علی موثقی در گفتوگو با موسیقی ما عنوان کرد:
فرقی میان موسیقی مذهبی و غیرمذهبی نیست
موسیقی ما- لی لا رضایی: از آنجایی که برخی از موزیسینها میان موسیقی مذهبی و غیر مذهبی دیوار بلندی کشیدهاند و آنها را جدای از یکدیگر تصور میکنند، موزیسینهایی نیز هستند که بر این باورند که این دو موسیقی از هم جدا نبوده و نمیتوان از موسیقی مذهبی تحت عنوان یکی از سبکهای موسیقی نام برد.
علی موثقی که خود تجربه ساخت موسیقی مذهبی را دارد در این باره به موسیقی ما گفت: در موسیقی مذهبی معمولا از سازهایی استفاده میشود که در اجرا سوز بیشتری داشته باشند. این حس سوز و گداز را از طریق سازهای کوبهای مثل طبل بزرگ به راحتی میتوان دریافت کرد. همین طور استفاده از اسنیر برای حماسی کردن کارها. ملودیکا در این میان بر خلاف آنچه که خیلیها استفاده میکنند، جایگاهی ندارد اما ترومپت میتواند حس سوز و گداز را القا کند چرا که صدایی خشک و خشن دارد و میتواند القا کننده حس غم و اندوه و جنگ و حماسه و... را به وجود آورد.
وی ادامه داد: استفاده از همان طبل ریز که در درام وجود دارد، یکی از القا کنندههای این حس هاست. مجموعا «یک ساز کوبهای بزرگ،
یک ساز کوبهای با صدایی زیرتر، یک ساز بادی برنجی مثل ترومپتو یک ساز بادی چوبی مثل کلارینت از عمده سازهایی است که در موسیقی مذهبی میتوان از آنها استفاده کرد تا حس مذهبی بودن قطعه را برسانند.
این آهنگساز در ادامه یادآور شد: معمولا» ۶/۸ استفاده میکنند و به ندرت از یک ریتم مارش که یه ریتم ۴/۴ یا چهار ضربی است، هم استفاده میکنند.
موثقی همچنین گفت: در ملودی سازی برای موسیقیهای مذهبی هم از دستگاههای محزون ایرانی بهره میگیرند که از این میان میتوان به دستگاههای همایون، گوشه اصفهان و یا شوشتری، و در ملودیهای حماسی از دستگاه چهارگاه اشاره کرد که میتوان از آنها استفاده کرد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: موسیقی مذهبی، یک موسیقی صاحب سبک نیست بلکه فقط گونهای از انواع موسیقی است که به اعتقاد من هیچ فرقی با دیگر انواع موسیقی ندارد. تنها تفاوتی که با موسیقیهای دیگر دارد، در ریتم، ملودی و سازبندیهای آن خلاصه میشود.
علی موثقی که خود تجربه ساخت موسیقی مذهبی را دارد در این باره به موسیقی ما گفت: در موسیقی مذهبی معمولا از سازهایی استفاده میشود که در اجرا سوز بیشتری داشته باشند. این حس سوز و گداز را از طریق سازهای کوبهای مثل طبل بزرگ به راحتی میتوان دریافت کرد. همین طور استفاده از اسنیر برای حماسی کردن کارها. ملودیکا در این میان بر خلاف آنچه که خیلیها استفاده میکنند، جایگاهی ندارد اما ترومپت میتواند حس سوز و گداز را القا کند چرا که صدایی خشک و خشن دارد و میتواند القا کننده حس غم و اندوه و جنگ و حماسه و... را به وجود آورد.
وی ادامه داد: استفاده از همان طبل ریز که در درام وجود دارد، یکی از القا کنندههای این حس هاست. مجموعا «یک ساز کوبهای بزرگ،
یک ساز کوبهای با صدایی زیرتر، یک ساز بادی برنجی مثل ترومپتو یک ساز بادی چوبی مثل کلارینت از عمده سازهایی است که در موسیقی مذهبی میتوان از آنها استفاده کرد تا حس مذهبی بودن قطعه را برسانند.
این آهنگساز در ادامه یادآور شد: معمولا» ۶/۸ استفاده میکنند و به ندرت از یک ریتم مارش که یه ریتم ۴/۴ یا چهار ضربی است، هم استفاده میکنند.
موثقی همچنین گفت: در ملودی سازی برای موسیقیهای مذهبی هم از دستگاههای محزون ایرانی بهره میگیرند که از این میان میتوان به دستگاههای همایون، گوشه اصفهان و یا شوشتری، و در ملودیهای حماسی از دستگاه چهارگاه اشاره کرد که میتوان از آنها استفاده کرد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: موسیقی مذهبی، یک موسیقی صاحب سبک نیست بلکه فقط گونهای از انواع موسیقی است که به اعتقاد من هیچ فرقی با دیگر انواع موسیقی ندارد. تنها تفاوتی که با موسیقیهای دیگر دارد، در ریتم، ملودی و سازبندیهای آن خلاصه میشود.
منبع:
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 آذر 1390 - 00:00
دیدگاهها
البوم سلام اقا مثل اینکه دوباره منتشر شده
موسیقی مذهبی؟
با این وضع فکر کنم تا چند سال آینده چندین سبک موسیقی تو ایران ساخته بشه و هر کدوم در خدمت یک صنف و گروه...
موسیقی فاخر!!!
موسیقی مذهبی!!!
اینجا ایرانه... :)
افزودن یک دیدگاه جدید