گزارشی از رونمايي آلبوم «عاشورايي 72»؛
آلبوم عاشورايي 72 رونمايي شد
موسیقی ما - آلبوم عاشورايي 72 با آهنگسازي رسول رسولي و با حضور رئيس حوزه هنري رونمايي شد. در اين مراسم كه با حضور «محسن مومنيشريف» رئيس حوزه هنري، «رضا مهدوي» رئيس مركز موسيقي حوزه هنري، «عليرضا ميرعلينقي» پژوهشگر و محقق موسيقي، «مرتضي حيدري آلكثير» خواننده و شاعر عربي و «رسول رسولي» آهنگساز آلبوم عاشورايي 72 برگزار شد، ابتدا رضا مهدوي گفت: آثاري كه براي ماه محرم ساخته ميشود صرفا نبايد لقب آثار مناسبتي را به خود بگيرند چرا كه در اعتقاد شيعه فرهنگ عاشورا فقط محدود به حماسه و مرثيه نيست بلكه با هدف انسانسازي است كه ما بايد براي آيندگان به درستي روايت كنيم.
وي در خصوص شكلگيري اين اثر گفت: رسول رسولي ابتدا قطعهاي از آقاي المومن را به نزد من آورد و با شنيدن كار تقاضا كرديم در مدت كم و با حضور آل كثير خواننده جنوب كشورمان اين آلبوم شكل گيرد.
اين پژوهشگر موسيقي با بيان اينكه اين اثر در سراسر كشور پخش شده، اظهار داشت: ما نماهنگهايي را براي پخش به صدا و سيما ارائه كرديم اما متأسفانه با اقبال خوبي مواجه نشديم.رسالت ما اين بوده كه اثرگذاري را بر حسب شرع و عرف حوزه هنري در توليد هنر ديني است، را دنبال كنيم و اين اثر را به عنوان نمونه و الگو ارائه دهيم.
رئيس مركز موسيقي حوزه هنري ادامه داد: شأن و منزلت حوزه به عنوان توليدگر بايد احساس شود و ما تصميم داريم در بيشتر مواقع از كساني بهره ببريم كه تاكنون كاري ارائه ندادهاند و از آنجايي كه هدف الگوسازي است از خوانندگان مطرح براي اين كار استفاده نكرديم.
به گزارش فارس، با پخش يك قطعه از آلبوم عاشورايي 72 ، رسول رسولي آهنگساز اين اثر گفت: من به لحاظ خوانندگي ادعايي ندارم اما به لطف خدا توانستم اين اثر را جمع و در بخش فارسي خوانندگي اثر را انجام دهم.
وي در خصوص افكتيو بودن كار گفت: بيشتر به دليل متفاوت بودن اين كار را انجام دادم به گونهاي كه از سازهاي ايراني ، آگوستيك و عربي بهره بردهام و با توجه به كليت كار كه همان واقعه عاشورا است سعي كردم كار سنگيني ارائه دهم.
اين آهنگساز با اشاره به لحن عربي در اين اثر گفت: از آنجايي كه لحن عربي فضا را غمآلودتر ميكرد و نيز با توجه به هدف عمدهام كه همان تأثيرگذاري بود اين لحن را برگزيدم و استفادهام از ساز ني و كمانچه نيز به دليل نزديكي جنس و رنگ خود ساز به غم و اندوه است.همچنين در اين اثر از سازهاي كوبهاي بوشهر و جنوب كشور كه براي عزاداريها مرسوم است نيز استفاده كردهام.
رسولي با بيان اينكه عاشورايي 72 اولين تجربه من در اين ژانر از موسيقي است، اظهار داشت: فكر ميكنم اگر اين كار را با شعر فارسي همراه ميكرديم حزنش كمتر ميشد. در اين اثر تكنيك و اعتقاد در كنار هم قرار گرفتهاند تا توانستيم به بهترين شكل آن را جمع كنيم.
مهدوي نيز با اشاره به حضور كلام عربي در اين اثر گفت: هدف ما جذب مخاطب نبوده و از آنجا كه واقعه عاشورا و زبان قرآن ما عربي است ما هم در اين اثر به همان اندازه كه از زبان فارسي بهره برديم زبان عربي را نيز دخيل كرديم.
وي در خصوص عدم استفاده از خوانش موسيقي جنوب به جاي استفاده از موسيقي عربي اظهار داشت: در كارهاي قبلي كه توسط حوزه منتشر شده به همه موسيقيها عنايت داشتيم و اين بار خواستيم بدون تكرار كار جديدي را ارائه دهيم. هدف ما اين است كه از بيان امروزي براي جوان امروزي استفاده كنيم و از آنجا كه وظيفهمان الگوسازي است سعي ميكنيم هر ساله در حد توان خودمان الگويي ارائه دهيم.
بعد از صحبتهاي مهدوي مرتضي آل كثير نيز گفت: در اين اثر شعر و موسيقي بسيار هماهنگ بوده و چون ملوديهاي اين كار منطبق بر محافل و هيئتها است شعرش نيز بايد منطبق بر اين اصول ميشد. من هميشه عقيده دارم شعر بايد بيان حماسه باشد. بر اين اساس از ميان مجموعه شعرهايم آنهايي را انتخاب كردهام كه جزء بهترينها و منطبق با آهنگهاي رسولي بود.
وي افزود: گاهي مواقع ديده ميشود موسيقي مبتذل اما شعر خوب است و يا برعكس كه به نظرم در اين اثر هماهنگي اين دو مقوله بر تأثيرگذارياش مؤثر بود.
در پايان اين نشست عليرضا ميرعلينقي پژوهشگر موسيقي گفت: با اطمينان نزديك به قطعيت ميگويم كه ژانر تازهاي از موسيقي در حال تبلور است كه مفهوم مذهب با مليت در نظام حكومتي يكي شده و هر دو متحدالجهت هستند.حوزه و خصوصا مركز موسيقي حوزه حامل يك واقعه بسيار جالبي شده كه من در ساير توليداتش آن را حس ميكردم اما نوع وحدتيافته و انسجام يافتهاش آلبوم عاشورايي 72 است.
اين مورخ موسيقي ادامه داد: استفاده نكردن از صداي خواننده مشهور، نغمهمحور بودن، افكتيو و شكستن مرزهاي تداعي و نيز استفاده از سازهاي مرسوم ديگر ژانرهاي موسيقي از جمله گيتار و پيانو از نكات بارز اين اثر است.
ميرعلينقي خاطر نشان كرد: به عقيده من موسيقي عاشورايي ايران منحصر به زبان فارسي نيست بلكه از 3 زبان مرسوم در فرهنگ ايراني ايراني از جمله تازي، فارسي و تركي بهره ميگيرد.
آلبوم موسيقي عاشورايي 72 به خوانندگي المومن و آل كثير هم اكنون در بازار موسيقي موجود است.
وي در خصوص شكلگيري اين اثر گفت: رسول رسولي ابتدا قطعهاي از آقاي المومن را به نزد من آورد و با شنيدن كار تقاضا كرديم در مدت كم و با حضور آل كثير خواننده جنوب كشورمان اين آلبوم شكل گيرد.
اين پژوهشگر موسيقي با بيان اينكه اين اثر در سراسر كشور پخش شده، اظهار داشت: ما نماهنگهايي را براي پخش به صدا و سيما ارائه كرديم اما متأسفانه با اقبال خوبي مواجه نشديم.رسالت ما اين بوده كه اثرگذاري را بر حسب شرع و عرف حوزه هنري در توليد هنر ديني است، را دنبال كنيم و اين اثر را به عنوان نمونه و الگو ارائه دهيم.
رئيس مركز موسيقي حوزه هنري ادامه داد: شأن و منزلت حوزه به عنوان توليدگر بايد احساس شود و ما تصميم داريم در بيشتر مواقع از كساني بهره ببريم كه تاكنون كاري ارائه ندادهاند و از آنجايي كه هدف الگوسازي است از خوانندگان مطرح براي اين كار استفاده نكرديم.
به گزارش فارس، با پخش يك قطعه از آلبوم عاشورايي 72 ، رسول رسولي آهنگساز اين اثر گفت: من به لحاظ خوانندگي ادعايي ندارم اما به لطف خدا توانستم اين اثر را جمع و در بخش فارسي خوانندگي اثر را انجام دهم.
وي در خصوص افكتيو بودن كار گفت: بيشتر به دليل متفاوت بودن اين كار را انجام دادم به گونهاي كه از سازهاي ايراني ، آگوستيك و عربي بهره بردهام و با توجه به كليت كار كه همان واقعه عاشورا است سعي كردم كار سنگيني ارائه دهم.
اين آهنگساز با اشاره به لحن عربي در اين اثر گفت: از آنجايي كه لحن عربي فضا را غمآلودتر ميكرد و نيز با توجه به هدف عمدهام كه همان تأثيرگذاري بود اين لحن را برگزيدم و استفادهام از ساز ني و كمانچه نيز به دليل نزديكي جنس و رنگ خود ساز به غم و اندوه است.همچنين در اين اثر از سازهاي كوبهاي بوشهر و جنوب كشور كه براي عزاداريها مرسوم است نيز استفاده كردهام.
رسولي با بيان اينكه عاشورايي 72 اولين تجربه من در اين ژانر از موسيقي است، اظهار داشت: فكر ميكنم اگر اين كار را با شعر فارسي همراه ميكرديم حزنش كمتر ميشد. در اين اثر تكنيك و اعتقاد در كنار هم قرار گرفتهاند تا توانستيم به بهترين شكل آن را جمع كنيم.
مهدوي نيز با اشاره به حضور كلام عربي در اين اثر گفت: هدف ما جذب مخاطب نبوده و از آنجا كه واقعه عاشورا و زبان قرآن ما عربي است ما هم در اين اثر به همان اندازه كه از زبان فارسي بهره برديم زبان عربي را نيز دخيل كرديم.
وي در خصوص عدم استفاده از خوانش موسيقي جنوب به جاي استفاده از موسيقي عربي اظهار داشت: در كارهاي قبلي كه توسط حوزه منتشر شده به همه موسيقيها عنايت داشتيم و اين بار خواستيم بدون تكرار كار جديدي را ارائه دهيم. هدف ما اين است كه از بيان امروزي براي جوان امروزي استفاده كنيم و از آنجا كه وظيفهمان الگوسازي است سعي ميكنيم هر ساله در حد توان خودمان الگويي ارائه دهيم.
بعد از صحبتهاي مهدوي مرتضي آل كثير نيز گفت: در اين اثر شعر و موسيقي بسيار هماهنگ بوده و چون ملوديهاي اين كار منطبق بر محافل و هيئتها است شعرش نيز بايد منطبق بر اين اصول ميشد. من هميشه عقيده دارم شعر بايد بيان حماسه باشد. بر اين اساس از ميان مجموعه شعرهايم آنهايي را انتخاب كردهام كه جزء بهترينها و منطبق با آهنگهاي رسولي بود.
وي افزود: گاهي مواقع ديده ميشود موسيقي مبتذل اما شعر خوب است و يا برعكس كه به نظرم در اين اثر هماهنگي اين دو مقوله بر تأثيرگذارياش مؤثر بود.
در پايان اين نشست عليرضا ميرعلينقي پژوهشگر موسيقي گفت: با اطمينان نزديك به قطعيت ميگويم كه ژانر تازهاي از موسيقي در حال تبلور است كه مفهوم مذهب با مليت در نظام حكومتي يكي شده و هر دو متحدالجهت هستند.حوزه و خصوصا مركز موسيقي حوزه حامل يك واقعه بسيار جالبي شده كه من در ساير توليداتش آن را حس ميكردم اما نوع وحدتيافته و انسجام يافتهاش آلبوم عاشورايي 72 است.
اين مورخ موسيقي ادامه داد: استفاده نكردن از صداي خواننده مشهور، نغمهمحور بودن، افكتيو و شكستن مرزهاي تداعي و نيز استفاده از سازهاي مرسوم ديگر ژانرهاي موسيقي از جمله گيتار و پيانو از نكات بارز اين اثر است.
ميرعلينقي خاطر نشان كرد: به عقيده من موسيقي عاشورايي ايران منحصر به زبان فارسي نيست بلكه از 3 زبان مرسوم در فرهنگ ايراني ايراني از جمله تازي، فارسي و تركي بهره ميگيرد.
آلبوم موسيقي عاشورايي 72 به خوانندگي المومن و آل كثير هم اكنون در بازار موسيقي موجود است.
منبع:
فارس
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 دی 1389 - 00:00
دیدگاهها
با سلام
آلبوم عاشورایی 72 رو از کجا و کدوم وب سایت میتونم سفارش بدم و بخرم؟
اگر میشه پاسخ رو به ایمیل ارسال نمایید
با تشکر
افزودن یک دیدگاه جدید