گفت و گو با سام نوبخت،نوازنده تمبک و سازهای کوبه ای:
تمبک حکم رهبر ارکستر را دارد
موسیقی ما - ماهور جاوید: در سالیان پیش هنر نواختن تنبک به شکل تکنوازی نگریسته نمیشده است. توضیح آنکه خوانندگان دو گونه بودند، یکی آوازخوانان که بر پایه ردیف موسیقی اصیل خوانندگی میکردند و دیگری تصنیف خوانها که تصنیف ها (ترکیب های ریتمیک موسیقی آوازی) را اجرا میکردند. در ضمن بودند افرادی که سرآمد هر دو (تصنیف و آواز) محسوب میشدند، مثال بارز آن استاد عبدالله دوامی است. همچنین بیشتر تصنیف خوانها ضربگیر (تنبکنواز) نیز به حساب می آمدند که هنوز آنگونه که باید به آنها اهمیت داده نمی شود.در گذشته تنبک نوازان با داشتن وضعیت اجتماعی نامطلوب عنوان موسیقی دانان سطح پایین را بر خود حمل میکردند. آنها مجبور بودند تا حقارت و اهانت و کم بهایی دیگران را به جان بخرند که متاسفانه هنوز به قوت خود باقی است:گرچه گهگاهی به تکنوازی آنها گوش فرا داده شده و میشود اما با چسباندن برچسب همراهی کننده به ایشان و از جمله شهروندان درجه دوم جهان موسیقی قلمداد میگردند. این بی اعتباری نسبت به تنبک نوازان – که در واقع کار آنها کم ارزش تر از خوانندگان و نوازندگان دیگر سازها نیست- بدبختانه از طریق بعضی هنرمندان موسیقی بیشتر دامن زده میشود؛ چه به عقیده آنان تنبک قادر نیست تا حالت های گوناگون روحی را بیان کند. مشکل اصلی را باید در انتزاعی بودن تنبک دانست.
تا اوایل این سده اساسا" تنبک به همراهی کننده ترکیبهای ریتمیک مانند تصنیف و رنگ بکار میرفت. با آمدن استادانی همچون درویش خان دیگر ترکیبهایی مانند پیش درآمد و چهارمضراب گسترش یافت.
گرچه این پیشرفتی در موسیقی ایرانی محسوب میشد، ولی به پیشرفت خود تنبک کمک شایانی ننمود. بنابراین لازم بود تا تنبک از زیر یوغ تصنیف خوانها آزاد شده و به دست نوازندگان حرفه ای تری سپرده شود تا به عنوان سازی تخصصی در نظر آید که به نظر اکثر پژوهشگران این مهم توسط روانشاد استاد حسین تهرانی (1291-1352) انجام گردید.
نواختن دور اصلی ریتم جهت پایه نگهداری موسیقی آوازی و سازی وظیفه اصلی تنبک نوازان بود. چیزی شبیه به مترونم! آنها همراهی کننده محسوب شده و بایستی در پایین مجلس می نشستند. حتی در این حالت در صورت اشتباه از طرف سایر اهل موسیقی مورد غضب آنها واقع میشدند، ولی تنبک نوازان نمیتوانستند به آسانی از آنان انتقاد کنند، زیرا ترس از دست دادن شغل خود را داشتند و فقط خود آنها بودند که می دانستند تا چه اندازه فداکاری و صبر لازم است تا کسی بتواند این همه دشواری را بر خود هموار سازد. درد دانستن این موضوع اجازه نداشتن برای بیان آن گاهی آنان را نا امید میکرد ولی خوشبختانه کینه این برخوردهای منفی باعث نشد تا از بهبودی بخشیدن به این ساز دست بردارند و تا اندازه ای هم موفق گشتند.
سام نوبخت یکی از نوازنده های تمبک معاصر است.این نوازنده جوان درباره یادگیری ساز این ساز اینگونه می گوید: متاسفانه در ساز من ؛تنبک؛معلمی که من بتوانم از آن بهره بگیرم نبود و این وضعیت مصادف شد با عزیمت ما به اصفهان و آشنایی من با جمشید محبی و شروع آمورش من با ایشون که 4ماه به طول انجامید.سپس آشنایی من با آقای محمد اسماعیلی که 2سال از او بهره بردم و از زحمات ایشون سپاسگذارم.اما آشنایی من با آقای بهمن رجبی(معلم راستین تنبک نوازی ایران) فصل جدیدی از آموزش های هنری و انسانی من رارقم زد که 80درصد موفقیت خودم در این عرصه را مدیون معلمم آقای رجبی میدانم که با هر نتی که به ما آموزش داد به ما گفت: بحث بر سر تغییر نظام تنبك نوازی است از طریق گفتار و كردار و نوشتار؛ نه توجیه یا تفسیر آن.نوبخت هم اکنون در تدارک یک تو بزرگ موسیقی محلی در بهمن ماه آمل،قائم شهر،ساری،گرگان،گنبد و اصفهان به صحنه می رود.با این هنرمند گفت و گویی کرده ایم که می خوانید:
تا اوایل این سده اساسا" تنبک به همراهی کننده ترکیبهای ریتمیک مانند تصنیف و رنگ بکار میرفت. با آمدن استادانی همچون درویش خان دیگر ترکیبهایی مانند پیش درآمد و چهارمضراب گسترش یافت.
گرچه این پیشرفتی در موسیقی ایرانی محسوب میشد، ولی به پیشرفت خود تنبک کمک شایانی ننمود. بنابراین لازم بود تا تنبک از زیر یوغ تصنیف خوانها آزاد شده و به دست نوازندگان حرفه ای تری سپرده شود تا به عنوان سازی تخصصی در نظر آید که به نظر اکثر پژوهشگران این مهم توسط روانشاد استاد حسین تهرانی (1291-1352) انجام گردید.
نواختن دور اصلی ریتم جهت پایه نگهداری موسیقی آوازی و سازی وظیفه اصلی تنبک نوازان بود. چیزی شبیه به مترونم! آنها همراهی کننده محسوب شده و بایستی در پایین مجلس می نشستند. حتی در این حالت در صورت اشتباه از طرف سایر اهل موسیقی مورد غضب آنها واقع میشدند، ولی تنبک نوازان نمیتوانستند به آسانی از آنان انتقاد کنند، زیرا ترس از دست دادن شغل خود را داشتند و فقط خود آنها بودند که می دانستند تا چه اندازه فداکاری و صبر لازم است تا کسی بتواند این همه دشواری را بر خود هموار سازد. درد دانستن این موضوع اجازه نداشتن برای بیان آن گاهی آنان را نا امید میکرد ولی خوشبختانه کینه این برخوردهای منفی باعث نشد تا از بهبودی بخشیدن به این ساز دست بردارند و تا اندازه ای هم موفق گشتند.
سام نوبخت یکی از نوازنده های تمبک معاصر است.این نوازنده جوان درباره یادگیری ساز این ساز اینگونه می گوید: متاسفانه در ساز من ؛تنبک؛معلمی که من بتوانم از آن بهره بگیرم نبود و این وضعیت مصادف شد با عزیمت ما به اصفهان و آشنایی من با جمشید محبی و شروع آمورش من با ایشون که 4ماه به طول انجامید.سپس آشنایی من با آقای محمد اسماعیلی که 2سال از او بهره بردم و از زحمات ایشون سپاسگذارم.اما آشنایی من با آقای بهمن رجبی(معلم راستین تنبک نوازی ایران) فصل جدیدی از آموزش های هنری و انسانی من رارقم زد که 80درصد موفقیت خودم در این عرصه را مدیون معلمم آقای رجبی میدانم که با هر نتی که به ما آموزش داد به ما گفت: بحث بر سر تغییر نظام تنبك نوازی است از طریق گفتار و كردار و نوشتار؛ نه توجیه یا تفسیر آن.نوبخت هم اکنون در تدارک یک تو بزرگ موسیقی محلی در بهمن ماه آمل،قائم شهر،ساری،گرگان،گنبد و اصفهان به صحنه می رود.با این هنرمند گفت و گویی کرده ایم که می خوانید:
- در ابتدا بفرمایید چطور شد به حوزه موسیقی کشیده شدید؟چرا به سمت تمبک نوازی رفتید؟
- اساتید شما چه کسانی بودند و نزد آنها چه سازی را یاد گرفته اید؟اگر دوره های دیگر هم بوده است لطفا بفرمایید؟
- سبک های مختلف تمبک نوازی را در سه دهه اخیر توضیح دهید؟
- سرآمدان این سبک های چه کسانی بودند و ویژگی های مهم آنه چه بود؟
- وضیعت تمبک نوازی اخیر یا معاصر را چگونه ارزیابی می کنید ؟
- جایگاه ساز تمبک در گروه نوازی و ارکستر ها در دو دهه اخیر به صورت است؟
- آیا به نظر شما این وضعیت برای این ساز مطلبوب است یا بیشتر جای کار دارد؟لطفا توضیح دهید؟
- چگونه شد که مدیر گروههای برنامه های موسیقی شدین؟چه هدفی داشتید؟
- اقتصاد موسیقی را چگونه ارزیابی می کنید و به نظر شما کدام یک از ارکان این بخش هزینه زیادی دارد؟
- درباره فعالیت های آینده خود توضیح دهید؟
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 دی 1391 - 00:00
دیدگاهها
چه مصاحبهٔ جالبی بود.
آقای نوبخت هم همچون هنرمندان خوش بخت دیگر هستند که دوست دارند راه طولانی رو یک شبه طی کنند. من شاهد نوازندگی ایشون با استاد لطفی در اجرای بودم، واقعا استاد لطفی آدم با لطفی هستند.
با شناخت نسبی که از کار آقای سام دارم امیدوارم تو این تور هم موفق باشند.لطفا تاریخ کنسرت تو شمال رو هم اعلام کنید
افزودن یک دیدگاه جدید