با اشاره به حمایت های مدیران بنیاد فرهنگی هنری رودکی و دفتر موسیقی برای برگزاری کنسرت در تالار وحدت تصریح کرد: «مدیران بنیاد فرهنگی هنری رودکی بعد از اینکه ما از اجرای ارکستر در برج میلاد انصراف دادیم به ما ثابت کردند که خانه ارکستر فیلارمونیک تهران همین تالار وحدت است.»
کنسرت ارکستر فیلارمونیک تهران به رهبری آرش گوران ساعت ۲۱:۳۰ روز چهارشنبه ۱۳ دی با تک نوازی کمانچه ایمام یار حسن اف نوازنده مطرح آذربایجانی در تالار وحدت تهران برگزار می شود.
منبع:
سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 دی 1396 - 17:07
افزودن یک دیدگاه جدید