[ مجید رئوفی - دبیر سرویس پاپ ]
موسیقی ما - در پایان دومین ماه بهار، دومین ریویو روی تکآهنگهای منتشر شده ماه، آماده شده است. همانطور که در مطلب پیش هم نوشتم، قصد ما از ایجاد این ستون این است که به تکقطعات، هویت مستقلی بدهیم، کارهای چهرههای مطرح را بررسی و کارهای چهرههای نوظهور اما بااستعداد را هم معرفی کنیم. یعنی صرفاً نمیخواهیم به قطعات چهرههای درجه یک موسیقی بپردازیم. یک بار دیگر باید تاکید کنم که این نظر شخصی است و با نظر بقیه اعضای موسیقی ما احتمالا تفاوت دارد. این روند ماهانه «ریویو»نویسی روی تکآهنگها را ادامه میدهیم و از دریافت ریویوهای مخاطبان «موسیقی ما» هم استقبال میکنیم.
وقتی مازیار فلاحی بعد از موفقیت آلبوم «قلب یخی» و تکآهنگهای موفق دیگر، نام آلبوم دومش را گذاشت «لعنت به من» خیلیها تعجب کردند؛ اسم خوبی برای یک آلبوم نبود. اساساً انتخاب عناوین منفی برای یک آلبوم حتی اگر در بطن ترانه، از صنایع ادبی استفاده شده باشد، مرسوم و البته پسندیده نیست. آلبوم دوم در مجموع آلبوم موفقی نبود. اجراهای مازیار فلاحی مونوتون بودند، ملودیها از دوران اوج فلاحی فاصله داشتند. تنظیمها هم چندان نکته جدید و متفاوتی نداشتند. از همانجا، ریزشها آغاز شد و موفقترین مرد کنسرتهای سال 90 و پیش از «لعنت به من»، دیگر بیرقیب نبود. آلبوم «ماه هفتم» هم نتوانست موفقیت آلبوم قلب یخی برای مازیار فلاحی را تکرار کند. اما انگار مازیار فلاحی همچنان راه خودش را بیتوجه به این نقدها طی میکند.
به نظر من، تکآهنگ جدید هم چیزی به او اضافه نمی کند. فلاحی بعد از «لعنت به من» به «نفرین به تو» رسیده است. کسی هم نیست که به او بگوید داری با خودت چه میکنی پسر پراحساس موسیقی پاپ. وضعیت قطعه «نفرین به تو» دقیقاً مثل موقعیت امروز مازیار فلاحی عجیب و غریب است. فلاحی معشوقش را که نیست، نفرین میکند و بعد در جایی از ترانه میگوید: «من دوستت دارم با اینکه نامردی» و نهایتاً میخواند: «من موندم و هوایی که چشم به راهته». اینکه چرا هوا چشم به راه معشوق است را باید از ترانهسرای کار پرسید. ترانه در خیلی جاهای دیگر هم پیشپاافتاده و همراه با ضعف تألیف است. مثلاً مشخص نیست نقش «بخوای» در این مصرع چیست؟ «نیستی بخوای ببینی بیتو چی میکشم» یک عبارت هفت کلمهای چهار فعل دارد که در نوع خودش رکوردی است!
در قطعه همینه که هست، تنظیم میلاد ترابی که عموماً ریتمهای خیلی خوبی دارد، دقیقاً مثل آلبوم «سورپرایز»، نجاتبخش کار بوده و یک کار ماشینی پرهیجان آفریده. یعنی اگر به اجرای تکراری علیزاده و متن ضعیف امیرخانی بیاعتنا باشیم، میتوان با ریتم این قطعه به هیجان آمد. اما ترانه مهرزاد امیرخانی پر است از اشکالهای وزنی و قافیهای و معنایی. وقتی شاعر به کسی که دوستش دارد میگوید «ثانیهای میشمارمت» منظورش دقیقاً چیست؟ یا وقتی میگوید: «عاشقی بیماریه/ از حالا گریه و زاریه» نقش از حالا در مفهوم بیت چیست؟ از همه بدتر جایی است که شاعر میگوید: «حال دلم عجیبه واسم/ حالم عجیب غریبه واسم» واقعاً بیت درخشانی است، نه؟
قطعه جدید علیزاده احتمالا هیت می شود اما این قطعه کمی بنیامینی است؛ همان نقدی که اوایل کار محمد علیزاده نسبت به اجرای او بیان می شد.
-
* مینا [محسن چاوشی و سینا سرلک]
یک کار متفاوت و پرهیجان از محسن چاوشی. تنظیمی متفاوت با صداهایی جدید و رها. اگر کمی از شلوغی تنظیم کم میشد یا مثلاً اگر در مرحله میکس، صدای بیس را کمتر میکردند، کار بسیار بهتر هم میشد. ترانه متفاوت و شورانگیز حتی به زبان کردی برای مخاطب فارسیزبان، جذاب است؛ اما چه میشد اگر این ترانه به فارسی خوانده میشد و مخاطبانش کاملاً با ترانه همراه میشدند. ترکیب دونفره کار، خوب از آب درآمده و تکنیک اجرا و صداسازی سینا سرلک درخشان است و صدای شارپ او کنتراست جالبی با صدای خشدار و خسته محسن چاوشی پیدا کرده است. او هم در گامهای بالا و هم پایین موفق است و تسلطش بر صدایش عالی است. همین که از همراهی با یک خواننده پاپ نترسیده و کار خودش را کرده، قابل تحسین است. پیشنهاد من اما برای عمومیتر شدن قطعه، اجرای آن به زبان فارسی است.
بعد از یک آلبوم ناامیدکننده و تعداد زیادی تکآهنگ نه چندان موفق، قطعه «رفت که رفت» تا حدودی شنیدنی بود. سوژه ترانه و تصویرسازیها تکراریاند اما حس «رفت که رفت» خوب است. تنظیم محمد خرمینژاد هم برای «قطعهای برای رضا یزدانی» خوب و قابل قبول است. ملودیهای رضا یزدانی اما روی هر ترانهای نمینشیند و اساساً میل او به آهنگسازی در حالی که عموماً موفق نبوده، عجیب است. آهنگسازی رضا یزدانی گاهی صرفاً دکلمه نهچندان آهنگین ترانه است. این معضل، باز هم در کار جدید رضا یزدانی نمود دارد. آثار او با آن رضا یزدانی متفاوت سالهای گذشته خیلی فرق دارد و پرکاری، سایه نهچندان مطبوعش را بر سر آثار جدید او انداخته است. شعر هم درخشان نیست اما میتواند یادآور خاطرهای از شاعر و شنونده باشد. یک مصرع درخشان هم دارد: «مث برق اومد، مث باد رفت»
اگر از همه ریتمهای تکراری، تنظیمهای بدون خلاقیت و ملودیهای دمدستی موسیقی پاپ این روزها خسته شدهاید، پیشنهاد میکنم حتماً قطعه جدید فرمان فتحعلیان را بشنوید. هرچند وفاداری او به تنظیمهای دهه هفتادی کمی رنگ کهنگی به کار داده و صدای بیس در آن زیاد است، اما ملودی زیبا و عاشقانه کار، فضای آرامبخشی به شنونده هدیه میکند. اجرای خوب فتحعلیان با سازبندی کار، کاملاً همسان و متناسب است و ترکیب این دو پارامتر، معنای ترانه را به خوبی به مخاطب منتقل میکند؛ هرچند میکس و مسترینگ کار خوب نیست و صدابرداری صدای خواننده هم ضعیف است. ترجیعبند ترانه بسیار دلنشین است و با وجود اوورتورهای طولانی که در موسیقی امروز چندان باب نیست، تنوع کار باعث میشود شنونده از شنیدن چندباره کار خسته نشود. ولی شعر باز هم مشکل دارد. وقتی ترجیعبند با من شروع میشود، چرا با فعل اول شخص مفرد تمام نمیشود و شناسه «م» ندارد؟ «من از تکرار بیهوده، از این دلسردیِ حرفام/ از این حزن صدا بیزار، که دلتنگ نفسهاته»
-
* حس [حسین استیری]
در میان تکآهنگهایی که طی یک ماه گذشته دانلود کردهام، یک قطعه خیلی کارکردگرایانه ساخته و منتشر شده است؛ قطعه «حس» با صدای حسین استیری که پس از یک دوره سکوت نسبتاً طولانی دوباره به عرصه بازگشته، یک قطعه ماشینی فوقالعاده است که حس خوبی به شنونده میدهد. تنظیم خلوت و مدرن کار، فضای خوبی به کار داده اما طعم ناصر زینعلی در ملودی کار مشهود است و شباهت زیادی میان فضای این قطعه و قطعه «دارم عاشق میشم» با صدای خود زینعلی -که آن هم قطعه ماشینی خوبی بود و البته به مدد کلیپ، شنیده شد- وجود دارد. صدای استیری در اجرای پارت اول، شاید کمی ریورب میخواهد اما اجرای او کاملاً با فضای کار متناسب است. ترانه این قطعه هم با وجود نداشتن بندهای قوی، کاملاً در فضای کار است و خوشآواست. ترکیباتی مثل «شدیم مال هم/ ما به هم حس پیدا کردیم» یا «زیر نور ماه، یه نگاه/ توی آسمون سیاه» یا «ته کوچهها، ما دوتا/ بیصدا، بیهوا» روی ریتم قطعه، بسیار خوب از آب درآمده است.
سینا شعبانخانی با صدای خوبش کمی بیش از حد ما را متوقع کرده بود؛ ترانه «یار جونی» با وجود عنوان بد و نامتجانس بودن بخشهای مختلف ترانه و همچنین تقلید از نحوه اجرای احسان خواجهامیری در بعضی قسمتها، لحظات درخشان و البته تنظیم بسیار خوبی داشت. او ملودیسازِ خوبی هم هست اما ترانههایش بسیار مشکل دارند؛ هم از لحاظ مفهومی و هم از لحاظ ادبی. در تکآهنگ «چشمای مست» که ملودی متفاوتی هم دارد، شعبانخانی که خودش یکی از دو ترانهسرای کار است، میگوید: «چشمات حرفایی داره که همه دنیا غیر از من میدونن» همینطور از دنیای حرفهای معشوق هم که دقیقاً همین وضعیت را دارد، صحبت میکند اما کمی جلوتر میخواند: «وقتی میبینمت آروم میگیرم». میبینید که تناسب معنایی درستی میان این بخشهای ترانه نیست.
در بخش دیگری از ترانه هم «میمیرن» و «میگیرم» به عنوان قافیه استفاده شده که اشکال دارد. ترجیعبند قطعه هم نامتناسب است: «چشمای مست تو آروم جونمه/ اگه نباشی، خونهمون ویرونمه» ارتباط چشمان معشوق و خانه عاشق که ویرانهاش شده، برای من که روشن نیست. شاید چشمان معشوق میتوانست نور خانه خواننده باشد اما ویرانه شدن خانه او ارتباطی با چشمان مست معشوق ندارد. شعبانخانی در تکآهنگ «چشمای مست» خیلی بهتر از قبل خوانده و از احسان خواجهامیری فاصله گرفته اما در لحظاتی شبیه محمد علیزاده میخواند. البته مطمئنم که او به زودی هویت مستقل صدایی خود را خواهد یافت.
دیدگاهها
در کل، این تک ترک ها نسبت به آثار قبلی خواننده هاشون خیلی ضعیف تر بودن.
فقط چاوشی <3
زیادی به تحلیل شخصی خودتون بها میدید !!!
یعنی چی یه آلبوم ناامید کننده ؟؟ راجع به رضا یزدانی
آلبوم لعنت به من بد بوده؟؟؟نه واقعا؟قطعه های
قربون مست نگاهت
عاشقونه مترسک یه روز صافی یه روز ابری مقصر آخرین نفسام رفیق خستگی هام ...
همش برام خاطره وزیباییه
درسته قبول دارم آلبوم ماه هفتم(صرف نظر از قطعه های ماه هفتم و سرگردون(که تو برنامه بهارنارنج علیخانی عید کلیپ ساخته شدشو گذاشت) و طاقت غم) ضعیف بود و در واقع کار همون فقط یه ساله و فقط برا طرفداراش بود
در ضمن نفرین درسته بعید بود شعرش از مازیار ولی خوندن و تنظیم و آهنگ خوب بود و مورد پسند
در مورد نفرين به تو درسته كه مازيار فلاحي خيلي منفي ميخونه ولي واقعا طرفداراش راضين.با صدداي ملايمش هم همين ملودي ها به دردش ميخوره.
در مورد عليزاده هم دقيقا حرف دل منو زدي.شعر افتضاحه واقعا البته بستگي هم داره از چه زوايايي بهش نگاه كني
مينا هم كه خب من چيزي نميفهمم ولي صداي سينا سرلك آهنگو زيبا كرده البته با يك تنظيم فوق ضعيف.
سينا شعبانخاني هم صداش خوبه ولي واقعا نبايد سعي كنه مثه استاد خواجه ميري بشه چون هم صدا و هم تحريراي احسان جان منحصر به فرده ولي به شخصه با آهنگاي شعبانخاني هم خيلي حال ميكنم.
کار جدید محمد علیزاده حرف نداشت.
شعر ها هم همه فوق العاده اند و
با دقت فراوانی نوشته شده اند.
داخل همه نوشته ها الفاظ منفی به کار رفته
و از هیچ کدام به طور قطعی تعریف نشده.
مازیار بارها در مصاحبه های خودش اعلام کرده که هرگز به دنبال بخش پیچیده و فنی موسیقی نیس و بخش ساده موسیقیو دوس داره و موسیقیو حسی نگاه میکنه و نه فنی . و هیچ ادعایی هم نداره .. ما طرفدارانش هم همین مازیارو دوست داریم ..واس همینم هس ک بقول شما ب نقدها توجهی نداره .. میخاد خودش بمونه و ما هم همین خودشو دوس داریم ... چ منفی چ مثبت ، چ شاد چ غمگین .. فقط با احساس
نقد کاملآ درست و منصفانه ای بود....
وقتی ذائقه ی مخاطب امثال این تراک هاست...مخاطب حتی حاضر نیست فکر کنه به نقد... و با همین کارهای ضعیف و تکراری و خسته کننده سالن ها هم چنان پر میشن... خواننده ها هم ادامه میدن به ساخت این کارا...
پاپ واقعآ خسته کننده شده....
چقد گیر میدین شما ؟؟؟
ما توی دنیام داریم شعرهای بی معنی که هیت میشن
خب مهرزاد امیرخانی اگه غیر این بگه دیگه بهش نمیگن مهرزاد امیرخانی سبکش اینه
مثلا آهنگ هیت شده جاده یک طرفه از مرحوم پاشایی شعر بسیار ضعیفی داشت خیلی ضعیف
ولی مورد پسند واقع شد : باز سرکلاس قلبم درس عاشقی شروع شد دل دوباره زیر و رو شد
یعنی بخوای بگی خیلی بی معنیه ولی تو کنسرتا چندجای آهنگ بخصوص این قسمت همخوانی
خیلی زیادی داشت
حالا شما زیاد زحمت نکشیدید منم یه چندتا قطعه میگم تا بدونید خواننده یعنی کی
امو باند - آروم
یک آهنگ با تنظیمی فوق العاده و البته در تکرار آثار قبلی این گروه
ملودی فوق العاده ترانه با اینکه بعضی جاها کمی ضعیفه ولی خیلی خوب با ملودی مچ شده
بخصوص این قسمت " آروم نمیمونم داغون شده قلبم آسون به نفسهام پایون دادی اما "
در کل مطمینا این گروه در چند سال آینده جزو مشهور ترین ها در ایران و حتی در دنیا خواهد شد
چون پیش از این هم آثار بسیار قوی و پرطرفداری مثله " دنیامو " " منو 2 " " دوباره " " بیدارم "
" تنهایی " و ... داشته اند
امیر قرایی منش - خوبه حالم
یک کار بسیار با انرژی و زیبا که جزو معدود آثار با گیتار الکترونیک و بیس در ایرانه
ملودی ابسیار قوی تنظیم میکس و مستر عالی و ترانه بسیار امید بخش و با نشاط
این آهنگ واقعا جاش تو موسیقی کشور بخصوص با صدای بسیار دلنشین آقای منش
خالی بود ... و کاندید بهترین قطعه سال تا به این جای کار است
بهنام صفوی - تولد دوباره
این قطعه چیز قابل انتظاری از آقای " فوق العاده " نبود
ترانه ملودی ضعیف ولی تنظیم و مستر نسبتا قابل قبولی بود
درکل بهنام بعد آلبوم خیلی زیبای " فوق العاده " روند نزولی رو پشت سر گذاشته
سامان جلیلی - تمومش کن
در ادامه سبک همیشگی سامان ولی خیلی زیبا بود ... آهنگ غنی و پر از سازهای زیبا بود
و تنظیم مناسب و بدون شلوغی داشت . ملودی و ترانه عالی در کل جزو بهترین های سال بوده
محسن یاحقی - دوست دارمه
چیزی که از محسن یاحقی دهه هستاد انتظار میرفت
محسن بعد مجاز شدن دیگه اصن خوب نبود اما با این آهنگ منو امیدوار
به تکرار محسن " گله " " سقوط " " جنون " " حادثه " کرد
تنظیم خوبی داشت و ملودی و شعر قابل قبول امیدوارم همین روندو محسن پیش بگیره
بابک مافی - بارون
یک آهنگ واقعا بی نظیر و احساسی به پیش از هر چیز احساس درش حرف اول میزنه
ترانه مناسب و پرمفهوم ملووووووووووودی وحشتناک خواستنی و عالی
شده بابک مافی قدیم عالی این آهنگ من هرچه گوش میدم ازش سیر نمیشم
" بارون ببار رو اشک چشمام تا اون نبینه گریه کردمو نبینه غصه میخورم و تنهام "
این شعر واقعا زیبا و پخته است شعری که میشه واسش هزار داستان ساخت و هزاران
صحنه مجسم کرد
امیدوارم نقد کاملی بوده باشه
از مسئولین سایت تقاضا میکنم که این رویه رو به شکل مستمر و البته گسترده تر ادامه بدند
چرا که با کاهش روزافزون درک خوانندگان موسیقی پاپ از ترانه؛ و تکثیر قارچ گونه ی ترانه سرایان عمومن کم سواد، کیفیت ترانه های اجرا شده توسط خوانندگان مطرح سیر قهقرایی در پیش گرفته
و متاسفانه هیچ کس هم نیست که جلوی این جریان قد علم بکنه
ترانه های آقای مهرزاد امیرخانی توهین به شعور فارسی زبانان کل جهانه
خوب بود نقدتون کاش سطح توقع مخاطب روز به روز بالاتر بره تا خواننده هامون به جای درجا زدن و پایین اومدن پیشرفت کننو بهتر بشن
آفرین...
واقعا جای همچین نقد هایی درموسیقی ما خالی بود.اگر چنین نقدهایی نباشند گوش های ما بیش از پیش به موسیقی ضعیف عادت میکنه...
با نظری که در مورد آلبوم رضا یزدانی دادید مخالفم اگه این آلبوم ضعیفه پس چرا من از شنیدن این آلبوم سیر نمیشم؟ در مورد فرمان فتحعلیان اینو بگم که این اولین تک آهنگی است که از ایشون منتشر میشه و به اعتقاد من انتشار این تک آهنگ اتفاق جالبی تو موسیقی ما بود. ضمنا حسین استیری صدای خوبی نداره نمیدونم چرا اینقدر به ایشون اهمیت می دید.
دو سال تمام از این کمپانی به این کمپانی تماس که ترانه میگم.... ترانه می خواین؟؟؟.... اول می گفتن خوبه... اما.... اما... بعد یه مدت می گفتن نه خوب نبود.... یه بار یکیشون گفت آرایه زیاد داره... مردم نمی فهمن.... خندیدم... گفتم اگه میخوای تو گروهتون راهم ندین چرا به شعور مردم توهین می کنید.... این جا بود که گفتم.... میرم ترانه هامو میدم به دستای باد..... میرم فراری میشم از این شرایط حاد...میرم بدون گریه میرم شبیه یک مرد... ببین هوس به اسم عاشقی با من چه کرد... درد اصلی اینه که آدم این مدل ترانه های ضعیفو می بینه و حسرت می خوره....
نمی دونم نظر قبلیم ثبت شده یا نه پس یه بار دیگه می نویسم... دوساله از این کمپانی به اون کمپانی موسیقی زنگ می زنم که ترانه میگم... ترانه می خواین...اول می گفتن خیلی خوبیه .... اما... اما بعد یکی دو بار تماس می گفتن جالب نبود... یه بار یکیشون گفت آرایه زیاد داره مردم نمی فهمن... گفتم اگه می خواین تو گروهتون راهم ندین چرا به شعور مردم توهین می کنین ... آدم این مدل کارا رو که می بینه حسرت می خوره .. این جا بود که گفتم....میرم ترانه هامو میدم به دستای باد / میرم فراری میشم از این شرایط حاد/ میرم بدون گریه میرم شبیه یک مرد/ ببین هوس به اسم عاشقی بامن چه کرد
محسن چاوشی عشقه
محسن چاوشی به دلیل توانایی بالایی ک در خوندن شعر داره از وجود شعر قوی بی نیاز هست
آلبوم ناامید کننده رضا یزدانی؟خواهشا نظرتو تحمیل نکن
نقدی که به ترانه مهرزاد امیرخانی کردید. در واقع نقدی به همه کاراشه چون سر جمع پنج تا کار درست و حسابی نداره، فقط داره ملودی رو پر میکنه و صد البته ترانه های دیگشم تو قالب های هندسی متفاوت به همین شکلن
باید به این به طور خاص بپردازین چون سرعت ترانه گفتنش مثل درآمد روزانه بیل گیتس شده و سطح موسیقی رو خیلی آورده پایین.
اینو کنترل کنید لطفا
چیزی که پر واضح هستش ترانه های ضعیف این اثرات بالاست البته ترانه اقای فتحعلیان نسبت به بقیه بهتر نوشته شده, بطور کلی این بزرگترین ضعف موسیقی داخلی ماست و به جرات میشه گفت 50 درصد بار یک کار بر دوش ترانه هستش.
نگاهی بکنید به البوم پاییز تنهایی که یکی از بهترین ترانه سراهای کشور با ترانه های خیلی معمولی یک تنه باعث شده البوم گل نکنه البته این البوم کار فوق العاده ای به اسم تاوان داره که نمی تونم منکرش بشم اما بقیه ترانه های روزبه چنگی به دل نمیزنه نتیجش هم این میشه که هنوزم خیلی ها عاشقانه ها رو گوش میدن.
به سال قبل بریم ترانه د دیوونه روزبه نعمت الهی رو گوش بدیم و ببینیم چقدر ساده و خوب نوشته شده یا اهنگ ''چشمامو بستم یا یکی همیشه هست'' که چقدر با دل ادم بازی میکنه ترانه کار.
اینا ستاره ان؟خخخخخخ غیر محمد .اره ولی مهرزاد بهترینع
مینای چاوااااانننننننننننننننننم
این که گفته شده ترک محمد علیزاده سبک بنیامینی داره اصلا برای من قابل قبول نیست چون بین این ترک و کارهای بنیامین تفاوت زیادی وجود داره و تنها کوتاهی جملات باعث شده نویسنده فکر کنه که سبک سبکه بنیامین هست
یکی از مهمترین تفاوت هاشون هم توی زمینه ترانه هست ، استاد سید فرید احمدی سبک خاص خودشون دارند و جملات رو خیلی خوب کنار هم می چینند و به هم ارتباط میدند ( تنها در ترک "عشق در روز قیامت " نسبت به ترانه ایشون حس خوبی نداشتم وگرنه کارشون همیشه عالیه )
ولی امیرخانی واقعا ترانه های ضعیفی ارائه میدهد و این به نظر من بخاطر اینه که سعی میکنند ترانه های زیادی بنویسند و به همین دلیل به معنی توجهی ندارد و حتی چارچوب رو هم رعایت نمی کنند
اگر صدای محمد علیزاده نبود و ترانه خوب اجرا نشده بود کار واقعا غیرقابل تحمل بود ولیکن این توانایی محمد علیزاده رو نشون میده که کارو جمع کرده
درباره زنده یاد پاشایی هم همینطور تنها دلیل موفقیت قطعات صدای دلنشین ایشون بود که مشکلات ترانه رو می پوشوند
به هر حال حیفه که محمد علیزاده با ترانه های ضعیف کار کنه چون واقعا توانایی بالایی داره
به امید آلبوم بنیامین 94 و شاهکارهای بنیامین عزیز و البته ترانه های عالی و دلنشین استاد سید فرید احمدی
موسیقی ما خبری از آلبوم 94 ندارید ؟
با سلام
تمام آنچه در ذیل میآید نظر شخصی خودم هست:
من هم مثل خیلی از دوستان با نظر نویسنده در مورد آلبوم رضا یزدانی به شدت مخالف هستم
به نظر من سلول شخصی یک از 3 آلبوم برتر رضا یزدانی بود
اما در مورد آهنگ کردی چاوشی و سرلک
اون دوستانی که متوجه نمیشوند یا میتونند برن سرچ کنن معنیشو پیدا کنند، یا اینکه فقط با ملودی و تنظیم ارتباط برقرار کنند یا اینکه کلاً این آهنگ رو بیخیال بشوند
فرمان فتحعلیان هم که کلاً قضیهاش با بقیه فرق داره
خیلی خوشحالم که دوباره آهنگاش منتشر میشه
البته من با این قضیه که سطح عمومی شعرای پاپ پائین اومده کاملً موافقم!
مثال هم نمیزنم تا به کسی برنخوره
یه جمع بندی: موضوع نقدتون جالب و بهجا بود، اما خود نقدتون برای من جالب نبود
والسلام
مهرزاد امیرخانی رو که میشنوم حس میکنم دارن بهم فحش میدن
همین حسو موقع شنیدن کارهای محمد کاظمی و یاحا کاشانی هم دارم
اگه کار هایی که مهرزاد تو البوم محمد شعرشو گفته همینجوری باشه
دیگه سراغ محمد نمیرم!
اونجوری میشه مثل خیلی از خواننده ها که صدای خوب دارنو متن مفتی!
جای ترانه سرا های قبلی خالی:(
آلبوم رضا يزدانى نا اميد كننده بود؟
انقد سليقه اى برخورد نكنيد خواهشا
ترانه های مهرزاد امیرخانی افتضاح هست. نه انسجام معنایی داره نه حتی از نظر شعری بدون ایراد هست. متاسفم واسه خواننده هایی که به خودشون احترام نمی ذارن.
نمیدونم نمیدونم
سلول شخصی حرف میزننیکی از بهترین البومهای رضا یزدانی بود
چرا این اقای بحساب منتقد اینقدررررررررررررررر سلیقه ای حرف میزنن ؟؟؟
اقاجون رضا نیومد که کارهای عامه پسند گذشتشو دنبال کنه
البوم سلول شخصی از لحاظ ترانه و موسیقی خاص ترین کار این خواننده بود
حالا ممکنه بعضیا خوششون نیومده
همینا هستن که باعث پسرفت یک هنرمند میشن
بهتره این قشر (عام پسند) در رابطه با البوم (خاص پسند) رضا یزدانی اظهار نظر نکنن .
بهتره اینم بگم اهگهای رضا یزدانی به گوش عده ای که عادت کردن به صداهای کامپیوتری بی شمار خواننده های کلیشه ای سبک پاپ گوش کنن خوش نمیاد
اینجور افراد به صدای سازهای زنده حساسیت دارن !!! باید حتما ریتم شیشو هشتی کامپیوتری داشته باشه
شما بهتره اول سواد درستی از موسیقی داشته باشید بعد بیاید راجع به اهنگهای رضا یزدانی بحث کنید
من با سواد نیستم اما حداقل چند سال در زمینه ی موسیقی بین استادهای ساز / سلفژ / اواز کلاسیک افتخار شاگردی داشتم
بهتره اسم رضا یزدانی رو شما نیارید
عذر میخوام اینقدر صریح عرض میکنم اما احساس میکنم شما سوادشو ندارید و فقط سلیقه ی شخصی خودتونو بیان میکنید
با تشکر
توی این وانفسا من فقط چند نفر رو میشناسم که واسه ترانه اهمیت قائل اند و هر مزخرفی رو نمیخونن؛رضا یزدانی با اختلاف در صدر این گروهه و محسن چاووشی و خواجه امیری نیز؛
من با دیگر نقد ها کاری ندارم و فقط و فقط دارم از نقدر کاملا اشتباه ترانه ترکت«همینه که هست» صحبت میکنم و بس...
بنظر من که این مساله که سبک محمد علیزاده بنیامینی بوده اشتباهه.....چون دیگه هرکسی ترانه های بنیامین رو با همینه که هست مقایسه کنه متوجه تفاوت های بارزش میشه.....واما در مورد نقد چند مصراعی که گفته شد که کاملا اشتباهه : اگه عشق رو به بیماری ای تشبیه کنیم که ادم بهش مبتلا میشه و همه لحظه باهاش میاد و کسی هم که بیماره مسلما دوس نداره بیماری رو با خودش حمل کنه و همیشه در حالت زاری وجود داره این که کاملا مشخصه و همه میدونن خوب بیت «عاشقی بیماریه!/از حالا گریه و زاریه» رو اگه مصراع اول رو بگیریم شاعر این مصراع رو در برای همان زمان شروع عاشق شدنش گفته باشه معنای «حالا» هم مشخص میشه که این مصراع حال زار بیمار یا عاشق رو نشون میده که میگه «از حالا»(شروع عاشقیش و مبتلا شدن به عشق) گریه و زاریه که معنای ناراحتی وزاری شخص از عشقی که در برابرش کنترلی نداره رو نشون میده....
و اما «حال دلم عجیبه واسم/حالم عجیب غریبه واسم» در مورد مصراع اول عاشقی شخص باعث شده که تجربه ی جدیدی در قلب و دلش تجربه کنه و این تجربه و عشق برای خود شخص ناشناخته و عجیب هستش....
بنظرم در این شعر هم مهرزاد امیرخانی هنرش رو به اجرا گذاشته ولی کمی نسبت به شعر های دیگرش به تفکر بیشتری نیاز داره و این شاید اقتضای این هستش که مهرزاد امیرخانی دست به سبک جدیدی برای محمد علیزاده زده و همچنین شعر های ساده و روان ترکت های قبلیه محمد علیزاده باشه که این شعر رو بی معنی جلوه داده که اگه دقت بکار بره میبینیم چقدر مرتبط هستن ابیات این شعربا همدیگه....
با ارزوی موفقیت و سربلندی برای محمد عزیز و مهرزاد نازنین.....
آلبوم ها و سبک کاری رضا یزدانی فوق العاده است...آلبوم نا امید کننده یک نظر کاملا شخصی است...
واقعا یکی از مهمترین ارکان یک آهنگ ترانه شه. مشکلی که الان باعث افت شدید خیلی از خواننده های بزرگ دهه 50 و 60 شده. با وجود صدای فوق العاده شون. خواننده های پاپ امروزی یکمی بیشتر به ترانه ی مورد علاقه ی مردم فکر می کنن و سلیقه ی مردمو میشناسن اما بازم با این وجود شاهدیم که درصد بیشتری از آهنگا با ضعف ترانه مواجهن متاسفانه. ترانه سراهای خوبمونم اکثرا دچار تکرار شدن و با وجود ترانه های خوبی که می نوشتن شاهد کارهای ضعیف هم ازشون هستیم. حرف خیلی زیاده اما دیگه از حوصله ی این بحث خارجه.
هوادار پروپاقرص سبک ناب محمد علیزاده ام!اما حقیقتا این ترک رو درک نمیکنم!هیچ رقمه نمیتونم قبولش کنم و نقدتون رو قبول دارم
انقد ر ترانه های ضعیف شنیدیم در البوم ها و تک اهنگا که جدیدا هم که به اوج خودش رسیده فقط این رو میتونم بگم :
سرده نگاه آینه تو چشم یخ بسته من --- آوازه خون لعنتـــــــــــــــــــــــــی یه حرف تازه تر بزن
بخون از اتفاق نو از تیتر روزنامه عصر --- بســـــــــــــــــــــــه دیگه خوندن از گدا و شاهزاده تو قصر
قافیه های اقتضــــــــــــــاح ترانه ها بی آبرو --- بخون شاید با خوندنت تاریخمون شه زیرو رو
وعده های بی سرو تــــــه دوست دارم های دروووغ -- پرسه تو کوچه های حار تو پایتخت بی فروغ
بخون برای شاعری که مرگشو کسی ندید ---- برای اون پرنده ای که بی ترانه پر کشید
واسه شناسنامه ای که منتظر یه اسم شده --- بخون واسه صداقتی که این روزا طلسم شده
تا کی می خوای امید بدی بگی قشنگه انتظار --- یه حرف تازه تر بزن واسه دلای بیقرار
قافیه های افتضــــــــــــــــاح ترانه ها بی ابــــــــــــــرو
اوازه خون لعنتــــــــــــــــــــی یه حرف تازه تر بزن ...
اخ دست رو دلم گذاشتی ، کاش ترانه مینا فارسی بود اخه خیلی خیلی تووووووووووپه
واقعا واسه نویسنده ی این مطلب متاسفم
سلول شخصی ترانه ها و اهنگسازی ضعیفی داشت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خنده داره
متن آهنگ “آهنگ قدیمی” رضا یزدانی :
با یه چاقو توی کتفم میگذرونم زندگی رو
من دارم ادامه میدم خودمو به خاطر تو
این لوکوموتیوِ کهنه از تو رِیلش زده بیرون
شده بی ارتی تو خطه تو و خونه و خیابون
مثل فیلمای قدیمی همه چی سیاه سفیده
حتی رویاهای شخصی حتی خوابای ندیده
..
متن آهنگ سلول شخصی :
کف افکارمو موکت کردم که صدای سرم نره بیرون
توی اندازه های یک در یک قد سلول شخصی هلزون
طبق ژورنال های سبک جدید واسه کف پوش پارکت مُد بود
سر من با موکت آکوستیک شد سبک من برخلاف مارکت بود
تو سرم گود میشه این کلامت تو تنه ژاکتم فرو میرم
چند وقته به پیشنهاد طبیب روزه های سکوت میگیرم
روزه هایی برای آرامش صبا یوگا شبا مدیتیشن
دوری از مسلخ دیالکتیک دیدن فیلمای کارتون و اکشن
..
متن آهنگ کاشف :
مثل کشف یه جای پارکی تو توی اوج شلوغی جردن
کاش بدونی دقیقه ها بی تو چه بلایی سر من آوردن
کشف تو نقشه هامو کامل کرد من کریستف کلمب دنیاتم
نیوتون نیستم اما از وقتی تورو دیدم تو فکر چشماتم
نقش تو توی ماجرای من مثل الکل برای رازی بود
تا بتونه بخنده حتم برسه کی مثه من به مرگ راضی بود
واسه من که غریب افتادم مثه کشف بغضی تو چمدون
مثه جون تو همیشه میخوامت قدر این عشقو عاشقانه بدون
..
متن آهنگ کلاشینکف :
کلاشینکف میشم رو کتف خودم
حُکم شلیک میده اعصابم
میخوام این قصه رو قصاص کنم
جلوی چشم یک قشون آدم
رقص گوله با ریتم احساسم
تو تنم مرگ و جشن میگیره
همه ی این ترانه یک جملست
یه نفر که تو برج میمیره
..
متن آهنگ خاطرات پینه بسته :
تکان دهنده ترین قسمت تو بیداریست
اگه اجازه بدی توی خواب میمونم
برای شادی ارواح اینهمه رویا
هزار ساله که بی لب ترانه میخونم
سرم به دور خاطره های پینه بسته ی تو
شبیه فرفره های ندیده باد میچرخه
مسیر خاکی چشماتو باز گُم کردم
رسیده ام به دوراهی راین یا کرخه
..
متن آهنگ پل نیومن رضا یزدانی :
این ترانه نیست مراسم شب بدروده
ته قصه قهرمان قصمون نابوده
ته قصه عین فیلما می میره رفیق من
عین آکتورای خبره شبیه پل نیومن
..
متن آهنگ شلیک کن رفیق :
پایان ماجراست شلیک کن رفیق
تا کاوه ناکجاست شلیک کن رفیق
دستور میدهم آتش عزیز من
عالیجناب خواست شلیک کن رفیق
اجرای حکم مرک اسمش که قتل نیست
این جمله آشناست شلیک کن رفیق
..
متن ترانه آهنگ تنظیم زئوس :
بی تو به روزگاری مبتلا شدم
که اون روی سکه ی آرامشه
دارم شکم به شکم درد میکشم
تا ترانم آخر سزارین بشه
..
متن تکست آهنگ خود زنی :
خستم نگو نه شکستم نگو نه
دست منو بگیر که گُم شدم
با صورتی خونین مثل یه زندونی
به گریه نشستم نگو نه
..
متن آهنگ یه تصادف ناجور رضا یزدانی
مثه یه تصادف ناجور
توی گارد ریل اعصابم
مثه یه پتو مچاله شدم
شبو با کابوس میخوابم
صفحه ی تقویم این روزا بغض میشه تو گرامافون
رویاهامون خودکشی کردن از رو ارتفاع این بالکن
پرت میشم درون تنهایی به خودم رو کاناپه میچسبم
انقده نجیبم این روزا که همه فکر میکنن اسبم
..
متن آهنگ سمت هیچ :
توی مسیر باد رو کارناوال آب
پارو به سمت هیچ پارو به سمت خواب
این روبرو افق شکل یه بالنه
رفتم جلو دیدم چند متر تترونه
این روبرو افق پرده ی سینماست
با پخش ناقص از امواج چپ و راست
جات خیلی خالیه خیلی دلم میخواست
بودی و میدیدی چه محشری بپاست
جات خیلی خالیه خیلی دلم میخواست
بودی و میدیدی چه محشری بپاست
..
متن آهنگ سیگار پشت سیگار :
خمیازه های کش دار سیگار پشت سیگار
شب گوشه ای به ناچار سیگار پشت سیگار
این روح خسته هر شب جان کندنش غریزیست
لعنت به این خود آزار سیگار پشت سیگار
پای چپ جهان را با اَره ای بریدند
چپ پاچه های شلوار سیگار پشت سیگار
در انجماد یک تخت این لاشه منفجر شد
پاشیده شد به دیوار سیگار پشت سیگار
صد صندلی در این خط بی سرنشین کبودند
مردی تکیده بیزار سیگار پشت سیگار
این پنج پنجه امشب هم خوابگان خاکند
بدرود ِ دست و گیتار سیگار پشت سیگار
..
بازم بگممممممممممممممممممممممممممممممممممممم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
قطعه نفرین به تو برای تیتراژ میانی فیلم اسب سفید پادشاه خواننده شده و شاعر (علی ثابت قدم )شعر را از زبان الناز شاکر دوست گفته که معشوقش را نفرین میکند
اجرای تکراری محمد علیزاده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
چیزی که خیلی این ترک رو دلنشین میکنه همین اجرای جدید محمد علیزادس!!!!!!
تقریبا اکثر نقدها درست بوده به غیر از اینکه گفتید ترانه های البوم رضا یزدانی خووب نبوده که این اصلا منصفانه نیست، ممنون از توجه شما به موسیقی
نقد های ایشون متاسفانه سلیقه های شخصی بیش از اندازه واردش شده و منصفانه نیست
سلام به ملت
دوستان رو دعوت می کنم به شنیدن آهنگ زیبای (سبزه نوروز) با صدای محمد اصفهانی.
شعر خوب ، ملودی خوب ، و صدای زیبای اصفهانی از نکات بارز این موسیقی است.
اول از همه میشه مفهوم ترانه ی بنیامینی رو برای من معنی کنید؟
این ترک جزو ترک های محبوب من شده و ازش کلی انرژی میگیرم
اما در مورد ترانه میشد بهتر عمل کرد
به هرحال این هم خودش نوعی تجربه ست که در نوع خودش جالب
عالیه این بخش!
واقعا خوبه این نقد های تند و تیز برای تک آهنگ های باری به هر جهت!
لطفا ادامه بدین!
از بین تک آهنگ های این ماه فقط "مینا" چاوشی و سرلک خوب بود
آهنگ مینا فوق العاده بود با اینکه کورد نیستم اما با این کار ارتباط برقرار کردم
خسته نباشيد جناب آقاي رئوفي
كار ارزشمندي انجام ميدين و موسيقي به اين نقدها احتياج داره.اما كاش ريشه اي تر نگاه كنيد به متن در ترانه.وقتي يه خواننده محبوب فوت ميكنه و شاعرش بولد ميشه نتيجه ميشه مهرزاد اميرخاني.كسي كه نه ميدونه سلامت زبان يعني چي نه ضعف تأليف و نه تناسب و نه ... و خواننده هاي ديگه هم ميان جوگير ميشن و ازش كار مي گيرن.تو رو خدا يه نفر يه بيت درخشان و سالم از اين ايشون مثال بزنه يا از بابك صحرايي يا از ياحا كاشاني يا از ...من متاسفم براي گوشهايي كه ميتونن هم مهرزاد امير خاني بشنوند و هم يغما گلرويي و افشين يداللهي!چرا كسي متوجه نيست كه خاطراتمون از ترانه هاي درخشاني مثل "براي خواب معصومانه عشق" داره با "عكس خصوصي" و "وقتي يه باغ زخمي به أبرا چشم ميدوزه"داره از بين ميره؟؟؟چرا كسي نميفهمه امثال مهرزاد عليرغم تلاش و همتشون سواد و درك از ترانه ندارن؟يا چرا كسي نميفهمه كه نبودن ترانه هاي قوي موسيقي مون را بي معنا كرده و خالي از فكر؟من دلم ترانه خوب ميخواد ولي نيست!
یک کار فولکلوره ..یعنی چی کاشکی فارسی میخواند!!!!!!؟؟؟؟چون شما کردی یا بختیاری متوجه نمیشید باید فارسی میشد؟؟؟با این قاعده شما خب باید همه جای ایران فارسی بخوانند...پس موزیک محلی و فولک و زبان محلی چی میشه؟؟؟!!! شما ها از کجا پیداتون میشه آخه....
نقداتون عالی بود من که استفاده بردم
واااای..حالا میفهمم چرا موسیسیقیه ما انقد با رضا یزدانی مشکل داره
چرا نقد از کنسرت ایشون فقط انجام میشه
چون سردبیرشون ایشوونن پس
چون تو جشن سالانتون نمیاد باهاش اینجوری میکنید؟؟ متاسفم
البوم سلول شخصی بسیار ضعیف بود شعراش؟ ترانه سیگار پشت سیگار ضعیف بود؟
شما منتقدی یاتخریب گر؟
خدا ازتون نگذره با این تخریباتون
یا حق
مازیار به حرفای شما منتقدان محترم گوش نمیکنه چون ما ازش میخوایم...ما میخوایم که تکرار کنه کارهاش رو که البته این از نظر شما تکرار هست ولی از نظر ما طرفدارا اینا امضای مازیار هست و ما دوسش داریم...این دوگانگی در ترانه کاملا با حال و شرایط شخصیت فیلم "اسب سفید پادشاه" هم خوانی داره... اگر فیلم رو دیده بودین متوجه میشدین...که چه قدر موازی با شرایط فیلم داره پیش میره..شما هم که فقط وقتی اسم از مازیار بیارین که میخواین نقدش کنین...دستتون رو شده....موسیقی ما هم موسیقی ما قدیم...
اصولا اگه این انتقادهارو با دوستان مطرح کنیم غالبا با این جمله کلیشه ای مواجه میشیم که:
انتقاد شما شاید وارده اما این آهنگ ها ریتم محور هستند و نه کلام محور
نقدا انقدر غیر منصفانه بود که واقعا ترجیح میدم حرفی نرنم.کاش یه کم نقد کننده هاتون علم موسیقی داشتن.برای سایت شناخته شده ی شما واقعا افت داره
واقعا اين كه رو كاراي اقاي فلاحي كه اسطوره ما مازياريا هستن و چندين ساله هوادار ايشونيم عيب ميزارين و نقد اونم نه يه نقد درست و تحليل شده بلكه يه نقد بچگانه!ميكنيد نشون ميده كه ديدن موفقيت يه خواننده محبوب و مردمي براتون سخته !ما با همين اهنگا زندگي ميكنيم و تمام البوم هاي ايشونم در جاي خودش قبول داريم كسي مثل مازيار بعد ٢-٣ تا البوم انقدر اوج نگرفته...واقعا محبوبيت و مردمي بودن مازيارو نميشه انكار كرد تمام اهنگاشم احساسي و دل نشينه و ولقعا با تمام حس ميخونه خودشونم هميشه ميگن واسه اهنگاشون فرمول خاصي ندارن فقط با دلشون ميخونن واسه هوادارانشون!اگر اين نقداي شما درست بود الان بايد از هواداراي مازيار كم ميسد نه روز به روز زياد خيلي جاها مازيار اول بوده مثل دانلود نزديك به ٧ ميليون بار اهنگ اخرين نفس تو سايت راديو جوان...و....من به تمام خواننده ها اخترام ميزارم هركسي واسه هواداراش ارزش و احترامي داره پس چقد خوب ميشه به جاي نقد بيخود نظرتون بگيد نه توهين!در ضمن قطعه ي نفرين به تو از نظر هواداراي مازيار يه كار فوق العادس كه حتي هواداراي مازيار بيشتر از بقيه رفتن سينما تا صداي ايشون و اين اهنگو بشنويم...يكم با انصاف تر نقد كنيد البته برا ما مهم نيست واسه ما ها كه كمم نيستيم مازيار بهترين و بي عيبه❤️
به نظرم کسایی که به ترانه های آقای مهرزاد علیخانی گیر میدن از نسل همون هایی هستن که نمیا یوشیج رو به کشتن دادن تا سبک جدید شعر رو جا بندازه. خیلی دنبال وزن و قافیه هستید برید شاهنامه و گلستان و... بخونید
میخواستم بدونم آیا امکان داره یکم بیشتر نظر شخصیتونو مخصوصا تو موضوعهای که اطلاعات علمی کافی راجبش ندارید (مثلا مثل اون قسمتی که گفتید چرا با اینکه اول شخص هست ولی فعل "م" نداره؟!) بیشتر کنید؟ :وی
قشنگ معلومه نویسنده این مطلب هیچی از موسیقی حالیش نیست!!!!!!!
سلام
نقدتون بسیار عالی بود..به نظر من یک نقد کارشناسانه ست که یک جامعه رو میسازه و نقد شما جامعه موسیقی رو..
و اما ماها بهتره که به خاطر تعصبی که نسبت به هنرمند محبوب خودمون داریم کورکورانه نسبت به این نقد ها اعتراض نکنیم..هیچ هنرمندی بی نقص نیست
این نقد ها باعث بهتر شدن جامعه موسیقی و همچنین پیشرفت و بالا بردن کیفیت کار خوانندگان کشورمونه...ممنون از موسیقی ما
افزودن یک دیدگاه جدید