برنامه یاد بعضی نفرات
 
«پاپ استارز» اولین دایره المعارف موسیقی پاپ است
گفت‌وگو با ایده پرداز پاپ استارز؛
«پاپ استارز» اولین دایره المعارف موسیقی پاپ است
موسیقی ما-رسول مرشدلو: قرار است کتابی به عنوان «مشاهیر موسیقی پاپ ایران » در بازار موسیقی منتشر شود که در آن به بیوگرافی و زندگی خوانندگان و آهنگسازان موسیقی پاپ پرداخته شده است.البته این دومین باری است که چنین اتفاقی در ایران افتاده است. پیش از این یکی از دوستان به چنین کاری اقدام کرده بود که به معرفی موزیسین های پاپ پرداخته بود. افشین موسوی نیز اخیرا به چنین کاری اقدام کرده است .گفت و گویی با وی در همین رابطه انجام داده ایم:

  • از چه زمان به فکر جمع آوری این کتاب افتادید؟
یک سال و نیم پیش به ذهنم رسید کتابی درست کنم که بیوگرافی تمام هنرمند ها را در خود داشته باشد تا مرجعی باشد برای همه کسانی که به نوعی به موسیقی علاقه مندند و به دنبال شناختن کسانی هستند که در این حیطه کار می کنند..

  • استارت اصلی کار دقیقا از کی زده شد؟
از 17 فروردین 1390. تقریبا 6 ماه می شود که کارهای اجرایی آن شروع شده است.

  • قبلا هم کتابی با این مضمون در کشور ما بوده است؟
بله از سالها پیش بارها و بارها کتابهایی با این مضمون به قصد جمع آوری و تولید استارت زده شد اما به جز 1 یا 2 مورد هیچ کدام از آنها به مرحله انتهایی نرسیدکه البته به جامعیت کتاب من هم نبودند.

  • کتاب شما هم از نظر نگارش شبیه این کتاب است یا سعی کرده اید آن را ارتقا بدهید. کتابی شبیه این را آقای فرهنگ فاطمی پیش از این منتشر کرده بودند. چه اقدامی برای این کتاب کرده اید که شبیه آن نباشد؟
من تمام سعی ام را کرده ام تا کاریارائه کنم که تفاوت های زیادی با آثار قبلی داشته باشد . همین طور سعی کرده ام حتی الامکان رضایت هنرمندانی که این اثر را حمایت کرده اند راجلب کنم.

  • از بخش های مهم چنین کتابی ، عکاسی کردن است. در این خصوص مشکلی با هنرمندان نداشتید؟
بله! قسمت عکس یکی از مهمترین بخشهای کتابم بود که باید در هر شرایطی انجام می شد . هنرمندان باید همکاری می کردند تا کتابم مطابق با آنچه می خواستم می شد.اتفاقا یکی از پر خاطره ترین قسمتهای این کتاب و یا شاید زندگی من همین موضوع عکاسی شد. چرا که طی آن توانستم تک اهالی موسیقی را از نزدیک ببینم و در خصوص کارهایشان با آنها صحبت کنم.

  • ایده های کتاب چطور به ذهنتان رسید؟
هر پروژه موفقی در مرحله اجرا شکل کامل تری به خود می گیرد و مسلما کتاب من نیز از این قاعده مستثنا نبود. من حین کار در کنار هنرمندان از ایده های خود آنها نیز استفاده می کردم.

  • اولین کسی که وارد کتاب شما شد چه کسی بود و کار با او چگونه پیش رفت؟
اولین کسی که با او مصاحبه کردم امیر کریمی بود که خیلی خوب استقبال کرد. سپس دوستان موزیسین و خواننده ها یکی یکی وارد کتاب من می شدند و به بیوگرافی آنها می پرداختم.تعداد این دوستان به 20 نفر رسید. همین طور که کار پیش می رفت با هنرمندانی برخورد کردم که به نظر خودشان تافته ای جدا بافته بودند و دوست داشتند صفحه اول را به خود اختصاص بدهند. برای من شرط و شروط می گذاشتند. شرایط که آنقدر عجیب و غریب بود که نمی توانم بریتان بگویم. مثلا در یکی از این شرط ها می گفتند اگر می خوای من باشم باید فلانی نباشد یا اگر فلانی هست من دیگر نیستم و از این چیزها....

خلاصه این که مشکلات زیادی داشتم تا بتوانم کاری از پیش ببرم. نا گفته نماند که خیلی از دوستان همکاری صمیمانه داشتند. مشکلات زیادی به وجود آمد تا جایی که چند بار خواستم بی خیال شوم .چون می دیدم چند نفر از افراد معروف این حرف ها را می زنند. جالب این که روز به روز هم تعدادشان اضافه می شد و به همین دلیل هم چند بار خواستم ادامه ندهم.در ادامه تصمیم گرفتم از کسانی که با من همکاری کرده اند، تشکر کرده و بی خیال باقی قضایا شوم. اما بعداز مدتی دیدم بعضی ها خودشان تماس گرفته و پیگیر شدند .

همین باعث شد در من ایجاد انگیزه شود و دوباره کارم را از سر بگیرم. با چند نفر مشورت کردم. به قول یکی از دوستان کسانی که این گونه فکر می کردند فقط معروف بوده و حرفه‌ای نیستند. به همین دلیل بهتر است که اصلا نامشان در هیچ جایی ثبت نشود فراموش شوند. به قول دوستی دیگر رزومه هر کسی نشانگر شخصیت و جایگاه هنری اوست.

  • در ادامه و بعد از این اتفاقات کار چطور بود و چطور پیش رفت؟
همین امر باعث شد با هنرمندانی آشنا شوم که از جبر فیلتر خودشان نه من تا به حال اسمشان را شنیده بودم و نه مردم با ایشان آشنایی دارند و فقط و فقط با آثارشان زندگی می کنند.

  • نگران نیستید حذف بعضی از هنرمندان به کامل بودن کتاب لطمه وارد کند؟
من به تقدیر خیلی اعتقاد دارم. برای اینکه مردم فکر نکنند که مجموعه من یک مجموعه ناقص است، در مقدمه کتاب هم حتما قید می شود که حضور در این کتاب با رضایت خود هنرمندان بوده و کسانی که حضور ندارند، کوتاهی از طرف نویسنده نبوده، بلکه خودشان بنا به دلایلی موجه و یا غیر موجه تمایل به حضور نداشته اند.

  • تالیف کتاب کی به پایان می رسد و کی منتشر می شود؟
الان 90% کتاب تمام شده و متن های ویرایش شده را همراه با عکس های مربوطه ، با خود هنرمندان چک می کنم. فراخوانی گذاشته ام برای طراحی جلد کتاب، چون به اعتقاد من این بخش، بخش بسیار مهمی است و جالب است بدانید که تا کنون بیشتر از 50 طرح از داخل و خارج از کشور برایم فرستاده شده است. تا الان تقریبا 80 نفر در این کتاب حضور دارند و کمتر از 15 نفر باقی مانده اند. مجوز اولیه گرفته شده و فقط مجوز عکس ها مانده که تا اواخر پاییز منتشر خواهد شد.این کتاب به اسم "مشاهیر موسیقی پاپ ایران" یا "پاپ استارز" و به عنوان اولین دایره المعارف موسیقی در کتابخانه ملی ثبت شده است.

  • از جلد دوم چه خبر؟
حدود 30 درصد از جلد دوم تمام شده و خبرهای بیشتر را در مورد این کتاب بعدا اختیارتان قرار می دهم.ناگفته نامند که این کتاب در زندگی من تاثیر بسزایی داشته است. از آن جمله می توان به انتشار یک آلبوم اقدام کرد که قرار است توسط من و دوستانم منتشر شود.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 مهر 1390 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:50

وای این نفر بالاییه چقد شبیه منه !
من همین الان میخواستم این سوال رو بکنم ، اما میرم خودم تو فیس از افشین می پرسم !
.
اصلا کتابی که توش سعید شهروز نباشه چه دایره المعارفیه ؟
سعید هشتا البوم داده و یکی از پرفروشترین البوم های این ده سال واسه اونه !

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:50

مطمئنم کتاب بسیار خوب و جالبیست . حتما این کتاب و میخرم.ممنونم از نویسنده کتاب آقای افشین موسوی موفق باشید .
موسیقی ما ممنونم

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:50

خدا کنه بابک هم باشه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:50

سعید شهروز تو کتاب هست؟

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:50

هممممممممم پاپ استارز منو یاد یه برنامه موسیقی در شبکه pro7آلمان میندازه که اسمش پاپ استارز آن استیج بود

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:50

آریان هم هستن؟؟؟مگه میشه نباشن؟؟تورو خدا نگید که نیستن

دوشنبه 10 آذر 1393 - 02:03

لطفا ار اقای افشین موسوی عکس هم بگذارید تا مردم با چنین شخصیتی آشنا بشن و ببینن متن خالی که به درد نمی خورد در زمن ادرس ایمیل اقای موسوی را م بگذارید

با تشکر

چهارشنبه 15 بهمن 1393 - 11:17

دستان عزیزم ممنون از نظراتتون.
مراسم رونمایی کتاب 1393/12/05 در تالار باغ موزه ی قصر برگذار میشود.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «پاپ استارز» اولین دایره المعارف موسیقی پاپ است | موسیقی ما