با نگاهی متفاوت به پیوند ترانه و موسیقی و توسط پسرعموی «سامی یوسف»
کتاب «مبانی شناخت و ساخت ترانه» به قلم «فرهاد برنجان» منتشر شد
موسیقی ما – کتاب «مبانی شناخت و ساخت ترانه» به قلم «فرهاد برنجان» منتشر شد. این موزیسین که از فعالان باسابقه این هنر است برادرزاده «بابک رادمنش»(فیروز برنجان) و پسرعموی «سامی یوسف»، خواننده سرشناس جهان اسلام، است. فرهاد برنجان در این کتاب از دیدگاه متفاوتی نسبت به ترانه و موسیقی نگاه کرده و فارغ از بحث سبک، در هفده مرحله پیوند ترانه و موسیقی را از دیدگاه متفاوتی تشریح کرده است. او همچنین در تمامی فصلهای این کتاب از مثالهای متعدد بهره برده است. مثالهایی که برگرفته از موسیقی چهار دهه اخیر ایران است و برای تشریح هرچه بهتر مباحث به کار گرفته شدهاند.
فرهاد برنجان یادداشتی را درباره کتاب مبانی شناخت و ساخت ترانه برای انتشار در اختیار سایت «موسیقی ما» قرار داده که در ادامه میخوانید:
«مبانی شناخت و ساخت ترانه (چگونگی پیوند شعر و موسیقی)
این مجموعه اولین کتاب مرجع ساخت و شناخت موسیقی ترانه است. در این کتاب طی مراحلی با چگونگی ساخت ترانه، پیوند کلام و موسیقی، تعریف ترانه و اصطلاحات صحیح اجزاء ترانه آشنا می شویم.
در ابتدا مختصری به پیشینهی ترانه پرداخته میشود و سپس با تعریفی جامع از ترانه به چگونگی پیوند کلام و موسیقی توجه میکند و سعی دارد این پدیدهی فراگیر را در هفده مرحله برای مخاطبان خود تشریح کند.
امروزه ترانه جزئی از زندگی ما محسوب میشود و آنقدر با لحظات ما پیوند ناگسستنی داشته و دارد که نویسنده را برآن داشته تا با مطالعه و بررسی دقیق از بهترین آثار نوشته شده در این فرم موسیقی آهنگسازان و ترانه سازان را با پیوند هر چه بهتر این دو مؤلفه آشنا سازد تا از این به بعد علاوه بر استفاده درست از اصطلاحات و تعابیر در فرهنگ موسیقی ترانه با ساختار صحیح آن آشنا شویم.
در موسیقی کلاسیک هر گونه موسیقی از قطعات کوچک تا بزرگ دارای فرمهایی با تعاریف مشخص هستند، پس نباید ترانه که پدیدهای کامل است ازاین ساختار به دور باشد. در موسیقی کلاسیک از کوچکترین فرم که نام دوتایی ( binary) تعریف میشود تا پیچیده ترین آنها که سونات، روندو، کنسرتو و سمفونی هستند هر کدام با شناسنامهای دقیق تعریف شده اند. بنابراین همانطور که گفته شد ترانه نیز باید دارای ساختاری مشخص باشد. با مقایسهی بهترین و معتبرترین آثاری که در میان عموم مردم محبوبیت داشته اند به ساختاری دقیق رسیدهایم و از همین مشترکات استفاده کرده و فرم کامل ترانه را استخراج کرده ایم. سپس از هنگامی که یک ترانه سروده میشود تا زمانی که به مرحلهی تنظیم می رسد گام به گام حرکت کرده ایم تا ذهن هنرمندان این عرصه را به ظرایف و نکات دستوری ساخت ترانه آشنا کنیم.
لازم به ذکر است در این مجموعه سعی بر آن نشده که محتوای کلام که با نام ترانه نامیده می شود، تعریف شود زیرا کلام در ترانه می تواند شعر کلاسیک، شعر نیمایی، شعر نو، شعر هجایی و شعر آزاد باشد اما در این کتاب همچنان ترانه نامیده می شود.»
این موزیسین همچنین برای معرفی کتاب خود تیزر تصویری را آماده کرده که در ادامه میتوانید ببینید و دانلود کنید. همچنین فرهاد برنجان در زمینه خوانندگی هم به شکل جدی فعالیت دارد و مشغول تهیه آلبومی با صدای خودش است. او همزمان با اعلام خبر انتشار کتاب خود قطعه جدیدش به نام «دیوونگی» که با آهنگسازی خودش، ترانه «مژده طالشیان»، تکنوازی پیانوی «رضا تاجبخش» و میکس و مسترینگ «مجید رضازاده» تولید کرده را برای انتشار در اختیار سایت «موسیقی ما» قرار داد. این قطعه را هم میتوانید از اینجا بشنوید و دانلود کنید.
فرهاد برنجان یادداشتی را درباره کتاب مبانی شناخت و ساخت ترانه برای انتشار در اختیار سایت «موسیقی ما» قرار داده که در ادامه میخوانید:
«مبانی شناخت و ساخت ترانه (چگونگی پیوند شعر و موسیقی)
این مجموعه اولین کتاب مرجع ساخت و شناخت موسیقی ترانه است. در این کتاب طی مراحلی با چگونگی ساخت ترانه، پیوند کلام و موسیقی، تعریف ترانه و اصطلاحات صحیح اجزاء ترانه آشنا می شویم.
در ابتدا مختصری به پیشینهی ترانه پرداخته میشود و سپس با تعریفی جامع از ترانه به چگونگی پیوند کلام و موسیقی توجه میکند و سعی دارد این پدیدهی فراگیر را در هفده مرحله برای مخاطبان خود تشریح کند.
امروزه ترانه جزئی از زندگی ما محسوب میشود و آنقدر با لحظات ما پیوند ناگسستنی داشته و دارد که نویسنده را برآن داشته تا با مطالعه و بررسی دقیق از بهترین آثار نوشته شده در این فرم موسیقی آهنگسازان و ترانه سازان را با پیوند هر چه بهتر این دو مؤلفه آشنا سازد تا از این به بعد علاوه بر استفاده درست از اصطلاحات و تعابیر در فرهنگ موسیقی ترانه با ساختار صحیح آن آشنا شویم.
در موسیقی کلاسیک هر گونه موسیقی از قطعات کوچک تا بزرگ دارای فرمهایی با تعاریف مشخص هستند، پس نباید ترانه که پدیدهای کامل است ازاین ساختار به دور باشد. در موسیقی کلاسیک از کوچکترین فرم که نام دوتایی ( binary) تعریف میشود تا پیچیده ترین آنها که سونات، روندو، کنسرتو و سمفونی هستند هر کدام با شناسنامهای دقیق تعریف شده اند. بنابراین همانطور که گفته شد ترانه نیز باید دارای ساختاری مشخص باشد. با مقایسهی بهترین و معتبرترین آثاری که در میان عموم مردم محبوبیت داشته اند به ساختاری دقیق رسیدهایم و از همین مشترکات استفاده کرده و فرم کامل ترانه را استخراج کرده ایم. سپس از هنگامی که یک ترانه سروده میشود تا زمانی که به مرحلهی تنظیم می رسد گام به گام حرکت کرده ایم تا ذهن هنرمندان این عرصه را به ظرایف و نکات دستوری ساخت ترانه آشنا کنیم.
لازم به ذکر است در این مجموعه سعی بر آن نشده که محتوای کلام که با نام ترانه نامیده می شود، تعریف شود زیرا کلام در ترانه می تواند شعر کلاسیک، شعر نیمایی، شعر نو، شعر هجایی و شعر آزاد باشد اما در این کتاب همچنان ترانه نامیده می شود.»
این موزیسین همچنین برای معرفی کتاب خود تیزر تصویری را آماده کرده که در ادامه میتوانید ببینید و دانلود کنید. همچنین فرهاد برنجان در زمینه خوانندگی هم به شکل جدی فعالیت دارد و مشغول تهیه آلبومی با صدای خودش است. او همزمان با اعلام خبر انتشار کتاب خود قطعه جدیدش به نام «دیوونگی» که با آهنگسازی خودش، ترانه «مژده طالشیان»، تکنوازی پیانوی «رضا تاجبخش» و میکس و مسترینگ «مجید رضازاده» تولید کرده را برای انتشار در اختیار سایت «موسیقی ما» قرار داد. این قطعه را هم میتوانید از اینجا بشنوید و دانلود کنید.
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 آذر 1394 - 16:34
دیدگاهها
سلام.این کتاب رو از کجا باید تهیه کنیم استاد؟
افزودن یک دیدگاه جدید