مؤلف کتاب «یاد» در گفتوگو با «موسیقی ما» عنوان کرد
پریچهر خواجه: باید ساز «قانون» را به خدمت موسیقی خودمان درآوریم
موسیقی ما - «پریچهر خواجه» آهنگساز و نوازنده ساز قانون، کتاب «یاد» شامل مجموعهای از آثار بزرگان موسیقی ایران که برای ساز قانون تنظیم کرده را منتشر کرد. در نخستین جلد این اثر، آثاری از ابوالحسن صبا، درویش خان، شهنازی، کسایی و دیگر بزرگان موسیقی کلاسیک ایرانی برای ساز قانون تنظیم شده است.
به گزارش «موسیقی ما»، «خواجه» در نظر دارد در جلدهای بعدی نیز این فعالیت را ادامه دهد و تا پایان سال جاری، جلد دوم این کتاب نیز منتشر خواهد شد. این نوازنده دربارهی اثر خود به «موسیقی ما» میگوید: «من سالها این قطعات را تدریس میکردم و از آنجا که قرار بود این قطعات در کتاب به همراه سیدی بیاید و جنبهی آموزشی داشت، در دو سه سال اخیر به شکل متمرکز روی آنان کار کردم تا منطبق با سبک خودم آنان را به نت در بیاورم.»
او به این نکته اشاره دارد که قطعاتی را برای اجرا انتخاب کرده که از لحاظ تکنیکی منطبق با فرهنگ موسیقی ایرانی باشد و در عین حال بتواند تکنیک نوازندگان این سازها را تیز ارتقا داده و برای آنان مطالبی جدید را به همراه داشته باشد: «با توجه به اینکه من در هنرستان موسیقی تحصیل کردم و علاوه بر آن در زمینهی موسیقی تحصیلات آکادمیک دارم، همیشه تأکیدم بر این بوده که موسیقی ایرانی و دستگاهی را اشاعه دهم؛ بهخصوص اینکه در گذشته از ساز قانون به درستی استفاده نمیشده است. این ساز یا در مراسم بزم مورد استفاده قرار میگرفته یا با آن موسیقی عربی اچرا میشده است؛ اما در این سالها تعدادی از هنرمندان فعالیتهای موثری در این زمینه انجام دادند و من نیز تلاش کردم تا ملودیهای ایرانی را با این ساز به اجرا درآورم. البته در این میان به ملودی وفادار بودم و در تنظیم هم تلاش کردم تا اصل و ماهیت قطعات آسیبی نبیند.»
او همچنین میگوید: «با توجه به اینکه فضای موسیقی سنتی سنگین است، نوازندگان جوان معمولاً حوصلهی چندانی برای فعالیت در این خصوص ندارند و جذب موسیقی ترکی و عربی میشوند و این مشکل بزرگی است که هماکنون باید به نوعی برطرف شود و این ساز را در خدمت موسیقی خودمان درآوریم تا این ساز توانمند اما فراموش شده را به موسیقی سنتی برگردانیم.»
به گزارش «موسیقی ما»، «خواجه» در نظر دارد در جلدهای بعدی نیز این فعالیت را ادامه دهد و تا پایان سال جاری، جلد دوم این کتاب نیز منتشر خواهد شد. این نوازنده دربارهی اثر خود به «موسیقی ما» میگوید: «من سالها این قطعات را تدریس میکردم و از آنجا که قرار بود این قطعات در کتاب به همراه سیدی بیاید و جنبهی آموزشی داشت، در دو سه سال اخیر به شکل متمرکز روی آنان کار کردم تا منطبق با سبک خودم آنان را به نت در بیاورم.»
او به این نکته اشاره دارد که قطعاتی را برای اجرا انتخاب کرده که از لحاظ تکنیکی منطبق با فرهنگ موسیقی ایرانی باشد و در عین حال بتواند تکنیک نوازندگان این سازها را تیز ارتقا داده و برای آنان مطالبی جدید را به همراه داشته باشد: «با توجه به اینکه من در هنرستان موسیقی تحصیل کردم و علاوه بر آن در زمینهی موسیقی تحصیلات آکادمیک دارم، همیشه تأکیدم بر این بوده که موسیقی ایرانی و دستگاهی را اشاعه دهم؛ بهخصوص اینکه در گذشته از ساز قانون به درستی استفاده نمیشده است. این ساز یا در مراسم بزم مورد استفاده قرار میگرفته یا با آن موسیقی عربی اچرا میشده است؛ اما در این سالها تعدادی از هنرمندان فعالیتهای موثری در این زمینه انجام دادند و من نیز تلاش کردم تا ملودیهای ایرانی را با این ساز به اجرا درآورم. البته در این میان به ملودی وفادار بودم و در تنظیم هم تلاش کردم تا اصل و ماهیت قطعات آسیبی نبیند.»
او همچنین میگوید: «با توجه به اینکه فضای موسیقی سنتی سنگین است، نوازندگان جوان معمولاً حوصلهی چندانی برای فعالیت در این خصوص ندارند و جذب موسیقی ترکی و عربی میشوند و این مشکل بزرگی است که هماکنون باید به نوعی برطرف شود و این ساز را در خدمت موسیقی خودمان درآوریم تا این ساز توانمند اما فراموش شده را به موسیقی سنتی برگردانیم.»
تاریخ انتشار : دوشنبه 1 خرداد 1396 - 12:29
افزودن یک دیدگاه جدید