برنامه یاد بعضی نفرات
 
برای اولین‌بار در موسیقی ایران
آلبوم دو بانوی نوزانده توسط نشر هرمس و کمپانی E.C.M منتشر می‌شود
موسیقی ما - گلفام خیام و مونا مطبوع‌ریاحی، به عنوان اولین هنرمندان ایرانی با شرکت E.C.M در استودیو رادیو سوئیس در قالب ضبط و انتشار یک آلبوم به تهیه‌کنندگی «مانفرد آیشر» و «رامین صدیقی» همکاری کرده‌اند که این اولین همکاری این کمپانی با یک نشر ایرانی هم بوده است.

به گزارش سایت «موسیقی ما»، طی این همکاری آلبوم «نقش» (دوئت کلارینت و گیتار کلاسیک) که سال پیش توسط این دو بانوی هنرمند در تالار رودکی روی صحنه رفت، توسط نشر هرمس به شرکت E.C.M پیشنهاد داده شد که منجر به همکاری این دو شرکت با یکدیگر شد.

البته هرمس در این سال‌ها مراوداتی با E.C.M داشته که این ارتباط فقط به اجرای زنده تعدادی از هنرمندان این شرکت در ایران محدود بوده است. رامین صدیقی، مدیر نشر هرمس در این‌باره به «موسیقی ما» می‌گوید: «در مقطع حرفه‌ای، ارتباط ما فقط در بخش اجراهای زنده بوده و علاوه برآن یک سابقه آشنایی و دوستی هم با مانفرد آیشر، صاحب شرکت E.C.M دارم. اما تابحال شرایطی برای انتشار یک کار مشترک مهیا نبوده است. علت آن هم این بود که خودم در این زمینه یک‌سری ملاحظات داشته‌ام؛ چون هم با سلیقه شنیداری ایشان آشنا هستم و هم خیلی از ایده‌های ما، با چهارچوب فعالیت‌های هرمس و E.C.M هم‌پوشانی پیدا نمی‌کردند؛ چراکه این شرکت در حوزه موسیقی سنتی و موسیقی ملل فعالیت ندارد و عمده فعالیت‌اش در حوزه موسیقی کلاسیک، معاصر و جَز است. به همین دلیل، خیلی از ایده‌هایی که برای من باارزش هم بودند را برای پیشنهاد به E.C.M ضروری نمی‌دیدم.»

«زیباترین صدا بعد از سکوت»، شعار شرکت «E.C.M» یا همان Edition of Contemporary Music است. یعنی ‌جایی که می‌گویند کارخانه‌ی رویاسازیِ موسیقی دنیاست. این شرکت بعد از گذشت 45 سال از تأسیس‌اش توانسته نبض بخش مهمی از موسیقی دنیا را در دست بگیرد و با هنرمندانی چون «کِیت جَرِت»، «یان گاربارِک»، «پَت مِتِنی» و دیگر بزرگان موسیقی دنیا همکاری کند. در این میان از بین هنرمندان ایرانی تنها «کیهان کلهر» بود که توانست دو اثر با این شرکت منتشر کند. اما شاید بتوان گفت در این سال‌ها بین‌المللی بودن هنر کیهان کلهر، کمی پررنگ‌تر از ایرانی بودن این هنرمند بوده و اگر بتوان از این چهره بزرگ بین‌المللی چشم‌پوشی کرد، عملاً می‌توان گفت این اولین همکاری شرکت E.C.M با هنرمندان ایرانی است و همچنین اولین پروژه‌ای است که با مشارکت و طرح یک شرکت ایرانی انجام شده است.

گلفام خیام و مونا مطبوع‌ریاحی حدود یک سال و نیم است که با یکدیگر همکاری می‌کنند و اولین خروجی آنها دی‌ماه سال 93 در تالار رودکی اتفاق افتاد که در پروژه‌ای به نام «نقش» دو شب قطعاتی را نواختند که خودشان ساخته بودند. در این اثر، خیام و ریاحی در عین بهره‌گیری از موسیقی بختیاری و قومی ایران، ‌فضایی مدرن هم ایجاد کرده‌اند. موسیقی که شاید خیلی نتوان سبک خاصی به آن اطلاق کرد اما به هر حال در حریم موسیقی کلاسیک ایرانی قرار می‌گیرد.

صدیقی مطمئن بوده که پروژه دوئت مونا ریاحی و گلفام خیام جزو پروژه‌هایی هستند که با سلیقه این کمپانی هم‌خوانی خواهد داشت. به همین دلیل ضبط‌هایی که از اجرای داخل سالن داشته‌اند را طبق معمول این سال‌ها برای مانفرد آیشر می‌فرستد و از او می‌خواهد آن را با دقت بیشتری گوش دهد: «این یک روند طبیعی است که وقتی کارتان را برای یک شرکت -آن هم شرکتی که 45 سال سابقه دارد- می‌فرستید، با وجود اینکه ممکن است هنرمند خیلی خوبی هم باشید، اما به دلیل مشغله‌ها اصلاً با شما تماس هم نگیرند. به همین دلیل خیلی هم امیدوارم نبودم که به دلیل دوستی با آقای آیشر، خیلی سریع نتیجه را به من خبر دهد و احتمال می‌دادم به دلیل روزهای شلوغ این کمپانی، شش، هفت ماه این پروسه طول بکشد. اما از زمانی که این کار را برایشان فرستادم، دو هفته بعد با من تماس گرفت و گفت کار را گوش کرده و خیلی جذب این رپرتوآر و نوازندگی هر دو نوازنده شده است. برای همین پیشنهاد داد هر چه سریع‌تر این اثر را ضبط و منتشر کنیم. طبیعتاً ما هم خیلی استقبال کردیم و بنا شد این کار به صورت مشترک توسط نشر هرمس و E.C.M منتشر شود و تهیه‌کنندگی آن را هم مشترکاً انجام دهیم.»

برای این پروژه تمام هماهنگی‌ها صورت می‌گیرد و طبق گفته صدیقی، پروژه در یکی از بهترین استودیوهای اروپا به نام استودیو «رادیو سوئیس» در شهر لوگانو ضبط می‌شود. این استودیو برای سه روز رزرو می‌شود و یکی از برجسته‌ترین مهندسین صدا به نام «استفانو آمریو» کار صدابرداری این پروژه را بر عهده می‌گیرد که تابه‌حال دوبار جایزه گرمی برای صدابرداری را از آن خود کرده است.

وقتی اثری ضبط می‌شود، معمولاً تدوین بعد از آن، یک فرایند طولانی است و روی نسخه نهایی هم موقع مسترینگ یک‌سری پردازش‌ها انجام می‌شود. اما طبق گفته‌های صدیقی ضبط این دوئت به این مرحله نیاز پیدا نکرد. او در این‌باره تصریح کرد: «گلفام و مونا روی قطعاتی که در این مدت ساخته بودند تسلط زیادی داشتند. به همین دلیل، کار در عرض دو روز تمام شد و ما نسخه نهایی آن را هم از استودیو دریافت کردیم. در واقع، آنچه که از میکروفون‌ها ضبط شد، برای ما حکم نسخه مستر را پیدا کرد؛ بدون نیاز به هیچ‌گونه پردازش یا مسترینگ. علاوه بر آن، به دلیل کیفیت مطلوب سالن ما عملاً چیزی به اسم تدوین نداشتیم و یک آلبوم 60 دقیقه‌ای را با استاندارهای بین‌المللی طی 18 ساعت ضبط کردیم. در حالی که در ایران به دلیل کمبود امکانات، برای ضبط هر یک‌دقیقه، زمانی در حدود 2 تا 5 ساعت صرف می‌شود. علاوه بر آن، نوازندگان تقریباً نیمی از آنچه اجرا می‌کنند را نمی‌شنوند و همه‌چیز بعد از تدوین و میکس و مسترینگ نهایی مشخص می‌شود.»

این اثر با 9 قطعه، تحت عنوان احتمالی «نقش» قرار است همزمان در نقاط مختلف دنیا منتشر شود و هر دو تهیه‌کننده توافق کرده‌اند زمانی کار انتشار یابد که به درستی دیده شود. برای همین حدود ماه آوریل -اسفند – برای پخش در نظر گرفته شده که به دلیل انتشار آثار جدید شرکت E.C.M در این ماه، هم زمان خوبی برای این شرکت است و هم برای موسسه هرمس که مصادف می‌شود با نزدیکی‌های نوروز در ایران. این آلبوم همزمان با دو کنسرت در زادگاه هر دو نشر یعنی مونیخ و تهران رونمایی خواهد شد.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 29 تیر 1394 - 14:09

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود آلبوم دو بانوی نوزانده توسط نشر هرمس و کمپانی E.C.M منتشر می‌شود | موسیقی ما