برنامه یاد بعضی نفرات
 
همه برای پرکردن جیب خودشان دست به دست داده‌ و موسیقی را نادیده‌اند
شهرام میرجلالی در گلایه‌ای از وضعیت بازار آلبوم‌های موسیقی:
همه برای پرکردن جیب خودشان دست به دست داده‌ و موسیقی را نادیده‌اند
موسیقی ما- شهرام میرجلالی معتقد است؛ وضعیت آلبوم‌های موسیقی در عرصه بداهه نوازی و تکنوازی که اساس موسیقی ایرانی است، نابود شده است.

شهرام میرجلالی نوازنده و آموزگار تار و عود گفت: هنرمندان اخیراً این اصرار را دارند که براساس ذائقه مردم کار کنند که این کار ایراد دارد، در حال حاضر ذائقه مردم تغییر کرده است و جوانان هم می‌خواهند آن موسیقی‌ای را با هم ترکیب کنند که به آن لطمه می‌زند و حقیقت آن را از بین می‌برد مثل این می‌ماند که شما به یک غذایی به قدری ادویه جات مختلف بزنید که طعم حقیقی آن را از بین ببرید. در حال حاضر برای موسیقی هم همین اتفاق افتاده است و این موسیقی دیگر آن موسیقی اصیل نیست.

وی افزود: در این امر همه دخیل هستند و نمی‌توان تنها ایراد کار را به گردن یک نهاد انداخت؛ وزارت ارشاد، رادیو تلویزیون و دیگر سازمان‌ها همگی عامل این اتفاق می‌شوند. هر موسیقی‌ای در کشورهای مختلف تعریف خود را دارد اما اینجا اینطور نیست همه چیز قاطی شده است و هیچ چیز سر جای خودش نیست از مدیران بگیریم تا مجری‌ها، هیچ فرقی نمی‌کند؛ ذائقه را می‌توان برای مردم تعیین کرد؛ هنرمندی که ۴۰ یا ۵۰ سال کار هنری کرده است دیگر نباید به اصطلاح نان به نرخ روز بخورد و مردم هرچیزی خواستند‌‌ همان را بسازد باید سختی‌ها را تحمل کند و سعی کند حقیقت را به هر شکلی که می‌تواند بگوید اما متاسفانه امروزه به گونه‌ای دیگر شده است و دیگر کاری هم نمی‌توان کرد، سیستم ایراد دارد مردم هم که فرقی نمی‌کنند.

میرجلالی اظهار داشت: اگر هنر صدمه می‌خورد از هنرمندان است که صدمه می‌خورد باید هنرمند برای مردم تعیین تکلیف کند تا هر سلیقه‌ای شکل نگیرد مخصوصا هنرمندانی که صاحب نام هستند و مردم هم از آنان دنباله روی می‌کنند، اما می‌بینیم که آن‌ها هم افتاده‌اند به یک سیکل باطل و تکراری که دائم کارهای قدیمی خود را تکرار می‌کنند و آن استعداد‌ها و طراوت‌هایی که در کار باید موجود باشد دیگر نیست و همین سبب شده است این کار صدمه بخورد. البته هزینه هم برای این کار می‌شود ولی هزینه هم غلط صورت می‌گیرد.

این هنرمند در خصوص موسیقی پاپ تصریح کرد: موسیقی پاپ می‌تواند حضور داشته باشد؛ این موسیقی در تمام دنیا مخاطبان خود را دارد اگر موزیسین ایرانی از حضور این موسیقی احساس خطر می‌کند به دلیل کم استعدادی خودش است هر سبک موسیقی‌ای می‌تواند حضور داشته باشد و تاثیر خوبی هم بگذارد. ما خوشبختانه می‌بینیم پاپ‌هایی هم که آمده‌اند موسیقی پاپ ایرانی است چیزی که در کشورهای دیگر وجود ندارد، در ایران موسیقی ایرانی به قدری رایج است که جای امیدواری می‌رود. خواننده‌های پاپ ما مثل محمد اصفهانی، احسان خواجه امیری، مجید اخشابی و غیره همه هستند و این هیچ صدمه‌ای به موسیقی ما نمی‌زند.

وی در رابطه با وضعیت آلبوم‌های موسیقی در حال حاضر بیان کرد: وضعیت آلبوم‌های موسیقی به خصوص موسیقی‌های ایرانی و به خصوص در عرصه‌های بداهه نوازی و تکنوازی که اساس موسیقی ایرانی است بسیار ضعیف نابود شده است و متاسفانه خیلی از شرکت‌هایی هم که کار انتشار آثار موسیقی را انجام می‌دهند به موسیقی و هنرمند لطمه می‌زنند. به طور مثال شرکت‌ها برای یک کار بداهه نوازی و تکنوازی با هزینه استودیوهایی که به این گرانی است و هزینه نوازنده‌ها، خیلی هم بخواهند به سر هنرمند منت بگذارند می‌گویند این کار را دو هزار تومان از تو می‌خریم آیا این منطقی است؟! آن وقت شخصی مثل افتخاری برای کاری ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان می‌گیرد مگر کار او چقدرخریدار دارد که کار ما خریدار ندارد! شهرام میر‌جلالی اگر تکنوازی هم بکند باید در این مملکت چند میلیونی پنج هزار آلبومش فروش برود یا خیر؟ این سیاست شرکت‌ها است که یک جواب و سیاست منطقی باید برایش باشد که متاسفانه نیست.

این نوازنده در پایان خاطر نشان کرد: همه این عوامل دست به دست هم داده‌اند برای پر کردن جیب خودشان و برای نابود کردن یکسری چیز‌ها؛ از استاندارهایی که باید برای مسائل مختلف مثل مترو، ساختمان، جاده و غیره رعایت شود تا موسیقی‌ای که لایه زیرین است و همیشه نادیده گرفته می‌شود.
منبع: 
خبرگزاری سینمای ایران
تاریخ انتشار : دوشنبه 31 مرداد 1390 - 00:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:49

یکی نیست جناب آقای میرجلالی محترم به خود شما بگه مگه سازهای تارهای شما چقدر خریدار داره که بی کیفیت ترین سازتون از 6 میلیون به بالا قیمت میگذارین در صورتیکه ساز درجه یک دیگر اساتید این قیمت هست حالا خوبه در میان اساتید تار ساز سازهای شما حرفی برای گفتن نداره و شهرتی در زمینه ساز سازی ندارید. انسان خوبه اول ایراد خودش را ببینه و بگیره و بعد از دیگران.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:49

گویاآقای میرجلالی در مورد کار خود دچار توهم شده اند حالا گیرم که شما دچار مشکل مالی هستید چرا اسم آقای افتخاری بنده خدا رو سیبل حملات خود می کنی.این بدور از اخلاق هنری وحرفه ای است.افتخاری باید راجع به مبلغ قراردادهای خودش به شما هم باج ادب بده.در ضمن عیار کار هنرمندان رو خود مردم تعیین می کنند.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:49

آقای میر جلالی شما به عنوان یک هنر مند نباید نام افتخاری را می بردید چون اشتباه از همین جا شروع می شود ، مگر در عرصه موسیقی تنها ایشان هستند که چنین مبلغی می گیرند ؟ حق نوازندگان محترمی جون شما را افتخاری می خورد ؟ تازه من فکر میکردم افتخاری بیش از اینها پول گیرش می آید .اگر حساب کنیم سالی چهار کاست داشته باشد و برای هر کدام 25 میلیون تومان بگیرد سالانه 100 میلیون تومان می شود که به اندازه درآمد یک سوپر مواد غذایی یا یک میکانیک ماهر نمی شود . 100 میلیون درآمد یک ماه یک فوتبالیست دست چندم است . خواهش میکنم با احتیاط حرف بزنیم با جار جنجال کاری پیش نمی رود به ویژه از طرف بزرگانی چون آقای میر جلالی که حقشان بیشتر از اینهاست .

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:49

afarin be in tafakor.musice pop o rooberooye musice aslo irani nemidoone

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:49

برای جناب میر جلالی، این نوازنده ی خوب تار و عود بسیار متأسفم؛ « تو گر بهتر زنی، بستان و بنواز»! جناب میر جلالی، چرا فکر می کنید که همه ی اهل موسیقی و دوستداران این هنر باید گرد شما و همفکران سخنرانتان بچرخند؟ بنده به واسطه ی گوش دادن به صدای زیبای علیرضا افتخاری با شما و هنرتان آشنا شدم و اصلا دانستم که نوازنده یی هم به نام میرجلالی وجود دارد. ضمن اینکه شما هم در زیر نام استاد کسایی کم بهره ها نبردید...

...
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:49

من کاملا با حرفهای ایشون موافقم.موسیقی اصیل ما داره رو به انحطاط میره...یک کم چشمهامونو باز کنیم میبینیم که در این موسیقی فقط بازار برای اکثر خواننده ها و آهنگسازان مهمه اما به قول آقای میر جلالی هنرمند اگر هنرمند باشه نمیترسه از خلاقیت نشون دادن...خواننده ها و آهنگسازان ما دارن به طرف موسیقی غربی اون هم به شکل تقلید آمیزش میرن...خودشون سلیقه مردم رو تغییر میدن بعد کارشون رو با دلایل غیر واقعی مثل فضای بازار -و فضای روز توجیه میکنن...صحبت اصلی ایشون این هست...انقدر به حاشیه نرید لطفا...مردم ایران همیشه حاشیه پردازن متاسفانه...دلم به حال برخی هنرمندانمون میسوزه واقعا...ایشون دارن میگن وقتی ما به موسیقی سنتی و اصیلمون تا این حد بی توجه باشیم نتیجه این هست که دستمزد نوازنده که بخش زیادی از زحمات رو بر عهده میگیره میشه کمترین دستمزد،ملت!!!!یک کم تفکر کنید...من ایشونو تا همین امروز چندان نمیشناختم اما حرف راست حرف راسته...حتی اگر شما طرفدار آقای افتخاری باشید که بهتر بود ایشون اسم نمی آوردن.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:49

موسیقی ما چرا نظر من رو تایید نکردی؟نکنه موضع خاصی دارید؟

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:49

حق کاملا با میر تار استاد میر جلالی هست
آقای افتخاری هم به نظر من بیش تر از هنرمند بودن سیاستمدارند هنرمند یعنی استاد شجریان ، استاد حسام الدین سراج ، استاد شهرام ناظری

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:49

خداوند آقای میرجلالی را حفظ و سلامت و موفق بدارد.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:49

آقای شهرام میرجلالی که افتخار همراهی با استاد افتخاری را در آلبوم های وزین شور عشق , ناز نگاه و عطر سوسن را یدک میکشید ! شاید بخاطر اجرای چند اثر خصوصی و نه چندان جدی با ... به خود اجازه داده اید استاد بی بدیل موسیقی را چنین ناجوانمردانه مورد کنایه قرار دهید - من از شما می پرسم پس حق جناب افتخاری در این آشفته بازار موسیقی چیست ؟ اگر شما نتوانسته اید زیر سایه اساتیدی چون علیزاده , ساکت و ... قد علم کنید گناه افتخاری چیست ؟

سه شنبه 26 آذر 1392 - 11:32

اقای میر جلالی عزیز شما که تارهاتون بین 15 تا 20 میلیون تومان به قیمت تار یحیی دارین میفروشین
خداوکیلی انصافه اسم خودتو گذاشتی هنرمند والهی درست نیست اینطوری به استاد افتخاری توهین میکنید اگه آقای افتخاری نبود هیچکس شمارو نمیشناخت شما هم تارهاتو به این قیمت نمیدادی

شنبه 22 فروردین 1394 - 08:31

جناب آقای میرجلالی صحبتهای شما کاملأ بجا و صحیح هست، موسیقی ملی و سنتی ما باید جایگاه خودش رو حفظ کنه، اما پسر خود جنابعالی با گروهی که ساکسیفون و پیانو و گیتار برقی و جاز داره ، تار مینوازه.
آخه خدا وکیلی تار رو باید قاطی موسیقی غربی کرد؟ اصلا نه ظرافتی داره و ابدا با هم جور در میان.
آدم یه سوزن به خودش میزنه یه جوالدوز به دیگران .

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود همه برای پرکردن جیب خودشان دست به دست داده‌ و موسیقی را نادیده‌اند | موسیقی ما