گفتوگوی «موسیقی ما» با آهنگساز و مدرس برجسته موسیقی ایران
کامبیز روشنروان: به ما لقب استاد میدهند، اما کارمان در کشور خودمان اجرا نمیشود
موسیقی ما - سما بابایی: وقتی آهنگسازی را به عنوان رشتهاش انتخاب کرد؛ «امانوئل ملک اصلانیان» برایش پیغام گذاشت که نمیبخشدش. گفت که او یک پیانیستِ ذاتی به دنیا آمده بود و باید همین رشته را میخواند. استادِ پیانیست، لابد که قصهگویی شاگرد را نشنیده بود. اینکه وقتی داستانِ زندگی پرپیچ و خماش را تعریف میکند؛ چگونه چشمهایش برق میزند و مثلِ قصهگویی قهار به آنها آب و تاب میدهد و آدم را هر لحظه بیشتر منتظر میکند تا بشنود چه گذشت بر این استادِ کارکشتهی موسیقی که بخشِ مهمی از تاریخِ چند دههی اخیر روی گردههایش است. او از استادانش که صحبت میکند، سراپا احترام میشود. یادش میماند که بگوید ارفع اطرایی چه نقشی در زندگیاش داشت یا حسین دهلوی در موسیقی ایران چه نقش مهمی را ایفا کرد. یا اینکه امانوئل ملکاصلانیان تا چه اندازه استاد کار بلدی بود. قصهاش را میگوید و مثلِ یک راوی صادق گزارش میدهد. از هر دورهای که میخواهد سخن بگوید، تحلیلِ منطقیاش را میدهد. «کامبیز روشنروان» زندگی عجیبی داشته است. هنرستان، دانشگاه، آن سربازی عجیب و غریب، آن رفتنش به انگلیس و درسخواندنش در امریکا و بازگشتش به ایران. چند روز بعد از انقلاب. خب آدم باید وطنش را خیلی دوست داشته باشد که در شرایطی که میداند موسیقی تعطیل است، پیشنهادِ وسوسهانگیزِ آن دانشگاهِ معتبر را رها کند و بیاید به ایران برای اینکه به وطنش خدمت کند، باید خیلی زیاد دوست داشته باشد نه به همان شکلِ معمولی که همه سرزمینشان را دوست دارند.
به قیافهی آرامش نباید نگاه کرد، راستش حتی نباید با طنینِ آرامِ صدایش قضاوتش کرد. او روزگاری در هنرستانِ عالی موسیقی، چنان از خروسخوانِ صبح تا به قولِ قدیمیها شغالخوانِ شب، در حیاطِ هنرستان سازش را مینواخت؛ آنقدر که «حسین دهلوی» از خانه بکوبد و بیاید مدرسه و گوشِ شاگردش را بکشد و از مدرسه بیرونش کند؛ آن روحیه هنوز هم باقی است؛ اگر نبود که «کامبیز روشنروان»، کامبیز روشنروان نمیشد.
اما در همین سالها چهرههای بسیاری از هنرستانها سربرآوردند.
بله، اما این دیگر استعداد ذاتی خودشان است یا اینکه کلاسهایی خارج از هنرستان با استادان خوب میگذرانند. خارج از محیط هنرستانها، آموزشگاههای آزاد موسیقی هستند که برخیهایشان توسط موسیقیدانان پیشکسوت اداره میشوند و توانستهاند استادان خوب و شاگردان متعددی جذب کنند و همین باعث شده که تعداد قابل توجهی نوازنده خوب در تمام سازها داشته باشیم. بنابراین آنچه امروز باعث رونق موسیقی ما شده، بخشی مربوط به هنرستان است؛ اما بخش اعظم آن مربوط به خارج از هنرستان است.
محیط دانشگاههای موسیقی را چطور ارزیابی میکنید؟
در دورهای نمیدانم کدام ذهن بیماری برای رشتهی موسیقی، پیشدانشگاهی نگذاشت. بنابراین کسانی که در هنرستان موسیقی تحصیل میکردند، یازده ساله دیپلم میگرفتند و دیگر راه به جایی نداشتند. در همان زمان دانشکدههای موسیقی هم وجود داشت. چه کسانی در این رشتهها تحصیل کردند؟ همه بهجز کسانی که در رشتهی موسیقی تحصیل کرده بودند. این قضیه باعث شد نظام دانشگاهی در چندین سال اول، بسیار ضعیف شروع کند و کسانی وارد رشتهی موسیقی در شاخههای مختلف میشدند که در رشتههای دیگری تحصل کرده بودند؛ یعنی یا در کلاسهای آزاد چند ماهی سازی زده بودند یا حتی هیچ آگاهی از موسیقی نداشتند. مثلاً زبان یا ریاضیشان خوب بوده و در این رشته قبول شدند. این تعداد، چهار سال در دانشگاه درس میخواندند، در حالیکه باید موسیقی را از ابتدا شروع میکردند. آن هم در شرایطی که موسیقی، مسالهای کاملاً تخصصی است. ظرف چهار سال چطور میتوان انتظار داشت که اینها راه به جایی ببرند؟ اما در سالهای اخیر وضعیت بهتر شده است.
به قیافهی آرامش نباید نگاه کرد، راستش حتی نباید با طنینِ آرامِ صدایش قضاوتش کرد. او روزگاری در هنرستانِ عالی موسیقی، چنان از خروسخوانِ صبح تا به قولِ قدیمیها شغالخوانِ شب، در حیاطِ هنرستان سازش را مینواخت؛ آنقدر که «حسین دهلوی» از خانه بکوبد و بیاید مدرسه و گوشِ شاگردش را بکشد و از مدرسه بیرونش کند؛ آن روحیه هنوز هم باقی است؛ اگر نبود که «کامبیز روشنروان»، کامبیز روشنروان نمیشد.
- * شما از هنرستان موسیقی شروع کردید. در آن زمان فضای هنرستان بسیار عجیب و غریب بود و بسیاری از بزرگان از استاد دهلوی تا دیگران حضور داشتند. ابتدا از فضای آن روزهای هنرستان بگویید و اینکه چرا آن فضا دیگر تکرار نشد؟
- * چرا؟
اما در همین سالها چهرههای بسیاری از هنرستانها سربرآوردند.
بله، اما این دیگر استعداد ذاتی خودشان است یا اینکه کلاسهایی خارج از هنرستان با استادان خوب میگذرانند. خارج از محیط هنرستانها، آموزشگاههای آزاد موسیقی هستند که برخیهایشان توسط موسیقیدانان پیشکسوت اداره میشوند و توانستهاند استادان خوب و شاگردان متعددی جذب کنند و همین باعث شده که تعداد قابل توجهی نوازنده خوب در تمام سازها داشته باشیم. بنابراین آنچه امروز باعث رونق موسیقی ما شده، بخشی مربوط به هنرستان است؛ اما بخش اعظم آن مربوط به خارج از هنرستان است.
محیط دانشگاههای موسیقی را چطور ارزیابی میکنید؟
در دورهای نمیدانم کدام ذهن بیماری برای رشتهی موسیقی، پیشدانشگاهی نگذاشت. بنابراین کسانی که در هنرستان موسیقی تحصیل میکردند، یازده ساله دیپلم میگرفتند و دیگر راه به جایی نداشتند. در همان زمان دانشکدههای موسیقی هم وجود داشت. چه کسانی در این رشتهها تحصیل کردند؟ همه بهجز کسانی که در رشتهی موسیقی تحصیل کرده بودند. این قضیه باعث شد نظام دانشگاهی در چندین سال اول، بسیار ضعیف شروع کند و کسانی وارد رشتهی موسیقی در شاخههای مختلف میشدند که در رشتههای دیگری تحصل کرده بودند؛ یعنی یا در کلاسهای آزاد چند ماهی سازی زده بودند یا حتی هیچ آگاهی از موسیقی نداشتند. مثلاً زبان یا ریاضیشان خوب بوده و در این رشته قبول شدند. این تعداد، چهار سال در دانشگاه درس میخواندند، در حالیکه باید موسیقی را از ابتدا شروع میکردند. آن هم در شرایطی که موسیقی، مسالهای کاملاً تخصصی است. ظرف چهار سال چطور میتوان انتظار داشت که اینها راه به جایی ببرند؟ اما در سالهای اخیر وضعیت بهتر شده است.
- * مواجهه خودتان با موسیقی چطور بود؟
- * منزلتان کجا بود؟
- * برای ورود به هنرستان امتحان دادید؟
- * این ساز را دوست داشتید؟
- * چطور با آن ارتباط برقرار کردید؟
- * اما در هنرستان عالی نماندید، درست است؟
- * رییس هنرستان چه کسی بود؟
- * و شما قبول کردید؟
- * تا فلوت بیاید چه میکردید؟
- * استادتان چه کسی بود؟
- * برای یک نوازنده؟
- * همچنان دو ساز داشتید؟
- * فلوت را دوست داشتید؟
- * تنها شاگرد فلوت باقی ماندید؟
- * پیانو را کِی انتخاب کردید؟
- * استادتان چه کسی بود؟
- * و شد چهار ساز.
- * همهتان تنبک میزدید؟
- * آن سه نفر همکلاستان چه کسانی بودند؟
- * انگار همهی شما جزو چهرههای شناختهشدهی موسیقی شدید؟
- * و یکی از مهمترین کلاسهایشان تلفیق شعر و موسیقی بود.
- * کدام ساز را بیشتر دوست داشتید؟
- *ارکستر سمفونیک نرفتید؟
- * چرا؟
- * ایشان در جریان این ماجرا قرار گرفت؟
- * در ارکستر صبا اما حضور داشتید؟
- * و بعد که از هنرستان فارغالتحصیل شدید...
- * همین باعث شده که آثار شما در آهنگسازی از هر دو فرهنگ وجوهی داشته باشد؟
- * هیچوقت ویولون تمرین کردید؟
- * غیر از گروه خودتان در ارکستر دیگری هم تنبک نواختید؟
- * و بعد سال 46 وارد دانشگاه شدید. فکر میکنم آن سال نفر دوم کنکور شدید.
- * چطور شد به آهنگسازی روی آوردید؟
- * «لیست» قطعات بسیار دشواری است؛ حتی سولیستها هم به یک ماهی زمان برای تمرین نیاز دارند؛ واکنش ایشان به این اتفاق چه بود؟
- * روزی چند ساعت کار میکردید؟
- * همدورهایهای شما در آن دوران چه کسانی بودند؟
- * دکتر «صفوت» هیچ وقت به شما حضور در مرکز حفظ و اشاعه را پیشنهاد داد؟
- * زندگی شلوغی داشتید؟
- * چطور این همه کار میکردید؟
- * از چه زمانی به شکل تخصصی آهنگسازی کردید؟
- * سربازی فعالیتهایتان را متوقف نکرد؟
- * یعنی دوباره به فلوت برگشتید؟
- * بعد از سربازی هم به خارج کشور رفتید؟
- * تکلیف کنسرتو چه شد؟
- * علی رهبری آن زمان ایران بود؟
- * کنسرت دادید یا در استودیو ضبط کردید؟
- * هیجان زده شدید؟
- * رفتید آن دانشگاهها؟
- * چرا؟
- * اصرار آنها برای بازگشتتان به تهران چه بود؟
- * پس دوباره به هنرستان آمدید؟
- * هنوز آقای دهلوی رییس هنرستان بودند.
- * چهار سال؟
- * چرا؟
- * و شما دوباره برگشتید به هنرستان؟
- * چطور به امریکا رفتید؟
- * بورسیه نداشتید؟
- * چه زمانی درستان تمام شد؟
- * که همان سال به ایران برگشتید.
- * با وجود اینکه فعایلتهای موسیقی در ایران تعطیل شده بود، برگشتید؟
- * خانواده مخالف نبودند؟
- * با توجه به توقف فعالیتهای موسیقی در ایران چه کردید؟
- * ایشان پذیرفتند؟
- * هیچوقت دیگر رهبری کردید؟
- * چرا دیگر رهبری نکردید؟
- * برنامه چند شب اجرا شد؟
- * هیچوقت به امریکا برنگشتید؟
- * چه اثری؟
- * در آن روزها که هنرستان و دانشگاه و کنسرتها تعطیل بود، چگونه روزگار میگذراندید؟
- * اولین فیلمها چه بودند؟
- * هزینهها را چه میکردید؟
- * چه زمانی بالاخره این مشکل برطرف شد؟
- * قبل از سفرتان به امریکا در ایران موسیقی چند فیلم را ساخته بودید، درست است؟
- * اولین فیلمی که آهنگسازی کردید، فیلم آقای «کیارستمی» بود. چطور با ایشان آشنا شدید؟
- * بعد هم خانهی موسیقی را تاسیس کردید؟
- * در واقع همیشه پیشگام بودید.
- * و همزمان در دانشگاههای مختلف هم تدریس میکردید؟
- * اما کسی اینها را نمیداند.
- * چرا ارکسترهای ایرانی اینقدر از کار روی آثار آهنگسازان ایرانی ابا دارند؟
- * آثارتان در خارج از کشور اجرا میشود؟
- * در کانادا این روزها چه میکنید؟
منبع:
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 22 آبان 1396 - 23:20
دیدگاهها
سلام خدمت شما میشه بفرمایید ایشون آموزشگاه هم دارند یا نه ؟؟
افزودن یک دیدگاه جدید