جشنواره ملی موسیقی خلاق
 
کنسرت قاف - فرهاد فخرالدینی
 
برنامه یاد بعضی نفرات
 
ضبط زنده قطعات باید به یک فرهنگ تبدیل شود
حمید متبسم در بیست و دومین نشست نقد نغمه اعلام کرد:
ضبط زنده قطعات باید به یک فرهنگ تبدیل شود
موسیقی ما - ندا انتظامی: آهنگساز آلبوم موسیقی سیمرغ در بیست و دومین نشست نقد نغمه که به بررسی این آلبوم اختصاص داشت، بر ضرورت ضبط زنده قطعات موسیقی تأکید کرد و گفت: عادت به تک نوازی و سپس میکس کردن مجزای صدای ساز‌ها با یکدیگر روح اثر موسیقیایی را تضعیف می‌کند.

متبسم با تأکید بر اینکه ضبط زنده و کامل یک قطعه باید به یک فرهنگ تبدیل شود گفت: نوآنس‌ها (شدت و ضعف اجرای نت‌ها و حالات آوازی)، احساس و تغییرات سرعت اجرای قطعه باید با نبض انسان تنظیم شود. استفاده از مترونم آفت است و اینکه در حین اجرا ملودی مقداری تند‌تر شود، روح موسیقی است.

وی در ارتباط با آلبوم موسیقی سیمرغ گفت: این آلبوم بر اساس بخش‌هایی از داستان زندگی زال از شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی نوشته شده است و ایده ساخت این قطعه سال‌ها با من بود که سال ۸۵ نوشتن آن را آغاز کردم. همچنین با کمک مشاور ادبی بهترین روایت‌های موجود از این داستان را انتخاب کردیم. با توجه به اینکه حجم ابیات زیاد بود، بخشی را که بیان کننده زنجیره داستان زندگی زال باشد و قصه از هم گسسته نشود انتخاب کردیم.

متبسم با تأکید بر اینکه این قطعه برای ترکیب بزرگی از سازهای ایرانی نوشته شده است گفت: تار، بم تار، بربط و سنتور در بخش مضرابی و در بخش سازهای کششی نی، کمانچه، قیچک آلتو و قیچک بم نقش آفرینان اصلی این قطعه بوده‌اند. در کنار این مجموعه ترکیبی از سازهای کوبه‌ای و دو خط آوازی به عنوان کر، سوپرانو، تنور و تنور تک خوان هم فعالیت داشته‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد: تنظیم این قطعه با توجه به پیچیدگی‌های شعر شاهنامه حدود سه سال و نیم طول کشید و بالاخره در سال ۸۹ نوشتن آن به پایان رسید. برای این اثر وبسایتی جامع طراحی شد که اطلاعاتی در مورد موسیقی ایران و سازهای این مجموعه در آن درج شده و به روز می‌شود. هدف از ایجاد این وبسایت این بود که سیمرغ را با سازماندهی متفاوتی که شایسته ادبیات و موسیقی فاخر ایران است به جهان معرفی کنیم.

متبسم ترکیب مقام‌ها و اصوات مربوط به فضای موسیقی مقامی را دستمایه خود برای چندصدایی کردن این آثار عنوان کرد و گفت: من از ابتدا با سازهای ایرانی آغاز کردم و این باعث شد که وسعت، امکانات و مشکلات این ساز‌ها را بشناسم و با اشراف به این موضوع قطعاتی را برای ساز‌ها بنویسم.

وی تأکید کرد: در موسیقی ما مرسوم است که آهنگساز‌ها در حقیقت ملودی سازی می‌کنند و مطلبی را که با ساز خود می‌زنند به ارکس‌تر ارائه می‌دهند و در ‌‌نهایت قطعه حس خاص یک ساز مشخص را دارد. در صورتی که لازم است ویژگی‌های سازهای مختلف شناخته شود. اصرار دارم که ساز من بر آهنگسازیم تأثیر نگذارد بلکه بر اساس روح کار اثر را طراحی کنم.

متبسم به عنوان آهنگساز آلبوم موسیقی سیمرغ اظهار داشت: این آلبوم شبیه به یک کنسرت از ابتدا تا پایان کار در تالار رودکی به صورت زنده اجرا و ضبط شد. لازم به ذکر است، سلسله نشست‌های نقد نغمه به همت مدیریت موسیقی معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار می‌شود.
منبع: 
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 شهریور 1391 - 00:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود ضبط زنده قطعات باید به یک فرهنگ تبدیل شود | موسیقی ما