«گفت و شنید» رونمایی شد
ثبت روزی به نام نظامی در تقویمها
موسیقی ما - رونمایی از آلبوم منظومه سمفونیک «گفت و شنید» با حضور محمد سریر (رییس شورای عالی هنرمندان)، لوریس چکناواریان، دکتر علیاصغر دادبه، علیاکبر شکارچی، حسین مرشدپور، مانی مرادیان، پوریا اخوص، امیر اثنیعشری و جمعی از هنرمندان عصر دیروز جمعه نهم مهرماه در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
پیمان سلطانی آهنگساز این اثر با اشاره به مجموعه آثاری که در سال های اخیر ساخته است گفت: سعی کردم در پی این باشم که یک مکتب موسیقی ایرانی را پدید بیاورم. در حقیقت تلاش من در آثاری همچون گفت و شنید و دیگر کارهایم این است که درباره موسیقی ایرانی که گاهی به یک پتاکور و بنتاکور متمرکز است، از رویه متدوال در ساخت آثار این نوع موسیقی که بر اساس موسیقی هندی، ترکی و عربی دوری کنم و یک موسیقی واقعا ایرانی ارائه کنم. در گفت و شنید از یک سو با مسئله عاشقانه های نظامی(عشق های کهن) مطرح هستم که در آن فراغ مطرح است و از یک سوی دیگر با عشق های معاصر رو به رو هستم که در آن مسئله وصل مطرح میشود. بنابراین باید ترکیبی از این دو را در نظر میگرفتم و سنت و مدرنیته را در هم ادغام میکردم. با این توضیح آثاری که احتمالا امروز قطعاتی از آن را خواهید شنید نتیجه تفکراتی است که من در این نوع موسیقی داشتهام.
غلامرضا رضایی یکی از خوانندگان آلبوم گفت و شنید هم در این آیین با اشاره شیوه آوازی موجود در آلبوم گفت و شنید توضیحاتی ارائه داد: این آلبوم با دو خواننده اجرا شده است. با این توضیح، کنار هم قرار گرفتن دو خواننده ممکن است از نظر فیزیکی راحت باشد اما از نظر رعایت نسبت ها و ارتباطی که بین دو شیوه آوازی برقرار میشود کار آسانی نیست. زمانی که آقای سلطانی طرح استفاده از دو خواننده در این اثر را ارائه دادند با خودم بسیار اندیشه کردم که چگونه میشود دو خواننده در کنار هم زیست کنند و بتوانند با هم تعامل داشته باشند. تا اینکه به دوست عزیزم جناب آقای دکتر شفیعیون (با نام هنری ادیب) رسیدم. در این باره با هم گفت و گو کردیم. با این توضیح که من و ایشان دو شیوه متفاوت آوازی را داشتیم. شیوه آوازی من مکتب تهران بود و آقای شفیعیون شیوه اصفهان را داشتند. ما با هم تعامل کردیم و سعی کردیم این دو شیوه آوازی را به هم نزدیک کنیم. تفاوت شیوه آوازی دو خواننده ای که این اثر را اجرا کرده اند در متر آواز، تنوع ادوات آوازی، جملهبندی های تحریری، تلفیق شعر و موسیقی است. این دوستی باعث شد بتوانیم این تفاوت ها را به هم نزدیک کنیم. البته نه اینکه دو شیوه را شبیه هم کنیم. امروز هم اگر آلبوم را بشنوید در مییابید این دو شیوه اصلا شبیه هم نیست. حتی شیوه صدادهی ما دو نفر با هم متفاوت است اما این دوستی باعث شد در کنار هم تعاملی آوازی داشته باشیم که در گذشته مرسوم بوده اما سالهاست که دیگر اتفاق نیفتاده است. در برخی از کارها هم که میبینید دو خواننده با هم کار اجرا میکنند اولی آمده کار را خوانده و رفته و بعد دومی به تنهایی بخش دیگر را خوانده است و بعد این دو در میکس کنار هم قرار گرفته اند. اما ما دو نفر با هم در استودیو میخواندیم.
او افزود: ما در استودیو روبهروی هم نشستیم، صدابردار زحمتکش آقای حامی میکرفنها را جلوی ما گذاشت و آوازها را خواندیم. پس از آن به کمک آقای سلطانی روی این آوازها چیدمان صورت گرفت و تبدیل به کاری شد که در این آلبوم ارائه شده است.
در بخشی از این مراسم سعید ادیب که دیگر خواننده آلبوم گفت و شنید است گفت: به آقای سلطانی گفتم میدانید چه کار بزرگی انجام داده ایم؟ بیایید روزی را به نام روز نظامی معرفی کنیم تا در تقویم باشد. از همانجا بود که دوستان محبت کردند و نامه ای نوشته ایم به مرکز پژوهش های مکتوب (نامه نگاری های مکرر و پیوسته) تا اینکه بعد از یک سال و نیم متوجه شدند روزی به نام روز نظامی باید در تقویم باشد و خداراشکر سال آینده 21 بهمن ماه روزی به همین نام در تقویم خواهد بود. بر اساس این اسناد و مدارک بود که گفتم ما انتخاب شدهایم.
دکتر محمد سریر هم درباره تحلیل موسیقایی این اثر توضیحاتی ارائه داد: به نظر من این اثر یک محصول هنری تازه است. در این عرصه کارهای زیادی انجام شده اما من کاری به این شکل را تا امروز نشنیده بودم. هم از نظر کمپزیسیون هم به لحاظ ترکیب، هم از منظر آوازی و اینکه شعر چگونه بیان شود. در مورد قطعات آلبوم باید بگویم اجرا همراه با ارکستر کار سهل و ممتنعی است. چون باید وقت زیادی گذاشته شود و میشود آن را با چهار ساز اجرا کرد و چیزی هم روی آن خواند و سر و ته قضیه را هم آورد و چندان هم خود را مسئول نکرد. وقتی شما این کار را به یک ارکستر بزرگ ببرید، چشم ها میروند تا روی نقطه ای انگشت بگذارند و در حقیقت کار مسئولانه تر است. بنابراین کار به لحاظ کیفی خیلی ارزشمند است و از یک نگاه علمی برخوردار است. در بخش آوازی به خصوص این نوع در این اشعار که ویژگی ها و پیچیدگی های خاصی دارند میتواند یک دام باشد چراکه موسیقی باید نزدیک به آن دوره زمانی که میشود قرن هشتم باشد. نزدیک شدن به آواز آن دوره کار بسیار سختی است. با این توضیح موسیقی که برای این بخش انتخاب شد تمهید خوبی بود.
در ادامه نوبت به دکتر علی اصغر دادبه رسید تا از نظامی و اهمیتش در عرصه ادب و فرهنگ ایران بزرگ بگوید. او گفت: اجازه دهید با همان دو بیت نظامی که اساس و اصل حرف هایی است که میزنیم و خواهیم زد سخن را آغاز کنم: «همه عالم تن است و ایران دل/ نیست گوینده زین قیاس خجل/ چون که ایران دل زمین باشد/ دل ز تن به بود یقین باشد»خوشحالم که آقای سلطانی حرف هایی در حوزه خودشان زدند که حرف دل هر ایرانی بود.
او با اشاره به تاثیری که مشاهیری چون نظامی بر حکمت ملی ایران داشته اند افزود: حکمت ملی ما، حکمتی که سهرودی شهید از آن سخن میگوید، حکمتی که با فردوسی در این سوی تاریخ ما آغاز میشود و با نظام استمرار پیدا میکند فقط در این زبان متجلی شده است و اگر بدون هر گونه تعصب دقت کنیم خواهیم دید که ابوسعید ابوالخیرها، عین القضات ها، احمد غزالی ها و تمام بزرگان ادب نظیر مولوی ها و حافظ ها در این زبان و در این ظرف آنچه را که باید بگویند گفته اند. وقتی نظامی بزرگ میگوید همه عالم تن است و ایران دل بیهوده سخن نمیگوید.
لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر شناخته شده هم با اشاره به لزوم حمایت از آثار هنری توضیح داد: همه ما باید این کار را بخریم. دوستان سی دی گفت و شنید را به من هدیه دادند. اما من یک کار میخرم و آلبومی که بازش کرده ام را دست دوم میفروشم. چاپ کتاب و تولید آلبوم موسیقی هر چه هست مثل بچه ای است که به دنیا میآید و واقعا کار فوق العاده ای است. تولدی است. نه فقط برای آن کسی که آن را به وجود آورده بلکه تولدی برای یک فرهنگ است. من به شما برای تولید این کار مهم تبریک میگویم. قطعاتی که شنیدم را خیلی ماهرانه ارکستراسیون کردید. قسمت ایرانی کار را با واریاسیون های زیادی همراه بود. خیلی زیبا و هیجان انگیز بود. امیدوارم روزی ما در ایران یک ارکستر در سطح جهانی داشته باشیم و بتوانیم چننین کارهایی را اجرا کنیم و مجبور نباشیم برای ضبط این آثار به کشورهای دیگر برویم. امیدوارم این کار در تالار وحدت اجرا شود و مردم آن را زنده گوش دهند. به خواننده های کار هم تبریک میگویم به این اثر را به صورت دوئت خواندند. دکلمه یارتا یاران برادر عزیزم که هم نقاش است هم نویسنده و هم بازیگر خیلی زیبا بود. من همیشه میگویم خدا همه زیبایی ها را بالای سر تو ریخته و آنها به تو رسیده اند. البته هر اثری در هر جای دنیا که ساخته میشود عده ای از آن خوششان میآید و عده ای نه. میگویند آنچه امروز دوست نداری ممکن است فردا عاشقش شوی و آنچه امروز عاشقش هستی را ممکن است فردا دوست نداشته باشی. آقای سلطانی شما آهنگساز ایرانی هستید که به فرهنگ ما خدمت کردید . امیدوارم بقیه هم این کار را بکنند. با وجود آنکه وزارت ارشاد به هنرمندان کمک نمیکند کار بسازند و در سطح جهانی آن کارها را ارائه دهند لااقل خودمان برای مملکت خودمان این فداکاری را انجام دهیم.
در آیین رونمایی از آلبوم گفت و شنید علاوه بر پیمان سلطانی(آهنگساز)، غلامرضا رضایی (خواننده)، سعید ادیب (خواننده) و یارتا یاران(خوانش اشعار) چهره های ادبی و هنری نظیر دکتر محمد سریر، دکتر علی اصغر دادبه، دکتر عابدی، استاد علیاکبر شکارچی، لوریس چکناواریان، دکتر شفیعی، خانم حاجی زاده، پوریا اخواص، امیر اثنی عشری حضور داشتند.
«گفت و شنید» از سوی انتشارات جامه دران منتشر شده و کمیته ملی ایکوم ایران این آلبوم را مورد حمایت معنوی قرار داده است.
پیمان سلطانی آهنگساز این اثر با اشاره به مجموعه آثاری که در سال های اخیر ساخته است گفت: سعی کردم در پی این باشم که یک مکتب موسیقی ایرانی را پدید بیاورم. در حقیقت تلاش من در آثاری همچون گفت و شنید و دیگر کارهایم این است که درباره موسیقی ایرانی که گاهی به یک پتاکور و بنتاکور متمرکز است، از رویه متدوال در ساخت آثار این نوع موسیقی که بر اساس موسیقی هندی، ترکی و عربی دوری کنم و یک موسیقی واقعا ایرانی ارائه کنم. در گفت و شنید از یک سو با مسئله عاشقانه های نظامی(عشق های کهن) مطرح هستم که در آن فراغ مطرح است و از یک سوی دیگر با عشق های معاصر رو به رو هستم که در آن مسئله وصل مطرح میشود. بنابراین باید ترکیبی از این دو را در نظر میگرفتم و سنت و مدرنیته را در هم ادغام میکردم. با این توضیح آثاری که احتمالا امروز قطعاتی از آن را خواهید شنید نتیجه تفکراتی است که من در این نوع موسیقی داشتهام.
غلامرضا رضایی یکی از خوانندگان آلبوم گفت و شنید هم در این آیین با اشاره شیوه آوازی موجود در آلبوم گفت و شنید توضیحاتی ارائه داد: این آلبوم با دو خواننده اجرا شده است. با این توضیح، کنار هم قرار گرفتن دو خواننده ممکن است از نظر فیزیکی راحت باشد اما از نظر رعایت نسبت ها و ارتباطی که بین دو شیوه آوازی برقرار میشود کار آسانی نیست. زمانی که آقای سلطانی طرح استفاده از دو خواننده در این اثر را ارائه دادند با خودم بسیار اندیشه کردم که چگونه میشود دو خواننده در کنار هم زیست کنند و بتوانند با هم تعامل داشته باشند. تا اینکه به دوست عزیزم جناب آقای دکتر شفیعیون (با نام هنری ادیب) رسیدم. در این باره با هم گفت و گو کردیم. با این توضیح که من و ایشان دو شیوه متفاوت آوازی را داشتیم. شیوه آوازی من مکتب تهران بود و آقای شفیعیون شیوه اصفهان را داشتند. ما با هم تعامل کردیم و سعی کردیم این دو شیوه آوازی را به هم نزدیک کنیم. تفاوت شیوه آوازی دو خواننده ای که این اثر را اجرا کرده اند در متر آواز، تنوع ادوات آوازی، جملهبندی های تحریری، تلفیق شعر و موسیقی است. این دوستی باعث شد بتوانیم این تفاوت ها را به هم نزدیک کنیم. البته نه اینکه دو شیوه را شبیه هم کنیم. امروز هم اگر آلبوم را بشنوید در مییابید این دو شیوه اصلا شبیه هم نیست. حتی شیوه صدادهی ما دو نفر با هم متفاوت است اما این دوستی باعث شد در کنار هم تعاملی آوازی داشته باشیم که در گذشته مرسوم بوده اما سالهاست که دیگر اتفاق نیفتاده است. در برخی از کارها هم که میبینید دو خواننده با هم کار اجرا میکنند اولی آمده کار را خوانده و رفته و بعد دومی به تنهایی بخش دیگر را خوانده است و بعد این دو در میکس کنار هم قرار گرفته اند. اما ما دو نفر با هم در استودیو میخواندیم.
او افزود: ما در استودیو روبهروی هم نشستیم، صدابردار زحمتکش آقای حامی میکرفنها را جلوی ما گذاشت و آوازها را خواندیم. پس از آن به کمک آقای سلطانی روی این آوازها چیدمان صورت گرفت و تبدیل به کاری شد که در این آلبوم ارائه شده است.
در بخشی از این مراسم سعید ادیب که دیگر خواننده آلبوم گفت و شنید است گفت: به آقای سلطانی گفتم میدانید چه کار بزرگی انجام داده ایم؟ بیایید روزی را به نام روز نظامی معرفی کنیم تا در تقویم باشد. از همانجا بود که دوستان محبت کردند و نامه ای نوشته ایم به مرکز پژوهش های مکتوب (نامه نگاری های مکرر و پیوسته) تا اینکه بعد از یک سال و نیم متوجه شدند روزی به نام روز نظامی باید در تقویم باشد و خداراشکر سال آینده 21 بهمن ماه روزی به همین نام در تقویم خواهد بود. بر اساس این اسناد و مدارک بود که گفتم ما انتخاب شدهایم.
دکتر محمد سریر هم درباره تحلیل موسیقایی این اثر توضیحاتی ارائه داد: به نظر من این اثر یک محصول هنری تازه است. در این عرصه کارهای زیادی انجام شده اما من کاری به این شکل را تا امروز نشنیده بودم. هم از نظر کمپزیسیون هم به لحاظ ترکیب، هم از منظر آوازی و اینکه شعر چگونه بیان شود. در مورد قطعات آلبوم باید بگویم اجرا همراه با ارکستر کار سهل و ممتنعی است. چون باید وقت زیادی گذاشته شود و میشود آن را با چهار ساز اجرا کرد و چیزی هم روی آن خواند و سر و ته قضیه را هم آورد و چندان هم خود را مسئول نکرد. وقتی شما این کار را به یک ارکستر بزرگ ببرید، چشم ها میروند تا روی نقطه ای انگشت بگذارند و در حقیقت کار مسئولانه تر است. بنابراین کار به لحاظ کیفی خیلی ارزشمند است و از یک نگاه علمی برخوردار است. در بخش آوازی به خصوص این نوع در این اشعار که ویژگی ها و پیچیدگی های خاصی دارند میتواند یک دام باشد چراکه موسیقی باید نزدیک به آن دوره زمانی که میشود قرن هشتم باشد. نزدیک شدن به آواز آن دوره کار بسیار سختی است. با این توضیح موسیقی که برای این بخش انتخاب شد تمهید خوبی بود.
در ادامه نوبت به دکتر علی اصغر دادبه رسید تا از نظامی و اهمیتش در عرصه ادب و فرهنگ ایران بزرگ بگوید. او گفت: اجازه دهید با همان دو بیت نظامی که اساس و اصل حرف هایی است که میزنیم و خواهیم زد سخن را آغاز کنم: «همه عالم تن است و ایران دل/ نیست گوینده زین قیاس خجل/ چون که ایران دل زمین باشد/ دل ز تن به بود یقین باشد»خوشحالم که آقای سلطانی حرف هایی در حوزه خودشان زدند که حرف دل هر ایرانی بود.
او با اشاره به تاثیری که مشاهیری چون نظامی بر حکمت ملی ایران داشته اند افزود: حکمت ملی ما، حکمتی که سهرودی شهید از آن سخن میگوید، حکمتی که با فردوسی در این سوی تاریخ ما آغاز میشود و با نظام استمرار پیدا میکند فقط در این زبان متجلی شده است و اگر بدون هر گونه تعصب دقت کنیم خواهیم دید که ابوسعید ابوالخیرها، عین القضات ها، احمد غزالی ها و تمام بزرگان ادب نظیر مولوی ها و حافظ ها در این زبان و در این ظرف آنچه را که باید بگویند گفته اند. وقتی نظامی بزرگ میگوید همه عالم تن است و ایران دل بیهوده سخن نمیگوید.
لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر شناخته شده هم با اشاره به لزوم حمایت از آثار هنری توضیح داد: همه ما باید این کار را بخریم. دوستان سی دی گفت و شنید را به من هدیه دادند. اما من یک کار میخرم و آلبومی که بازش کرده ام را دست دوم میفروشم. چاپ کتاب و تولید آلبوم موسیقی هر چه هست مثل بچه ای است که به دنیا میآید و واقعا کار فوق العاده ای است. تولدی است. نه فقط برای آن کسی که آن را به وجود آورده بلکه تولدی برای یک فرهنگ است. من به شما برای تولید این کار مهم تبریک میگویم. قطعاتی که شنیدم را خیلی ماهرانه ارکستراسیون کردید. قسمت ایرانی کار را با واریاسیون های زیادی همراه بود. خیلی زیبا و هیجان انگیز بود. امیدوارم روزی ما در ایران یک ارکستر در سطح جهانی داشته باشیم و بتوانیم چننین کارهایی را اجرا کنیم و مجبور نباشیم برای ضبط این آثار به کشورهای دیگر برویم. امیدوارم این کار در تالار وحدت اجرا شود و مردم آن را زنده گوش دهند. به خواننده های کار هم تبریک میگویم به این اثر را به صورت دوئت خواندند. دکلمه یارتا یاران برادر عزیزم که هم نقاش است هم نویسنده و هم بازیگر خیلی زیبا بود. من همیشه میگویم خدا همه زیبایی ها را بالای سر تو ریخته و آنها به تو رسیده اند. البته هر اثری در هر جای دنیا که ساخته میشود عده ای از آن خوششان میآید و عده ای نه. میگویند آنچه امروز دوست نداری ممکن است فردا عاشقش شوی و آنچه امروز عاشقش هستی را ممکن است فردا دوست نداشته باشی. آقای سلطانی شما آهنگساز ایرانی هستید که به فرهنگ ما خدمت کردید . امیدوارم بقیه هم این کار را بکنند. با وجود آنکه وزارت ارشاد به هنرمندان کمک نمیکند کار بسازند و در سطح جهانی آن کارها را ارائه دهند لااقل خودمان برای مملکت خودمان این فداکاری را انجام دهیم.
در آیین رونمایی از آلبوم گفت و شنید علاوه بر پیمان سلطانی(آهنگساز)، غلامرضا رضایی (خواننده)، سعید ادیب (خواننده) و یارتا یاران(خوانش اشعار) چهره های ادبی و هنری نظیر دکتر محمد سریر، دکتر علی اصغر دادبه، دکتر عابدی، استاد علیاکبر شکارچی، لوریس چکناواریان، دکتر شفیعی، خانم حاجی زاده، پوریا اخواص، امیر اثنی عشری حضور داشتند.
«گفت و شنید» از سوی انتشارات جامه دران منتشر شده و کمیته ملی ایکوم ایران این آلبوم را مورد حمایت معنوی قرار داده است.
تاریخ انتشار : شنبه 10 مهر 1395 - 04:15
افزودن یک دیدگاه جدید