علی قمصری و زکریا یوسفی در گفتوگو با «موسیقی ما» از آلبوم «درصط» میگویند
همه از خوانندهسالاری گریزاناند
موسیقی ما - یک تصویر ذهنی. یک موقعیت مبهم. تحسین تاریکی با نورِ ظریفِ شمع یا پناه بردن از تاریکی به یک روشنایی کوچک؟ این تصویری که آهنگساز تلاش کرده در اثر جدیدش خلق کند.
«علی قمصری» مدتی قبل «درصط» را منتشر کرد؛ اثری در ادامه نگرشی که او این سالها در موسیقی ایران دنبال میکند. به نظر میرسد در این اثر، باید بار دگرگونی معنایی در قواعد حاضر موسیقی ایرانی برای ارائه درونیات شخصی بدون اینکه به اسلوبها خدشهای وارد شود را مورد بررسی قرار داد. خودش میگوید «درصط» نه غلط است و نه درست. ارائهی درست، بازنمایی یا غلط را نادیده انگاشتن؟ به اعتقاد علی قمصری راه سوم، درصط عمل کردن یعنی رسیدن به آفرینش هنری با وفاداری به اصول همان هدف اصلیاش در خلق اثر است.
آلبوم موسیقی «درصط» شامل دو بخش است که در نخستین بخش قطعات پنجره مات، سماجت دست، مرا...، نفس زنان و درصط را خواهیم شنید و دومین بخش آلبوم اجرای زنده کنسرت سمنان است که سه قطعه به نامهای سایه یک سایه، رو به رو و دویدن روی آب را در بر دارد. در این آلبوم علی قمصری (نوازنده تار)، میثم مروستی (نوازنده ویلن، آلتو و ویولنسل)، کامران منتظری (نوازنده تنبک و کاخن)، زکریا یوسفی (نوزانده دف، بندیر و دیگر سازهای کوبهای) هنرنمایی کردهاند و «مصباح قمصری» نیز تولیدکننده این آلبوم است. این آهنگساز با همراهی «زکریا یوسفی» میهمان سایت موسیقی ما بودند تا درباره اثری صحبت کنند که نه درست است، نه غلط و تنها «درصط» است.
قمصری: من زمانی که 19-18 ساله بودم، یک برنامهی منسجم برای همکاری با نوازندگان سازهای کوبهای داشتم. همان زمان با آقای «قربانی» گروه اشتیاق را تشکیل دادیم یک کوارتت زهی در آن وجود داشت و پس از آن، یک تریوی کوبهای تشکیل دادم که بعدها در بسیاری از گروهها مشاهده شد. همیشه فکر میکردم که فاصلهی بین تنبک و دف باید با چیزی پر شود. از همایون نصیری دعوت کردم که «دموم دوم و «جمبه» بنوازد و دف را حسین رضایینیا و تنبک را آیین مشکاتیان و رشید کاکوند. در این سالها با بسیاری از نوازندگان کوبهای حشر و نشر داشتم. صدای دست حسین رضایینیا بینظیر است. کامران منتظری حال و هوایی خاص در نواختنش دارد. نوید افقه یک دیدگاه جدید در نوازندگی سازهای کوبهای ایجاد کرد و مولتی اینسترومنتال بودن زکریا بسیار مهم است. او از معدود نوازندگان سازهای کوبهای است که میتواند نت را به شکل کامل و با تمام جزییات به اجرا درآورد و این ویژگی کمیاب است. در ریتم بودن و در تمپو ساز زدن یک نوازنده در دنیا بر تکنیکهای متنوع زدن ارجحیت دارد؛ این مساله در ایران برعکس است؛ اما زکریا جان این ویژگی را دارد.
یوسفی: قطعا تلفیق شعر و موسیقی از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است. یک موزیسین وقتی سبکهای مختلف شعری را بشناسد، بهتر میتواند از آن در موسیقیاش استفاده کرد. تبحر در شعر میتواند تلفیق درست ایجاد کند و روی مخاطب تاثیر بهتری بگذارد. ضمن آنکه اشراف به ادبیات میتواند به موزیسین در زمینهی آهنگسازی الهام دهد. بخش زیادی از موسیقی تصویری است و هر چه تجربه بیشتر باشد تصویر سازیای که برای مخاطب ایجاد کند موفقتر خواهد بود.
یوسفی: چیزی که همیشه در کارهای علی به آن اشاره کردهام، نگاه ریزبینانهای است که به سازهای کوبهای دارد. او در این زمینه پیشرو بوده و به شکل دقیق برای سازهای کوبهای پارت مینویسد. شاید بعضی وقتها فقط نفس یک ساز را خواسته باشد؛ اما تاثیرگذاری بسیار زیادی دارد. در موسیقی ایرانی یک جنس صدا از ساز کوبهای از اول تا آخر شنیده میشود؛ اما «علی» از این سازها بهجا استفاده میکند. در این قطعه از بندیر و دف و کاخن استفاده شده که تاثیرگذار بوده است. این برای من بسیار خوشایند است. نگاه دقیقی به ساز کوبهای دارد. در موسیقی ایرانی استفادهی درست از ساز کوبهای بسیار جای بحث دارد. در موسیقیهای دیگر جهان مثل هند و ترکیه و افعانستان و موسیقی امریکایی و افریقایی سازهای کوبهای ژ بسیار تاثیرگذار است. علی قمصری در این زمینه بسیار پرکار بوده است. در این ترک هم هارمونیهایی که برای سازهای کوبهای شنیده میشود؛ گاهی پررنگتر است.
«علی قمصری» مدتی قبل «درصط» را منتشر کرد؛ اثری در ادامه نگرشی که او این سالها در موسیقی ایران دنبال میکند. به نظر میرسد در این اثر، باید بار دگرگونی معنایی در قواعد حاضر موسیقی ایرانی برای ارائه درونیات شخصی بدون اینکه به اسلوبها خدشهای وارد شود را مورد بررسی قرار داد. خودش میگوید «درصط» نه غلط است و نه درست. ارائهی درست، بازنمایی یا غلط را نادیده انگاشتن؟ به اعتقاد علی قمصری راه سوم، درصط عمل کردن یعنی رسیدن به آفرینش هنری با وفاداری به اصول همان هدف اصلیاش در خلق اثر است.
آلبوم موسیقی «درصط» شامل دو بخش است که در نخستین بخش قطعات پنجره مات، سماجت دست، مرا...، نفس زنان و درصط را خواهیم شنید و دومین بخش آلبوم اجرای زنده کنسرت سمنان است که سه قطعه به نامهای سایه یک سایه، رو به رو و دویدن روی آب را در بر دارد. در این آلبوم علی قمصری (نوازنده تار)، میثم مروستی (نوازنده ویلن، آلتو و ویولنسل)، کامران منتظری (نوازنده تنبک و کاخن)، زکریا یوسفی (نوزانده دف، بندیر و دیگر سازهای کوبهای) هنرنمایی کردهاند و «مصباح قمصری» نیز تولیدکننده این آلبوم است. این آهنگساز با همراهی «زکریا یوسفی» میهمان سایت موسیقی ما بودند تا درباره اثری صحبت کنند که نه درست است، نه غلط و تنها «درصط» است.
- * بهانه گفتوگویمان، انتشار آلبوم «درصط» است؛ اما پیش از آن درباره تور کنسرتهایی که این روزها در قالب یک تریو اجرا میکنید، توضیح دهید.
- * پس از ناامیدیتان کم شده است.
- * چرا؟
- * این تصور که موسیقی ایران بر کلام استوار است و مخاطب عام از موسیقی بدون کلام استقبال نمیکند، همیشه وجود دارد؛ اما لااقل تجربهی سالهای اخیر چندان منطبق با این تصور عمومی نیست.
- * در دنیا مشابه این اتفاق را داریم؟ اینکه یک کنسرت تکنوازی ده شب تمدید شود؟
- * شما تاثیر خود اهالی موسیقی را تا چه اندازه دخیل میدانید؟ اینکه آنها چه تلاشی در زمینهی ارائهی کیفی موسیقی بیکلام کردهاند.
- * آیا مخاطب عام صرفنظر از اینکه یک موسیقی ریتمیک فعال به او نشان دهیم، متوجهی موسیقی بد و خوب میشود؟
- * برسیم به «درصط». موسیقی این اثر چگونه شکل گرفت؟
- * به این ماجرا در آلبوم هم اشاره کردهاید، ممکن است دربارهاش توضیح دهید؟
- * در موسیقی امروز آن تاریکی چه هست و آن شمع چیست؟
- * شما دیگر گروه شدهاید. این طور نیست؟
قمصری: من زمانی که 19-18 ساله بودم، یک برنامهی منسجم برای همکاری با نوازندگان سازهای کوبهای داشتم. همان زمان با آقای «قربانی» گروه اشتیاق را تشکیل دادیم یک کوارتت زهی در آن وجود داشت و پس از آن، یک تریوی کوبهای تشکیل دادم که بعدها در بسیاری از گروهها مشاهده شد. همیشه فکر میکردم که فاصلهی بین تنبک و دف باید با چیزی پر شود. از همایون نصیری دعوت کردم که «دموم دوم و «جمبه» بنوازد و دف را حسین رضایینیا و تنبک را آیین مشکاتیان و رشید کاکوند. در این سالها با بسیاری از نوازندگان کوبهای حشر و نشر داشتم. صدای دست حسین رضایینیا بینظیر است. کامران منتظری حال و هوایی خاص در نواختنش دارد. نوید افقه یک دیدگاه جدید در نوازندگی سازهای کوبهای ایجاد کرد و مولتی اینسترومنتال بودن زکریا بسیار مهم است. او از معدود نوازندگان سازهای کوبهای است که میتواند نت را به شکل کامل و با تمام جزییات به اجرا درآورد و این ویژگی کمیاب است. در ریتم بودن و در تمپو ساز زدن یک نوازنده در دنیا بر تکنیکهای متنوع زدن ارجحیت دارد؛ این مساله در ایران برعکس است؛ اما زکریا جان این ویژگی را دارد.
- * بخش دوم اجرای زندهی کنسرت سمنان است؛ چرا اجرای سمنان؟ آن کنسرت چه ویژگیای داشت که میان تمام آن برنامهها برای حضور در آلبوم انتخاب شد؟
- * نام قطعات و آلبومهایتان را چگونه انتخاب میکنید؟
- * نویسندههای مورد علاقهتان چه کسانی هستند؟
- * با نمایشنامهها یا داستانهایش؟
- * و نویسندگان ایرانی؟
- * با وجود مطالعهتان در این حوزه، نسبت موسیقی و ادبیات در ایران را چگونه ارزیابی میکنید؟
- * در ادای کلمات؟
یوسفی: قطعا تلفیق شعر و موسیقی از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است. یک موزیسین وقتی سبکهای مختلف شعری را بشناسد، بهتر میتواند از آن در موسیقیاش استفاده کرد. تبحر در شعر میتواند تلفیق درست ایجاد کند و روی مخاطب تاثیر بهتری بگذارد. ضمن آنکه اشراف به ادبیات میتواند به موزیسین در زمینهی آهنگسازی الهام دهد. بخش زیادی از موسیقی تصویری است و هر چه تجربه بیشتر باشد تصویر سازیای که برای مخاطب ایجاد کند موفقتر خواهد بود.
- * اصلا «درصط» چه معنایی دارد؟
- * اگر موافق باشید دربارهی قطعات این اثر به صورت جداگانه صحبت کنیم، از «پنجرههای مات» آغاز کنیم.
- * سماجت دست؟
- * ما زمانی که میخواهیم از قواعد و قوانین موسیقی ایرانی حرف بزنیم، عدد زوج اهمیت زیادی دارد، چرا پنج بار؟
- * و قطعهی «مرا» که خودتان هم تصنیف آن را اجرا کردهاید؟
- * چرا خودتان تصنیف را خواندید؟
- * به هر حال به نظر میرسد که مشکل صداهای جدید همیشه در موسیقی ما وجود داشته است.
- * این مشکل نظام آموزشی از کجا میآید؟
- * شما خودتان تلاشی در این زمینه داشتهاید؟
- * این مشکل در گذشته وجود نداشته است؟
- * چرا؟
- * و برای همین است که آهنگسازان به خوانندگی رو میآورند؟
- * شما خودتان این مساله را پذیرفتهاید؟
- * در سینما و ادبیات این مشکل وجود ندارد.
یوسفی: چیزی که همیشه در کارهای علی به آن اشاره کردهام، نگاه ریزبینانهای است که به سازهای کوبهای دارد. او در این زمینه پیشرو بوده و به شکل دقیق برای سازهای کوبهای پارت مینویسد. شاید بعضی وقتها فقط نفس یک ساز را خواسته باشد؛ اما تاثیرگذاری بسیار زیادی دارد. در موسیقی ایرانی یک جنس صدا از ساز کوبهای از اول تا آخر شنیده میشود؛ اما «علی» از این سازها بهجا استفاده میکند. در این قطعه از بندیر و دف و کاخن استفاده شده که تاثیرگذار بوده است. این برای من بسیار خوشایند است. نگاه دقیقی به ساز کوبهای دارد. در موسیقی ایرانی استفادهی درست از ساز کوبهای بسیار جای بحث دارد. در موسیقیهای دیگر جهان مثل هند و ترکیه و افعانستان و موسیقی امریکایی و افریقایی سازهای کوبهای ژ بسیار تاثیرگذار است. علی قمصری در این زمینه بسیار پرکار بوده است. در این ترک هم هارمونیهایی که برای سازهای کوبهای شنیده میشود؛ گاهی پررنگتر است.
- * و قطعهی نفس زنان؟
- * درصط؟
منبع:
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 16 اردیبهشت 1396 - 15:22
دیدگاهها
ینی اینقدر که قمصری درباره درصط اینجا و اونجا مصاحبه می کنه بتهون در باره سمفونی هانش مصاحبه نکرد بابا سمفونی که نساختی یه اثر کاملا سر دستی و معمولیه !!!
افزودن یک دیدگاه جدید