برنامه یاد بعضی نفرات
 
دومین نشست گروه‌های حاضر در جشنواره برگزار شد
کیوان ساکت: چرا بودجه جشنواره فیلم چندین برابر جشنواره موسیقی است؟
سالار عقیلی: در سال‌های اخیر با افت کیفی، هیچ هنرمند شناخته شده‌ای راضی به حضور در جشنواره نبود
پری زنگنه: اجرا در کنار خوانندگان نابینا و کودکان برایم مایه دلگرمی است
نوید دهقان: با 16 کمانچه تلاش می‌کنیم چندصدایی در موسیقی ایرانی را تجربه کنیم

موسیقی ما -‌ در ادامه‌ی نشست‌های اجراهای سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر،‌ نشست خبری کنسرت گروه «وزیری» به سرپرستی کیوان ساکت و خوانندگی سالار عقیلی، گروه «مهرنوا» به سرپرستی «نازلی بخشایش» و خوانندگی «پری زنگنه» و همچنین گروه «کمانچه‌نوازان» به سرپرستی «نوید دهقان» در تالار وحدت تهران برگزار شد.
 
در ابتدای این نشست «کیوان ساکت» از رویکرد متفاوت جشنواره امسال خبر داد و با توجه به فهرست هنرمندان دعوت شده و هیأت داوران، نوید برگزاری جشنواره‌ای متفاوت را داد. به همین خاطر است که او پیشنهاد می‌دهد یک بسته‌ ویژه صوتی و تصویری از تمامی فعالیت‌های آن انجام شود: «بنده در جلسات خصوصی که با آقایان ریاحی و نوربخش داشتم، متوجه شدم که جشنواره موسیقی فجر امسال نشانگر یک اتفاق هنری بزرگ است که می‌تواند هر ساله به وقوع بپیوندد. جشنواره موسیقی فجر می‌تواند به عنوان یک اتفاق هنری باکیفیت، هم‌راستا با جشنواره‌هایی نظیر فیلم فجر حرکت کند.»
 
«کیوان ساکت» می‌گوید که موسیقی تأثیر انکارناپذیری دارد و با این حال بودجه جشنواره از سال گذشته کمتر است: «با این اهمیتی که موسیقی در جامعه و جهان دارد، چرا بودجه جشنواره باید سال به سال کمتر شود و در مقایسه با جشنواره فیلم، چرا بودجه‌ آن ده‌برابر کمتر است؟ در این صورت، چه‌طور می‌توانیم انتظار داشته باشیم که هنرمندان حرفه‌ای با تمام توان خود در جشنواره حضور داشته باشند؟ به اعتقاد من مسئولیت این موضوع به عهده دبیر یا مدیر جشنواره نیست، بلکه ارتباط مستقیمی به سیاست‌گذاران بودجه جشنواره دارد که باید بیشتر و بهتر از اینها به فکر ماجرا باشند. به خاطر همین بودجه‌ اندک است که من و دیگر اعضای گروه وزیری ساعت‌ها جلسه گذاشتیم تا با توجه به این بودجه اندک، راهی بیندیشیم که بتوانیم برنامه‌ای مناسب اجرا کنیم؛ به خصوص اینکه من همواره خواستار حضور هنرمندان حرفه‌ای عرصه موسیقی -چه در حوزه موسیقی ایرانی و چه در حوزه موسیقی غربی- در جشنواره بودم.»
 
او می‌گوید با توجه به تمام همکاری‌هایی که حمیدرضا نوربخش به عنوان مدیر جشنواره انجام داده، باید بودجه‌ی این رخداد، با اهمیتِ واقعه‌ای چون پیروزی انقلاب تناسب داشته باشد. این آهنگساز و نوازنده همچنین عقیده دارد که برای این دوره از جشنواره یک برنامه ویژه تدارک دیده که بر اساس آن قطعاتی با ترکیبی از سازهای کلاسیک غربی به همراه سازهای ملی ایران و سازهای مربوط به موسیقی مناطق کشورمان از جمله دُهل و سُرنا برای مخاطبان ارائه می‌شود:‌ «این کنسرت یک رپرتوار کاملاً متفاوت است که طی این سال‌ها به دنبال اجرای آن بودم؛ هرچند که اگر بودجه‌ بیشتری در اختیارمان باشد، می‌توانیم برنامه بهتری را برگزار کنیم. ما تلاش خواهیم کرد برنامه‌ای ارائه دهیم که در آن جان‌مایه‌های موسیقی اصیل ایرانی رعایت شود و نوگرایی و کهنه نبودن در آن مشهود باشد.»
 
در ادامه‌ این نشست که گه‌گاه با تنش‌هایی نیز همراه شد، «سالار عقیلی» که با تأخیر در این برنامه حاضر شده بود، به این مسأله اشاره کرد که سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر با مدیریت «حمیدرضا نوربخش» و «حسن ریاحی» برگزار می‌شود که هر دو نقش مهمی در موسیقی ایران دارند: «من قبل از حضور در این رویداد موسیقایی، تحقیقات فراوانی درباره‌ی آن انجام دادم و به این نتیجه رسیدم که تفکر خوبی در این دوره از جشنواره حکم‌فرما است و جشنواره کیفیت بالاتری دارد.‌ کما اینکه این مسأله را در آئین رونمایی نیز می‌شد دید که برای اولین بار چند ماه قبل از برگزاری جشنواره انجام شد و مردم و جامعه‌ی موسیقی نیز از آن استقبال بسیاری کردند. به اعتقاد من، تمامی اینها ناشی از توانایی و مدیریت خوب جشنواره است و امیدوارم همگی با هم بتوانیم جشنواره‌ای به مراتب بهتر از سال‌های گذشته برگزار کنیم.»
 
او با بیان این مطلب که در سال 83 همراه با استاد محمد موسوی یک بار در جشنواره حضور داشته و علاوه بر آن، یک بار هم همراه با گروه «راز و نیاز» در جشنواره حاضر شده، گفت:‌ «از یک زمان به بعد جشنواره موسیقی بسیار افول کرد و از آنجا که کیفیت لازم را نداشت، هیچ هنرمند شناخته‌شده‌ای در آن حضور پیدا نمی‌‌کرد و به همین خاطر بیش از گذشته رو به نزول رفت؛ اما حالا این تابو با دعوت دوستان جشنواره و گروه «وزیری» به سرپرستی کیوان ساکت شکسته شد و من این افتخار را دارم که می‌توانم با گروه «وزیری» کنسرتی را در چارچوب جشنواره موسیقی فجر اجرا کنم.»
 
او در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: «جشنواره موسیقی و فیلم فجر مکمل هم هستند و خوشبختانه این حس مکمل بودن در این دوره از جشنواره احساس می‌شود. اتفاقاً دلیل شرکت من هم دقیقاً بر همین مبنا است، چون فکر می‌کنم جشنواره امسال حرفی برای گفتن دارد. به هر حال امیدوارم بتوانم در اجرای جشنواره، برنامه خوبی را به مخاطبان ارائه دهم.»
 
در ادامه این نشست «نازلی بخشایش» (سرپرست گروه موسیقی «مهر نوا») درباره‌ برنامه‌ای که قرار است در جشنواره موسیقی فجر به خوانندگی «پری زنگنه» داشته باشند، گفت: «همکاری من با خانم پری زنگنه از سال ۷۷ شروع شد و از همان سال این همکاری در حوزه‌های مختلف ادامه پیدا کرد؛ به طوری که ما در جشنواره‌های «گل یاس» و رویدادهای دیگر، اجراهای متعددی داشتیم و برای من این افتخار بزرگی است که طی این سال‌ها همکار این هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی بوده‌ام. ما در جشنواره موسیقی فجر سال ۸۶، اجرای مشترکی را با همراهی هنرمندانی چون شهلا میلانی، فریبا اسدی و سایر هنرمندان برگزار کردیم که تجربه بسیار خوبی در فضای جشنواره موسیقی فجر بود و حالا بسیار خوشحالم که امسال هم بعد از مدت‌ها دوری، می‌توانیم در بخش بانوان جشنواره کنسرتی را برگزار کنیم. البته بخش بانوان جشنواره از نظر من مشکلات زیادی دارد که امیدوارم این دوره از جشنواره بتواند مقدمه خوبی برای حل تک‌تک مشکلات این بخش در جشنواره مهمی چون جشنواره موسیقی فجر باشد.»
 
به گفته‌ی «بخشایش» در این برنامه اجرای نوآورانه و متفاوتی از موسیقی ایرانی در قالب روایت انجام خواهد شد که هر قطعه از آن دربرگیرنده داستانی است که با زبان موسیقی ارائه می‌شود. بخش اول این کنسرت، هم‌نوازی پیانو و ویولن‌سل با همراهی خانم پری زنگنه است و در بخش دوم نیز هشت خواننده نابینا به همراه هشت خواننده کودک روی صحنه حاضر خواهند شد: «در این بخش کودکان با خوانندگان نابینا همکاری خواهند داشت و قطعات فولکلوریک را اجرا می‌کنند. ما در کنسرت پیش رو از سازهای تار، کمانچه، ویولن‌سل، پیانو و سازهای کوبه‌ای استفاده کرده‌ایم که به نظر اجرای متفاوتی خواهد بود.»
 
«نازلی بخشایش» درباره‌ قطعات تکراری در این برنامه گفت: «با وجود اینکه در بسیاری از کنسرت‌ها شاهد حضور نوازندگان تکراری و قطعات تکراری هستیم، اما همواره تلاش بر این بوده که این بخش از موسیقی به طیف بیشتری از مخاطبان معرفی شود. ضمن اینکه عدم وجود تهیه‌کننده‌های خوب در برگزاری کنسرت‌های بانوان، بزرگ‌ترین ضربه را به این قبیل برنامه‌ها می‌زند. ما در شرایطی هستیم که کمبود بودجه باعث می‌شود تا اغلب گروه‌ها به فکر بازخوانی قطعات قدیمی باشند؛ چرا که اجرای آثار جدید به دلیل محدودیت‌های مالی امکان‌پذیر نیست.» او در ادامه از ساعت نامناسب اجرای بانوان و همچنین نبود صدابردار زن گلایه کرد.
 
همچنین «پری زنگنه» هنرمند پیشکسوت موسیقی نیز که به دلیل سرماخوردگی در این نشست حضور نداشت، در پیام صوتی ضمن ابراز خرسندی از حضورش در جشنواره موسیقی گفت: «همین که تعدادی از خوانندگان نابینا به همراه تعدادی از کودکان در این کنسرت حضور دارند، مایه دلگرمی همه ماست که امیدوارم برای مخاطبان نیز سودمند باشد.»
 
در ادامه‌ این نشست، نوید دهقان سرپرست گروه‌نوازی کمانچه که قرار است در جشنواره امسال حضور داشته باشد نیز گفت: «آخرین باری که به همراه گروه موسیقی «قمر» در جشنواره موسیقی فجر شرکت کردم، به سال ۸۶ بازمی‌گردد و ما بعد از این کنسرت، تقریباً هشت سال به دلایل مختلفی نخواستیم که در جشنواره حضور داشته باشیم. چون به نظرمان برای هنرمند ارزش چندانی قایل نبودند؛ اما آن چیزی که باعث شد در این دوره حضور پیدا کنیم، تغییراتی بود که در لایه‌های مختلف جشنواره دیدیم. به همین جهت این انگیزه در من ایجاد شد تا این بار بخواهیم همراه با یک رپرتوار جدید در جشنواره حضور داشته باشیم.»
 
کنسرت این گروه در دو بخش برگزار می‌شود. بخش اول تک‌نوازی کمانچه و در بخش دوم گروه‌نوازی کمانچه همراه با ۱۶ نوازنده انجام خواهد شد و برای برطرف کردن مشکلات احتمالی تلاش شده تا از کمانچه‌های یک جنس و یک مکتب استفاده شود تا مشکل کوک کمتر به چشم آید. او همچنین می‌گوید: «کنسرت گروه‌نوازی کمانچه تجربه جدیدی در گروه قمر است که بنده طی ۱۰ سال گذشته با بخشی از هنرجویان‌ام، آن را انجام می‌دادم و در این مدت سعی کردیم با استفاده از تجربه کردن چیزهای دیگر، این گروه‌نوازی را ادامه بدهیم. البته موسیقی ارکسترال در ایران با سازهای ایرانی چندان سابقه زیادی ندارد؛ اما با توجه به اینکه ساز کمانچه دارای قدمت زیادی است و از مقام بسیار بالایی در حوزه نوازندگی موسیقی ایران برخوردار است، تلاش کردیم تا با ۱۶ نوازنده کمانچه چندصدایی در موسیقی ایران به ویژه سازهای کششی را تجربه کنیم.»
 
به گفته دهقان، کنسرت گروه‌نوازی کمانچه رنگ جدیدی از موسیقی ایرانی است: «این تجربه به این جهت ارزشمند است که در دوران حاضر، چنین تجربه‌هایی بازدهی چندانی ندارد اما فضای ارزشمندی است که می‌تواند حرف‌های جدیدی برای گفتن داشته باشد.»
 
کنسرت گروه‌نوازی کمانچه به سرپرستی نوید دهقان بیست و چهارم بهمن‌ماه ساعت ۱۸ در تالار رودکی تهران برگزار می‌شود.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 دی 1394 - 17:45

دیدگاه‌ها

چهارشنبه 16 دی 1394 - 11:35

می شه حدس زد ترکیب گروه ساکت چیه دو تا سرنا چهارتا گیتار دوتا تار سه تا نقاره دو تا نی انبان یه پیانو!آش شلم شوربای شرق وغرب وشمال وجنوب !!

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود کیوان ساکت: چرا بودجه جشنواره فیلم چندین برابر جشنواره موسیقی است؟ | موسیقی ما