برنامه یاد بعضی نفرات
 
گفت و گو با مهدی دلیلیان،خواننده آلبوم"خدا دلواپسم میشه":
مخارج ضبط ساز‌های زنده سنگین است
موسیقی ما - این روزها مهدی دلیلیان یکی از خواننده جوان مشغول انتشار آلبوم خود با عنوان"خدا دلواپسم میشه"  است که  آهنگسازی آن را علیرضا افکاری انجام داده  است. مهدی دلیلیان در آلبوم "خدا دلواپسم میشه" از مشاور هنری حسین غیاثی برای بخش ترانه  و علیرضا افکاری در زمینه آهنگسازی و تنظیم استفاده کرده است.این خواننده جوان این روزها در آستانه 33 سالگی است و اثر وی  شامل 10 قطعه است که اغلب آنها با ارکستر و سازهای زنده ضبط شده است.همچنین ترانه های این آلبوم را داوود رحمت الهی،حسین غیاثی ،روزبه بمانی،عسل آقا محمد جواد و ... سروده اند که از مهمترین آنها می توان به خدا دلواپسم میشه، بی هوا،برگرد به این احساس ،با من باش و ... اشاره کرد.با مهدی دلیلیان گپی زده ایم که می خوانید:
 
  • اصولا موسیقی پاپ چه ویژگی هایی دارد و موسیقی پاپ کشور ما ایا این ویزگی ها را داراست؟
  • موسیقی‌ پاپ و یا  مردمی باید توسط مردم یک جامعه پذیرفته شود ؛در همین راستا نمی توانم درصدی را برایش تعیین کنم ولی‌ تا حدودی در کشور ما این گونه است. در بعضى مواقع موسيقى پاپ به سمت و سوى اشتباه مى رود ولى بعد از مدتى راه خود را پيدا ميكند.جالب است كه همين مردم در مقطعى موزيكى را بسيار دوست دارند و همين مردم همان موزيك را پس ميزنند ، اين قضيه نشان مي دهد كه اگر موزيكى پايه و اساس درستى نداشته باشد ضمير نا خوداگاه مردم آن را تشخيص مي دهد و بعد از مدتى، جايگاه خود را از دست ميدهد.بهتر است هنر مندان در هر زمينه اى همگام با مردم ولى كمى جلو تر حركت كنند.
  • چرا بسیاری از خواننده های قدیمی و به اصطلاح پیشکسوتان ان از عرصه حذف شده اند؟
  • در عصر تکنولوژی و روابطی که در چند سال اخیر رشد تصاعدی داشت فاصله‌ای بین مردم ایجاد کرد که غیر قابل جبران بود. شاید پیشکسوتان ما نتوانستند با آن سرعتی که جوانان ما می روند پیش بروند. و در این راه از مردمی که یک روز همین پیشکسوتان سرلوحهٔ زندگی‌ شان بوده اند جا بمانند و البته متاسفم. خلق و خوى اكثر هنرمندان جوان را همين پيشكسوتان ساخته اند و نبايد يادمان برود كه ما هر چه داريم از اين استادان گرامي است. علاقه تك تك ما در دوران شكل گيريه هنرمان به اين پيشكسوتان ، سليقه و شخصيت هنريه  ما را ساخته است. شايد ما در حال حاضر ،  به روز تر از اين عزيزان باشيم، ولى ما درختان همان ريشه هستيم و شايد اين قضيه براى هنرمند قابل لمس تر باشد تا مخاطبان عام. مردم خيلى وقتها ساده تر از ان چه فكر مي كنيم به يك اثر هنرى نگاه مي كنند كه اميدوارم توجه هنرمندان به اين عزيزان بيش از پيش باشد.
 
  • موسیقی پخش شده در صدا و سیما را چگونه ارزیابی می کنید؟چه تاثیری این نوع موسیقی ها در ذایقه مردم گذاشته است؟
 
  • موسیقی‌ که به صورت آلبوم به دست مردم می‌رسد با آن‌ چیزی که در صدا و سیما می شنوند کمی‌ متفاوت است. باید این شکاف را پر کرد تا به نتیجه مطلوب تری رسید و تاثیر بهتری در ذائقه مردم گذاشت. موزيك هايى كه در صدا وسيما پخش ميشود شنونده هاى بسيارى دارد، به اين خاطر بيشتر از ان كه در ذايقه مردم تاثير داشته باشد بازار تهيه كنندگان و توليد كنندگان را داغ كرده است. بعضى از تيتراژها به قيمتهاى باور نكردنى به فروش ميروند، اينجا همان جايي است كه لطمه بزرگى به موزيك زده ميشود، چون فقط پول حرف اول را ميزند، و كارى ندارند كه اين خواننده صلاحيت خواندن را دارد يا ندارد، در بعضى موارد متاسفانه نه تنها خواننده بلكه موزيك و ترانه هم ضعيف و حتى بى ربط از موضوع فيلم است،كه اميد وارم ترتيب اثرى در اين زمينه ، داده شود.
 
  • یکی از اشکالات عمده که هم اکنون در موسیقی و بخصوص موسیقی پاپ وجود دارد عمر آهنگ ها نهایتا و در خوشبینانه تر حالت به سه ماه و شش بکشد،چرا؟
  • آن جایی‌ که تکنولوژی وارد این عرصه شد تاثیرات بسیاری روی موسیقی‌ گذاشت ساز‌ها کم کم رنگ بوی خود را از دست دادند و جای خود را به ساز‌های الکترونیک و سینتی سایزر‌ها دادند که باعث شد کم ‌کم در آلبوم‌هایی‌ که امروزه می‌شنویم از ساز‌های زنده کمتر استفاده شود. به طور مثل ساز درامز دیگر به صورت زنده ضبط نمی‌شود؛ البته ناگفته نماند که مخارج سنگین ضبط ساز‌های زنده مزید بر علت است و همچنین استودیو‌های حرفه‌ای برای ضبط این ساز‌ها محدود هستند و وقتی‌ یک تنظیم کننده می تواند با یک کامپیوتر و تعداد زیادی از نرم افزار‌های به روز دنیا با کمترین هزینه کاری را ضبط کرده و به گوش مردم برساند ؛چرا باید سختی این راه را به خود بدهد و البته همهٔ این‌ها منجر به کوتاه شدن عمر آهنگ می شود .بگذریم از شعر‌هایی‌ که به طور کاملا بی‌ حوصله نوشته می شود و بگذریم از ملودی که جواب گوی شعر نیست و نیز خواننده‌ای که حق مطلب را ادا نمی کند.
بعضی‌ وقت‌ها به روز کار کردن مانند مد روزی نو و گیراست و روزی از بین می رود همانند آهنگ‌هایی‌ که شنیدید که یک روز در همه جا شنیده می شود و روز دیگر اگر بخواهید آن را گوش کنید صدای ضبط خود را کم کرده و شاید از گوش دادن آن خجالت بکشید.
 
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 اسفند 1392 - 22:41

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

پنجشنبه 7 فروردین 1393 - 13:13

dorood be ahoma ke ba sazaye zende kar mikonid...vaghti khondam ke too albom az saze zende estefadeh mikonid.moshtagh shodam ke albom shoma ro begiram goosh konam..movafagh bashid......

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود مخارج ضبط ساز‌های زنده سنگین است | موسیقی ما