گفتوگو با حمید متبسم -آهنگساز- به بهانه اجرای کنسرت «زمستان» در 25 و 26 اردیبهشتماه
حمید متبسم: به موسیقی ایرانی مومن هستم
موسیقی ما - «حمید متبسم» در تازهترین اجرای صحنهای خود در ایران، «زمستان» را بر اساس شعری از «مهدی اخوان ثالث» 25 و 26 اردیبهشتماه با خوانندگی هادی فیضآبادی و فریبا داودی در تالار وحدت تهران اجرا میکند. متبسم دربارهی انتخاب عنوان «زمستان» برای کنسرتش میگوید: «نخستین یادهای من از شعر زمستان اخوان ثالث برمیگردد به دوران نوجوانی، به روزگاری که فصل زمستان برایم جز جلوهی دیگری از طبیعت نبود. با عطر بخاری هیزمی و یادگاری نوشتن روی بخار شیشهی پنجرهها. در آن زمان به راز کلام اخوان پی نمیبردم؛ ولی مانند زمستان دوستش داشتم. حال کلام اخوان دستمایهی اثری است که به گوش شما میرسد. زمستانی نه از آن دست که من میشناختم، زمستانی که پیامش برگرفته از رنج مردمانی بود که بهار را منتظر بودند.»
بخش اول این کنسرت با همنوازی سهتار و سازهای کوبهای آغاز میشود و با نوای دریا برای کوارتت مضرابی در مایهی نوا ادامه مییابد. متبسم این اثر را در سال 73 به مناسبت تولد دخترش -دریا- ساخته است. بخش دوم اما موسیقی آوازی است که شعر «زمستان» در مایههای اصفهان، همایون، دشتی، چهارگاه و ماهور با همخوانی فریبا داودی و هادی فیضآبادی اجرا میشود.
در چنین زمانی است که من باید از جانم، تجربهام و هر چیزی که در اختیار دارم، مایه بگذارم. البته که نیاز به فکر کردن و مطالعه دارد و البته که کار آسانی نیست. نمیشود وزنی را پیدا کرد و برای مثال بر اساس «فعولن، فعولن، فعولن، فعل» از ابتدا تا پایان قطعه را ساخت. اگر چه آنجا نیز دنیای خودش را دارد و در عین حال، دشواریهای خودش را. مثلاً اگرچه شعر فردوسی بر همین وزن است اما در هر مصرع و هر بیت، یک اتفاق در کلمه رخ میدهد و ترکیباتی که درست میکند و منظوری که میرساند، متفاوت است. برای مثال زمانی که «رودابه» را تصویر میکند یا وقتی میخواهد شب را به تصویر بکشد، میگوید: «شبی چون شبح روی شُسته به قیر/ نه بهرام پیدا نه کیوان نه تیر» انسان از این تصویری که از شب ارایه میدهد، وحشت میکند. منظورم این است که ما تمام این ابزار را داریم و ترکیب و ایجاد یک چیز نو خلق کردن وظیفهی آهنگساز است.
بخش اول این کنسرت با همنوازی سهتار و سازهای کوبهای آغاز میشود و با نوای دریا برای کوارتت مضرابی در مایهی نوا ادامه مییابد. متبسم این اثر را در سال 73 به مناسبت تولد دخترش -دریا- ساخته است. بخش دوم اما موسیقی آوازی است که شعر «زمستان» در مایههای اصفهان، همایون، دشتی، چهارگاه و ماهور با همخوانی فریبا داودی و هادی فیضآبادی اجرا میشود.
***
- * آقای متبسم به عنوان سوال اول لطفاً توضیح دهید که اصلاً چرا «زمستان» و چرا «مهدی اخوان ثالت»؟ یعنی این شعر بلند چه ویژگیای داشت که شما را به ساخت قطعهای بر اساس آن ترغیب کرد؟
- * تمام شعر در این قطعه استفاده شده است؟
- * با این وجود به نظر میرسد نوشتنِ موسیقی برای آن کار پرزحمتی بوده باشد.
- * به خصوص اینکه آهنگسازی مثل شما بخواهد به موسیقی ایرانی پایبند بماند.
- * با توجه به جهان موسیقاییتان، تجربیاتی که در موسیقی چندصدایی داشتهاید و حضورتان در خارج از کشور، این مسأله عجیب نیست؟
در چنین زمانی است که من باید از جانم، تجربهام و هر چیزی که در اختیار دارم، مایه بگذارم. البته که نیاز به فکر کردن و مطالعه دارد و البته که کار آسانی نیست. نمیشود وزنی را پیدا کرد و برای مثال بر اساس «فعولن، فعولن، فعولن، فعل» از ابتدا تا پایان قطعه را ساخت. اگر چه آنجا نیز دنیای خودش را دارد و در عین حال، دشواریهای خودش را. مثلاً اگرچه شعر فردوسی بر همین وزن است اما در هر مصرع و هر بیت، یک اتفاق در کلمه رخ میدهد و ترکیباتی که درست میکند و منظوری که میرساند، متفاوت است. برای مثال زمانی که «رودابه» را تصویر میکند یا وقتی میخواهد شب را به تصویر بکشد، میگوید: «شبی چون شبح روی شُسته به قیر/ نه بهرام پیدا نه کیوان نه تیر» انسان از این تصویری که از شب ارایه میدهد، وحشت میکند. منظورم این است که ما تمام این ابزار را داریم و ترکیب و ایجاد یک چیز نو خلق کردن وظیفهی آهنگساز است.
- * به نظر میرسد به اجرای قطعات بلند علاقه دارید؟
- * و دلیل اینکه قطعه به صورت همخوانی اجرا میشود؟
- * این قید به همخوانی در شیوهی آهنگسازیتان تأثیری نگذاشت؟
- * اجرای کنسرت فقط به دو شب محدود شده؛ چرا؟
- * با علم به این ماجرا، قطعه را ساختهاید؟
- * همراه با گروه دستان در ایران هم اجرا خواهید داشت؟
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 20 اردیبهشت 1394 - 11:12
افزودن یک دیدگاه جدید