برنامه یاد بعضی نفرات
 
به سرپرستی «مجید درخشانی» و با خوانندگی «اشکان کمانگری»
گروه خورشید قطعات خاطره‌انگیز چاوش را اجرا کرد
موسیقی ما - در سومین روز از سی‌ویکمین جشنوارهٔ موسیقی فجر، گروه موسیقی «خورشید» به سرپرستی «مجید درخشانی» در حالی روی صحنه رفت که دو خواننده از دو نسل، این هنرمند را همراهی می‌کردند. در بخشی از اجرای گروه خورشید، «مظفر شفیعی» این آهنگساز و اعضای گروهش را همراهی می‌کرد و در بخشی دیگر از برنامه، «اشکان کمانگری» خوانندهٔ جوان به اجرای قطعات پرداخت.

در این کنسرت که شنبه شب در ساعت ۱۸:۱۵ آغاز شد؛ گروه «خورشید» قطعاتی از آثار چاووش، گروه نوازی در دستگاه نوا و گروه نوازی در بیات ترک و دشتی را اجرا کرد. «مجید درخشانی» از شاگردان محمدرضا لطفی و اعضای اولیهٔ گروه شیداست که در تمام مدت فعالیت خود در گروه موسیقی «خورشید» دغدغهٔ زنده کردن خاطرهٔ «چاوش» را داشته است و حالا در اولین اجرایی که بعد از مدت‌ها همراه با این گروه داشته، بار دیگر تعدادی از قطعاتِ خاطره‌انگیز چاوش را اجرا کرد.

در ابتدای این برنامه، تصنیف ایرانی اثر زنده‌یاد «پرویز مشکاتیان» با شعر جواد آذر اجرا شد و پس از آن قطعهٔ ماندگار «راز سر به مهر» با آهنگسازی زنده‌یاد «محمدرضا لطفی» و تنظیم «حسین علیزاده» با شعری از حافظ به اجرا درآمد، ‌ این دو قطعه را «اشکان کمانگری» اجرا کرد. بعد از اجرای این دو قطعه، «مظفر شفیعی» - خواننده آواز ایرانی- به همراه درخشانی به روی صحنه آمد. او از محضر «اسماعیل مهرتاش» و «محمدرضا شجریان» بهره گرفته است، استاد آواز چند باری، ‌ «شفیعی» را به عنوان یکی از شاگردان برگزیده خود نام برده است؛ اما در این بخش مقدمهٔ نوا، چهارمضراب و آواز، تصنیف بی‌من مرو با شعری از مولانا و تصنیف چون جان با شعری از مولانا با آهنگسازی «مجید درخشانی» در سالن طنین انداز شد. بخش سوم نیز به گروه نوازی در بیات ترک و دشتی اختصاص داشت با صدای کمانگری اجرا شد و این خوانندهٔ جوان قطعاتی چون مقدمه، چهارمضراب و آواز، تصنیف «نه‌چندان» با شعری از سعدی و تصنیف «بودن و سرودن» بر اساس شعری از شفیعی کدکنی که همگی از ساخته‌های خود درخشانی است به اجرا درآمد.

در این برنامه علاوه بر اجرای قطعاتِ باکلام، اعضای گروه دونوازی‌هایی نیز انجام دادند. در اولین بخش کمانچه و بربت دونوازی کردند و بعد از آن «حنانه سعیدی» در دشتی تکنوازی کرد که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. از نکات این اجرا می‌توان به دوری از ارائه پیچیدگی‌هایی اشاره کرد که با موسیقی ایرانی غریبه‌اند، در عوض درست بر اساس آنچه در موسیقی ایرانی مرسوم است و نمونه‌های قابل اتکای این نوع موسیقی هم گواه هستند، ملودی و ارائه نغمات دلننشین در دستور کار گروه خورشید قرار گرفته بود.

پس از پایان سه بخشی که در بروشور هم به چشم می‌حورد و ادای احترام گروه خورشید به تماشاگران حاضر در سالن، گروه به درخواست مخاطبانشان، قطعهٔ ماندگار «در خیال» که را پیش از این در حافظه صوتی مخاطبان آواز ایرانی با صدای «محمدرضا شجریان» به یادگار مانده بود را اجرا کردند.

در گروه خورشید، مهرداد ناصحی (کمانچه)، علیرضا دریانی (کمانچه)، حنانه سعیدی (قانون)، ‌نازنین غنی‌زاده (کمانچه)، سارا رضا‌زاده (تار)، حمید بهروزی‌نیا (تار)، آرش عزیزی (تار)، نگین‌زاده وکیلی (قیچک باس)، مهناز کاشانی (قیچک آلتو)، نازنین روستا (قیچک آلتو)، شیوا احمدی سپهر (عود)، امین حیدری (عود)، امین گلستانی (عود)، آرش سعیدیان (عود)، سارا مهرافشار (دف)، ‌مصطفی سامنی (دف)، هستی فرحی (تار)، نلیا صفایی (دیوان)، سحر کمالوند (بم‌تار)، زهرا رنجپور (دف)، سام خواجه‌وند (دف) نواختند.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 24 بهمن 1394 - 09:03

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود گروه خورشید قطعات خاطره‌انگیز چاوش را اجرا کرد | موسیقی ما