برنامه یاد بعضی نفرات
 
066309
«دکتر پریسا گلکاریان» روان‌شناس و کارشناس ارشد مشاوره خانواده در خصوص تاثیر مخرب موسیقی‌ و ترانه‌های مبتذل کنونی بر زندگی و ازدواج جوانان، گفت: موسیقی عاشقانه به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ موسیقی عاشقانه‌ای که بدبینی را و موسیقی عاشقانه‌ای که رویاهای عاشقانه را ترویج می‌کند که روش‌های زندگی صحیح عاشقانه را یاد می‌دهد.

موسیقی‌های ناهنجار، مسیر اخلاق‌گرا بودن جوان را هدف می‌گیرد
وی ادامه داد: موسیقی بر روی دستگاه عصبی و ترشحات هورمونی جوانان و نوجوانان تاثیر می‌گذارد. همچنین نیروی افسار گسیخته نوجوانی و جوانی با ریتم موسیقی هماهنگ می‌شود و اگر موسیقی‌ای که توسط جوانان گوش داده شود که بر خلاف معیارهای اخلاقی باشد، آنها را از مسیر اخلاق‌گرا بودن دور می‌کند.

گلکاریان به اثرات مثبت و منفی موسیقی اشاره کرد و در مورد اثرات مثبت آن بیان داشت: الان در جهانی زندگی می‌کنیم که هر روز پیشرفته‌تر از قبل می‌شود و همان طور که علم پیشرفت می‌کند منافع و ضررهایی نیز به همراه دارد. موسیقی، ارزشمند است و در دوره‌ای زندگی می کنیم که می‌توانیم از لحاظ درمانی برای بیماران فیزیولوژیکی و ذهنی، از موسیقی درمانی استفاده نماییم؛ حتی پای موسیقی به طب مکمل هم باز شده است.

رواج خشونت در برخی آثار موسیقایی
وی در ادامه در خصوص جنبه‌های منفی و مضرات موسیقی اظهار داشت: در گذشته شاید موسیقی این‌قدر آثار منفی و مضر در بر نداشت. یکی از این مضرات، جنبه فیزیولوژیکی آن است که به ساعت‌ها گوش دادن موسیقی با صدای بلند توسط هدفون بر می‌گردد که منجر به آسیب‌های صوتی می‌شود و تا اندازه‌ای نیز خشونت را ترویج می‌کند. این مداوم گوش دادن به موسیقی از جمله موسیقی‌های رپ، هیپ و راک، سبب از بین رفتن تمرکز نیز می‌شود و نوجوانان و جوانان به خاطر هیجانات و سنی که در آن قرار دارند و خلق و خویی که اقتضای جوانی‌شان است، بسیار تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

کلیپ‌های صوتی و تصویری مبتذل در جهت الگوپذیری جوانان تولید می‌شوند
این کارشناس ارشد مشاوره خانواده با اشاره به کلیپ‌های صوتی و تصویری موسیقایی‌، تأکید کرد: تصاویر به همراه صوت یک خواننده بسیار بر روی الگوپذیری نوجوانان و جوانان از جمله حرکات، رفتار، اخلاق، طرز لباس پوشیدن و حرف زدن‌ها تاثیرگذار است که یک خواننده برای جذابیت ویدئو کلیپش از هیچ کاری فروگذار نمی‌کند. همچنین است که برخی از این ویدئوکلیپ‌ها خشونت را نیز رواج می‌دهند.

اطلاع‌رسانی و شناخت؛ تنها راه‌ آموزش به جوانان
وی ضمن تأکید بر اطلاع‌رسانی مناسب در جهت شناخت نوجوانان نسبت به موسیقی‌های موجود، عنوان کرد: اطلاع‌رسانی مناسب همراه با تحلیل باید در حوزه موسیقی‌ وجود داشته باشد تا نوجوان و جوان نسبت به موسیقی‌های موجود شناخت پیدا کنند؛ چراکه امکان تولید و پخش موسیقی‌ها با مضامین مختلف و محتوای بدبینانه مثل افسرده کننده، غمگین و ناامیدکننده وجود دارد و ممکن است که فرد صرف لذت بردن از صدای یک خواننده خاص به یک موسیقی گوش کند.

گلکاریان اضافه کرد: ممکن است که نوسانات خلقی جوان یا نوجوان همسو با آثار موسیقی شود و خود را منطبق و هماهنگ بر یک نوع موسیقی خاص ناامیدکننده نماید.

تلقین ناامیدی در زندگی جوانان توسط آثار موسیقیایی غیراخلاقی
وی با اشاره به این مطلب که آثار موسیقایی که ناامیدی را مخصوصا از طریق محتوا ترویج می‌کند، این حس را میان جوانان تلقین می نماید به خبرنگار برنا گفت: موسیقی‌هایی که محتوای نفرین، شکایت، افسردگی و بدبینی دارند، بر روی نوجوانان به این علت که در سن دنیای نمایشی زندگی می‌کند، تأثیرات مخربی دارد. چراکه قالب‌های خاص برای یک نوجوان جذاب است و او را از لحاظ فکری به انحراف می‌کشاند.

موسیقی‌های مبتذل، مسیر ازدواج جوانان را به بیراهه می کشاند
این روان‌شناس در پایان گفت‌وگویش با برنا خاطرنشان کرد: این تأثیرات منفی موسیقی‌های مبتذل، می‌تواند شخصیت نوجوانان و جوانان و حتی مسیر زندگی و ازدواج آنها نیز تغییر دهد، کما اینکه اگر کسی در مورد بی‌وفایی یا عدم اعتماد در موسیقی تبلیغ می‌کند، ممکن است یک نوجوان، این مسائل را باور کند و به سمتی برود که نسبت به ازدواج بدبین شود یا فکر کند که اگر ازدواج نماید، عملکرد خوبی نخواهد داشت.

گفت و گو: آزاده فضلی - برنا
تاریخ انتشار : شنبه 27 شهریور 1389 - 00:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:10

موسیقی مبتذل همین خالتورهایی هستند که 90 درصد اخبار سایتتون رو تشکیل دادند،حالا هی خودتون و بزنین به اون راه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:10

موضوع جالبی بود

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:10

سلام
ما که نفهمیدیم این خانم گلکاریان دکتر هستند یا کارشناس ارشد مشاوره؟
تو رو خدا یه نگاه به مشخصات درج شده توی سایت بیندازید
چرا مردم را فریب می دهید؟ البته که ایشان را می شناسیم و فرد فعالی هستند و فارغ التحصیل کارشناس ارشد دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات می باشند. ولی لطفا مشخصات را صحیح درج کنید

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود موسیقی ما | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران