برنامه یاد بعضی نفرات
 
نمایشی از سطح بالای نوازندگی و آهنگسازی
در ستایش کنسرت گروه دیوار؛
نمایشی از سطح بالای نوازندگی و آهنگسازی
موسیقی ما – مهدی عزیزی: آن قدر ذوق زده اجرای گروه دیوار شده ام که بعد از مدت ها دوباره دست به قلم شدم تا در ستایش اجرای کم نظیر این گروه و شب رویایی که برایمان ساختند چند جمله ای بنویسم. هنوز چند ساعتی بیشتر از این اجرا نگذشته و من تحت تاثیر کنسرتی که شاید پیشتر تجربه اش را تنها در خارج مرزهای ایران تصور می کردم مشغول گوش دادن به قطعاتی هستم که مخفیانه ضبط شان کرده ام.

صادقانه بگویم از روزی که سر تمرین گروه رفتیم تا لحظه آغاز کنسرت به هیچ وجه تصور همچین اجرایی را نداشتم. در روزهایی که از نظر من موسیقی امروز ایران، از بسیاری شرایط رنج می برد، از نظر فقر خلاقیت در موسیقی و کلام و اجرا، تکراری شدن ملودی ها، تکرار واژهای های کلیشه ای ترانه ها و سطحی نگری بگیرید تا معطوف شدن حواس ها و احساس ها به مخاطب و ترس تجربه های جدید و موسیقی متفاوت، گروه هایی مثل دیوار و البته تجربه چند هفته پیش گروه اوهام هوای نفس کشیدن و انرژی تازه ای برای علاقه مندان موسیقی فراهم می کنند.

تجربه حضور در چند کنسرت و اجرای ستاره های سرشناس بین المللی را دارم و از این رو با جرات می گویم موسیقی که در کنسرت گروه دیوار شنیدم اگر بهتر از بعضی هایشان نباشد چیز خاصی هم کم نداشت. در شبی که اگر اغراق نباشد بیش از یک سوم جمعیت حاضر در سالن را هنرمندان و موزیسین های نامی کشورمان نظیر آریا عظیمی نژاد، کاوه یغمایی، فریدون آسرایی، رضا یزدانی، هومن جاوید، امید حاجیلی، همایون نصیری، داود آزاد، بابک جهانبخش، حسین شریفی، مهدی فردی، علیرضا طباطبایی، بهروز پایگان و ... تشکیل می دادند اجرای گروه دیوار سطحی فراتر از مرزهای کشورمان داشت.

«راک، فانک، جاز و ... جشنواره ای از ژانرهای موسیقی با تسلط مثال زدنی» تک جمله گزارشی من از اجرای گروه دبوار است. ژانرهای کمتر تجربه شده ای در ایران؛ تا توانایی نوازنده هایی را نشان دهد که متاسفانه به دلائلی که شاید بیشترش اقتصادی باشد هنرشان پشت صدای و موسیقی خواننده های پاپ محصور شده بود و این اجرا فرصتی را برایشان فراهم آورد که آنچه واقعا از موسیقی دوست دارند اجرا کنند. موسیقی ای کمتر تجربه شده با مختصات عجیب و غریبش که از اسامی قطعات اش نظیر «مخاطب خاص» یا «سونوگرافی» بگیرید تا نواختن ملودی های و نت های دشوار اما شنیدنی و بعضا ماندگار. این چیزی بود که گروه از اجرایشان لذت می برد.

کنسرت گروه دیوار از آن اجراهایی بود که به جز ساختن یک شب خوب و خاطره ای دلپذیر برای حضار نکات قابل توجه و جدی دیگری را نیز برای مان یادآوری می کرد؛ اینکه مسعود همایونی، پویا نیکپور و بابک ریاحی پور چه هنرمندان درجه یکی هستند، اینکه یاشار و ایلیار خسروی چه نوازندگان جوان اما با استعدادی هستند که همین جا و در کشورمان با همه محدودیت هایش رشد کرده اند، اینکه اعضای اصلی این گروه توانایی اش را دارند که جا پای بزرگان تاریخ موسیقی کشورمان بگذارند و اینکه همدلی و مهارت جمع شدن و گروه شدن هنوز میان هنرمندان ما وجود دارد و البته مهمترین نتیجه اش به نظر من نمایشی کم نظیر از حس غرور و افتخار در سطحی بسیار بالا در پاسخ به نظراتی است که موسیقی غیر از موسیقی اصیل ایرانی را به مرز های چند خواننده پاپ محدود می کنند. سطح نوازندگی و آهنگسازی هنرمندانی که با وجود مشکلات فراوان - که همه کمابیش به آن واقفیم- در کشورشان مانده اند مطمئنا در اجرا گروه های نظیر دیوار خودنمایی می کند نه کنسرت های ستاره های پاپ.

و چند حسرت برای من با وجود همه اتفاق هایی خوبی که امشب افتاده باقی می ماند: اول اینکه چقدر حیف است که گروه های نظیر دیوار ، اوهام یا کامنت و ... کمتر فرصت اجرا پیدا می کنند و البته بدتر از آن کمتر شنیده می شوند و کمتر مورد حمایت قرار می گیرند.

دوم اینکه کنسرت گروه دیوار اگر خارج از مرزهای کشورمان برگزار می شد پتانسیل اش را داشت که با مخاطبان بیشتری در یک سالن بسیار بزرگتر برگزار شود. سلیقه موسیقیایی مردم ما به کدام سمت و سو رفته که در چنین کنسرت هایی با وجود برگزاری در سالن های کوچکی نظیر تالار ایوان شمس هنوز هم صندلی خالی دیده می شود؟

سوم اینکه چرا لااقل در رسانه خودمان بیشتر نتوانستیم تبلیغ برنامه را نکردیم. و آخرین حسرت برای دوستان نزدیک و هم سلیقه ام که حضور در این کنسرت را از دست دادند و نوشته من احتمالا تلنگری می شود برایشان که این فرصت های معدود را هیچ وقت از دست ندهند.

در پایان امیدوارم به زودی شاهد  یک آلبوم از ضبط صحنه ای این اجرا باشیم که قطعا حال و هوای متفاوت و پرانرژی تری از ضبط استودیویی این قبیل کارها دارد.

سری اول عکس های سعید عبداللهی از این اجرا را اینجا ببینید ....
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : جمعه 21 مهر 1391 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:45

اعضا گروه دیوار فوق العاده بودند و با اینکه پیگیر تمرین هاشون بودم... غافلگیر شدم از اجراهای زیباشون و قدرت و توانایی که در اجرای تکنیک های حرفه ایی و سلیقه بسیار عالی داشتند ...
اعضا گروه همگی از نوابغ موسیقی هستند و می توانند در سطح بین اللملی با بزرگان موزیک دنیا رقابت کنند ...
کاشک قدر این هنرمندان استثنایی این سرزمین رو بیشتر بدانیم و مورد حمایت قرار دهیم که اینان افتخارات این سرزمین هستند .
به گروه دیوار خصوصا به یاشار خسروی بعنوان سرپرست گروه " برای تشکیل این گروه حرفه ایی و کنسرت بی نظیرشون تبریک عرض می کنم و آرزوی بهترین ها را برای گروه دیوار دارم ... با تشکر از مسئولین و دست اندرکاران تهیه این کنسرت زیبا و فراموش نشدنی ...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:45

آقا مهدی عزیزی بد جوری دل ما رو سوزندی من خودم خیلی دلم می خواست بیام ولی یکی به دلیل اینکه تا حالا کاراشون رو گوش نداده بودم (حتی اون دمویی هم که گذاشتین رو نتوستم دانلود کنم) و چون امسالم درگیر کنکور هستم تنوستم بیام ولی واقعا انتظار چنین کاری رو داشتم من به واسطه کنسرت های رضا صادقی کارای مسعود هماییونی رو شنیده بودم که واقعا تو هر کنسرت از رضا که رفتم به جرات میگم که مسعود همایونی و بهنام ابطحی جلوه های کنسرت های رضا هستن با توجه به شناختم از مسعود همایونی و شناخت کمی هم از ایلیار و یاشار خسروی و بابک پورریاحی انتظار اینکه این کنسرت خیلی فراتر از حد انتظار بره رو داشتم و خوشحالم که اینطور هم شد ولی اگه چندتا از کاراشون از قبل منتشر می شد یا اینکه به صورت متداول این کنسرت ها رو بزارن واقعا میتونیم به موسیقی مون امیدوار بشیم من حتی امید اینو دارم که این گروه یک آلبوم موسیقی جمع کنن تا بتوننن توانایی واقعی شون رو به همه نشون بدن امیدوارم که به زودی دوباره کنسرت داشته باشن و من بتونم برم

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:45

وایییییی من نتونستم بیامممم واقا حسرت دارههههه......هیشکی نبود که که نگه این کنسرت عالییییی بودههههه..... راستی آقا سعید عجب عکسای نازی گرفتیننننن از صورت همه مشخص یه شب عالی و گذروندن..... امیدوارم این گروه همیشه پابرجا بمونهههه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:45

واقعا بی نظیر بودن
همشون
و به خصوص مسعود همایونی نابغه الکتریک کشور

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:45

واقعا شب فراموش نشدنی بود. بهترین نوازندهای ایران جمع باشند و کنسرت عالی نشود؟؟؟/
مرسی از همه گروه به خصوص بابک ریاجی پور عزیزم که شاهکار بود
ممنون از آقای عزیزی برای این نوشته زیبا و حمایت سایت خوب موسیقی ما از موسیقی فاخر

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:45

حتی فراتر از حد انتظار ظاهر شدن .........

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:45

لقب دیوید گیلمور وطنی برای مسعود همایونی خیلی کمه..

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:45

man too in ejraye bi nazir boodam...engar iran nabood..engar too europaaa rafte bodam concert...chi kar krdan akhe inaaa...yashar khosraviiiii sang tmom gozasht

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:45

ما هم خوشحالیم.تبریک

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:45

یعنی عالییییی بود جای همه ی اوونایی که نبودن خالی به امید اجراهای بعدی دیوارررر...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:45

جای منم خالی! اوم

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود نمایشی از سطح بالای نوازندگی و آهنگسازی | موسیقی ما