گفتوگوی «موسیقی ما» با خواننده قطعه پرطرفدار «سخته» که به زودی اولین کنسرتش را برگزار میکند؛
نیما علامه: مسائل مالی، احساس را در موسیقی کمرنگ کرده است
موسیقی ما - «نیما علامه» در اواسط دهه هشتاد با انتشار قطعه «سخته» به شهرت رسید. بعد قطعات دیگری منتشر کرد و به آهنگسازی و تنظیم برای دیگران پرداخت. پس از آن برای ورود به عرصه رسمی، چند سال منتظر ماند. تا اینکه حدود یک ماه پیش اولین آلبوم رسمیاش با عنوان «مبارکم باشه» را منتشر کرد و 22 اسفند هم قرار است اولین کنسرتش را در تهران برگزار کند. با این موزیسین جوان که فرزند زندهیاد «احمد علامه دهر» -بازیگر فقید سینما و تلویزیون- است، در یک روز زمستانی در دفتر سایت «موسیقی ما» همکلام شدیم.
مسأله گرایش من به موسیقی، تقریباً به 25 سال قبل برمیگردد. یک روز از مدرسه برگشتم، دیدم دو ارگ در خانه ما هست. از پدرم که پرسیدم، درست یادم هست که گفت به جای طلب از کسی گرفتهام و به آنها دست نزن! اما وقتی از خانه رفت، حس کنجکاویام گل کرد و جعبه یکی از ارگها را باز کردم و مشغول بازی با آن شدم. صدایی که از آن شنیده میشد، به نظرم خیلی عجیب و جذاب بود. سعی میکردم صدای موسیقی «فوتبالیستها» و «خونهی مادربزرگه» را با آن درآورم. چند روز بعد، پدر آهنگ «ملاممدجان» را با آن زد. این تنها آهنگی بود که پدر میتوانست بنوازد؛ چون راحت است و با دو انگشت میتوانید آن را بنوازید. من هم سعی کردم از او تقلید کنم. بابا وقتی علاقه من را دید، یکی از آن ارگها را فروخت و یکی را برای من نگه داشت. به مرور آهنگهای بیشتری یاد گرفتم و با تشویق خانواده مواجه شدم. بعدها طوری شد که در مدرسه از من میخواستند برای مراسمها کیبورد ببرم و بنوازم.
بعدها برای آموزش چند جلسه کلاس نزد استاد «آندره مرادیان» رفتم. اما عجله و اشتیاق من با سختگیریهای ایشان سازگار نبود و ادامه ندادم! البته اصول اولیهی موسیقی را از ایشان یاد گرفتم و قدردانشان هستم.
به هر حال، نوازندگی را ادامه دادم و بعدها به جایی رسیدم که به سراغ آموزش پیانو به دیگران رفتم. درآمدی که از این راه داشتم، برایم خیلی شیرین بود و مرا به ادامه این مسیر مصممتر کرد. پدرم به دلیل تجربه کار در تئاترهای روحوضی، ضرب زدن بلد بود و آن را به من یاد داد. نوازندگی گیتار الکتریک را هم از استاد «فرهاد مجذوب» یاد گرفتم. خلاصه آزمون و خطاهای من در نوازندگی ادامه پیدا کرد و گذشت، تا زمانی که آلبوم «مسافر» منتشر شد. از آنجا بود که به خوانندگی هم علاقهمند شدم. همراه با قطعات آلبوم «مسافر» میخواندم و اطرافیان هم میگفتند که صدایت شبیه شادمهر است و به ادامه خوانندگی تشویقم میکردند. چند سال بعد زمینه اجرا در برنامههای مختلف فراهم شد و اجرا در جُنگهای شهرهای مختلف از جمله جزیره کیش را تجربه کردم. یک سال هم حدود 60 شب اجرا در جشنواره تابستانی شیراز داشتم که در آن نوازندگی و خوانندگی کردم. در آن برنامهها، علاوه بر آهنگهای شادمهر، قطعاتی از «حامی» هم میخواندم. از آنجایی که نوازندگی را در فضای کلاسیک شروع کرده بودم، به صداهای اپرایی و کلاسیک نظیر حامی علاقه داشتم. اینها گذشت و به مرور آهنگسازی و تنظیم برای خودم را شروع کردم و به امروز رسیدم که اولین آلبومم را منتشر کردم.
پیاده سازی گفتگو: ساسان گوران
- * تو از حدود 10 سال پیش در موسیقی پاپ شناخته شدی. اما به تازگی اولین آلبوم رسمیات منتشر شده و قرار است اولین کنسرتت را برگزار کنی. چرا اینقدر دیر این اتفاق افتاد؟
- * بسیاری از مخاطبین، نیما علامه را با قطعه «سخته» شناختند. این اولین اثری بود که منتشر کردی؟
- * از ورودت به موسیقی و نقش احتمالیای که پدرت در این زمینه داشت، بگو.
مسأله گرایش من به موسیقی، تقریباً به 25 سال قبل برمیگردد. یک روز از مدرسه برگشتم، دیدم دو ارگ در خانه ما هست. از پدرم که پرسیدم، درست یادم هست که گفت به جای طلب از کسی گرفتهام و به آنها دست نزن! اما وقتی از خانه رفت، حس کنجکاویام گل کرد و جعبه یکی از ارگها را باز کردم و مشغول بازی با آن شدم. صدایی که از آن شنیده میشد، به نظرم خیلی عجیب و جذاب بود. سعی میکردم صدای موسیقی «فوتبالیستها» و «خونهی مادربزرگه» را با آن درآورم. چند روز بعد، پدر آهنگ «ملاممدجان» را با آن زد. این تنها آهنگی بود که پدر میتوانست بنوازد؛ چون راحت است و با دو انگشت میتوانید آن را بنوازید. من هم سعی کردم از او تقلید کنم. بابا وقتی علاقه من را دید، یکی از آن ارگها را فروخت و یکی را برای من نگه داشت. به مرور آهنگهای بیشتری یاد گرفتم و با تشویق خانواده مواجه شدم. بعدها طوری شد که در مدرسه از من میخواستند برای مراسمها کیبورد ببرم و بنوازم.
بعدها برای آموزش چند جلسه کلاس نزد استاد «آندره مرادیان» رفتم. اما عجله و اشتیاق من با سختگیریهای ایشان سازگار نبود و ادامه ندادم! البته اصول اولیهی موسیقی را از ایشان یاد گرفتم و قدردانشان هستم.
به هر حال، نوازندگی را ادامه دادم و بعدها به جایی رسیدم که به سراغ آموزش پیانو به دیگران رفتم. درآمدی که از این راه داشتم، برایم خیلی شیرین بود و مرا به ادامه این مسیر مصممتر کرد. پدرم به دلیل تجربه کار در تئاترهای روحوضی، ضرب زدن بلد بود و آن را به من یاد داد. نوازندگی گیتار الکتریک را هم از استاد «فرهاد مجذوب» یاد گرفتم. خلاصه آزمون و خطاهای من در نوازندگی ادامه پیدا کرد و گذشت، تا زمانی که آلبوم «مسافر» منتشر شد. از آنجا بود که به خوانندگی هم علاقهمند شدم. همراه با قطعات آلبوم «مسافر» میخواندم و اطرافیان هم میگفتند که صدایت شبیه شادمهر است و به ادامه خوانندگی تشویقم میکردند. چند سال بعد زمینه اجرا در برنامههای مختلف فراهم شد و اجرا در جُنگهای شهرهای مختلف از جمله جزیره کیش را تجربه کردم. یک سال هم حدود 60 شب اجرا در جشنواره تابستانی شیراز داشتم که در آن نوازندگی و خوانندگی کردم. در آن برنامهها، علاوه بر آهنگهای شادمهر، قطعاتی از «حامی» هم میخواندم. از آنجایی که نوازندگی را در فضای کلاسیک شروع کرده بودم، به صداهای اپرایی و کلاسیک نظیر حامی علاقه داشتم. اینها گذشت و به مرور آهنگسازی و تنظیم برای خودم را شروع کردم و به امروز رسیدم که اولین آلبومم را منتشر کردم.
- * با اینکه گفتی فضای موسیقی کلاسیک و اپرا یا صداهایی مثل حامی را دوست داشتی و آهنگهایش را اجرا میکردی، اما هیچوقت کاری با آن سبک منتشر نکردی. چرا به سمت همان فضای مورد علاقهات نرفتی؟
- * نظر پدرت در مورد فعالیتهای موسیقایی تو چه بود؟ مثلاً دوست نداشت که بازیگر شوی؟
- * حالا که نتیجهاش را دیدهای تصمیم نداری برای کارهایت به سراغ آن اشعار بروی؟
- * قطعات آلبومت چه زمانی ساخته شدهاند؟ یادم هست دموی قطعه «مبارکم باشه» 5-6 سال پیش منتشر شده بود.
- چرا آهنگهای آلبوم را عوض نکردی؟
- * چه بازخوردی از مخاطبان در مورد آلبوم گرفتی؟
- * کدامیک از قطعات آلبوم با استقبال بیشتری مواجه شد؟
- * تو علاوه بر خوانندگی، برای خوانندگان دیگر هم آهنگسازی و تنظیم میکنی. کدام وجه کارت را بیشتر دوست داری؟
- * اگر کسی تو را نشناسد و از تو بپرسد چهکارهای، چه میگویی؟
- * نکته جالب در آلبومت این است که با وجود آنکه خودت آهنگساز هستی، اما آهنگسازیِ بیشتر قطعات آلبوم «مبارکم باشه» را به امیرعلی بهادری سپردهای. چه شد که چنین تصمیمی گرفتی؟
- * چیزی که گفتی، نکتهای است که برخی از ستارههای موسیقی ما رعایت نکردهاند؛ به موفقیت رسیدهاند و بعد اصرارشان به استفاده از ساختههای خودشان -در حالی که شکستهای پیاپی به دنبال داشته- باعث شده نتیجه خوبی نگیرند.
- * برخی معتقدند در سالهای اخیر، در حالی که افراد زیادی به عنوان ترانهسرا و تنظیمکننده فعالیت میکنند، تعداد آهنگسازهای خوب کم شده. تو با این نکته موافقی؟
- * تو سابقه کاور کردن در کارهایت را داری. بسیاری از اهالی موسیقی این کار را درست نمیدانند و مخالفش هستند. نظرت چیست؟
- * کار کدامیک از خوانندهها را دوست داری؟
- * اما فضای کاری خودت شبیه خوانندههای مورد علاقهات نیست!
- * یعنی اگر به گذشته برگردی، فضای کاریات را عوض میکنی؟!
- * تو در کنار عاشقانههایت، چند کار متفاوت در کارنامه داشتی؛ از جمله «دولت کاریکاتور» و «مرز محکم». چه شد که به فکر خواندن این قطعات افتادی؟
- * واکنشها چه بود؟
- * تو «دولت کاریکاتور» را یک اثر سیاسی میدانی؟
- * چرا آلبوم «مبارکم باشه» در سکوت رسانهای منتشر شد؟ در صورتی که انتظار میرفت بعد از این همه سال، با هیاهو وارد بازار موسیقی شود.
- * برای برگزاری کنسرت در شهرستانها هم برنامهریزی کردهاید؟
- * با توجه به اینکه خودت پیشزمینه بازیگری داشتی و پدرت هم بازیگر بود، نظرت در مورد حضور بازیگران در موسیقی چیست؟
- * از میان بازیگرانی که وارد عرصه موسیقی شدند، به نظرت کدامشان موفق بودند؟
- * در مورد همکاری با محسن افشار و گروه «آرپژ» توضیح بده.
- * در آستانه برگزاری اولین کنسرتت بعد از سالها، چه حسی داری؟
- * در کنسرت 22 اسفند فقط قطعات آلبوم «مبارکم باشه» را اجرا میکنی؟
- * پیش از کنسرت قطعه جدید منتشر خواهی کرد؟
- * در مارکت موسیقی خیلی از خوانندگان، علیرغم اینکه صدای بسیار خوبی دارند اما آنطور که باید به موفقیت دست پیدا نکردهاند. به نظرت دلیلش چیست؟
- * در مورد چهرههایی که اخیراً به موفقیت دست پیدا کردهاند چه نظری داری؟
- * فکر میکنی چه ویژگی در خوانندگانی مثل محمد علیزاده و حامد همایون وجود دارد که به موفقیت رسیدهاند؟
پیاده سازی گفتگو: ساسان گوران
منبع:
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 اسفند 1395 - 20:49
دیدگاهها
یکی از بهترین استعدادهای موسیقی?
واقعا سخته بی نظیر بود خیلی دوسش داشتم اون موقع
حامد همایون که اصلا خواننده نیس
Khoda kone ba golzar faghat hamoari nakonan vaghti sabkeshon hamede .... kare khodeshono edame bedan ??????? mamnoon mishim aghaye allame
شعراش ضعیفه
افزودن یک دیدگاه جدید